abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 8 maart 2010 @ 22:08:23 #201
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_78911064
quote:
Op maandag 8 maart 2010 21:52 schreef dvr het volgende:

[..]

Dat filmpje was een leuke grap, maar als je van goud af wilt ga je gewoon naar een goudhandelaar en krijg je de dagprijs in geld. Je gaat het niet op straat aan een willekeurige voorbijganger proberen te slijten.

De meerwaarde van goud is dit: je koopt vandaag voor ¤100 wat goud, je wacht tot de euro door inflatie zijn waarde verliest, en verkoopt je goud dan voor ¤ 100.000 of whatever. Daarvoor kun je dan weer spullen kopen die vóór de inflatie ¤100 kostten, het goud heeft in de tussentijd de waarde voor je behouden. Althans, dat is het idee.
Dat snap ik, maar raak je je goud ook kwijt aan een handelaar als er een serieuze crisis bezig is?

Ik snap het idee er achter wel, maar goud is een goed waar je niets mee kan in tijden van nood. Je kunt het niet eten of gebruiken. Het is puur de waarde die de mens er aan mee geeft, net zoals met geld. Doe maar mij een blik bonen in plaats van goud, in tijden van nood.
Bedankt Hans.
pi_78912152
quote:
Op maandag 8 maart 2010 22:08 schreef bascross het volgende:

Ik snap het idee er achter wel, maar goud is een goed waar je niets mee kan in tijden van nood. Je kunt het niet eten of gebruiken.
Nee, maar dat kun je met geld, aandelen en obligaties ook niet.. maar als je een vermogen bezit en dat door zo'n crisis heen wilt loodsen, kan goud daarvoor een goed middel zijn.

Wat betreft verhandelbaarheid, zolang de inflatie voortduurt zal de prijs naar verwachting stijgen. Niemand weet wanneer die stijging ophoudt, maar men ziet wel de waarde van zijn geld verdampen en wil het dus graag in iets waardevasters omzetten. Onder die omstandigheden lijkt het me niet moeilijk je goud weer kwijt te kunnen.
pi_79051924
Toch geen domme jongens, die Paulson en Soros.

"Paulson, Soros hedge funds complete NovaGold investment
Despite years of struggling, NovaGold has struck gold with the financial backing of two of the world's best known hedge fund managers, John Paulson and George Soros.

Author: Dorothy Kosich
Posted: Friday , 12 Mar 2010

RENO, NV -

Two major hedge funds belonging to uber investor George Soros and renowned fund manager John Paulson have placed their bets on troubled gold junior NovaGold Resources.

NovaGold has announced it closed its offering of 18,181,818 shares of the company at a price of US$5.50 per share gross proceeds of US$100 million with several investment funds management by Paulson & Co.

John Paulson is the subject of the book, The Greatest Trade Ever, the story of Paulson's anticipation of the fall of the subprime mortgage market, earning billions. Paulson founded a gold fund which began trading earlier this year.

Meanwhile, NovaGold has also closed another deal to issue 16,636,364 shares at $5 per share or a gross of $75 million to Quantum Partners, an investment fund belonging to Soros Fund Management.

NovaGold intends to use the net proceeds from these financings to fund general exploration and development on advance properties including Alaska's Donlin Creek, British Columbia's Galore Creek and Rock Creek.

A joint venture with Barrick Gold, Donlin Creek is believed to have a reserve base of 29.3 million ounces of gold. Life of mine gold production is expected to be 20 years with an average of 1.3 million ounces annually.

However, analysts suggest NovaGold and its joint venture partner Teck Resources are more likely to develop the Galore Creek project, which is believed to have 8.9 billion pounds of copper and 7.3 million ounces of gold on a measured and indicated basis. Construction costs are estimated at $4 billion.

However, in a blog published Thursday in the Wall Street Journal, James Altucher, managing partner of Formula Capital, described NovaGold as a "junior Canadian miner with a troubled past... NovaGold has negligible revenue and cumulative negative cash flow from operations of $291 million in the past five years."

"Despite burning a substantial amount of cash, the company is no closer to having a single operating mine than it was in 2004," he said. "NovaGold was sued by investors for securities-law violations...and forced to settle the lawsuits for $28 million."

"So why are Soros and Paulson...plunging into this potential quicksand?" Altucher asked. "My only guess is they have so much money to put to work (Paulson raised a $5 billion fund just for gold, and Soros is managing over $15 billion) that it is hard to put the money to work and they are putting it everywhere they can."

"...I would recommend staying as far as possible from NovaGold," he concluded.

However, the publication Market Folly suggested, "The terms of the deal were definitely favorable for the hedge funds, as they're always sitting on a nice paper gain given shares are trading much higher than the offering price."

NovaGold CEO Rick Van Nieuwenhuyse said, "These groups have been following NovaGold for some time, recognizing both the near term and long-term strategic value of our world-class gold and copper -gold assets."

"With the $175 million raised through these financings, we have fulfilled our current equity objectives and are exceptionally well positioned to advance and maximize the value of our projects for the benefit of all NovaGold shareholders," he added.

http://www.mineweb.co.za/mineweb/view/mineweb/en/page66?oid=100796&sn=Detail&pid=1
"
pi_79053557
Goud is altijd maar een vage kwestie.
pi_79711797
Ik noemde hier laatst al ergens dat een Londonse edelmetaalhandelaar aan de Amerikaanse CFTC (Commodity Futures Trading Commission; de toezichthouder) een belangrijke getuigenis over grootschalige manipulatie van de goud- en zilvermarkt heeft gestuurd (de goede man werd een dag later door een auto geramd maar heeft dit gelukkig overleefd). Sindsdien heeft ook een voorman van GATA, de actiegroep die zich tegen manipulatie van de goudprijs verzet, bij het CFTC getuigd en begint het nieuws over de onthullingen de mainstream media te bereiken.

Op RTL-Z schreef Middelkoop vandaag:
quote:
Klokkenluider onthult goudmanipulatie

Al jaren schrijf ik tot vervelens toe over het bedrog op de goud- en zilvermarkten. Een Britse klokkenluider heeft nu voor het eerst onthuld hoe dat in zijn werk gaat.
Goudvoorraad
Door tonnen aan fysiek goud en zilver te dumpen zijn de edelmetaalprijzen al jaren kunstmatig laag en onder controle gehouden. Ook onze eigen DNB werkte hier aan mee en verkocht de afgelopen jaren maar liefst 1.000 ton goud van onze 1.600 ton aan nationale goudvoorraad.

Bedrog
Maar het grootste bedrog speelde zich af op de futuremarkten. Door het dumpen van enorme hoeveelheden goud en zilver op papier wordt feitelijk dag-na-dag de prijs gedrukt. Een Britse klokkenluider heeft nu voor het eerst onthuld hoe dat in zijn werk gaat.

Goudmanipulatie
Wie googelt op de term “goudmanipulatie” , vindt mijn oude columns over de manipulatie van de goud en zilverprijzen. Acht jaar geleden schreef ik er zelfs een drieluik over, kort nadat ik mijn eerste eigen goudaandelen had gekocht en ik me had verdiept ik het werk van de actiegroep GATA.

Ik citeer uit eigen werk:
Sinds 1994 wordt de goudprijs tijdens de handel in New York gemanipuleerd. Dit blijkt ook uit een onderzoek naar de intra-dag goudprijs. In het boek ‘Goldwars’ beschrijft de gepensioneerde Zwitserse bankier Ferdinand Lips de geschiedenis van geld en goud. Lips maakt duidelijk dat de goudmarkt inderdaad al tientallen jaren op initiatief van de Amerikanen wordt gemanipuleerd om zodoende de prijs laag te houden. Een hogere goudprijs verzwakt namelijk de dollar en wijst op inflatie. Bovendien zou interesse van beleggers voor echte waarde (goud en zilver) de belangstelling voor papieren waarde (aandelen) kunnen verminderen…Duidelijk is dat in de eerste uren van de handel in goud in de VS de markt naar beneden wordt gedrukt. Dit gebeurt door, via optiecontracten, elke dag goud te verkopen, Hierdoor is een enorme derivatenberg in shortposities ontstaan bij met name JP Morgan. Deze bank bezit 40 miljard van de in totaal aanwezige 60 miljard aan goudderivaten

Voorkennis
Deze legale voorkennis brachten mij ertoe een zeer groot gedeelte van mijn investeringen uit vastgoed richting de edele metalen te brengen. En dat heeft me geen windeieren gelegd. Het leidde uiteindelijk zelfs tot het oprichten van het Gold&Discovery Fund en mijn edelmetaalwebshop.

Herwaardering
Begin 2008 koos ik er zelfs voor om de journalistiek vaarwel te zeggen om zoveel mogelijk te kunnen profiteren van de komende herwaardering van de goud en zilverprijzen. In mijn gedachten zou er ooit een dag komen waarop de manipulatie eenvoudig niet langer te ontkennen of vol te houden zou zijn. De te lang onder water gedrukte goud en zilverballen zullen dan omhoog springen, richting een normaal niveau.

Smoking gun
De afgelopen zeven jaar kwamen er inderdaad namelijk steeds meer aanwijzingen over de westerse strijd tegen het goud beschikbaar. Maar het wachten was op 'The smoking gun'. En die kwam zowaar gisteren naar buiten. Tijdens een hoorzitting van de CFTC, de toezichthouder op de Amerikaanse termijnmarkten, over de zogenaamde position limits van speculanten op de (edel)metaal markten kwam GATA met een Britse klokkenluider op de proppen.

Spelletjes
Andrew Maguire, een edelmetaalhandelaar in London, was er getuige van hoe collega-handelaren van JPMorganChase op zaten te scheppen dat ze de goud en zilvermarkten manipuleerden en dat ze daar veel geld mee verdienden. Maguire vertelde dat deze spelletjes vooral worden uitgehaald rond optie-expiraties en wanneer er belangrijk economisch nieuws bekend werd gemaakt.

Aanval
Op 3 februari verstuurde Maguire zelfs per email een waarschuwing aan de CFTC over een komende aanval over twee dagen. Hij beschreef in detail hoe goud en zilver zouden worden aangevallen op het moment waarop de belangrijke non-farm payroll data bekend zouden worden gemaakt. De aanval geschiedde precies zoals Maguire had voorspeld.

Mails
GATA gaf me toestemming de volledige tekst van de mails van Maguire aan de CFTC openbaar te maken. Je vindt ze hieronder in een uitgebreid word-document.

Voor de fijnproevers:
"It is common knowledge here in London

Gebruik van kennis
Nu deze informatie op straat ligt zullen hedgefondsen niet aarzelen deze te gebruiken en het leven van de shorters te frustreren. Daarnaast zullen de manipulatoren zich veel minder nadrukkelijk manifesteren de komende tijd. Dit kan leiden tot fors hogere prijzen in de toekomst. Ik ben er klaar voor. Jij ook?

Update maandag 15:30 Breaking News

Als in een onvervalste James Bond film lijkt er vrijdag een aanslag te zijn gepleegd op de onze " zilver-klokkenluider". Terwijl Maguire, vergezeld van zijn vrouw, door Londen reed werd hij aangereden door een andere automobilist die plotseling uit een zijstraat vol tegen zijn auto reed en daarna probeerde te ontkomen. Na een korte achtervolging is de dader door de politie ingerekend. Maguire en zijn vrouw zijn konden het een ziekenhuis, na een behandeling aan hun verwondingen, verlaten. Wordt vervolgd.

Bron
pi_79712312
quote:
Op maandag 29 maart 2010 16:44 schreef dvr het volgende:
Ik noemde hier laatst al ergens dat een Londonse edelmetaalhandelaar aan de Amerikaanse CFTC (Commodity Futures Trading Commission; de toezichthouder) een belangrijke getuigenis over grootschalige manipulatie van de goud- en zilvermarkt heeft gestuurd (de goede man werd een dag later door een auto geramd maar heeft dit gelukkig overleefd). Sindsdien heeft ook een voorman van GATA, de actiegroep die zich tegen manipulatie van de goudprijs verzet, bij het CFTC getuigd en begint het nieuws over de onthullingen de mainstream media te bereiken.
Ik heb me er niet zo in verdiept, maar er is elke keer weer iets frappants bij een dergelijke 'onthulling'. Nooit en ten nimmer word er zwart op wit bewijs geleverd voor dergelijke zaken en komt de onthulling voort uit een 'van-horen-zeggen'-verklaring. En dat terwijl het voor een nabije edelmetaalhandelaar, in dit geval, niet zeer moeilijk moet zijn om bewijs zwart op wit te verkrijgen hierover. Dat is hetgene waardoor ik dergelijke verhalen niet serieus neem. Nu heeft het weer met de goudprijs te maken, maar dit soort 'onthullingen' komen voor in ieder vakgebied. En typerend erbij is dat de onthullingen bijna altijd plaatsvinden door iemand die er belang bij heeft om de een of andere reden (nu ook weer).

[ Bericht 2% gewijzigd door piepeloi55 op 29-03-2010 17:01:15 ]
  maandag 29 maart 2010 @ 17:01:40 #207
78918 SeLang
Black swans matter
pi_79712537
Alleen is dit verhaal al >10 jaar oud. Ik herinner me de discussies nog op usenet (ergens in 1998 ofzo) dat de goudprijs elk moment kon gaan exploderen door de ongedekte shortposities. Dus, don't hold your breath...

Ik snap trouwens niet waarom speculanten met diepe zakken zoals Soros of Rogers dan niet gewoon een grote positie opbouwen en fysieke delivery eisen.

Of misschien snap ik het ook wel. Het is niet echt iets speciaals in futures markets dat er meer contracten uitstaan dan er fysiek onderliggende commodities zijn. Dat is in meer markten zo. De overgrote meerderheid van de speculanten heeft het geld helemaal niet om fysieke delivery te kunnen vragen, laat staan dat ze dat willen.

Maar natuurlijk zou het wel tof zijn als een grote partij een keer wel fysieke delivery vraagt. Dan krijg je het Porsche effect. . Of niet natuurlijk, want ik verwacht dat ze dat goud dan gewoon leasen van de FED of de BOE ofzo. Goud leasen kost geen drol (0,1% ofzo annualised voor 6 maanden).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_79712819
quote:
Op maandag 29 maart 2010 16:55 schreef piepeloi55 het volgende:

Ik heb me er niet zo in verdiept, maar er is elke keer weer iets frappants bij een dergelijke 'onthulling'. Nooit en ten nimmer word er zwart op wit bewijs geleverd voor dergelijke zaken en komt de onthulling voort uit een 'van-horen-zeggen'-verklaring. En dat terwijl het voor een nabije edelmetaalhandelaar, in dit geval, niet zeer moeilijk moet zijn om bewijs zwart op wit te verkrijgen hierover. Dat is hetgene waardoor ik dergelijke verhalen niet serieus neem. Nu heeft het weer met de goudprijs te maken, maar dit soort 'onthullingen' komen voor in ieder vakgebied.
Heb je het GATA materiaal gelezen? Het sterke is dat deze handelaar van te voren precies aangaf wanneer een bepaalde opvallende beweging ging plaatsvinden en hoe die zou verlopen, en dat dat vervolgens exact verliep zoals hij in zijn mails aan de CFTC voorspeld had. Op zich nog geen bewijs, maar met de verdere informatie die hij bood over de signalen en patronen die in de manipulatie gebruikt worden is eenvoudig na te gaan of en hoe vaak dit al eerder gebeurd is. Na alle vermoedens en aantijgingen van de laatste 15 jaar is dit het sterkste bewijs tot nu toe. Als je het nog sterker wilt hebben, moet een medewerker van Merrill Lynch of ex-Lehmann gaan praten - maar die zullen wel uitkijken om zichzelf te incrimineren.
pi_79712934
quote:
Op maandag 29 maart 2010 17:01 schreef SeLang het volgende:
Ik snap trouwens niet waarom speculanten met diepe zakken zoals Soros of Rogers dan niet gewoon een grote positie opbouwen en fysieke delivery eisen.

Of misschien snap ik het ook wel. Het is niet echt iets speciaals in futures markets dat er meer contracten uitstaan dan er fysiek onderliggende commodities zijn. Dat is in meer markten zo. De overgrote meerderheid van de speculanten heeft het geld helemaal niet om fysieke delivery te kunnen vragen, laat staan dat ze dat willen.
Je hebt gelijk dat de derivatenmarkten (bijna) altijd groter zijn dan de onderliggende commoditys. Dat is ook niet wat de bronnen van DVR tegenspreken. Die suggereren dat de goudprijs bewust laag word gehouden door grootbanken/centrale banken overheden en vrijwel iedereen die belang heeft bij een stabiele financiele wereld. Als "bewijs" dienen telkens 'onthullende verklaringen', nooit zwart op wit die na te trekken zijn. Daarbij komen ze vrijwel altijd uit de hoek van iemand of een organisatie die belang bij dergelijke onthullingen heeft. Ik neem deze verhalen dan ook niet serieus.
pi_79713167
quote:
Op maandag 29 maart 2010 17:01 schreef SeLang het volgende:
Alleen is dit verhaal al >10 jaar oud.
Het verschil is dat destijds alleen aluhoedjes zich ermee bezighielden en dat er toen nog geen bewijzen waren van central bank leasing (nu allang openlijk erkend), en manipulaties als deze.
quote:
Soros heeft eind Februari nog voor een half miljard SPDR Gold Trust gekocht (fysiek ETF). Dit nadat hij eerst gezegd had dat het met goud niks ging worden...
quote:
Maar natuurlijk zou het wel tof zijn als een grote partij een keer wel fysieke delivery vraagt. Dan krijg je het Porsche effect. .
Volgens geruchten is dat vorig jaar al tweemaal gebeurd en moesten de Bank of England en de Deutsche Bundesbank inspringen om handelaren uit de nood te helpen die alleen papier in huis hadden. Frappant bij de BoE was dat hun goud niet voldeed aan de London Good Delivery-eisen. Ik heb geen links bij de hand maar het moet gemakkelijk te googlen zijn.
pi_79713181
quote:
Op maandag 29 maart 2010 17:08 schreef dvr het volgende:
Heb je het GATA materiaal gelezen? Het sterke is dat deze handelaar van te voren precies aangaf wanneer een bepaalde opvallende beweging ging plaatsvinden en hoe die zou verlopen, en dat dat vervolgens exact verliep zoals hij in zijn mails aan de CFTC voorspeld had. Op zich nog geen bewijs, maar met de verdere informatie die hij bood over de signalen en patronen die in de manipulatie gebruikt worden is eenvoudig na te gaan of en hoe vaak dit al eerder gebeurd is. Na alle vermoedens en aantijgingen van de laatste 15 jaar is dit het sterkste bewijs tot nu toe. Als je het nog sterker wilt hebben, moet een medewerker van Merrill Lynch of ex-Lehmann gaan praten - maar die zullen wel uitkijken om zichzelf te incrimineren.
Ik heb het gelezen ja, maar het kan toeval zijn geweest of insider info (een vooraf bedachtte strategie van een hedgefunds of grootbank), opmerlijk wel mocht het zo zijn gegaan en voorspeld. Het zegt echter niets bewijsmatig belastends over het aangedragen 'feit' dat de goudprjs kunstmatig laag word gehouden. De betreffende edelmetaalhandelaar zou dan immers heel makkelijk zwart op wit moeten kunnen bewijzen dat het om die reden gebeurd. Dergelijke verhalen doen al jaren de ronde en er is nooit zwart op wit belastend materiaal opgedoken, waaruit blijkt dat het klopt. Reden tot twijfel nietwaar?
pi_79750715
quote:
Op maandag 29 maart 2010 17:18 schreef piepeloi55 het volgende:

De betreffende edelmetaalhandelaar zou dan immers heel makkelijk zwart op wit moeten kunnen bewijzen dat het om die reden gebeurd. Dergelijke verhalen doen al jaren de ronde en er is nooit zwart op wit belastend materiaal opgedoken, waaruit blijkt dat het klopt. Reden tot twijfel nietwaar?
Ik beweer niet dat het klopt, ik geef simpelweg de feiten zoals die zich ontwikkelen. De redenen die jij aanhaalt zijn echter onzinnig - als een stel grote handelaren, al dan niet namens centrale banken, opzettelijk de goudhandel manipuleren dan gaan ze dat natuurlijk niet schriftelijk vastleggen. Evenmin is het van belang om welke reden het gebeurt, het moet gewoon niet gebeuren.

Een interview met de betrokkenen is nu te beluisteren op King World News.

Ander nieuw nieuws: De engelse Treasury mag uitleg verschaffen waarom ze tussen 1999-2002 door Gordon Brown vierhonderd ton staatsgoud -'s lands halve goudreserve- tegen bodemprijs lieten verkwanselen. Het zou nu 7 miljard pond méér waard geweest zou zijn. De verdenking is dat grote LBMA-handelaren (AIG en Rothschild) zich in een paar grote shorts verslikt hadden en dringend een wagonladinkje nodig hadden. Die hebben ze tegen een bodemprijs van de Bank of England gekregen op voorwaarde dat ze de LBMA zouden verlaten. Een bailout-avant-la-lettre?

Brown's Bottom
pi_79753666
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 16:24 schreef dvr het volgende:
Ik beweer niet dat het klopt, ik geef simpelweg de feiten zoals die zich ontwikkelen. De redenen die jij aanhaalt zijn echter onzinnig - als een stel grote handelaren, al dan niet namens centrale banken, opzettelijk de goudhandel manipuleren dan gaan ze dat natuurlijk niet schriftelijk vastleggen. Evenmin is het van belang om welke reden het gebeurt, het moet gewoon niet gebeuren.
Of dat feiten zijn zullen we maar even in het midden laten. Ik ben het met je eens dat in de wereld van het grote kapitaal merkwaardige dingen gebeuren, ook in de goudmarkt. Dat is ook niet meer dan logisch, geld verdiennen gaat immers ten koste van een ander. De knapste koppen moeten dus steeds iets nieuws verzinnen om de andere knappe koppen geld afhandig te maken. Dat is wel wat anders als het opzettelijk laaghouden van de goudprijs, laat staan dat het juridisch bewijsbaar en/of strafbaar is. Mij maak je niet wijs dat iets dergelijks niet zwart op wit bewijsbaar is, bijvoorbeeld met continuerende geldstromen uit een bepaalde hoek, taperecorders met bekentenissen e.d.
pi_79753974
goud is duidelijk in een bubbel. Ik denk dat deze over enkele maanden zal klappen.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 19:12:15 #215
56459 RdeV
Are you a paper fool?
pi_79757292
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 17:48 schreef deenigeechteTS het volgende:
goud is duidelijk in een bubbel. Ik denk dat deze over enkele maanden zal klappen.
Die gaat inderdaad binnenkort knallen. Enkele malen over de kop, als de ratio papier-fysiek inderdaad 100:1 is zoals in de openbare verhoren naar voren kwam.
There is a great deal of difference between affecting destiny and controlling it.
If you don’t know the difference, don’t worry. You will.
pi_79759238
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 19:12 schreef RdeV het volgende:

Die gaat inderdaad binnenkort knallen. Enkele malen over de kop, als de ratio papier-fysiek inderdaad 100:1 is zoals in de openbare verhoren naar voren kwam.
Ik denk dat het zo'n vaart niet loopt, waarschijnlijk wist men in de markt allang dat goud 1:100 geleveraged werd. Ik stond er zelf in ieder geval niet van te kijken, dat soort marges zie je in de valutahandel ook en bovendien was algemeen bekend dat de markt in verhouding tot de beschikbare hoeveelheid verhandelbaar goud gigantisch is (groter in $$ dan de oliehandel!). Maar naarmate fysiek goud moeilijker leverbaar wordt is de kans op ongelukken groter - als een Arabische grapjas dadelijk 250 ton opvraagt ben ik benieuwd of dat ook daadwerkelijk geleverd kan worden (zo niet, dan hebben we een nieuwe bankencrisis).
  dinsdag 30 maart 2010 @ 20:42:51 #217
78918 SeLang
Black swans matter
pi_79761661
Zoals ik het zie is het één van de vele stukjes systeemrisico, net zoals alle andere ongedekte derivaten en 'mark to myth' bank assets.

Maar het verschil is wel dat de goudprijs verder niet boeit omdat bijna niemand het echt nodig heeft, een paar industrieen uitgezonderd. Verder is de niet-speculatieve vraag ook super elastisch. Als een Indiase bruidegom $1000 te besteden heeft dan geeft hij $1000 uit en het maakt verder weinig uit of hij daar dan 1 ounce of 0,5 ounce voor krijgt. Maar een crash in MBS bijvoorbeeld betekent dat mensen geen hypotheken meer kunnen krijgen. Dat is dus wel ernstig.

Een hoge goudprijs heeft mogelijk wel invloed op inflatieverwachtingen, dus mocht de goudprijs snel stijgen dan moeten centrale banken mogelijk iets sneller de rente gaan verhogen. Maar dat is dus een tweede orde effect en ik zie niet dat ze om daarom de goudprijs zouden willen omlaag drukken.

En mocht JPM of een andere too big to fail bank met fysieke goud leveringen in de problemen komen dan leasen ze dat gewoon tegen 0,1% van de FED. Kortom, ik zou niet om die reden in goud gaan zitten.
Mijn reisverslagen
  dinsdag 30 maart 2010 @ 20:46:41 #218
78918 SeLang
Black swans matter
pi_79761851
Dat neemt natuurlijk niet weg dat goud op zich wel sexy is. Ik heb weleens zo staaf van 12kg in m'n handen gehad en dat voelt toch lekker op een bepaalde manier.

Mijn reisverslagen
  dinsdag 30 maart 2010 @ 20:53:51 #219
56459 RdeV
Are you a paper fool?
pi_79762280
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 20:42 schreef SeLang het volgende:
En mocht JPM of een andere too big to fail bank met fysieke goud leveringen in de problemen komen dan leasen ze dat gewoon tegen 0,1% van de FED. Kortom, ik zou niet om die reden in goud gaan zitten.
Kijk, het goud IS al uitgeleased. Het is er niet meer, of wat er nog ligt is dus een hele kleine fractie. FED heeft geen goud, enkel de treasury. En daarvan gaat het verhaal dat het allang verdwenen is door het leasen c.q. verkopen. In ieder geval gaat de het goud van de treasury dus nooit meer op de markt komen.

Zie je nu hoe precair de situatie is?
There is a great deal of difference between affecting destiny and controlling it.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 21:17:26 #220
78918 SeLang
Black swans matter
pi_79763665
Volgens centrale banken zelf is er 30.000 ton daadwerkelijk aanwezig in de kluizen, volgens GATA is dat 15.000 ton. Stel dat GATA gelijk heeft, dan is dat nog steeds >$500 miljard aan goud. Knappe jongen die $500 miljard aan fysieke delivery vraagt.

Maar zelfs ALS je een aantal speculanten hebt met veel kapitaal die zoiets willen proberen, dat is corneren van de markt wat gewoon illegaal is, oftewel er hoeft dan helemaal niet geleverd te worden.

Verder, mocht dit een reëel gevaar worden dan verlagen ze gewoon de positielimieten. Klaar
Ik ben benieuwd wat de goudprijs dan doet trouwens als al die alu-hoedjes hun speeltje kwijt zijn.
Mijn reisverslagen
  dinsdag 30 maart 2010 @ 21:29:24 #221
78918 SeLang
Black swans matter
pi_79764337
Overigens hoop ik zelf ook op een stijgende goudprijs hoor, vanwege het opdrijvend effect op de reële rente (als tweede orde effect).
Mijn reisverslagen
  dinsdag 30 maart 2010 @ 22:30:10 #222
56459 RdeV
Are you a paper fool?
pi_79767856
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 21:17 schreef SeLang het volgende:
...dat GATA gelijk heeft, dan is dat nog steeds >$500 miljard aan goud. Knappe jongen die $500 miljard aan fysieke delivery vraagt.
De grote hedgefondsen passen al lang niet meer in deze commodity market, enkel nog in de currency market. 500 miljard is peanuts. Ter vergelijking: de derivaten handel was voordat ze market-to-maturity toestonden over de 1 biljard dollar (one quadrillion dollars). En weet dat de jaarlijkse supply van miners minder dan 3000 ton is. Die vissen zijn veel te groot geworden voor deze vijver.

Aan de andere kant: de grootste hedgefondsen en usual-suspect banken zitten al heel lang long in goud, die hoeven niet meer in te stappen.

En we moeten ook nog even denken aan onze Chinese vrienden. Die hebben geen interesse in papier, die willen fysiek. En ze hebben nog een biljoentje liggen (one trillion dollar).

Al met al blijft de goudmarkt uitermate interessant
pi_79768035
Voor zover ik weet zijn de meeste centrale banken al een aantal jaren geleden gestopt met leasen (maar van de Fed weet ik het niet). Niet dat dat veel uitmaakt, want wat ze nu nog in de kluis hebben is echt een kernvoorraad waar er weinig meer op zullen willen interen (en opkomende markten zijn goudreserves aan het opbouwen; daardoor waren vorig jaar de centrale banken per saldo kopers van goud, voor het eerst sinds heel lange tijd). Dat een bank in noodgevallen nog goud kan leasen bij de Fed, voorzover dat ooit al het geval was, lijkt me sterk. Of ze moeten de garantie op tafel kunnen leggen dat ze het, ook bij stijgende prijzen, in de toekomst zullen kunnen terugleveren. Dat wordt sowieso moeilijk (of minstens erg duur), maar in een scenario waarin het verhandelbare goud 'op' is lijkt het me gewoon onmogelijk omdat niemand weet wat de prijs dan gaat doen.
pi_79933259
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  zondag 4 april 2010 @ 16:43:30 #225
78918 SeLang
Black swans matter
pi_79937273
quote:
Oud verhaal, maar JPM is too big to fail dus als er problemen komen dan voeren ze gewoon positielimieten in en printen ze eventueel wat goud bij (99% van de goudmarkt = papier).
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')