abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75977595
Hallo daar,

Een vriend van mij heeft een huis gekocht en gevraagd of ik bij hem in kom wonen. Op zijn hypotheek die voor een deel aflossingsvrij is en een gedeelte niet, heeft hij tevens een bouwdepot genomen om de boel te verbouwen. Nu gaan we in eerste instantie uit van de maandelijkse hypotheek lasten te splitten en tevens de kosten van levensonderhoud zoals GWL, Internet etc.

Nu wil ik graag van mensen weten die er ervaring of verstand van hebben of het redelijk is dat wij beide de helft van de maandelijkse lasten betalen. Ten eerste lijkt het mij niet ok dat ik meebetaal aan het gedeelte van de hypotheek dat niet aflossings vrij is, aangezien ik dan investeer in het huis en dus mede-eigenaar zou worden, wat niet de bedoeling is. Tevens ben ik benieuwd wat buiten het aangaan van een fiscaal partnerschap de consequenties zijn van het feit dat ik bij hem in zal gaan wonen.

Overige tips zijn natuurlijk ook van harte welkom!

Alvast bedankt!

Gr,
Jasper
  woensdag 23 december 2009 @ 17:38:55 #2
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_75977624
Heb je een relatie met deze jongen, of worden jullie gewoon huisgenoten?
KuikenGuppy
pi_75977663
We worden gewoon huisgenoten...
  woensdag 23 december 2009 @ 17:46:55 #4
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_75977915
Okee . Dan zijn samenlevingscontracten etc. niet aan de orde .

Je zegt dat je het niet fair vindt om mee te betalen aan de aflossing van de hypotheek, maar ik vind dat een beetje kort door de bocht: je vriend neemt ook een risico met de aankoop van de woning. Wat ga je doen als de woning met verlies moet worden verkocht, neem je dan ook alletwee de helft?
KuikenGuppy
pi_75978743
Wat is je huidige woonsituatie eigenlijk?

Als je nu nog thuis woont en het huis uit wil, dan moet je kijken wat je kwijt zou zijn aan maandelijkse kosten wanneer je zelfstandig zou wonen door huren/kopen.
Is dat nog een stuk duurder dan de kosten die je nu gaat hebben bij je vriend dan is het misschien helemaal niet zo'n gekke oplossing.

Hoe lang ben je van plan bij hem te gaan wonen?
  woensdag 23 december 2009 @ 18:32:33 #6
152525 Knuffelzacht
Pathologische leugenaar
pi_75979363
aangezien het geen relatie is moet hem gewoon een vorm van huur geven ipv samen kosten delen.
Ik ben tenminste niet bang voor broccoli!!
Arrogantie is een ander woord voor zelfkennis
Hoe langer ik Bi ben hoe lesbischer ik word
Life: Highly overrated but you still gotta play the game
  woensdag 23 december 2009 @ 18:36:11 #7
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_75979491
Als jij het bedrag wat ie vraagt redelijk vindt om als huur te betalen, waarom niet? Alleen ben je wel onderhuurder en je hebt natuurlijk niet de rechten die een normale huurder heeft.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_75980544
Gewoon een "huurcontractje" opstellen. Laat hem gewoon een "huurprijs" vaststellen en zet op papier of dat incl of excl gas/elec/water is.

Mijn tip is: pak het gewoon allebei zakelijk aan en zet dingen op papier.
pi_75980763
quote:
Op woensdag 23 december 2009 18:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Als jij het bedrag wat ie vraagt redelijk vindt om als huur te betalen, waarom niet? Alleen ben je wel onderhuurder en je hebt natuurlijk niet de rechten die een normale huurder heeft.
Je bent pas onderhuurder als jij huurt van iemand die het gehuurde zelf al huurt. Aangezien het hier gaat om een koopwoning zou TS dan "gewone huurder" worden. Alle huurbeschermingsartikelen zijn (na 9 maanden in verband met hospita-verhuur) gewoon van toepassing.

Overigens zijn de gewone huurbeschermingsregels ook van toepassing op onderhuurders, mits bevoegdelijk onderverhuurd.
pi_75983483
Pas wel op voor het geval jullie ruzie mochten krijgen... Als je vaste lasten aan hem betaalt dan geeft dat jou ook bepaalde rechten. Plichten weet ik niet.
Bijvoorbeeld: als jij de helft van zijn hypotheek betaalt, je woont er 5 jaar en je gaat dan weg, dan zou je volgens mij aanspraak kunnen maken op een deel van de waardestijging van de woning. Weet niet of die vriend van jou dat ook weet/wil ?

Althans... dit is wat ik er van meegekregen heb. Een vriendin van mij heeft het zo geregeld dat haar vriend alle boodschappen, vakanties etc etc betaalt zodat hij geen aanspraak kan maken op het huis en er samen met haar in kan wonen (ja, hij heeft daar mee ingestemd). Is ook netjes op papier vastgelegd.
Da gao nie nou!
pi_76057595
Wat ok is bepaal je zelf. Verhuur gebeurd buiten de sociale huur doorgaans niet tegen de kostprijs en zeker niet bij een gemeubileerd huis dus je zit met de helft van de hypotheek vrij goedkoop. Echter zonder huurcontract heb je veel minder rechten. Dat je meebetaalt aan de hypotheek verleent jou geen rechten als je niet als het niet ook jouw hypotheek en huis is. Dat is ook logisch, als je overwaarde zou kunnen claimen zou je ook bij onderwaarde geld moeten neerleggen.
  zaterdag 26 december 2009 @ 08:52:23 #12
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_76069192
Vragen om problemen, straks heeft 1 v/d 2 een relatie en is het gezeik. Of een blijft met blijkbaar te hoge kosten voor zichzelf zitten of eentje wil graag die extra huurder (want dat ben je dan gewoon) eruit.
Dum de dum
  zaterdag 26 december 2009 @ 08:54:36 #13
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_76069203
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 21:07 schreef Fokski het volgende:
Wat ok is bepaal je zelf. Verhuur gebeurd buiten de sociale huur doorgaans niet tegen de kostprijs en zeker niet bij een gemeubileerd huis dus je zit met de helft van de hypotheek vrij goedkoop. Echter zonder huurcontract heb je veel minder rechten. Dat je meebetaalt aan de hypotheek verleent jou geen rechten als je niet als het niet ook jouw hypotheek en huis is. Dat is ook logisch, als je overwaarde zou kunnen claimen zou je ook bij onderwaarde geld moeten neerleggen.
Ho ho

Als TS maandelijks en bedrag betaald om ergens te wonen is TS gewoon huurder, met dezelfde rechten die huurders genieten. Dat er verder geen huurcontract is zegt niets, dat maakt het alleen lastiger omdat bepaalde zaken niet vastgelegd zijn. Echter dat doet niets af aan de rechten van TS als huurder.
Dum de dum
pi_76070405
quote:
Op zaterdag 26 december 2009 08:54 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]

Ho ho

Als TS maandelijks en bedrag betaald om ergens te wonen is TS gewoon huurder, met dezelfde rechten die huurders genieten. Dat er verder geen huurcontract is zegt niets, dat maakt het alleen lastiger omdat bepaalde zaken niet vastgelegd zijn. Echter dat doet niets af aan de rechten van TS als huurder.
Dat bedoelde ik eigenlijk met "minder" rechten hebben omdat je niets op papier hebt en zeker als er contant wordt betaald dan kan je bij een dispuut veel meer moeite gaan doen. Dat je feitelijk net zo veel rechten hebt betekent nog niet dat je dat recht zonder contract even snel kan halen. De eigenaar neemt de sleutels in of vervangt de sloten en als je zelf daar nog wil blijven wonen zal je een hoop werk hebben. Als de eigenaar niet spreekt van een huurovereenkomst en dat hij zijn vriend toe liet in zijn huis en dat zijn vriend enkel zo af en toe geld gaf voor de boodschappen dan zit de TS in de kou totdat hij gelijk kan krijgen van de rechter. De politie zie ik mij niet ten gunste van TS handelen zodat hij het huis kan betreden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')