abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75948986
We naderen 2010, we hebben 10 beursjaren gehad, 1 van mijn kerstprojecties was een samenvatting maken van onze AEX de afgelopen 10 jaar, voor eigen documentatie en om bepaalde patronen te zoeken (Vakantie.. wtf is dat?)

Ik zal het belichten via 2 methodes, de technische evaluatie methode (op dagbasis) en de macro gegevens (op maandbasis), alleen geldend voor Nederland! Zoals de meeste weten kijk ik vaak naar macro cijfers zoals unemployment en retail sales die elke maand of respectievelijk wekelijks uitkomen. Zelf erg interessant voor mijn eigen beleggingsstrategie, mede om correlaties op te zoeken, te ontdekken en daar gebruik van te maken. Ook zal ik nog een wiskundig voorbeeldje geven hoe de macro cijfers de beurs beïnvloeden.

De afgelopen 10 jaar waren toch wel memorabele jaren met grootste en minder grote momenten. 9-11, de internet bubble en de huidige crisis, das niet mis! Eerste grafiek die ik zal laten zien is de season adjustment unemployment, deze en alle andere macro grafieken zijn op maandelijkse cijfers gebaseerd (mede omdat degene die ik uitkoos maandelijks uitkomen ) De waarden van de AEX zijn dus ook op maandbasis. We vergelijken de Nederlandse macro cijfers met de "Nederlandse" index.

Zoals je ziet, ging de unemployment omhoog vanaf beide dieptepunten geteld vanaf de bodem van de bearmarkt; de internetbubble en de kredietcrisis. En niet ervoor of erna.. Hoe was dat ook alweer, de beurs liep voor op de reële economie?

Consumer Spending
Gezien het feit de meeste van ons Nederlandse consumers zijn, maar eens een kijkje hoe de consumer confidence, consumer spending, CPI met elkaar lopen de afgelopen 10 jaar, de Nederlandse waarden dus!

Zoals je ziet loopt de consumer confidence (blauw) niet volledig lineair met de consumer spending (rood). Misschien zijn de consumers toch vaak wat te overhaast en betalen ze niet met hun hoofd maar met hun ‘ you know what ‘ Herstel, consumers confidence vind en vond ik altijd al een miserable methode om 'het vertrouwens' niveau van de nederlandse samenleving weer te geven. Vergelijk het met het feit dat je naar de wc moet en niet kunt gaan, je zult dan een stuk negatiever reageren in vergelijking met als je net de wc deur achter je hebt gelaten en leeg bent. Niks is zo veranderlijk als het gedrag van de 'gemiddelde (!)' consument.

Maar hoe zit het dan als we dit in vergelijking gaan trekken met de AEX? En .. nog belangrijker met de producenten van deze goederen? De producers! Hier onder een vergelijking tussen de AEX & consumer en producer confidence van de afgelopen 10 jaar.

Zoals je ziet op de grafiek van de afgelopen 10 jaar, loopt de producer confidence nog relatief mee in lijn met de AEX, maar (de nederlandse!) consumer confidence lijkt alles een stuk zwaarder op te vatten. Again, de consumers hun gedachten veranderen net zo snel als het weer..

Industrieel
Als we nu eens kijken naar de industriële kant van Nederland, de industrie (verkoop) cijfers en hoe dat gegaan is de afgelopen 10 jaar in vergelijking tot de AEX zien we het volgende..

Als we kijken naar de grafiek vallen er een aantal dingen op. Industrial Sales lijkt onder deze crisis een stuk heviger getroffen te zijn dan de vorige. Dit kan natuurlijk liggen aan het feit dat de meeste markten ten tijde van 2008 echt droog hebben gelegen in vergelijking met de internet crisis waar het enig sinds door sijpelde. Wat daarin wel weer opvalt dat de industrial sales nog steeds op miezerig niveau staan in vergelijking met de laatste 10 jaar en die nog een lange weg hebben te gaan om naar boven te gaan. Daarbij komt dat de industrial production en de industrial sales niet echt meelopen met de AEX zelf en lijkt industrial production het zwaarste al zelfs gehad te hebben!

Nu toch maar weer terug naar de consumers. Onderstaande grafiek toont de Consumer spending, CPI, Retail Sales in vergelijking met de AEX van de afgelopen 10 jaar. We zien in de resultaten dat de retail sales, ook al zijn ze erg volatiel, in grote lijnen de AEX volgt, 1 van de redenen waarom retail sales ook 1 van mn favoriete cijfers zijn. (volatiel helpt natuurlijk ook).

Wiskundig voorbeeld
Maar we kunnen ook kijken hoeveel de retail sales nu eigenlijk de variatie in de AEX voorspellen, misschien eigenlijk veel interessanter! Specifieker, we kijken naar, hoe de inputs (de macrogegevens) reageren op de output (de aex!) Nu kan ik hier natuurlijk een tig aantal variabelen aan knopen (als er vraag is kan ik ook wel een aantal andere variabelen vergelijken). Maar dat alles maakt de formulering er niet makkelijker op, laat staan dat er daardoor een grotere flaw of error in terecht komt en dat is niet wenselijk in een beleggingstrategie.

We nemen als voorbeeld:

Output : AEX
Input: Consumer Spending, CPI, Industrial Production, Industrial Sales, Retail Sales, Unemployment S.A.

Met deze formulering gaan we er dus vanuit, dat deze variabelen een invloed hebben op de AEX!
Uiteraard zit er nog een error term bij die alle rotzooi mag opvangen.

De formule ziet er dan als volgt uit. De cijfers voor de variabelen zijn de coëfficiënten berekent op basis van EViews en de dag cijfers van 10 jaar lang AEX

AEX=(mate van error)+ 3.58CS+4.63CPI+2.48IP+0.35IS+1.63RS+0.25UN

In het model zitten natuurlijk tigtal gaten, immers, als de input(de 6 macro cijfers) die we genomen hebben de AEX zou kunnen voorspellen had ik dit nu niet hier gepost . Wat blijkt uit onze formulering (verkregen uit EViews, statistisch programma) dat het model roughly 35-45% in de variatie van de AEX verklaard. Kanttekening is natuurlijk dat de verschillende input waarden zelf ook nog een hoge waarde van error(variatie) noteren. Alleen Retail Sales, Consumer Spending en Industrial Production tonen enige statistische waarde na het calculeren van simpele significantie tests. Als Retail Sales bijv. 1% omhoog gaat in een maand, is de AEX diezelfde maand gemiddeld 1.63% omhoog gegaan. Zo kun je vrij gemakkelijk een berekening doen, welke macro cijfers het grootste effect hebben op de Beurs over lange termijn en dat is vooral interessant om de macro gegevens van Amerika te vergelijken met de S&P500 en dat toe te passen in je beleggingsstrategie.

Scatterplots
Om toch nog maar even enige correlatie te testen. Nu de vraag, in hoeverre lopen de de producers en de consumers qua vertrouwen hand in hand? Uiteraard is hier de verwachting, positief. 10 jaar data van de producer & consumer confidence lopen relatief samen zoals op de scatter te zien is en op basis daarvan kun je logischerwijs concluderen dat ze een significante relatie met elkander hebben. Zou het dan toch dat ik de consumenten te slecht heb ingeschat??

Om het nu even wat interessanter te maken, kijken we naar de relatie tussen het daadwerkelijk uitgeven van de centen & het vertrouwen van de consument. De retail sales zijn in procenten en de consumer confidence is in tientallen (schaal van -100 tot 100). We krijgen de volgende grafiek.

Zoals je ziet maakt het tussen de 0% en 7.5% van de retail sales geen flikker uit hoe het ‘vertrouwen’ van de consument is. Again, dit geeft maar weer eens aan dat het vertrouwen van de consument en zijn portemonnee niet 2 handen op 1 buik zijn

Technische Evaluatie van de AEX
Nu gaan we de AEX eens van de technische kant bekijken. We beginnen met de Total Return van de AEX (+ div. dus) t.o.v de AEX zelf.

Uiteraard vrij straight forward allemaal, waarin de Total Return index sneller groeit in een bull markt dan de normale index maar dat is logisch te verklaren doordat de bedrijfswinsten spuit11 vertoonden en dan wordt er ook hoger dividend uitbetaald. Significant detail is dat bij beide crisis, de bodem eerder is bereikt bij de dividend index en dus ook sneller omhoog gaat. Hoe je het ook bekijkt, dividend is nu eenmaal erg belangrijk ten tijde van zeer positieve periodes, geld wat je niet mag laten liggen en substantieel extra cash oplevert.

Als je denkt aan crisis, denk je aan volatiliteit, en dat hebben we gehad de afgelopen 10 jaar met de 2 crisissen achter de boeg. Hier onder de grafiek van de AEX in relatie met de 30-daagse volatiliteit.

Als je puur kijkt naar de volatiliteit van de afgelopen 10 jaar, zou het haast suggereren dat we na de huidige crisis (waar in de top van de volatiliteit een neerwaartse trend toont met lagere toppen en bodems om daarna rustig te kabbelen net zoals na de internet crisis ) we als beurs zijnde rustig omhoog gaan. Nu zegt volatiliteit natuurlijk niet zo heel veel, het geeft meer een indicatie aan hoeveel ‘spanning’ er op de markten stond, maar een stijgende trend in de volatiliteit is kan natuurlijk een indicatie geven dat er slechte tijden op komst zijn, zoals dat ook in de grafiek af te lezen valt.

En nu naar 1 van de interessantere plaatjes. De lopende EPS uitgezet tegen de adjusted PE van de AEX op dagbasis! Maar he(!) laat dat niet een mooi inverse relatie van elkaar zien? Ja! Maar dat is vrij gemakkelijk te verklaren. We hebben het hier nog steeds over de Nederlandse(!) index, waarin de earnings per share sneller steeg dan de index tijdens de sister of all bullmarkets, waardoor de adjusted P/E een inverse relatie kan laten zien met de EPS.

Wat natuurlijk veel interessanter is, dat op het plaatje zelf, de grafiek van EPS en PE uit elkaar lopen! Terwijl dat ten tijde van de internet crisis een teken was dat we nog verdere dalingen konden verwachten! En vanaf het moment dat je de groene en blauwe lijn rond 2002 naar elkaar toe ziet lopen ging de beurs pas stijgen. Dit kan 1 de indicatie geven dat dit zelfde scenario ons ook nog te wachten staat of dat we lekker schijt aan alles hebben en een aantal fundamentals omgooien

1.*(statistische en grammatica/spelling fouten voorbehouden; mijn nederlands is niet wat het geweest is , en ja, er kunnen een aantal fouten in de data zitten, we hebben het hier wel over dagbasis waarden over 10 jaar tijd op verschillende indicatoren, dan spreek je al snel over 40/50.000 waarden)

2.*(why the fuck doe je dit ? Van onderzoek wordt je nooit minder en met projectjen zoals deze probeer ik een globaal beeld te krijgen over hoe markten op basis van geschiedenis reageren. Uiteraard is het voor mezelf bedoeld, maar van delen is iemand ook niet minder geworden niet waar?)

3.*(ik zal komende maanden beduidend minder posten, het is niet anders)

Vrolijk kerstfeest en fijne dagen iedereen

[ Bericht 0% gewijzigd door sitting_elfling op 23-12-2009 00:01:02 ]
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 22 december 2009 @ 23:44:59 #2
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_75949694
Leuk . Nu even lezen .
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_76004812
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 23:44 schreef borisz het volgende:
Leuk . Nu even lezen .
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 24 december 2009 @ 10:20:05 #4
862 Arcee
Look closer
pi_76005445
Statistieken.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_76017443
Wat een post! Erg mooi gemaakt en erg informatief! Het was de tijd die je erin hebt gestoken sowieso waard
"Underestimate me, I'll take advantage of it"
  donderdag 24 december 2009 @ 15:59:13 #6
256934 GR
Cash is fact,profit an opinion
pi_76018737
Allereerst natuurlijk bedankt voor de interessante informatie!

Ik ben benieuwd of je ook vergelijkbare grafieken hebt met de Amerikaanse en Europese data? Dus bijv. U.S. retail sales vergeleken met ontwikkelingen AEX.
pi_76039835
quote:
Op donderdag 24 december 2009 15:59 schreef GR het volgende:
Allereerst natuurlijk bedankt voor de interessante informatie!

Ik ben benieuwd of je ook vergelijkbare grafieken hebt met de Amerikaanse en Europese data? Dus bijv. U.S. retail sales vergeleken met ontwikkelingen AEX.
Ik heb die grafieken van NL vs USA nog niet. ik weet zelf ook wel dat de Nederlandse grafieken niet relevant zijn vanwege het Amerikaanse gehalte in de AEX. Maar daar was het doel van dit topic niet voor.

Als ik dat af heb zal ik hier ook wel een gedeelte van posten voor iedereen die geïnteresseerd is in macro investeringen. Ik wil namelijk de macro gegevens van tot het oudste puntje dat ik kan krijgen tot nu vergelijken met de (Amerikaanse) index en daarin kijken op basis van welke input, de beurs het heftigst reageert. Al weet ik nu eigenlijk al wel wat die waarden zijn, ik wil statistisch bewijs voor mezelf en dat weer toepassen in mn eigen beleggingsstrategie. Het kutte is dat ik weet dat anderen dit onderzoek al lang gedaan hebben, maar ik dat nergens kan vinden en de slimme jongens dit natuurlijk niet (gratis) delen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_76092161
gave stats, ga er morgen goed naar kijken. Nu eerst kerstmaal uitbuiken
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')