Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat ze een minder positieve bijdrage zouden leveren wanneer het ongelovigen waren, inderdaad. Menselijke moraliteit is algemeen, en beperkt zicht niet tot gelovigen. (Laat staan dat moraliteit werkelijk wordt ingegeven door geloof. Geloof wordt eerder ingegeven door moraliteit.)quote:Op zondag 3 januari 2010 14:09 schreef Ribbenburg het volgende:
Goed, dan laten we de tweede zin even varen. Zou je willen ontkennen dat gelovigen een positieve bijdrage leveren aan deze wereld omdat ze gelovig zijn?
Het was serieus sarcastisch bedoeld. Serieus omdat soortgelijke gevoeligheid bij gelovigen heel normaal is. En sarcastisch omdat atheisten over het algemeen veel minder gevoelig zijn voor zulke uitspraken. Desalniettemin staat een atheist die daar aanstoot aan neemt evenveel in zijn of haar recht als een gelovige die zich 'beledigd' voelt door de uitspraken van Wilders.quote:Op zondag 3 januari 2010 14:09 schreef Ribbenburg het volgende:
Je bedoelt het nog serieus ook? Dan mogen de ongelovigen wel wat eelt op hun ziel kweken.
Al de medescholieren die zich inzetten voor liefdadigheidswerk vanuit christelijke overtuiging zijn het bewijs voor mij dat dit inderdaad het geval is. De liefdadigheidsinstellingen met een kenbaar gelovig karakter zijn dat ook. Is dat genoeg bewijs, meneer de wetenschapper, of wil je nog allerhande statistieken en cijfertjes zien?quote:Op zondag 3 januari 2010 14:15 schreef Molurus het volgende:
Hoe dan ook, het is niet de stelling dat die positieve bijdrage niet wordt ingegeven door geloof die onderbouwing of bewijs behoeft. Het is de stelling dat die positieve bijdrage wel wordt ingegeven door geloof die onderbouwd en bewezen dient te worden. Net zoals de bewijslast omtrent het bestaan van Goden bij de gelovige ligt, ligt ook de bewijslast voor deze stelling bij jou, niet bij mij.
Ik zou graag een bewijs zien dat die medescholieren zich niet ingezet zouden hebben voor liefdadigheidswerk zonder die christelijke overtuiging.quote:Op zondag 3 januari 2010 14:21 schreef Ribbenburg het volgende:
Al de medescholieren die zich inzetten voor liefdadigheidswerk vanuit christelijke overtuiging zijn het bewijs voor mij dat dit inderdaad het geval is. De liefdadigheidsinstellingen met een kenbaar gelovig karakter zijn dat ook. Is dat genoeg bewijs, meneer de wetenschapper, of wil je nog allerhande statistieken en cijfertjes zien?
Vooral dat laatste is weer iets wat je zelf verzint. Ik denk dat veel kerkmensen zich zelf inzetten voor de samenleving. In mijn kerk (redelijk standaard Nederlandse kerk) hebben we meerdere acties per jaar voor het goede doel waarbij vrijwel de gehele gemeente participeert. Daarnaast zijn er mensen die structureel goed werk doen (ouderen en zieken bezoeken, armen helpen, asielzoekers wegwijs maken, etc). Elke zondag wordt er gecollecteerd voor zending en diaconie (zorg voor zwakkeren/armen) waarbij vrijwel iedereen doneert. Organisatie van collectes van christelijke stichtingen verloopt via de kerk.quote:Op zondag 3 januari 2010 13:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
En voor het gemak reken je die mensen die aangesloten zijn bij een kerk 100% tot vrijwilligerswerkers, en de atheisten die niet lid zijn van een buurtvereniging tot de mensen die niets goeds doen voor deze wereld?
Dat is absoluut niet mijn ervaring.quote:Op zondag 3 januari 2010 14:19 schreef Molurus het volgende:
En sarcastisch omdat atheisten over het algemeen veel minder gevoelig zijn voor zulke uitspraken.
De kerk is inderdaad een platform daarvoor, hoewel ik me afvraag hoe ideaal dat platform is: in de praktijk gaat 'werk voor het goede doel' nogal vaak gepaard met bekeringsdrang. Het is niet voor niets dat inmiddels een groot deel van Afrika 'bekeerd' is tot het Christendom. En desondanks heeft men daar nog steeds dezelfde armoede. Netto is het resultaat dus vooral bekering, en niet een verandering in welvaart.quote:Op zondag 3 januari 2010 14:39 schreef koningdavid het volgende:
Het zijn de mensen die het doen maar de kerk is een ideaal platform. Dit platform missen veel atheïsten nu eenmaal, dat is een gegeven.
Pas op hoor, ik heb een bomgordel.quote:Op zondag 3 januari 2010 14:40 schreef koningdavid het volgende:
Dat is absoluut niet mijn ervaring.
Het ligt eraan wat je onder 'bekeringsdrang' versaat. Dat christenen naast het goede werk ook proberen om mensen het evangelie aan te rijken, vind ik niet negatief. Dat doet ook helemaal niets af aan het concrete goede werk dat ze leveren: de ziekenhuizen, het brood, de waterput, etc.quote:Op zondag 3 januari 2010 14:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
De kerk is inderdaad een platform daarvoor, hoewel ik me afvraag hoe ideaal dat platform is: in de praktijk gaat 'werk voor het goede doel' nogal vaak gepaard met bekeringsdrang.
Wat zegt dat dan?quote:Op zondag 3 januari 2010 14:43 schreef Molurus het volgende: Het is niet voor niets dat inmiddels een groot deel van Afrika 'bekeerd' is tot het Christendom. En desondanks heeft men daar nog steeds dezelfde armoede.
Maar dat doen ze lang niet in zulke grote getalen als gelovigen actief zijn in de kerk.quote:Op zondag 3 januari 2010 14:43 schreef Molurus het volgende:
Hoe dan ook is het niet zo dat atheisten dit platform missen. Wie daarvoor een platform wil hebben zal er 1 vinden, gelovig of niet. Lekker aan de slag bij Unicef of artsen zonder grenzen ofzo.![]()
Ik begrijp je niet goed, denk ik. Jij wilt mensen laten lijden en creperen dan? Afrikanen laten sterven omdat er teveel mensen op aarde zijn en wij onze massaconsumtie willen volhouden?quote:Op zondag 3 januari 2010 14:43 schreef Molurus het volgende:
Persoonlijk ben ik wat dat betreft trouwens een beetje een odd ball: ik erken de rechten van mensen en het is goed om te trachten ervoor te zorgen dat iedereen het goed heeft. Ik zie echter een groter en overstijgend probleem: exponentiele bevolkingsgroei. Ik heb echt grote twijfel in hoeverre dat soort initiatieven nou echt in het belang van de mensheid zijn.
Dat Afrika, alle goede initiatieven ten spijt, er nauwelijks op vooruit is gegaan.quote:Op zondag 3 januari 2010 14:48 schreef koningdavid het volgende:
Wat zegt dat dan?
"Actief in de kerk" is niet per definitie "goed vrijwilligerswerk". Welk deel daarvan houdt zich werkelijk daarmee bezig?quote:Op zondag 3 januari 2010 14:48 schreef koningdavid het volgende:
Maar dat doen ze lang niet in zulke grote getalen als gelovigen actief zijn in de kerk.
Wat ik wil zeggen is dat wij nog geen goede (en ethisch acceptabele) oplossing hebben voor dat probleem. Als wij 4000 jaar geleden niet waren begonnen aan die groeispurt dan zouden er maar een paar miljoen mensen op deze planeet leven. Zoveel mogelijk mensen in leven houden leidt ultimately tot een maximalisering van menselijk lijden. Concreet betekent het dat er vandaag de dag miljarden mensen leven die minder dan een dollar per dag te besteden hebben, en dat miljarden mensen nog deze eeuw onder de meest erbarmelijke omstandigheden gaan sterven.quote:Op zondag 3 januari 2010 14:48 schreef koningdavid het volgende:
Ik begrijp je niet goed, denk ik. Jij wilt mensen laten lijden en creperen dan? Afrikanen laten sterven omdat er teveel mensen op aarde zijn en wij onze massaconsumtie willen volhouden?
Ik wil je geen woorden in de mond leggen maar dit lijk je te impliceren.
En dan vraag ik me af of het niet beter geweest zou zijn als we nog een bescheiden populatie hadden die vecht voor haar voortbestaan. Dat is ook lijden natuurlijk, maar het is lijden op een veel kleinere schaal. "Gaat heen en vermenigvuldigt U." is bepaald geen aktueel advies meer.quote:Keneth Boulding's Three Theorems
First Theorem - The Dismal Theorem
If the only ultimate check on the growth of the population is misery, then the population will grow until it is miserable enough to stop its growth
Second Theorem - The Utterly Dismal Theorem
Any technological improvement can only relieve misery for a while. For so long as misery is the only check on population, the [technical] improvement will enable population to grow, and will soon enable more people to live in misery than before. The final result of [technical] improvements therefore, is to increase the equilibrium population which is to increase the sum total of human misery
Third Theorem - The Moderately Cheerful Form Of The Dismal Theorem
If something else, other than misery and starvation, can be found which will keep a prosperous population in check, the population does not have to grow until it is miserable and starves and it can be stably prosperous.
En wat zegt dat?quote:Op zondag 3 januari 2010 14:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat Afrika, alle goede initiatieven ten spijt, er nauwelijks op vooruit is gegaan.
Ik denk een groot deel aangezien zelfs degenen die niet wekelijks vrijwillgerswerk doen daar wel wekelijks financieel een bijdrage voor leveren.quote:Op zondag 3 januari 2010 14:58 schreef Molurus het volgende:
"Actief in de kerk" is niet per definitie "goed vrijwilligerswerk". Welk deel daarvan houdt zich werkelijk daarmee bezig?
En dus? Moeten we mensen in hongersnood maar negeren? Wees eens concreet. Dat overbevolking geen goed iets is, is zonnekaar.quote:Op zondag 3 januari 2010 14:58 schreef Molurus het volgende:
Wat ik wil zeggen is dat wij nog geen goede (en ethisch acceptabele) oplossing hebben voor dat probleem. Als wij 4000 jaar geleden niet waren begonnen aan die groeispurt dan zouden er maar een paar miljoen mensen op deze planeet leven. Zoveel mogelijk mensen in leven houden leidt ultimately tot een maximalisering van menselijk lijden. Concreet betekent het dat er vandaag de dag miljarden mensen leven die minder dan een dollar per dag te besteden hebben, en dat miljarden mensen nog deze eeuw onder de meest erbarmelijke omstandigheden gaan sterven.
Zie Boulding's three theorems:
[..]
En dan vraag ik me af of het niet beter geweest zou zijn als we nog een bescheiden populatie hadden die vecht voor haar voortbestaan. Dat is ook lijden natuurlijk, maar het is lijden op een veel kleinere schaal. "Gaat heen en vermenigvuldigt U." is bepaald geen aktueel advies meer.
Het is totaal onnodig dat miljarden leven van minder dan één dollar.. en daardoor in armoe.quote:Op zondag 3 januari 2010 14:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat Afrika, alle goede initiatieven ten spijt, er nauwelijks op vooruit is gegaan.
[..]
"Actief in de kerk" is niet per definitie "goed vrijwilligerswerk". Welk deel daarvan houdt zich werkelijk daarmee bezig?
[..]
Wat ik wil zeggen is dat wij nog geen goede (en ethisch acceptabele) oplossing hebben voor dat probleem. Als wij 4000 jaar geleden niet waren begonnen aan die groeispurt dan zouden er maar een paar miljoen mensen op deze planeet leven. Zoveel mogelijk mensen in leven houden leidt ultimately tot een maximalisering van menselijk lijden. Concreet betekent het dat er vandaag de dag miljarden mensen leven die minder dan een dollar per dag te besteden hebben, en dat miljarden mensen nog deze eeuw onder de meest erbarmelijke omstandigheden gaan sterven.
Zie Boulding's three theorems:
[..]
En dan vraag ik me af of het niet beter geweest zou zijn als we nog een bescheiden populatie hadden die vecht voor haar voortbestaan. Dat is ook lijden natuurlijk, maar het is lijden op een veel kleinere schaal. "Gaat heen en vermenigvuldigt U." is bepaald geen aktueel advies meer.
Geeft Nederland niet collectief en seculier 5 miljard per jaar uit aan ontwikkelingssamenwerking (300 euro per inwoner)? Geeft Nederland niet jaarlijks enorme bedragen uit aan goede doelen zonder dat dat gebeurt vanuit een religieuze ideologie? Ik wil niet zo ver gaan om te stellen dat seculier Nederland meer doet aan goede doelen, maar de kerk omschrijven als een katalysator die haar weerga niet kent is echt veel te veel eer. Het zou mij verbazen als dat op het geheel meer is dan een druppel op een gloeiende plaat. Een druppel die er wat mij betreft ook zonder de kerk was geweest. (Tenzij iemand het hier aannemelijk weet te maken dat dat niet het geval zou zijn natuurlijk.)quote:Op zondag 3 januari 2010 15:07 schreef koningdavid het volgende:
Ik denk een groot deel aangezien zelfs degenen die niet wekelijks vrijwillgerswerk doen daar wel wekelijks financieel een bijdrage voor leveren.
De kerk is gewoon een krachtige katalysator voor vrijwilligerswerk en goede doelen. Een katalysator die zijn weerga niet kent wat betreft seculiere alternatieven.
Ik snap niet waarom dit zo moeilijk voor je is om te accepteren.
Ik moet bekennen dat ik geen concrete oplossingen heb (die niet volledig ethisch verwerpelijk zijn). Maar dat bijvoorbeeld de kerk zo moeilijk doet over condooms en abortus is alles behalve helpful. Ik zou haast zeggen dat de kerk daarmee heel wat doden op haar geweten heeft.quote:Op zondag 3 januari 2010 15:07 schreef koningdavid het volgende:
En dus? Moeten we mensen in hongersnood maar negeren? Wees eens concreet. Dat overbevolking geen goed iets is, is zonnekaar.
Scherp!quote:Op zondag 3 januari 2010 15:09 schreef Godfokt het volgende:
Het is totaal onnodig dat miljarden leven van minder dan één dollar.. en daardoor in armoe.
Maar het werkt wel in de hand dat er kerken kunnen zijn die hunner indoctrinatie kunnen verspreiden met een boterham onder het mom van.
De wereld is in duisternis en religie/politiek/economie daarin een vals licht.
Ontken ik dat dan?quote:Op zondag 3 januari 2010 17:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
Geeft Nederland niet collectief en seculier 5 miljard per jaar uit aan ontwikkelingssamenwerking (300 euro per inwoner)? Geeft Nederland niet jaarlijks enorme bedragen uit aan goede doelen zonder dat dat gebeurt vanuit een religieuze ideologie?
Totaal niet. Wat is de seculiere variant van een kerk? Die is er niet. Buurtverenigingen ed. komen niet eens in de buurt. Seculiere stichtingen zijn geen 'variant' want christelijke stichtingen zijn er net zo goed.quote:Op zondag 3 januari 2010 17:15 schreef Molurus het volgende:
Ik wil niet zo ver gaan om te stellen dat seculier Nederland meer doet aan goede doelen, maar de kerk omschrijven als een katalysator die haar weerga niet kent is echt veel te veel eer.
Een druppel op een gloeiende plaat? Lees deze link bijv. nog eens door: http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article1726229.ecequote:Op zondag 3 januari 2010 17:15 schreef Molurus het volgende:
Het zou mij verbazen als dat op het geheel meer is dan een druppel op een gloeiende plaat. Een druppel die er wat mij betreft ook zonder de kerk was geweest. (Tenzij iemand het hier aannemelijk weet te maken dat dat niet het geval zou zijn natuurlijk.)
Ik moet een beetje lachem om je nu. Je gaat kleinzerig lopen doen als Riddenburg (m.i. volledig terecht) stelt dat veel religieuzen vanuit hun geloof veel goed werk doen. Vervolgens bagetaliseer je constant het goede werk dat kerken doen. Je kleinert het zelfs als je het slechts "een druppel op een gloeiende plaat noemt".quote:Uit onderzoek in Rotterdam blijkt dat alleen al in die stad het werk van de kerken per jaar zo’n 120 miljoen euro oplevert. Worden die cijfers doorgetrokken naar heel Nederland, dan zorgen de kerken elk jaar voor een maatschappelijk rendement van ruim 3 miljard euro.
De kerk heeft doden op zijn geweten omdat ze abortus afkeuren?quote:Op zondag 3 januari 2010 17:15 schreef Molurus het volgende:
Ik moet bekennen dat ik geen concrete oplossingen heb (die niet volledig ethisch verwerpelijk zijn). Maar dat bijvoorbeeld de kerk zo moeilijk doet over condooms en abortus is alles behalve helpful. Ik zou haast zeggen dat de kerk daarmee heel wat doden op haar geweten heeft.
Woede is verloren energie, als alle religie uit de wereld verbannen werd zou blijken dat religie niet 'the root of all evil' was maar juist de beperkte scheidende houding van de mens zelf.quote:Op zondag 3 januari 2010 18:59 schreef koningdavid het volgende:
Ik kan hier altijd gefrustreerd om worden. Het wekt ook woede bij mij op richting Dawkins, Harris en consorten omdat ze over religie praten als 'the root of all evil' terwijl ik religieuzen zoveel goeds zo doen, vanuit liefde voor hun medemens maar ook vanuit liefde voor God.
Ohja, Ramachandran! Die vond ik ook helemaal geweldig. Vooral zijn verhaal over hoe verschillende mensen zich in gedachten getallenreeksen, het alfabet, etc verschillend geometrisch voorstellen vond ik fascinerend. Ik ben toen hier en daar aan mensen om mij heen gaan vragen hoe zij zich dat voorstellen. Hoe stel je je bijvoorbeeld 'een jaar' voor? Zelf stel ik me een jaar voor als een cirkel, met januari bovenaan, en de maanden met de klok mee. Maar weer andere mensen stellen zich een jaar voor als een rechte lijn, ofwel omhoog, ofwel omlaag.quote:Op woensdag 6 januari 2010 13:42 schreef Sattyagraha het volgende:
http://thesciencenetwork.(...)survival/session-4-1
Deel 4 is ook echt interessant. Die eerste spreker moet je even doorspoelen. Die is saai en zegt mijnsinziens niet veel interessants. Echter de man die daarna komt heeft hele interessante dingen te zeggen.
Vooral zijn pleidooi over mate van zekerheid is interessant.
Wat vinden jullie ervan?
In wist niet dat ie een christelijke broer had. Interessant stuk!quote:Op zondag 7 maart 2010 21:29 schreef koningdavid het volgende:
Dit is volgens mij een beetje het 'nieuw atheïsme' topic, toch?
Een mooi stuk van Peter Hitchens (ja, de broer van) over zijn broer. Peter Hitchens is opvallend genoeg christen:
http://www.dailymail.co.u(...)ey-Christianity.html
Vond het zeer interessant om te lezen.
Onzin. Het kan immers prima samengaan.quote:Op maandag 8 maart 2010 19:07 schreef vaarsuvius het volgende:
Zijn verhaal illustreert ook weer eens dat een bekering tot een religie voortkomt uit persoonlijke wensen en angsten, en geen algemene waarheden verkondigd.
Het is natuurlijk wel irrelevant. Begrijp je wel waar het stuk over gaat? Het gaat over hoe Peter geloof heeft gevonden en hoe zij omgang was met Christopher. Hiervoor is het natuurlijk uiterst relevant om het milieu te schetsen waarin hij opgroeide.quote:Op maandag 8 maart 2010 19:07 schreef vaarsuvius het volgende:
Hij begint met een uiteenzetting hoe stout hij wel niet was als rebellerende puber uit een beetje bekakt engels gezin. Erg leuk allemaal, maar niet relevant.
Stropop, dat zegt hij immers ook niet.quote:Op maandag 8 maart 2010 19:07 schreef vaarsuvius het volgende:
Dan komt hij bij het begin van zijn bekering: Een gevoel van sterfelijkheid en angst voor de dood. (Hell) Hij voelde zich zondig. (damned - verdoemd) Hij zegt daarna dat hij een onvolwassen klootzak was geweest tot dat punt. Fijn voor jou, dat het christendom jou helpt om wat meer beschaafd en verantwoord te worden. Dat zegt niks over anderen.
Dit is een terecht punt. Ik begrijp Peters uitspraak, maar het is wat ongenuanceerd.quote:Op maandag 8 maart 2010 19:07 schreef vaarsuvius het volgende:
Daarna schaamt hij zich voor zijn christendom en vraagt zich af waarom er zo'n sterke afkeer van is. Hij zegt: Omdat het de enige betrouwbare kracht is die opstaat voor de zwakken tegen de sterken. Hetgeen gewoon onzin is, menig sekuliere vakbond of politieke partij of liefdadigheidvereniging doet precies dat, zonder religieuze agenda. SP, FNV, Artsen zonder grenzen om een paar voorbeelden te noemen.
Misschien heb ik het gemist maar ik heb hem nergens atheïsme een geloof zien noemen.quote:Op maandag 8 maart 2010 19:07 schreef vaarsuvius het volgende:
Daarna maakt hij de gebruikelijke fout het atheïsme een geloof te noemen. Dat is het gewoon niet.
Weer interpreteer je hem verkeerd. Hij zegt dat er geen absolute moraal is als de moraal niet buiten de mens te vinden. Dit klopt m.i. als een bus.quote:Op maandag 8 maart 2010 19:07 schreef vaarsuvius het volgende:
Dan komen we bij goed en kwaad. Volgens Peter moet de moraal van buiten de mens komen. Volgens zijn broer, is er niks butien de mens en is het goede, dat wat wij mensen goed vinden.
Argumenten voor welke stelling? Dat er geen absolute moraal is als het niet buiten de mens te vinden is?quote:Op maandag 8 maart 2010 19:07 schreef vaarsuvius het volgende:
Peter geeft geen argumenten voor zijn stelling, behalve een simpele stropop.
quote:He often assumes that moral truths are self-evident, attributing purpose to the universe and swerving dangerously round the problem of conscience - which surely cannot be conscience if he is right since the idea of conscience depends on it being implanted by God. If there is no God then your moral qualms might just as easily be the result of indigestion.
(...)
Left to himself, Man can in a matter of minutes justify the incineration of populated cities; the deportation, slaughter, disease and starvation of inconvenient people and the mass murder of the unborn.
I have heard people who believe themselves to be good, defend all these things, and convince themselves as well as others. Quite often the same people will condemn similar actions committed by different countries, often with great vigour.
For a moral code to be effective, it must be attributed to, and vested in, a non-human source. It must be beyond the power of humanity to change it to suit itself.
Ik denk ook niet dat Peter het daarmee oneens zou zijn. Maar dat is het punt van discussie ook niet.quote:Op maandag 8 maart 2010 19:07 schreef vaarsuvius het volgende:
Als voorbeeld tegen de stelling dat we onze buurman niet als onszelf kunnen liefhebben komt hij met de liefde van een moeder voor haar kind, of de liefde van een bejaard echtpaar. Laten dat nu net voorbeelden zijn die ook met een atheïstische visie heel aannemelijk zijn, simpel via het Darwinisme.
Sinds wanneer zijn buurmannen 'mensen veraf'? Peter countert trouwens alleen het argumenten dat volgens Christopher het niet realistisch is om van mensen te vragen dat ze evenveel van de ander moeten houden dan van henzelf. Dat dit pertinent onjuist is, is inderdaad te zien aan de liefde van een moeder voor haar kind. Of aan iemand die zijn leven waagt om een onbekend kind van de verdrinkingsdood te redden.quote:Op maandag 8 maart 2010 19:07 schreef vaarsuvius het volgende: Het gaat om mensen veraf. Wat kan het jou nu echt schelen dat er 200,000 Haitianen dood gaan die je niet kent?
En terecht! Hoe Hitchens (Dawkins trouwens ook) daar altijd mee omspringt is simpelweg lachwekkend. Dat jij hen niet hun belachelijke opstelling verwijt maar begint te klagen dat Peter dit terechte punt aanstipt, is teleurstellend.quote:Op maandag 8 maart 2010 19:07 schreef vaarsuvius het volgende:
Uiteraard komen de atheïstische communisten ook even langs. Evil!
Een aantal wel hoor. Maar nogmaals: begrijp je wel het idee van het stuk? Volgens mij niet.quote:Op maandag 8 maart 2010 19:07 schreef vaarsuvius het volgende:
Het is fijn dat 2 ruziemakende broers weer wat meer 'on speaking terms' zijn. Argumenten tegen de standpunten van zijn broer geeft Peter echter niet.
Ik begrijp het heel goed, dank je. En mijn stukje was niet tegen jou gericht. De jij en jou-en die ik gebruikte slaan op of de lezer in het algemeen, of op dhr P Hitchens.quote:Op maandag 8 maart 2010 23:11 schreef koningdavid het volgende:
Een aantal wel hoor. Maar nogmaals: begrijp je wel het idee van het stuk? Volgens mij niet.
Dat begrijp ik. Ik snap alleen niet waarom je lijkt te verwachten dat P. Hitchens een essay gaat schrijven om alle argumenten van Christopher te 'counteren'. Het artikel is van auto-biografische aard en gaat over Peters geloof en zijn relatie met Christopher. Daarom begrijp ik ook niet dat jij het stuk over zijn jeugd 'irrelevant' vond. Het lijkt alsof je de bedoeling van het stuk niet helemaal begrijpt, aangezien een groot deel van je kritiek nergens op slaat. Maar goed...quote:Op maandag 8 maart 2010 23:32 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Ik begrijp het heel goed, dank je. En mijn stukje was niet tegen jou gericht. De jij en jou-en die ik gebruikte slaan op of de lezer in het algemeen, of op dhr P Hitchens.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |