abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75924329
Ik heb een aantal MDF platen gekocht. Het zijn nogal grote platen, dus zagen op de zaagtafel zal niet lukken.
Ik dacht aan zagen met een decoupeerzaag, maar ik heb niet zo'n vaste hand, dus recht zagen is ook met een lijntje, eigenlijk onmogelijk voor mij.
Ik heb het met de flex geprobeerd, maar dat is ook niet echt wat.
Misschien heeft iemand een tip hoe ik toch recht kan zagen met de decoupeerzaag?
pi_75924397
Misschien kan je een soort mal maken?
pi_75924556
Waarom zaag je het niet gewoon met de hand? Als je dat meet beleid doet, wordt het een stuk mooier als met een decoupeerzaag. Dat ik althans mijn ervaring (voor zover ik het niet met een cirkelzaag doe, want dat werkt het beste)..
pi_75924593
Kon je ze niet laten zagen bij de plek waar je ze gekocht hebt. Daar kunnen ze mooi recht en precies doen.
  dinsdag 22 december 2009 @ 14:20:29 #5
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_75924600
Met een paar klemmen (of indien nodig een paar schroeven) een lat op de plaat bevestigen die de decoupeerzaag kan geleiden.
pi_75925388
Dat had ik ook net in gedachte Snakey!
Laten zagen was helaas niet mogelijk. Als het met de decoupeerzaag niet (netjes) lukt, dan zal ik het eens met de hand proberen Sander!
Bedankt voor de tips zover.
pi_75925432
Een mal dus
  FOK!fotograaf dinsdag 22 december 2009 @ 14:47:24 #8
17893 Forno
pi_75925702
Met een decouperzaag kun je geen strakke lijn krijgen. Heb het ook (ooit) geprobeerd met een geleider. Dan heeft je zaagje de neiging om (lees, zal bijna 100% zeker) krom te trekken. Omdat je decouperzaag geen kant op kan, maar je zaagje wel, want die is flexibel. Je kunt zoiets alleen met een (hand-) cirkelzaag en geleider.

Tip, koop een cirkelzaag of laat het doen bij de bouwmarkt.
  dinsdag 22 december 2009 @ 14:50:06 #9
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_75925828
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 14:47 schreef Forno het volgende:
Met een decouperzaag kun je geen strakke lijn krijgen. Heb het ook (ooit) geprobeerd met een geleider. Dan heeft je zaagje de neiging om (lees, zal bijna 100% zeker) krom te trekken. Omdat je decouperzaag geen kant op kan, maar je zaagje wel, want die is flexibel. Je kunt zoiets alleen met een (hand-) cirkelzaag en geleider.

Tip, koop een cirkelzaag of laat het doen bij de bouwmarkt.
Lukt mij anders prima hoor. Je moet niet te snel willen en dus vooral niet teveel druk op je zaag zetten.
  FOK!fotograaf dinsdag 22 december 2009 @ 15:49:43 #10
17893 Forno
pi_75927996
Het zal misschien wel lukken (als je geduld hebt). En misschien met een beetje gevoel ook nog wel recht. Als het om zichtwerk gaat, blijf je het toch zien. Een decouperzaag is in feite gewoon een elektrische figuurzaag. Het is naar mijn mening niet te vergelijken met de zaagsnede van een cirkelzaag.
Huur anders een cirkelzaagje voor een dag? Zo ingewikkeld zijn die dingen niet. Ik ben op het momenteel ook bezig met een inbouwkast, en zo'n cirkel-unit gaat erdoor als boter. Klein duwtje van je pink is al genoeg om hem vooruit te krijgen. Lat als geleider en het resultaat is vergelijkbaar als dat van een bouwmarkt.
pi_75937010
waarom lukt het niet op de zaagtafel,als je het met beleid en met een 2e persoon erbij doet moet het niet zo moeilijk zijn,ik heb tijdens mijn verbouwing zo genoeg gezaagd,omdat ik al mijn platen bij een hout groothandel had gekocht en die zaagden ook niet,die verkochten alleen maar.DAt waren platen van 2.50mx1.25m.
pi_75978120
Als je het met een decoupeerzaag wilt doen:

http://www.toolmax.nl/dew(...)a4eb8e25c381ad2f3129
pi_75978311
Met een paar klemmen (of indien nodig een paar schroeven) een lat op de plaat bevestigen die de decoupeerzaag kan geleiden.

doe dit al jaren maar inplaats van de decoupeerzaag een handcirel zaag gebruiken met lukken
pi_75989391
Inderdaad, met een lat als geleiding zaag je ook met een decoupeerzaag kaarsrecht.

Zo heb ik al flinke hoeveelheden gezaagd, probleemloos!
pi_76006769
Handcircelzaag, zo'n zaagje als hierboven met de decoupeerzaag. En als je die opties niet hebt kan je het altijd nog frezen Maar dat is wel een beetje een creatieve oplossing.
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')