abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75901161
Ik ben vandaag niet naar mijn werk kunnen gaan door de sneeuw. Ik woon in Utrecht en moest naar Den Haag, maar er reed alleen een stoptrein 1x per uur en de conducteur raadde me ernstig af om er in te stappen, omdat ik dan niet meer thuis zou komen 's avonds. Waarschijnlijk is er morgen hetzelfde verhaal. Thuiswerken gaat niet met mijn werk.

Moet ik nu verlof opnemen voor deze twee dagen of draait mijn werkgever hier voor op?
  Moderator / Redactie FP maandag 21 december 2009 @ 22:16:21 #2
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_75901209
Volgens mij zocht je het woord overmacht

Ik zou sowieso even met de baas bellen morgen, kijken hoe hij er over denkt
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
pi_75901224
Daar draai je zelf voor op dunkt me.

Het is jouw baas zijn schuld niet dat er geen treinen rijden en of jij op een beetje normale tijd thuis komt zal hetm ws een rotzorg zijn
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_75901288
Calamiteitenverlof?

Een beetje afhankelijk van de flexibiliteit van je leidinggevende kun je hier wel of geen aanspraak op maken. Op zich is woon-werkverkeer je eigen "probleem".

Edit: ik weet niet zeker of calamiteitenverlof nu echt de lading dekt... da's meer voor hele acute situaties. Eerlijk gezegd had je de vervoersproblemen al van mijlen ver aan kunnen zien komen. Misschien zegt je leidinggevende dat je dan maar iets anders had moeten regelen.
  maandag 21 december 2009 @ 22:17:34 #5
3185 Adelante
To let it go now
pi_75901292
Overleg even: misschien kun je het 50/50 doen, allebei een dag.
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_75901350
Zou het redelijk vinden dat het je een vrije dag kost.
Woon zelf 20 km van mijn werk af en kwam ( te laat, dat wel( 1 uur onderweg geweest door medeweggebruikers die niet harder dan stapvoets durfden...) donderdag ook op mijn werk.
Collega die in dezelfde stad woont, is niet gekomen.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
  maandag 21 december 2009 @ 22:21:26 #7
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_75901490
quote:
Op maandag 21 december 2009 22:17 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
Calamiteitenverlof?

Een beetje afhankelijk van de flexibiliteit van je leidinggevende kun je hier wel of geen aanspraak op maken. Op zich is woon-werkverkeer je eigen "probleem".

Edit: ik weet niet zeker of calamiteitenverlof nu echt de lading dekt... da's meer voor hele acute situaties. Eerlijk gezegd had je de vervoersproblemen al van mijlen ver aan kunnen zien komen. Misschien zegt je leidinggevende dat je dan maar iets anders had moeten regelen.
zou kunnen idd, daarbij is ook bepalend of er een cao van toepassing is die wel (of niet) bijvoorbeeld stelt dat dit niet-standaard is bepaald.

vaak doen werkgevers niet moeilijk en betalen ze wel gewoon uit; gewoon netjes vragen
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
pi_75901515
quote:
Op maandag 21 december 2009 22:16 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Volgens mij zocht je het woord overmacht

Ik zou sowieso even met de baas bellen morgen, kijken hoe hij er over denkt
Ik werk nog maar net, dus ben nog niet gewend aan alle jargon

Ik had mn leidinggevende meteen gebeld en zij had eigenlijk al verwacht dat ik thuis zou blijven en gaf me groot gelijk dat ik was omgedraaid, maar zei verder niets over vrije dagen oid.

Ik heb ook geen auto, dus dat was ook geen optie geweest. Vorige week ben ik wel de hele week geweest, dus ook toen het begon met sneeuwen.
pi_75901820
Net dit gevonden:
quote:
Wat moet je doen als je door het slechte weer niet of te laat op het werk raakt?

Wat moet je doen als je door slechte weersomstandigheden (een dik sneeuwtapijt, zeer gladde wegen, …) niet of te laat op het werk aankomt? Word je dan toch betaald of moet je verlof nemen?

ANTWOORD

Een werknemer die niet of te laat op het werk aankomt door bijvoorbeeld slechte weersomstandigheden of door een onvoorziene treinstaking én hierbij aan een aantal voorwaarden voldoet, heeft recht op een volledig dagloon.
Voorwaarden

- De werknemer moet zich normaal naar zijn werk begeven. Deze voorwaarde impliceert dat de werknemer op het werk aanwezig moest zijn, dat het voor hem een normale arbeidsdag is. Een werknemer die zich in een bui van verstrooidheid op het werk aanbiedt, terwijl hij vooraf en reglementair werd verwittigd van zijn tijdelijke werkloosheid, voldoet niet aan deze voorwaarde.

- De werknemer moet arbeidsgeschikt zijn op het ogenblik dat hij zich naar het werk begeeft. De werknemer moet lichamelijk en geestelijk bekwaam zijn om zijn normale arbeid te verrichten. De arbeidsgeschiktheid moet bestaan op het ogenblik dat hij thuis vertrekt.

- De oorzaak van de vertraging of afwezigheid overkomt de werknemer op de weg naar het werk.

- De oorzaak van de vertraging of afwezigheid is onafhankelijk van de wil van de werknemer. De werknemer moet al het mogelijke doen om het werk tijdig te bereiken. Er moet dan ook worden nagegaan of de werknemer voldoende inspanningen heeft geleverd, rekening houdend met alle omstandigheden en voorwaarden.
Voorbeelden

Als een werknemer niet of niet tijdig op het werk raakt omwille van plotse hevige sneeuwval of onverwachte vrieskou, dan kan hij eventueel toch nog aanspraak maken op gewaarborgd dagloon. In het geval de sneeuwval of vrieskou onverwacht is en de werknemer overvalt op de weg naar het werk, wordt het gewaarborgd dagloon doorgaans probleemloos uitgekeerd.
De situatie is anders wanneer de hevige sneeuwval vooraf aangekondigd was in de media. De werknemer wordt dan geacht hiervan op de hoogte te zijn. Hij wordt dan ook verondersteld de nodige maatregelen te treffen om tijdig op het werk te geraken. Bijvoorbeeld door op een vroeger tijdstip te vertrekken, door met winterbanden te rijden, door met de trein naar het werk te komen, ... Als de werknemer ondanks al zijn voorzorgsmaatregelen te laat of niet op het werk raakt, dan kan hij toch nog een gewaarborgd loon krijgen voor de verloren uren. Het is aan hem om aan te tonen voldoende inspanningen te hebben geleverd.

- Als de werknemer bijvoorbeeld de eerste sneeuwdag – ondanks zijn inspanningen – niet of niet tijdig op het werk raakt, kan hij voor die ‘verloren’ uren toch loon krijgen. ’s Anderendaags zal hij hiervoor echter niet meer vergoed worden, omdat hij dan voldoende tijd heeft gehad om structurele maatregelen te nemen om tijdig op het werk te raken.

- Een ander voorbeeld: de radio kondigt aan dat de sneeuwval één uur extra file veroorzaakt voor de automobilisten. Als de werknemer daaruit besluit om niet naar het werk te komen, dan heeft hij niet de inspanningen gedaan die redelijkerwijze van hem konden verwacht worden, en zal de werkgever hem geen gewaarborgd dagloon verschuldigd zijn. Dan moet hij verlof nemen voor die dag.
Ik heb geen andere mogelijkheid, want ik heb geen auto en ook geen collega's met auto's, aangezien iedereen bij ons alleen een treinkaart krijgt. Maar het ligt er dus maar net aan hoe ze het zien bij me op mn werk... ik wacht het allemaal wel af en anders lever ik wel wat dagen in. Hopelijk kan ik woensdag weer gewoon naar Den Haag
pi_75901948
Niet te flauw, gewoon vrije dagen opnemen en lekker in bed blijven
pi_75902040
quote:
Op maandag 21 december 2009 22:29 schreef Juup© het volgende:
Niet te flauw, gewoon vrije dagen opnemen en lekker in bed blijven
Net zoals jij?
pi_75902103
quote:
Op maandag 21 december 2009 22:26 schreef Inu het volgende:
Net dit gevonden:
[..]

Ik heb geen andere mogelijkheid, want ik heb geen auto en ook geen collega's met auto's, aangezien iedereen bij ons alleen een treinkaart krijgt. Maar het ligt er dus maar net aan hoe ze het zien bij me op mn werk... ik wacht het allemaal wel af en anders lever ik wel wat dagen in. Hopelijk kan ik woensdag weer gewoon naar Den Haag
quote:
Wat moet je doen als je door het slechte weer niet of te laat op het werk raakt?

Wat moet je doen als je door slechte weersomstandigheden (een dik sneeuwtapijt, zeer gladde wegen, …) niet of te laat op het werk aankomt? Word je dan toch betaald of moet je verlof nemen?

ANTWOORD

Een werknemer die niet of te laat op het werk aankomt door bijvoorbeeld slechte weersomstandigheden of door een onvoorziene treinstaking én hierbij aan een aantal voorwaarden voldoet, heeft recht op een volledig dagloon.
Voorwaarden

- De werknemer moet zich normaal naar zijn werk begeven. Deze voorwaarde impliceert dat de werknemer op het werk aanwezig moest zijn, dat het voor hem een normale arbeidsdag is. Een werknemer die zich in een bui van verstrooidheid op het werk aanbiedt, terwijl hij vooraf en reglementair werd verwittigd van zijn tijdelijke werkloosheid, voldoet niet aan deze voorwaarde.

- De werknemer moet arbeidsgeschikt zijn op het ogenblik dat hij zich naar het werk begeeft. De werknemer moet lichamelijk en geestelijk bekwaam zijn om zijn normale arbeid te verrichten. De arbeidsgeschiktheid moet bestaan op het ogenblik dat hij thuis vertrekt.

- De oorzaak van de vertraging of afwezigheid overkomt de werknemer op de weg naar het werk.

- De oorzaak van de vertraging of afwezigheid is onafhankelijk van de wil van de werknemer. De werknemer moet al het mogelijke doen om het werk tijdig te bereiken. Er moet dan ook worden nagegaan of de werknemer voldoende inspanningen heeft geleverd, rekening houdend met alle omstandigheden en voorwaarden.
Voorbeelden

Als een werknemer niet of niet tijdig op het werk raakt omwille van plotse hevige sneeuwval of onverwachte vrieskou, dan kan hij eventueel toch nog aanspraak maken op gewaarborgd dagloon. In het geval de sneeuwval of vrieskou onverwacht is en de werknemer overvalt op de weg naar het werk, wordt het gewaarborgd dagloon doorgaans probleemloos uitgekeerd.
De situatie is anders wanneer de hevige sneeuwval vooraf aangekondigd was in de media. De werknemer wordt dan geacht hiervan op de hoogte te zijn. Hij wordt dan ook verondersteld de nodige maatregelen te treffen om tijdig op het werk te geraken. Bijvoorbeeld door op een vroeger tijdstip te vertrekken, door met winterbanden te rijden, door met de trein naar het werk te komen, ... Als de werknemer ondanks al zijn voorzorgsmaatregelen te laat of niet op het werk raakt, dan kan hij toch nog een gewaarborgd loon krijgen voor de verloren uren. Het is aan hem om aan te tonen voldoende inspanningen te hebben geleverd.

- Als de werknemer bijvoorbeeld de eerste sneeuwdag – ondanks zijn inspanningen – niet of niet tijdig op het werk raakt, kan hij voor die ‘verloren’ uren toch loon krijgen. ’s Anderendaags zal hij hiervoor echter niet meer vergoed worden, omdat hij dan voldoende tijd heeft gehad om structurele maatregelen te nemen om tijdig op het werk te raken.

- Een ander voorbeeld: de radio kondigt aan dat de sneeuwval één uur extra file veroorzaakt voor de automobilisten. Als de werknemer daaruit besluit om niet naar het werk te komen, dan heeft hij niet de inspanningen gedaan die redelijkerwijze van hem konden verwacht worden, en zal de werkgever hem geen gewaarborgd dagloon verschuldigd zijn. Dan moet hij verlof nemen voor die dag.
Niet dat elke werkgever op de letter zal kijken, maar eerlijk is eerlijk: de sneeuwval en de aangepaste dienstregeling is natuurlijk wel uitgebreid in de media geweest. Je zou iemand in kunnen schakelen (niet zijnde een collega) die je van je werk op had kunnen halen. Er naar toe gaan was geen probleem: kwestie van eerder vertrekken.

Laat ik het zo zeggen:

Optie 1
Redelijkheid & billijkheid, goed werkgeverschap: je leidinggevende houdt rekening met de ontwrichting van heel Nederland in de afgelopen dagen en doet niet moeilijk.

Optie 2
Je leidinggevende is star en doet er alles aan om jouw argumenten te weerleggen. Hij legt het probleem bij jou weg en laat jou dus aantonen dat je er alles aan hebt gedaan om de situatie te voorkomen (of vraagt zelfs dat niet, maar zegt: dat is je eigen probleem).

Maar goed, zo te lezen wil jij het niet op het spits drijven dus jullie komen er hoe dan ook wel uit denk ik.
  maandag 21 december 2009 @ 22:32:50 #13
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_75902141
Ik ben nu al 2 dagen thuisgebleven die waren van de baas. Mocht ik morgen ook thuis moeten blijven dan is in overleg besloten dat de helft van die dag voor mijn rekening is en de andere helft voor de baas.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_75902159
quote:
Op maandag 21 december 2009 22:30 schreef Inu het volgende:

[..]

Net zoals jij?
pi_75902314
die regelgeving is prachtig: mocht er sneeuw vallen, neem dan voorzorgsmaatregelen door bijvoorbeeld met de trein te gaan

yeah...right!

Heb het vandaag niet eens geprobeerd, idioten bij de NS hadden al 5 dagen problemen met het traject Breda > Den Haag / Delft. Beetje extra sneeuw erbij en tja...
pi_75902500
quote:
Op maandag 21 december 2009 22:32 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:

[..]


[..]

Niet dat elke werkgever op de letter zal kijken, maar eerlijk is eerlijk: de sneeuwval en de aangepaste dienstregeling is natuurlijk wel uitgebreid in de media geweest. Je zou iemand in kunnen schakelen (niet zijnde een collega) die je van je werk op had kunnen halen. Er naar toe gaan was geen probleem: kwestie van eerder vertrekken.

Laat ik het zo zeggen:

Optie 1
Redelijkheid & billijkheid, goed werkgeverschap: je leidinggevende houdt rekening met de ontwrichting van heel Nederland in de afgelopen dagen en doet niet moeilijk.

Optie 2
Je leidinggevende is star en doet er alles aan om jouw argumenten te weerleggen. Hij legt het probleem bij jou weg en laat jou dus aantonen dat je er alles aan hebt gedaan om de situatie te voorkomen (of vraagt zelfs dat niet, maar zegt: dat is je eigen probleem).

Maar goed, zo te lezen wil jij het niet op het spits drijven dus jullie komen er hoe dan ook wel uit denk ik.
Ik heb nog 1 vrije dag voor het jaar, dus 50/50 lijkt me dan een goede optie

Mn werkgever had me maar gewoon een auto moeten geven
pi_75902653
quote:
Op maandag 21 december 2009 22:39 schreef Inu het volgende:

[..]

Ik heb nog 1 vrije dag voor het jaar, dus 50/50 lijkt me dan een goede optie

Mn werkgever had me maar gewoon een auto moeten geven
En dan sta je vast in de file omdat er weer ergens een ongeluk gebeurt is door de gladheid of sneeuwval o.i.d..
pi_75902714
quote:
Op maandag 21 december 2009 22:42 schreef Juup© het volgende:

[..]

En dan sta je vast in de file omdat er weer ergens een ongeluk gebeurt is door de gladheid of sneeuwval o.i.d..
Maar dan heb ik wel een auto

Nee, ben heel blij met mn NS-jaarkaart Heb iig P&O gemaild wat zij adviseren
pi_75902828
quote:
Op maandag 21 december 2009 22:43 schreef Inu het volgende:

[..]

Maar dan heb ik wel een auto

Nee, ben heel blij met mn NS-jaarkaart Heb iig P&O gemaild wat zij adviseren
Spannend, hopelijk komt P&O met iets positiefs voor jou.
pi_75902850
quote:
Op maandag 21 december 2009 22:39 schreef Inu het volgende:

Mn werkgever had me maar gewoon een auto moeten geven
Dan had je gezellig in de file gestaan.
pi_75902919
Ik ga elke dag met de mountainbike door de sneeuw 9 km.
pi_75903121
quote:
Op maandag 21 december 2009 22:46 schreef Juup© het volgende:

[..]

Spannend, hopelijk komt P&O met iets positiefs voor jou.
Oh, volgens mij is er al iets positiefs Ik kan mijn kloktijden zien vanaf thuis en vandaag is de hele regel gewoon leeg, terwijl er eigenlijk -8.00 uur zou moeten staan
pi_75905074
quote:
Op maandag 21 december 2009 22:50 schreef Inu het volgende:

[..]

Oh, volgens mij is er al iets positiefs Ik kan mijn kloktijden zien vanaf thuis en vandaag is de hele regel gewoon leeg, terwijl er eigenlijk -8.00 uur zou moeten staan
Dat is dan al iets positiefs ja
pi_75905736
De soep wordt in de meeste bedrijven dan ook niet zo heet gegeten als zij opgediend wordt. Over het algemeen is er in goed overleg wel wat te regelen. Het moet dan wel een beetje van twee kanten komen: vandaag ermee wegkomen dat je geen alternatief vervoer hebt geregeld, maar je hebt dus de hele dag de kans gehad om rond te bellen zodat je morgen met de trein heen kunt en met 'n kennis o.i.d. mee terug kunt rijden.
pi_75907665
quote:
Op maandag 21 december 2009 23:42 schreef anboni het volgende:
De soep wordt in de meeste bedrijven dan ook niet zo heet gegeten als zij opgediend wordt.
Dan moet je de soep niet zo lang laten staan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')