zou kunnen idd, daarbij is ook bepalend of er een cao van toepassing is die wel (of niet) bijvoorbeeld stelt dat dit niet-standaard is bepaald.quote:Op maandag 21 december 2009 22:17 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
Calamiteitenverlof?
Een beetje afhankelijk van de flexibiliteit van je leidinggevende kun je hier wel of geen aanspraak op maken. Op zich is woon-werkverkeer je eigen "probleem".
Edit: ik weet niet zeker of calamiteitenverlof nu echt de lading dekt... da's meer voor hele acute situaties. Eerlijk gezegd had je de vervoersproblemen al van mijlen ver aan kunnen zien komen. Misschien zegt je leidinggevende dat je dan maar iets anders had moeten regelen.
quote:Op maandag 21 december 2009 22:16 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Volgens mij zocht je het woord overmacht
Ik zou sowieso even met de baas bellen morgen, kijken hoe hij er over denkt
Ik heb geen andere mogelijkheid, want ik heb geen auto en ook geen collega's met auto's, aangezien iedereen bij ons alleen een treinkaart krijgt. Maar het ligt er dus maar net aan hoe ze het zien bij me op mn werk... ik wacht het allemaal wel af en anders lever ik wel wat dagen in. Hopelijk kan ik woensdag weer gewoon naar Den Haagquote:Wat moet je doen als je door het slechte weer niet of te laat op het werk raakt?
Wat moet je doen als je door slechte weersomstandigheden (een dik sneeuwtapijt, zeer gladde wegen, …) niet of te laat op het werk aankomt? Word je dan toch betaald of moet je verlof nemen?
ANTWOORD
Een werknemer die niet of te laat op het werk aankomt door bijvoorbeeld slechte weersomstandigheden of door een onvoorziene treinstaking én hierbij aan een aantal voorwaarden voldoet, heeft recht op een volledig dagloon.
Voorwaarden
- De werknemer moet zich normaal naar zijn werk begeven. Deze voorwaarde impliceert dat de werknemer op het werk aanwezig moest zijn, dat het voor hem een normale arbeidsdag is. Een werknemer die zich in een bui van verstrooidheid op het werk aanbiedt, terwijl hij vooraf en reglementair werd verwittigd van zijn tijdelijke werkloosheid, voldoet niet aan deze voorwaarde.
- De werknemer moet arbeidsgeschikt zijn op het ogenblik dat hij zich naar het werk begeeft. De werknemer moet lichamelijk en geestelijk bekwaam zijn om zijn normale arbeid te verrichten. De arbeidsgeschiktheid moet bestaan op het ogenblik dat hij thuis vertrekt.
- De oorzaak van de vertraging of afwezigheid overkomt de werknemer op de weg naar het werk.
- De oorzaak van de vertraging of afwezigheid is onafhankelijk van de wil van de werknemer. De werknemer moet al het mogelijke doen om het werk tijdig te bereiken. Er moet dan ook worden nagegaan of de werknemer voldoende inspanningen heeft geleverd, rekening houdend met alle omstandigheden en voorwaarden.
Voorbeelden
Als een werknemer niet of niet tijdig op het werk raakt omwille van plotse hevige sneeuwval of onverwachte vrieskou, dan kan hij eventueel toch nog aanspraak maken op gewaarborgd dagloon. In het geval de sneeuwval of vrieskou onverwacht is en de werknemer overvalt op de weg naar het werk, wordt het gewaarborgd dagloon doorgaans probleemloos uitgekeerd.
De situatie is anders wanneer de hevige sneeuwval vooraf aangekondigd was in de media. De werknemer wordt dan geacht hiervan op de hoogte te zijn. Hij wordt dan ook verondersteld de nodige maatregelen te treffen om tijdig op het werk te geraken. Bijvoorbeeld door op een vroeger tijdstip te vertrekken, door met winterbanden te rijden, door met de trein naar het werk te komen, ... Als de werknemer ondanks al zijn voorzorgsmaatregelen te laat of niet op het werk raakt, dan kan hij toch nog een gewaarborgd loon krijgen voor de verloren uren. Het is aan hem om aan te tonen voldoende inspanningen te hebben geleverd.
- Als de werknemer bijvoorbeeld de eerste sneeuwdag – ondanks zijn inspanningen – niet of niet tijdig op het werk raakt, kan hij voor die ‘verloren’ uren toch loon krijgen. ’s Anderendaags zal hij hiervoor echter niet meer vergoed worden, omdat hij dan voldoende tijd heeft gehad om structurele maatregelen te nemen om tijdig op het werk te raken.
- Een ander voorbeeld: de radio kondigt aan dat de sneeuwval één uur extra file veroorzaakt voor de automobilisten. Als de werknemer daaruit besluit om niet naar het werk te komen, dan heeft hij niet de inspanningen gedaan die redelijkerwijze van hem konden verwacht worden, en zal de werkgever hem geen gewaarborgd dagloon verschuldigd zijn. Dan moet hij verlof nemen voor die dag.
Net zoals jij?quote:Op maandag 21 december 2009 22:29 schreef Juup© het volgende:
Niet te flauw, gewoon vrije dagen opnemen en lekker in bed blijven
quote:Op maandag 21 december 2009 22:26 schreef Inu het volgende:
Net dit gevonden:
[..]
Ik heb geen andere mogelijkheid, want ik heb geen auto en ook geen collega's met auto's, aangezien iedereen bij ons alleen een treinkaart krijgt. Maar het ligt er dus maar net aan hoe ze het zien bij me op mn werk... ik wacht het allemaal wel af en anders lever ik wel wat dagen in. Hopelijk kan ik woensdag weer gewoon naar Den Haag
Niet dat elke werkgever op de letter zal kijken, maar eerlijk is eerlijk: de sneeuwval en de aangepaste dienstregeling is natuurlijk wel uitgebreid in de media geweest. Je zou iemand in kunnen schakelen (niet zijnde een collega) die je van je werk op had kunnen halen. Er naar toe gaan was geen probleem: kwestie van eerder vertrekken.quote:Wat moet je doen als je door het slechte weer niet of te laat op het werk raakt?
Wat moet je doen als je door slechte weersomstandigheden (een dik sneeuwtapijt, zeer gladde wegen, …) niet of te laat op het werk aankomt? Word je dan toch betaald of moet je verlof nemen?
ANTWOORD
Een werknemer die niet of te laat op het werk aankomt door bijvoorbeeld slechte weersomstandigheden of door een onvoorziene treinstaking én hierbij aan een aantal voorwaarden voldoet, heeft recht op een volledig dagloon.
Voorwaarden
- De werknemer moet zich normaal naar zijn werk begeven. Deze voorwaarde impliceert dat de werknemer op het werk aanwezig moest zijn, dat het voor hem een normale arbeidsdag is. Een werknemer die zich in een bui van verstrooidheid op het werk aanbiedt, terwijl hij vooraf en reglementair werd verwittigd van zijn tijdelijke werkloosheid, voldoet niet aan deze voorwaarde.
- De werknemer moet arbeidsgeschikt zijn op het ogenblik dat hij zich naar het werk begeeft. De werknemer moet lichamelijk en geestelijk bekwaam zijn om zijn normale arbeid te verrichten. De arbeidsgeschiktheid moet bestaan op het ogenblik dat hij thuis vertrekt.
- De oorzaak van de vertraging of afwezigheid overkomt de werknemer op de weg naar het werk.
- De oorzaak van de vertraging of afwezigheid is onafhankelijk van de wil van de werknemer. De werknemer moet al het mogelijke doen om het werk tijdig te bereiken. Er moet dan ook worden nagegaan of de werknemer voldoende inspanningen heeft geleverd, rekening houdend met alle omstandigheden en voorwaarden.
Voorbeelden
Als een werknemer niet of niet tijdig op het werk raakt omwille van plotse hevige sneeuwval of onverwachte vrieskou, dan kan hij eventueel toch nog aanspraak maken op gewaarborgd dagloon. In het geval de sneeuwval of vrieskou onverwacht is en de werknemer overvalt op de weg naar het werk, wordt het gewaarborgd dagloon doorgaans probleemloos uitgekeerd.
De situatie is anders wanneer de hevige sneeuwval vooraf aangekondigd was in de media. De werknemer wordt dan geacht hiervan op de hoogte te zijn. Hij wordt dan ook verondersteld de nodige maatregelen te treffen om tijdig op het werk te geraken. Bijvoorbeeld door op een vroeger tijdstip te vertrekken, door met winterbanden te rijden, door met de trein naar het werk te komen, ... Als de werknemer ondanks al zijn voorzorgsmaatregelen te laat of niet op het werk raakt, dan kan hij toch nog een gewaarborgd loon krijgen voor de verloren uren. Het is aan hem om aan te tonen voldoende inspanningen te hebben geleverd.
- Als de werknemer bijvoorbeeld de eerste sneeuwdag – ondanks zijn inspanningen – niet of niet tijdig op het werk raakt, kan hij voor die ‘verloren’ uren toch loon krijgen. ’s Anderendaags zal hij hiervoor echter niet meer vergoed worden, omdat hij dan voldoende tijd heeft gehad om structurele maatregelen te nemen om tijdig op het werk te raken.
- Een ander voorbeeld: de radio kondigt aan dat de sneeuwval één uur extra file veroorzaakt voor de automobilisten. Als de werknemer daaruit besluit om niet naar het werk te komen, dan heeft hij niet de inspanningen gedaan die redelijkerwijze van hem konden verwacht worden, en zal de werkgever hem geen gewaarborgd dagloon verschuldigd zijn. Dan moet hij verlof nemen voor die dag.
Ik heb nog 1 vrije dag voor het jaar, dus 50/50 lijkt me dan een goede optiequote:Op maandag 21 december 2009 22:32 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
[..]
[..]
Niet dat elke werkgever op de letter zal kijken, maar eerlijk is eerlijk: de sneeuwval en de aangepaste dienstregeling is natuurlijk wel uitgebreid in de media geweest. Je zou iemand in kunnen schakelen (niet zijnde een collega) die je van je werk op had kunnen halen. Er naar toe gaan was geen probleem: kwestie van eerder vertrekken.
Laat ik het zo zeggen:
Optie 1
Redelijkheid & billijkheid, goed werkgeverschap: je leidinggevende houdt rekening met de ontwrichting van heel Nederland in de afgelopen dagen en doet niet moeilijk.
Optie 2
Je leidinggevende is star en doet er alles aan om jouw argumenten te weerleggen. Hij legt het probleem bij jou weg en laat jou dus aantonen dat je er alles aan hebt gedaan om de situatie te voorkomen (of vraagt zelfs dat niet, maar zegt: dat is je eigen probleem).
Maar goed, zo te lezen wil jij het niet op het spits drijven dus jullie komen er hoe dan ook wel uit denk ik.
En dan sta je vast in de file omdat er weer ergens een ongeluk gebeurt is door de gladheid of sneeuwval o.i.d..quote:Op maandag 21 december 2009 22:39 schreef Inu het volgende:
[..]
Ik heb nog 1 vrije dag voor het jaar, dus 50/50 lijkt me dan een goede optie![]()
Mn werkgever had me maar gewoon een auto moeten geven
Maar dan heb ik wel een autoquote:Op maandag 21 december 2009 22:42 schreef Juup© het volgende:
[..]
En dan sta je vast in de file omdat er weer ergens een ongeluk gebeurt is door de gladheid of sneeuwval o.i.d..
Spannend, hopelijk komt P&O met iets positiefs voor jou.quote:Op maandag 21 december 2009 22:43 schreef Inu het volgende:
[..]
Maar dan heb ik wel een auto![]()
Nee, ben heel blij met mn NS-jaarkaartHeb iig P&O gemaild wat zij adviseren
Dan had je gezellig in de file gestaan.quote:Op maandag 21 december 2009 22:39 schreef Inu het volgende:
Mn werkgever had me maar gewoon een auto moeten geven
Oh, volgens mij is er al iets positiefsquote:Op maandag 21 december 2009 22:46 schreef Juup© het volgende:
[..]
Spannend, hopelijk komt P&O met iets positiefs voor jou.
Dat is dan al iets positiefs jaquote:Op maandag 21 december 2009 22:50 schreef Inu het volgende:
[..]
Oh, volgens mij is er al iets positiefsIk kan mijn kloktijden zien vanaf thuis en vandaag is de hele regel gewoon leeg, terwijl er eigenlijk -8.00 uur zou moeten staan
Dan moet je de soep niet zo lang laten staan.quote:Op maandag 21 december 2009 23:42 schreef anboni het volgende:
De soep wordt in de meeste bedrijven dan ook niet zo heet gegeten als zij opgediend wordt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |