abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 21 december 2009 @ 17:09:53 #76
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_75886188
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:57 schreef lezzer het volgende:

[..]

Je weet hoe het denken gaat bij een HB-kind? Of niet? Ik heb namelijk niet die indruk...
Als jij denkt te weten hoe 'het denken' gaat bij een HB-kind, dan denk ik dat je het zelf ook niet weet. Hoogbegaafde kinderen presteren namelijk over de hele linie verschillend.

Bovendien sluit ik helemaal niet uit er zelf ook eentje te zijn. Ik heb op m'n 3e leren klokkijken, maar een paar foutjes met de CITO-toets, cum laude VWO met technisch pakket en cum laude afgestudeerd. Dan ben ik in ieder geval intelligent, maar of ik HB ben, dat weet ik inderdaad niet. Dus daar zit ook nog eens selectie-effect qua diagnoses. HB-kids bij wie het goed gaat, die worden niet getest. Alleen bij de probleemgevallen komt het boven water, dus krijg je al gauw de neiging om te denken dat HB tot problemen leidt.

Discipline is overigens ook iets wat ik heb moeten leren trouwens en dat is nog steeds niet optimaal. Maar als ik op mijn bek ging bij een proefwerk door bij een vergelijking een paar stappen over te slaan, dan zette ik de volgende keer gewoon die stappen. Ik snap niet waarom daarvoor een speciaal troeteltraject nodig is.
pi_75886263
quote:
Op maandag 21 december 2009 17:05 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Iemand die ik ken haalde bij zijn studie Technische Natuurkunde alleen maar tienen en is inmiddels cum laude gepromoveerd. Toen een (minder getalenteerde) vriend van hem klaagde dat hij bij zijn vakantiebaantje met van die domme mensen moest werken, zei deze jongen dat hij daar totaal geen probleem mee had. "Je moet je gewoon aanpassen aan hun niveau", zei hij olijk.

Die truc moet elke werkelijk hoogbegaafde ("werkelijk" ter onderscheid van die hele volksstammen die tegenwoordig tot HB verklaard worden en waar ik mezelf ook toe reken) leren: dat je je in veel situaties zult moeten aanpassen aan het gangbare niveau en daar maar het beste vrolijk onder kunt blijven.

Onderdeel daarvan is het netjes opschrijven van tussenstapjes in je wiskundeproefwerk. Want straks wordt je proefschrift of de rapportage op je werk ook niet geaccepteerd als er geen deugdelijke redenering of berekening bij staat.
Ja. nogmaals, als een hb-kind niet weet dat hij wat overslaat, wordt het heel lastig.

Ik vind het aanpassen naar gangbaar niveau overigens meestal niet zo leuk. Vroeger dronk ik dat gevoel gewoon weg. Kun je wel olijk gaan zitten doen, jij bent wel degene die de hele tijd moet aanpassen.
Wist je dat er onder hb'ers procentueel gezien veel verslaafden zijn? Aan wat voor drogerende substantie dan ook...
  maandag 21 december 2009 @ 17:12:45 #78
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_75886286
quote:
Op maandag 21 december 2009 17:09 schreef Pool het volgende:
Discipline is overigens ook iets wat ik heb moeten leren trouwens en dat is nog steeds niet optimaal.
Sterker nog, ik zit hier te typen op een forum, terwijl ik ondertussen nog iets af moet maken en dat schiet nu voor geen meter op.
pi_75886435
quote:

Discipline is overigens ook iets wat ik heb moeten leren trouwens en dat is nog steeds niet optimaal. Maar als ik op mijn bek ging bij een proefwerk door bij een vergelijking een paar stappen over te slaan, dan zette ik de volgende keer gewoon die stappen. Ik snap niet waarom daarvoor een speciaal troeteltraject nodig is.
Het gaat natuurlijk niet alleen om het niet opschrijven van wat extra stappen. Voor jou heeft dat prima gewerkt, heel mooi, maar dat is niet altijd het geval. En waarom het wordt gezien als troeteltraject snap ik niet. Het komt er alleen op neer dat de ontwikkeling van kinderen goed verloopt en dat het onderwijs aansluit op wat zij kunnen. Hoezo is dat slecht? Het voorkomt veel problemen. Ik vind het jammer dat zo ontzettend veel mensen vinden dat kinderen met HB zichzelf maar moeten aanpassen, terwijl dat betekent dat ze minder gemotiveerd zullen zijn, afgeremd worden, niet leren hoe goed te studeren, etc. Ik kan daar echt met m'n verstand niet bij.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_75886530
quote:

[..]

Als jij denkt te weten hoe 'het denken' gaat bij een HB-kind, dan denk ik dat je het zelf ook niet weet. Hoogbegaafde kinderen presteren namelijk over de hele linie verschillend.
Prima.
Ik heb deze discussie al honderd keer gevoerd en ik ga mezelf echt niet zitten verdedigen.
Als je wilt weten of je hb bent, laat jezelf dan testen. Lees er eens echt wat over. Dan kom je er achter dat het helemaal niet over studeren en discipline gaat maar over de manier van tot een resultaat komen.
Signalen in je vroege jeugd zijn eigenlijk niet dat je op je 3e kan klokkijken. Het gaat meer over hoe je dat leert. Uit je zelf? Heeft je moeder uren met je zitten oefenen?

TS heeft laten blijken dat hij mijn post gelezen heeft en daar ging het me om. Anders had ik niet eens gereageerd in deze thread. Ik wilde TS helpen, omdat ik zijn verhaal herkende. Ik hoop dat hij er wat aan heeft.
pi_75886639
quote:
Op maandag 21 december 2009 17:12 schreef lezzer het volgende:
Ik vind het aanpassen naar gangbaar niveau overigens meestal niet zo leuk. Vroeger dronk ik dat gevoel gewoon weg. Kun je wel olijk gaan zitten doen, jij bent wel degene die de hele tijd moet aanpassen.
De wereld veranderen in allemaal hyperintelligente mensen gaat nu eenmaal niet. Dus OF je wordt kluizenaar, OF je past je aan, en dat laatste kun je dan maar beter goedgeluimd doen.
pi_75886805
quote:
Op maandag 21 december 2009 17:21 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

De wereld veranderen in allemaal hyperintelligente mensen gaat nu eenmaal niet. Dus OF je wordt kluizenaar, OF je past je aan, en dat laatste kun je dan maar beter goedgeluimd doen.
Stel je voor dat je als iemand van gemiddeld niveau tussen zwakbegaafden zou moeten wonen.
Wat zou je daar van vinden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_75886945
quote:
Op maandag 21 december 2009 17:25 schreef lezzer het volgende:
Stel je voor dat je als iemand van gemiddeld niveau tussen zwakbegaafden zou moeten wonen.
Wat zou je daar van vinden?
Precies wat ik net schreef. Als er geen andere optie is, kun je er maar het beste vrolijk onder blijven.
pi_75887050
Ik zou toch eens proberen mijn geheugen en concentratievermogen te oefenen. Want als je niet kunt onthouden wat je heel snel hebt bedacht is dat lastig. Misschien zijn er trucs die bij jou passen.

Ik ken je probleem overigens wel. Ik ben ook HB-er en je kan simpelweg niet snel genoeg schrijven om mijn gedachten te volgen. Mijn truc is om niet direct te gaan schrijven. Laat die gedachten gewoon gaan en maak op de sleutelpunten (dus waar je een keuze maakt,) een soort van mentale foto. Ikzelf denk veel visueel, dus bij mij is dat letterlijk een soort fotootje. Als je dan gaat schrijven kom je als vanzelf van foto tot foto met een gestructureerd verhaal. Tenminste, zo doe ik het.

Wat ook helpt is gewoon heel dom precies doen wat er in je boek staat. Je vult gewoon de lege plekken in het plaatje in. Echt nadenken hoeft hiervoor niet. Gewoon een kwestie van dom de regeltjes volgen.

Overigens is HB-er zijn geen echt probleem. Het is alleen kut dat niemand je bijhoudt, mensen snappen jou niet en JIJ moet dat compenseren. Heb je neit altijd zin in. Bovendien word je van slimmer zijn niet snel populair.....
quote:
Op maandag 21 december 2009 15:52 schreef ikke043 het volgende:
Een kleine inleiding, Ik ben in de brugklas gediagnostiseerd met HB-problematiek. Ik werd toe geconfrontreerd met het feit dat ik veel sneller denk als dat ik kan handelen.

Nu ben ik vandaag weer tegen een probleem aangelopen tijdens mijn schoolexamen wiskunde B. Ik heb elke vraag in seconden in mijn hoofd beantwoord. Vervolgens ga ik het opschrijven en loop ik tegen het probleem
aan dat ik bij elke som wel weer iets vergeet, en niet meer kan achterhalen wat ik eerder heb bedacht.

Ik neem aan dat ik niet de enige ben. Dus heb jij hier ook mee te maken gehad of ken je iemand die dat heeft. Vertel me dan a.u.b. wat je hier aan hebt gedaan.
Whatever...
pi_75887056
Ik had dat vroeger ook wel, maar ik ben niet hoogbegaafd.
Existing in dimensions of addictive obsession
Your script will run short of ideas
The story will soon end itself
People to trust come short in number
  maandag 21 december 2009 @ 17:30:17 #86
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_75887087
quote:
Op maandag 21 december 2009 17:16 schreef Soempie het volgende:

[..]

Het gaat natuurlijk niet alleen om het niet opschrijven van wat extra stappen. Voor jou heeft dat prima gewerkt, heel mooi, maar dat is niet altijd het geval. En waarom het wordt gezien als troeteltraject snap ik niet. Het komt er alleen op neer dat de ontwikkeling van kinderen goed verloopt en dat het onderwijs aansluit op wat zij kunnen. Hoezo is dat slecht? Het voorkomt veel problemen. Ik vind het jammer dat zo ontzettend veel mensen vinden dat kinderen met HB zichzelf maar moeten aanpassen, terwijl dat betekent dat ze minder gemotiveerd zullen zijn, afgeremd worden, niet leren hoe goed te studeren, etc. Ik kan daar echt met m'n verstand niet bij.
  • Omdat het dus negatieve neveneffecten kan hebben die GlowMouse ook al noemde in het begin. Het kind is HB, dús is dát het probleem en hoeft het kind het niet bij zichzelf te zoeken, maar moet het extra begeleiding krijgen. Als het kind dan alsnog faalt, dan ligt het natuurlijk nog steeds niet aan het kind, maar aan de extra begeleiding die ook weer niet optimaal is.

• Gebrek aan discipline of op een andere manier denken is helemaal niet voorbehouden aan HB'ers. Zoals ik al zei, gebrek aan discipline staat ook in de weg aan schildertalenten en voetbaltalenten. Je kunt niet iedereen met te weinig discipline uit het systeem halen.

• Alle mensen moeten zich regelmatig aanpassen. Drukke mensen moeten zich aanpassen op een begrafenis. Werknemers moeten zich aanpassen aan de grillen van hun werkgever. Allochtonen moeten inburgeren. Gehandicapten moeten zich aanpassen aan hun beperkte mobiliteit. Aanpassen hoort erbij. Wanneer je kids uit het systeem haalt omdat ze zich anders moeten aanpassen, dan ontneem je hen het aanleren van één van de belangrijkste vaardigheden: jezelf aanpassen aan je situatie.

En daarmee zeg ik niet dat je niets moet doen, maar je moet niet doorschieten. Het is triest dat voor een zeer simpel probleem waar TS mee kampt, niet de simpelste oplossing wordt aangereikt (tussenstapjes in klad zetten, zie mijn 1e post), maar de hele mikmak van HB-lapmiddelen.
  • pi_75887130
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 17:06 schreef Soempie het volgende:
    Het probleem is alleen niet de discipline.
    Dit pareltje had ik even over het hoofd gezien.
    Wat was het probleem dan volgens jou?
    pi_75887262
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 17:30 schreef Pool het volgende:. Het is triest dat voor een zeer simpel probleem waar TS mee kampt, niet de simpelste oplossing wordt aangereikt (tussenstapjes in klad zetten, zie mijn 1e post), maar de hele mikmak van HB-lapmiddelen.
    Het is triest dat voorbij gegaan wordt aan dat TS waarschijnlijk helemaal niet weet dat hij tussenstapjes maakt.
    Het gaat zo snel dat hij dat niet kan opschrijven, wat eerder al iemand schreef.
    Dat is dus geen oplossing, want hij weet de tussenstapjes niet. Hij heeft ze niet gezien.

En wat nog triester is, is dat je het een simpel probleem noemt. Dit is het probleem waar hb'ers mee kampen.
    pi_75887273
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 17:30 schreef Pool het volgende:
    . Het is triest dat voor een zeer simpel probleem waar TS mee kampt, niet de simpelste oplossing wordt aangereikt (tussenstapjes in klad zetten, zie mijn 1e post)
    Klopt. Het wiskunde B-probleem is heel eenvoudig te verhelpen door het aanleren van een trucje.
    En ja lezzer, dat trucje kan naast 'de tussenstappen opschrijven' ook inhouden 'de tussenstappen leren zien'.

Als iemand een middagje met TS gaat zitten om hem te helpen bij het oefenen van dit trucje, zou dat zeker zinvolle begeleiding kunnen zijn. Al denk ik dat ie ook zonder hulp op dat gebied een eind kan komen.
    pi_75887460
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 17:34 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Klopt. Het wiskunde B-probleem is heel eenvoudig te verhelpen door het aanleren van een trucje.
    En ja lezzer, dat trucje kan naast 'de tussenstappen opschrijven' ook inhouden 'de tussenstappen leren zien'.

Als iemand een middagje met TS gaat zitten om hem te helpen bij het oefenen van dit trucje, zou dat zeker zinvolle begeleiding kunnen zijn. Al denk ik dat ie ook zonder hulp op dat gebied een eind kan komen.
    Als hij eerst maar eens zou weten dat er tussenstapjes zijn
    Is dit nou zo'n vreselijk raar punt?
    Kom ik toch weer terug op mijn eerdere opmerking dat een diagnose voor een hb'er belangrijk is, en dat het belangrijk is om te snappen hoe je denkt.

Vandaar mijn opmerking tegen TS over top-down leren.
    Eerst de oplossing, dan de redenatie er naar toe.
    Maar de meeste mensen doen dat andersom hoor...
    En dat is dan heel inefficiënt om dat nog op te gaan schrijven. Komt heel belachelijk over.
    Je moet jezelf er toe zetten om het dan toch maar te doen.
    pi_75887591
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 17:37 schreef lezzer het volgende:
    Dat weet ie, want hij krijgt al jaren telkens weer punten afgetrokken omdat ie ze niet opschrijft.
    quote:
    Je moet jezelf er toe zetten om het dan toch maar te doen.
    Juist, het hele eiereneten.
      maandag 21 december 2009 @ 17:52:45 #92
    247161 ikke043
    Skippy, the rain won`t come !
    pi_75888029
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 17:30 schreef Pool het volgende:

[..]

• En daarmee zeg ik niet dat je niets moet doen, maar je moet niet doorschieten. Het is triest dat voor een zeer simpel probleem waar TS mee kampt, niet de simpelste oplossing wordt aangereikt (tussenstapjes in klad zetten, zie mijn 1e post), maar de hele mikmak van HB-lapmiddelen.
  • Ik heb hier niet op gereageerd omdat het thread in een stroomversnelling raakt.
    Dit doe ik al als ik iets nieuws moet doen, maar als ik een som maak dan is die in misschien 3 tot 5 seconden opgelost. Als ik dan meer als 5 beredeneringen heb gedaan(en dat is het geval bij wiskunde) dan ben ik nog niet snel genoeg met pijltjes & tekentjes.
    Don't know where to go
    But I lock and load
    Shoot that sky till the moon explode
    Moon explode
    pi_75888126
    Dat is dan iets om jezelf in te gaan trainen, al dan niet met hulp.
      maandag 21 december 2009 @ 17:57:37 #94
    79102 Pool
    Noord noch Zuid
    pi_75888196
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 17:37 schreef lezzer het volgende:

[..]

Is dit nou zo'n vreselijk raar punt?
    Ja, want de leraar vertelt dat en het staat in het boek. Stap voor stap. Dus als je zo'n som krijgt, dan doe je dat gewoon na. Omdat je er na één proefwerk achter komt, dat je dan de meeste punten krijgt.

Een HB'er moet een wiskundeproefwerk gewoon niet zien als een stel losse abstracte sommetjes. Hij moet het proefwerk zien als één grote som:

max (punten proefwerk)

Met als variabelen de uitkomst van de sommen, het aantal opgeschreven tussenstappen van sommen en de aard van de leraar. Zodra je beseft dat je moet maximaliseren wat de leraar van je wil zien, knal je overal doorheen.
    pi_75888868
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 16:55 schreef Pool het volgende:

[..]

Nee, discipline leer je op school, van 'het uniforme systeem' dat in dit topic zo verfoeid wordt. Maar net zoals niet iedereen een turnoefening goed kan aanleren, niet iedereen een mooie schrijfstijl kan aanleren en niet iedereen een tweedemachtsvergelijking kan oplossen, zo kan ook niet iedereen even snel en in even grote mate gedisciplineerd leren werken.

Daar kan je de schuld van aan de school geven, dat is lekker makkelijk. Ik heb nooit een koprol achterover gekund of een fatsoenlijke vouwhang in de ringen. Ook de schuld van de school. En natuurlijk niet mijn eigen schuld, dat ik het niet gewoon serieus bleef proberen maar er de brui aan gaf.

Volop HB-kinderen zien dat ze een laag punt krijgen als ze de tussenstappen van de som niet opschrijven en (terecht) een hoog punt als ze dat wél doen. Dus gaan ze tussenstappen opschrijven. En dan heb je HB-kinderen die dat niet doen, ondanks steeds weer rode strepen.
    Ik heb nooit enkele discipline geleerd omdat ik het niet nodig had (zelfs op de middelbare niet). Ik haalde alles zonder moeite. Ik wist niet dat ik discipline mistte want ik had het nooit nodig gehad. Hoe moet je als kind dat aangeven als je niet weet dat je het nodig hebt.
    Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.
    pi_75889177
    Het stempeltje HB is wat mij betreft minder schadelijk dan de problemen waar mensen met HB mee aangemeld worden. Een school en ouders melden kinderen vaak ook pas aan, bij bijvoorbeeld een orthopedagoog, als al het andere wat ze geprobeerd hebben niet werkt. Het is dus niet simpel 'aanpassen'. Misschien dat het werkt in het geval van TS, maar de discussie ging al wat verder. Ik ben van mening dat het schadelijker is voor kinderen als ze op hun tenen moeten lopen en zich altijd maar aan moeten passen, dan als ze gewoon zichzelf kunnen zijn met een stempeltje HB. Hoezo moet er 1 systeem zijn waar iedereen in past? Er zijn nu al verschillende niveaus van onderwijs, dus waarom niet nog een extra niveau voor leerlingen die HB zijn?

En ik zie het niet als simpel discipline- of motivatieprobleem, omdat die problemen weer ergens vandaan komen. Pak dat dan aan, ipv alleen de symptomen.
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 17:57 schreef Pool het volgende:

Zodra je beseft dat je moet maximaliseren wat de leraar van je wil zien, knal je overal doorheen.
    Leuke truc, maar haalt iemand dan ook alles uit zichzelf? Is het niet heel zonde om iemand in een systeem te persen, terwijl diegene veel meer zou kunnen en er niet gelukkig is?
    In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
    How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
    pi_75889550
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 18:28 schreef Soempie het volgende:
    Leuke truc, maar haalt iemand dan ook alles uit zichzelf? Is het niet heel zonde om iemand in een systeem te persen, terwijl diegene veel meer zou kunnen en er niet gelukkig is?
    Het "systeem" heet "de wereld". In deze wereld komen veel mensen tot grootse prestaties, briljante prestaties, Nobelprijswaardige prestaties. Maar het blijft wel nog steeds de wereld waar ze in moeten zien te leven.

Ik heb er geen enkele moeite mee om leerlingen die moeiteloos negens halen voor mijn vak de vrijheid te geven weg te blijven tijdens mijn lessen en in die tijd iets anders te doen waarmee ze alles uit zichzelf halen. Maar dat is vers twee nadat ze eerst de basics van functioneren in deze wereld hebben geleerd (zolang ze die niet beheersen, halen ze geen negens).

In het geval van de TS betekent dat dat ie eerst zal moeten leren de tussenstapjes op te schrijven, omdat ie anders nergens een baan of een promotieplek krijgt (of 'm in elk geval niet kan vasthouden). Pas als ie die basics onder de knie heeft, en dat moet echt wel lukken voor iemand met zo'n hoge intelligentie, kan hij voor verdere uitdaging gaan.
      maandag 21 december 2009 @ 18:44:20 #98
    247161 ikke043
    Skippy, the rain won`t come !
    pi_75889742
    Ik zie een proefwerk ook zo, & ik vermoed de meeste HB'ers met mij.

Persoonlijk heb ik weinig aan de stappen uit de boeken. Die stappen zijn globaal, en kan ik zonder problemen opnoemen. Echter de stappen die ik onderneem om aan mijn antwoord te komen(de stappen zijn alleen van toepassing op deze som op zich), zijn nergens te vinden behalve in mijn hoofd. En daar gaat het dan ook fout. Ik hoop dan ook dat het top-down leren mij meer inzicht verschaft in mijn eigen redenatie. Want daar ligt het probleem.
    Don't know where to go
    But I lock and load
    Shoot that sky till the moon explode
    Moon explode
    pi_75889778
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 18:39 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Het "systeem" heet "de wereld". In deze wereld komen veel mensen tot grootse prestaties, briljante prestaties, Nobelprijswaardige prestaties. Maar het blijft wel nog steeds de wereld waar ze in moeten zien te leven.
    Wat een onzin. Iemand met een verstandelijke handicap hoeft toch ook niet in 'het systeem' te passen. Jammer dat je zo denkt. Ik heb het trouwens over het schoolsysteem. Vaak gaat het in andere situaties prima met mensen die HB zijn, bijvoorbeeld op een sport, bij familie, etc, dus daar gaat het ook niet zozeer om. En uiteindelijk zullen ze zelf een beroep kiezen wat bij ze past. Echt ongelooflijk dat je mensen maar koste wat het kost in 'het schoolsysteem' wilt drukken.
      maandag 21 december 2009 @ 18:50:56 #100
    30252 Soempie
    Procreating
    pi_75889992
    Ik bedoel te zeggen dat ik het onzin vind om het schoolsysteem niet aan te passen. Dat is toch ook al onderverdeeld in bijvoorbeeld havo en vwo? Kun je mij uitleggen wat er mis is om nog een aanpassing te doen voor mensen die meer kunnen en vastlopen in dit systeem?

Behalve het argument: het systeem is nu eenmaal zo en dit is de wereld.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')