Als jij denkt te weten hoe 'het denken' gaat bij een HB-kind, dan denk ik dat je het zelf ook niet weet. Hoogbegaafde kinderen presteren namelijk over de hele linie verschillend.quote:Op maandag 21 december 2009 16:57 schreef lezzer het volgende:
[..]
Je weet hoe het denken gaat bij een HB-kind? Of niet? Ik heb namelijk niet die indruk...
Ja. nogmaals, als een hb-kind niet weet dat hij wat overslaat, wordt het heel lastig.quote:Op maandag 21 december 2009 17:05 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Iemand die ik ken haalde bij zijn studie Technische Natuurkunde alleen maar tienen en is inmiddels cum laude gepromoveerd. Toen een (minder getalenteerde) vriend van hem klaagde dat hij bij zijn vakantiebaantje met van die domme mensen moest werken, zei deze jongen dat hij daar totaal geen probleem mee had. "Je moet je gewoon aanpassen aan hun niveau", zei hij olijk.
Die truc moet elke werkelijk hoogbegaafde ("werkelijk" ter onderscheid van die hele volksstammen die tegenwoordig tot HB verklaard worden en waar ik mezelf ook toe reken) leren: dat je je in veel situaties zult moeten aanpassen aan het gangbare niveau en daar maar het beste vrolijk onder kunt blijven.
Onderdeel daarvan is het netjes opschrijven van tussenstapjes in je wiskundeproefwerk. Want straks wordt je proefschrift of de rapportage op je werk ook niet geaccepteerd als er geen deugdelijke redenering of berekening bij staat.
Sterker nog, ik zit hier te typen op een forum, terwijl ik ondertussen nog iets af moet maken en dat schiet nu voor geen meter op.quote:Op maandag 21 december 2009 17:09 schreef Pool het volgende:
Discipline is overigens ook iets wat ik heb moeten leren trouwens en dat is nog steeds niet optimaal.
Het gaat natuurlijk niet alleen om het niet opschrijven van wat extra stappen. Voor jou heeft dat prima gewerkt, heel mooi, maar dat is niet altijd het geval. En waarom het wordt gezien als troeteltraject snap ik niet. Het komt er alleen op neer dat de ontwikkeling van kinderen goed verloopt en dat het onderwijs aansluit op wat zij kunnen. Hoezo is dat slecht? Het voorkomt veel problemen. Ik vind het jammer dat zo ontzettend veel mensen vinden dat kinderen met HB zichzelf maar moeten aanpassen, terwijl dat betekent dat ze minder gemotiveerd zullen zijn, afgeremd worden, niet leren hoe goed te studeren, etc. Ik kan daar echt met m'n verstand niet bij.quote:Op maandag 21 december 2009 17:09 schreef Pool het volgende:
Discipline is overigens ook iets wat ik heb moeten leren trouwens en dat is nog steeds niet optimaal. Maar als ik op mijn bek ging bij een proefwerk door bij een vergelijking een paar stappen over te slaan, dan zette ik de volgende keer gewoon die stappen. Ik snap niet waarom daarvoor een speciaal troeteltraject nodig is.
Prima.quote:Op maandag 21 december 2009 17:09 schreef Pool het volgende:
[..]
Als jij denkt te weten hoe 'het denken' gaat bij een HB-kind, dan denk ik dat je het zelf ook niet weet. Hoogbegaafde kinderen presteren namelijk over de hele linie verschillend.
De wereld veranderen in allemaal hyperintelligente mensen gaat nu eenmaal niet. Dus OF je wordt kluizenaar, OF je past je aan, en dat laatste kun je dan maar beter goedgeluimd doen.quote:Op maandag 21 december 2009 17:12 schreef lezzer het volgende:
Ik vind het aanpassen naar gangbaar niveau overigens meestal niet zo leuk. Vroeger dronk ik dat gevoel gewoon weg. Kun je wel olijk gaan zitten doen, jij bent wel degene die de hele tijd moet aanpassen.
Stel je voor dat je als iemand van gemiddeld niveau tussen zwakbegaafden zou moeten wonen.quote:Op maandag 21 december 2009 17:21 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
De wereld veranderen in allemaal hyperintelligente mensen gaat nu eenmaal niet. Dus OF je wordt kluizenaar, OF je past je aan, en dat laatste kun je dan maar beter goedgeluimd doen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Precies wat ik net schreef. Als er geen andere optie is, kun je er maar het beste vrolijk onder blijven.quote:Op maandag 21 december 2009 17:25 schreef lezzer het volgende:
Stel je voor dat je als iemand van gemiddeld niveau tussen zwakbegaafden zou moeten wonen.
Wat zou je daar van vinden?
quote:Op maandag 21 december 2009 15:52 schreef ikke043 het volgende:
Een kleine inleiding, Ik ben in de brugklas gediagnostiseerd met HB-problematiek. Ik werd toe geconfrontreerd met het feit dat ik veel sneller denk als dat ik kan handelen.
Nu ben ik vandaag weer tegen een probleem aangelopen tijdens mijn schoolexamen wiskunde B. Ik heb elke vraag in seconden in mijn hoofd beantwoord. Vervolgens ga ik het opschrijven en loop ik tegen het probleem
aan dat ik bij elke som wel weer iets vergeet, en niet meer kan achterhalen wat ik eerder heb bedacht.
Ik neem aan dat ik niet de enige ben. Dus heb jij hier ook mee te maken gehad of ken je iemand die dat heeft. Vertel me dan a.u.b. wat je hier aan hebt gedaan.
quote:Op maandag 21 december 2009 17:16 schreef Soempie het volgende:
[..]
Het gaat natuurlijk niet alleen om het niet opschrijven van wat extra stappen. Voor jou heeft dat prima gewerkt, heel mooi, maar dat is niet altijd het geval. En waarom het wordt gezien als troeteltraject snap ik niet. Het komt er alleen op neer dat de ontwikkeling van kinderen goed verloopt en dat het onderwijs aansluit op wat zij kunnen. Hoezo is dat slecht? Het voorkomt veel problemen. Ik vind het jammer dat zo ontzettend veel mensen vinden dat kinderen met HB zichzelf maar moeten aanpassen, terwijl dat betekent dat ze minder gemotiveerd zullen zijn, afgeremd worden, niet leren hoe goed te studeren, etc. Ik kan daar echt met m'n verstand niet bij.
Dit pareltje had ik even over het hoofd gezien.quote:Op maandag 21 december 2009 17:06 schreef Soempie het volgende:
Het probleem is alleen niet de discipline.
Het is triest dat voorbij gegaan wordt aan dat TS waarschijnlijk helemaal niet weet dat hij tussenstapjes maakt.quote:Op maandag 21 december 2009 17:30 schreef Pool het volgende:. Het is triest dat voor een zeer simpel probleem waar TS mee kampt, niet de simpelste oplossing wordt aangereikt (tussenstapjes in klad zetten, zie mijn 1e post), maar de hele mikmak van HB-lapmiddelen.
Klopt. Het wiskunde B-probleem is heel eenvoudig te verhelpen door het aanleren van een trucje.quote:Op maandag 21 december 2009 17:30 schreef Pool het volgende:
. Het is triest dat voor een zeer simpel probleem waar TS mee kampt, niet de simpelste oplossing wordt aangereikt (tussenstapjes in klad zetten, zie mijn 1e post)
Als hij eerst maar eens zou weten dat er tussenstapjes zijnquote:Op maandag 21 december 2009 17:34 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Klopt. Het wiskunde B-probleem is heel eenvoudig te verhelpen door het aanleren van een trucje.
En ja lezzer, dat trucje kan naast 'de tussenstappen opschrijven' ook inhouden 'de tussenstappen leren zien'.
Als iemand een middagje met TS gaat zitten om hem te helpen bij het oefenen van dit trucje, zou dat zeker zinvolle begeleiding kunnen zijn. Al denk ik dat ie ook zonder hulp op dat gebied een eind kan komen.
Dat weet ie, want hij krijgt al jaren telkens weer punten afgetrokken omdat ie ze niet opschrijft.quote:Op maandag 21 december 2009 17:37 schreef lezzer het volgende:
Als hij eerst maar eens zou weten dat er tussenstapjes zijn
Juist, het hele eiereneten.quote:Je moet jezelf er toe zetten om het dan toch maar te doen.
Ik heb hier niet op gereageerd omdat het thread in een stroomversnelling raakt.quote:Op maandag 21 december 2009 17:30 schreef Pool het volgende:
[..]
En daarmee zeg ik niet dat je niets moet doen, maar je moet niet doorschieten. Het is triest dat voor een zeer simpel probleem waar TS mee kampt, niet de simpelste oplossing wordt aangereikt (tussenstapjes in klad zetten, zie mijn 1e post), maar de hele mikmak van HB-lapmiddelen.
Ja, want de leraar vertelt dat en het staat in het boek. Stap voor stap. Dus als je zo'n som krijgt, dan doe je dat gewoon na. Omdat je er na één proefwerk achter komt, dat je dan de meeste punten krijgt.quote:Op maandag 21 december 2009 17:37 schreef lezzer het volgende:
[..]
Als hij eerst maar eens zou weten dat er tussenstapjes zijn
Is dit nou zo'n vreselijk raar punt?
Ik heb nooit enkele discipline geleerd omdat ik het niet nodig had (zelfs op de middelbare niet). Ik haalde alles zonder moeite. Ik wist niet dat ik discipline mistte want ik had het nooit nodig gehad. Hoe moet je als kind dat aangeven als je niet weet dat je het nodig hebt.quote:Op maandag 21 december 2009 16:55 schreef Pool het volgende:
[..]
Nee, discipline leer je op school, van 'het uniforme systeem' dat in dit topic zo verfoeid wordt. Maar net zoals niet iedereen een turnoefening goed kan aanleren, niet iedereen een mooie schrijfstijl kan aanleren en niet iedereen een tweedemachtsvergelijking kan oplossen, zo kan ook niet iedereen even snel en in even grote mate gedisciplineerd leren werken.
Daar kan je de schuld van aan de school geven, dat is lekker makkelijk. Ik heb nooit een koprol achterover gekund of een fatsoenlijke vouwhang in de ringen. Ook de schuld van de school. En natuurlijk niet mijn eigen schuld, dat ik het niet gewoon serieus bleef proberen maar er de brui aan gaf.
Volop HB-kinderen zien dat ze een laag punt krijgen als ze de tussenstappen van de som niet opschrijven en (terecht) een hoog punt als ze dat wél doen. Dus gaan ze tussenstappen opschrijven. En dan heb je HB-kinderen die dat niet doen, ondanks steeds weer rode strepen.
Leuke truc, maar haalt iemand dan ook alles uit zichzelf? Is het niet heel zonde om iemand in een systeem te persen, terwijl diegene veel meer zou kunnen en er niet gelukkig is?quote:Op maandag 21 december 2009 17:57 schreef Pool het volgende:
Zodra je beseft dat je moet maximaliseren wat de leraar van je wil zien, knal je overal doorheen.
Het "systeem" heet "de wereld". In deze wereld komen veel mensen tot grootse prestaties, briljante prestaties, Nobelprijswaardige prestaties. Maar het blijft wel nog steeds de wereld waar ze in moeten zien te leven.quote:Op maandag 21 december 2009 18:28 schreef Soempie het volgende:
Leuke truc, maar haalt iemand dan ook alles uit zichzelf? Is het niet heel zonde om iemand in een systeem te persen, terwijl diegene veel meer zou kunnen en er niet gelukkig is?
Wat een onzin. Iemand met een verstandelijke handicap hoeft toch ook niet in 'het systeem' te passen. Jammer dat je zo denkt. Ik heb het trouwens over het schoolsysteem. Vaak gaat het in andere situaties prima met mensen die HB zijn, bijvoorbeeld op een sport, bij familie, etc, dus daar gaat het ook niet zozeer om. En uiteindelijk zullen ze zelf een beroep kiezen wat bij ze past. Echt ongelooflijk dat je mensen maar koste wat het kost in 'het schoolsysteem' wilt drukken.quote:Op maandag 21 december 2009 18:39 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Het "systeem" heet "de wereld". In deze wereld komen veel mensen tot grootse prestaties, briljante prestaties, Nobelprijswaardige prestaties. Maar het blijft wel nog steeds de wereld waar ze in moeten zien te leven.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |