FOK!forum / Klussen, Wonen en Huishouden / Verwarmingsbuis beschadigd
markaldervrijdag 18 december 2009 @ 22:22
Hallo,

Ik ben dus in de vloer gaan vrezen en ben de verwarmingsbuis tegen gekomen. Nu is hij niet door, maar wel beschadigd. De verwarmingsbuis is van pvc (of pvc-c?) hoe kan ik dit repareren.
Dulkvrijdag 18 december 2009 @ 22:54
de ruimte links en rechts openhakken, het beschadigde stuk eruit halen en een nieuw passtukje er in maken.
vloer weer dichtsmeren en voila.
markaldervrijdag 18 december 2009 @ 23:01
Ja die had ik ook al bedacht, maar iets gemakkelijkers iets vloeibaars ofzo?
beware_reageerdvrijdag 18 december 2009 @ 23:27
Sorry maar meen je dit nou ???

Iets vloeibaars ????

Nou het volgende.

Van sperma is nog geen mens uit elkaar gevallen, give it a try.
Wat gezegt is, en anders pech. Dan is het voor de vakman.

Wat jij wilt.
markalderzaterdag 19 december 2009 @ 00:08
Rustig maar hoor pipo, jezus fout geboren.

http://www.pattex.nl/new/(...)pair_Express_BENL_NL

Dit hebben ze mij bij Praxis gegeven, maar ik denk dat ze niet goed hebben gelezen, want is volgens mij niet juist.

Geschikt voor het verlijmen, herstellen, vullen en dichten van de meeste materialen zoals: hout, metaal, steen, pleisterwerk, porselein, kunststoffen, kristal, kurk, spiegels en glas.
Niet geschikt voor polyethyleen, polypropyleen, TeflonŽ* en nylon.
_Jeffrey_zaterdag 19 december 2009 @ 00:33
Een verwarmingsbuis van PCV? Je bedoeld een kunstof leiding van de vloerverwarming?

Een foto zou handig zijn om het probleem goed in te schatten, maar waarschijnlijk zal je toch de beitel en hamer moeten gebruiken...
FFnogzaterdag 19 december 2009 @ 01:43
Als je hem gaat open hakken en na je reparatie weer dichtsmeren is het wel handig om iets om de buis te doen (plastic zakje of zo) dan hecht het vulmiddel niet aan de buis, deze wil namelijk graag wat kunnen bewegen doordat hij uitzet als hij warm wordt...
Fornozaterdag 19 december 2009 @ 11:14
Bij de Praxis om advies vragen is ook dom. Er werken ongetwijfeld mensen met (enige) ervaring, maar die zijn spaarzaam. Het merendeel is gewoon vakkenvuller. Als of je een vakkenvuller bij de AH vraagt naar de ingredienten van een 3-sterrenmenu.

Gewoon open hakken en (laten) repareren. En dan weer (zelf) dicht smeren met zandcement.
klipperzaterdag 19 december 2009 @ 12:18
quote:
Op zaterdag 19 december 2009 00:08 schreef markalder het volgende:
Rustig maar hoor pipo, jezus fout geboren.

http://www.pattex.nl/new/(...)pair_Express_BENL_NL

Dit hebben ze mij bij Praxis gegeven, maar ik denk dat ze niet goed hebben gelezen, want is volgens mij niet juist.

Geschikt voor het verlijmen, herstellen, vullen en dichten van de meeste materialen zoals: hout, metaal, steen, pleisterwerk, porselein, kunststoffen, kristal, kurk, spiegels en glas.
Niet geschikt voor polyethyleen, polypropyleen, TeflonŽ* en nylon.


Hoe dom kun je zijn.........
Advies vragen in een bouwmarkt waar in het algemeen veel jonge gasten werken die aan andere dingen denken dan aan klussen. (wat Forno ook al aangaf)
Natuurlijk zijn er heus wel mensen die er iets vanaf weten, maar de meesten krijgen een kleine cursus hetzij in huis, hetzij elders maar echte vakmensen worden het in het algemeen niet.
Puur doordat de verdiensten voor de meeste medewerkers gewoon veel te laag is.

Zoals eerder gezegd is de enige en definitieve oplossing de leiding beide kanten op ongeveer een cm of 20 uithakken (totale lengte tussen de 30 en 40 cm afhankelijk van hoe stug de leiding is) en een cm of 6 a 8 breed.
Indien het een schamp betreft kun je volstaan met de leiding doorhalen en een reparatiekoppeling plaatsen, indien de beschadiging te breed is, dien je de sleuf langer te maken en het leidingdeel wat beschadigt is te vervangen, door de leiding 2 x door te halen en 2 reparatiekoppelingen te gebruiken met een nieuw stukje leiding ertussen.

Vloeibaar reparatiemiddel op de buitenkant smeren is gewoon niet sterk genoeg.

Daarbij zijn vele kunststof leidingsoorten vanzelf niet zuurstofdiffusie dicht, maar is daarvoor uitwendig een extra zuurstofdiffusie dichte beschermlaag overheen gedaan.
Indien dit hier ook van toepassing is, is je leiding niet meer voldoende zuurstofdiffusie dicht en zal de leiding op een gegeven moment zuurstof op gaan nemen, deze zuurstof kan geen kwaad voor de kunststof leiding, maar wel voor de metalen leidingen, radiatoren en veel ketel onderdelen.
Op termijn zal je dan veel duurder uit zijn.

Een reparatiekoppeling kost niet veel, alleen wat arbeid.
markalderzaterdag 19 december 2009 @ 13:23
quote:
Op zaterdag 19 december 2009 00:33 schreef _Jeffrey_ het volgende:
Een verwarmingsbuis van PCV? Je bedoeld een kunstof leiding van de vloerverwarming?

Een foto zou handig zijn om het probleem goed in te schatten, maar waarschijnlijk zal je toch de beitel en hamer moeten gebruiken...
Nee ik bedoel echt een verwamingsbuis van pvc. Foto heb ik zop snel niet bij de hand.
klipperzaterdag 19 december 2009 @ 16:26
Van 1 van de grootste vloerverwarmingsleveranciers:










markalderzondag 20 december 2009 @ 17:00
Maar ik heb geen vloerwarming. De buis loopt simpel en en alleen door de vloer. Is dit verder ook van toepassing op pvc-c.
klipperzondag 20 december 2009 @ 17:06
quote:
Op zondag 20 december 2009 17:00 schreef markalder het volgende:
Maar ik heb geen vloerwarming. De buis loopt simpel en en alleen door de vloer. Is dit verder ook van toepassing op pvc-c.
Ja zelfde principe.
Vaak ligt de leiding dan wel in een mantelbuis, en kun je indien de buis soepel gelegd is deze ook in het geheel vervangen.
Een leiding zonder reparatiekoppeling is natuurlijk de beste oplossing, maar een reparatiekoppeling is nog altijd beter dan geen of een verkeerde reparatie.