abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 18 december 2009 @ 20:49:24 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_75782955
Henk Kuijpers blijft maar beter worden. De enige miljonair onder de Nederlandse striptekenaars laat opnieuw zien dat hij de absolute koning is van de Nederlandse strip
http://www.franka.nl/

Net als bij Asterix was Franka al vanaf het eerste album erg goed, en werd alleen maar beter.
Nog meer fans van deze prachtige strip?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 18 december 2009 @ 21:03:29 #2
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_75783505
Ik ken het niet echt. Het is niet een strip die in de lijstjes van jongensstrips terugkomt, volgens mij. Ik kende wel ooit een meisje die het erg leuk vond, en heb het ook wel af en toe doorgebladerd en vind het er wel leuk uitzien, en ik zal het qua verhaal ook wel leuk vinden, maar het is op de een of andere manier nog niet echt een must-have voor mij.

Misschien als ik straks dochters heb
  vrijdag 18 december 2009 @ 21:06:32 #3
104871 remlof
Europees federalist
pi_75783620
Vroeger met veel plezier gelezen in de Eppo.
  vrijdag 18 december 2009 @ 21:13:15 #4
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_75783896
Franka, wat een geil wijf is dat
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  vrijdag 18 december 2009 @ 21:14:58 #5
79665 Gewoonik
Streng maar rechtvaardig
pi_75783970
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 21:06 schreef remlof het volgende:
Vroeger met veel plezier gelezen in de Eppo.
Met vriendelijke groet,
Gewoonik
pi_75784274
Franka! Legaal getekende tieten kijken op je tiende.
  zaterdag 19 december 2009 @ 10:21:11 #7
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_75798225
Franka is ook een van mijn favoriete strips. Mooi getekend en goede tijdloze verhalen. Misschien wel de beste stripreeks van Nederland.

Het weet je altijd in een heerlijke sfeer te trekken.

Het beste verhaal vind ik wel het tweeluik Terugkeer van de Noorderzon/Wraak van het vrachtschip.
  zaterdag 19 december 2009 @ 10:33:48 #8
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_75798406
Het is jammer dat de stripmarkt in NL zo gigantisch verneukt is, mede door de wetten voor de boekenprijzen, waardoor je achterlijke prijzen ziet, maar ook mede omdat gewoon veel strips die vroeger goed waren, dat nu niet meer zijn.
  zaterdag 19 december 2009 @ 11:11:56 #9
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_75799157
Probleem was ook een jarenlange teruglopende populariteit van strips en het ontbreken van stripbladen.

De succesvolle herstart van de Eppo is iig weer een hele goede wending.
  zaterdag 19 december 2009 @ 11:19:47 #10
45206 Pietverdriet
pi_75799304
quote:
Op zaterdag 19 december 2009 10:33 schreef Yi-Long het volgende:
Het is jammer dat de stripmarkt in NL zo gigantisch verneukt is, mede door de wetten voor de boekenprijzen, waardoor je achterlijke prijzen ziet, maar ook mede omdat gewoon veel strips die vroeger goed waren, dat nu niet meer zijn.
Is de boekprijsbinding van toepassing op strips?
  zaterdag 19 december 2009 @ 11:19:51 #11
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_75799306
quote:
Op zaterdag 19 december 2009 11:11 schreef Hexagon het volgende:
Probleem was ook een jarenlange teruglopende populariteit van strips en het ontbreken van stripbladen.

De succesvolle herstart van de Eppo is iig weer een hele goede wending.
Maar als je kijkt naar de prijzen van strips NU, vergeleken met de prijzen 10 jaar geleden...
Vroeger was een Suske & Wiske 5,50 GULDEN, en nu is dat zoiets in euro's. (om over de kwaliteit nog maar te zwijgen)
Alle traditionele strips zijn een stuk duurder geworden (geen idee waarom), en alle nieuwe strips krijgen ook een flink prijskaartje mee. Ik snap dat niet. We kunnen dan wel doen alsof het gewoon inflatie is, maar in Belgie en Frankrijk is het toch allemaal nog net een stukje goedkoper, en dus toegankelijker.

Hier heeft het zichzelf een beetje uit de markt geprijst, en ook het aanbod is belachelijk zwak tegenwoordig. Het stripaanbod in NL is belachelijk slecht momenteel, met alle gevolgen van dien.
  zaterdag 19 december 2009 @ 11:20:21 #12
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_75799314
quote:
Op zaterdag 19 december 2009 11:19 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Is de boekprijsbinding van toepassing op strips?
Ik geloof het wel. Weet het vrijwel wel zeker.
  zaterdag 19 december 2009 @ 11:25:33 #13
45206 Pietverdriet
pi_75799438
quote:
Op zaterdag 19 december 2009 11:20 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Ik geloof het wel. Weet het vrijwel wel zeker.
Zal eens navragen bij een bevriende boekhandelaar. Wat ik altijd raar vond is dat boekhandels geen strips verkopen, ze haten strips zelfs, met hier en daar een uitzondering als het Crump is ofzo.
pi_75841979
quote:
Op zaterdag 19 december 2009 11:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zal eens navragen bij een bevriende boekhandelaar. Wat ik altijd raar vond is dat boekhandels geen strips verkopen, ze haten strips zelfs, met hier en daar een uitzondering als het Crump is ofzo.
Nou, nu Crumb Genesis getekend heeft ligt hij wel in de boekhandel ja. Maar vroegâh, toen hij nog underground tekende, toch niet echt.

Overigens vind ik Franka niet zo leuk meer als vroeger. Ze kan alles veel te goed, ze is te perfect.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  zondag 20 december 2009 @ 17:12:16 #15
45206 Pietverdriet
pi_75843274
quote:
Op zondag 20 december 2009 16:39 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Nou, nu Crumb Genesis getekend heeft ligt hij wel in de boekhandel ja. Maar vroegâh, toen hij nog underground tekende, toch niet echt.

Overigens vind ik Franka niet zo leuk meer als vroeger. Ze kan alles veel te goed, ze is te perfect.
Vind vooral het tekenwerk ongelofelijk goed.
  zondag 20 december 2009 @ 17:43:41 #16
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_75844616
quote:
Op zondag 20 december 2009 17:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vind vooral het tekenwerk ongelofelijk goed.
Veel aandacht voor detail. Kijk maar eens naar zijn oudere werk en dan de plaatjes van een halve pagina. Echt waanzinnige achtergronden.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_75847517
quote:
Op zondag 20 december 2009 17:43 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Veel aandacht voor detail. Kijk maar eens naar zijn oudere werk en dan de plaatjes van een halve pagina. Echt waanzinnige achtergronden.
Daar heb je dan wel een punt. Dan is een pagina te klein, je zou ze op een hele muur moeten plaatsen.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  maandag 21 december 2009 @ 14:55:45 #18
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_75880484
quote:
Op zaterdag 19 december 2009 11:19 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Maar als je kijkt naar de prijzen van strips NU, vergeleken met de prijzen 10 jaar geleden...
Vroeger was een Suske & Wiske 5,50 GULDEN, en nu is dat zoiets in euro's. (om over de kwaliteit nog maar te zwijgen)
Alle traditionele strips zijn een stuk duurder geworden (geen idee waarom), en alle nieuwe strips krijgen ook een flink prijskaartje mee. Ik snap dat niet. We kunnen dan wel doen alsof het gewoon inflatie is, maar in Belgie en Frankrijk is het toch allemaal nog net een stukje goedkoper, en dus toegankelijker.

Hier heeft het zichzelf een beetje uit de markt geprijst, en ook het aanbod is belachelijk zwak tegenwoordig. Het stripaanbod in NL is belachelijk slecht momenteel, met alle gevolgen van dien.
Ik weet niet hoeveel invloed het heeft op de albumverkoop die prijzen. Veel liefhebbers van strips tegenwoordig hebben het geld er wel voor. Volgens mij is de doelgroep tegenwoordig vooral de wat beter opgeleide man van 25+. Onder de echte jeugd leeft het helaas veel minder.

Het is ook zo dat enkele belangrijke stripbladen in de afgelopen 10 jaar ter ziele zijn gegaan. En strips zijn vaak alleen rendabel als ze voorgepubliceerd worden in bladen. Daarom heeft er een enorme kaalslag plaatsgevonden.

Daarom denk ik dat het binnenkort weer wat beter gaat worden omdat in de nieuwe Eppo, die zich nu puur op het volwassen publiek richt, de eerste avonturenverhalen nu op hun einde lopen en binnenkort waarschijnlijk in albumvorm kunnen worden uitgebracht. Die nieuwe Eppo is gelukkig een groot succes en kan volgend jaar daardoor zelfs dikker worden. Een goede impuls die de dit decennium ingekakte NL-stripscene erg goed zal doen.
  maandag 21 december 2009 @ 15:03:01 #19
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_75880792
quote:
Op maandag 21 december 2009 14:55 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik weet niet hoeveel invloed het heeft op de albumverkoop die prijzen. Veel liefhebbers van strips tegenwoordig hebben het geld er wel voor. Volgens mij is de doelgroep tegenwoordig vooral de wat beter opgeleide man van 25+. Onder de echte jeugd leeft het helaas veel minder.

Het is ook zo dat enkele belangrijke stripbladen in de afgelopen 10 jaar ter ziele zijn gegaan. En strips zijn vaak alleen rendabel als ze voorgepubliceerd worden in bladen. Daarom heeft er een enorme kaalslag plaatsgevonden.

Daarom denk ik dat het binnenkort weer wat beter gaat worden omdat in de nieuwe Eppo, die zich nu puur op het volwassen publiek richt, de eerste avonturenverhalen nu op hun einde lopen en binnenkort waarschijnlijk in albumvorm kunnen worden uitgebracht. Die nieuwe Eppo is gelukkig een groot succes en kan volgend jaar daardoor zelfs dikker worden. Een goede impuls die de dit decennium ingekakte NL-stripscene erg goed zal doen.
Ik weet niet. Volgens mij hoor je ook gewoon een groot publiek onder de jeugd op te bouwen, JUIST omdat je dan dus straks die markt van 25+ jaar blijft behouden die gewend is aan strips en er geld aan wil uitgeven. Nu valt eigenlijk die basis daarvan weg, dus als de jeugd van tegenwoordig geen strips meer leest, is het maar afwachten of ze dat over 10-15 jaar wel zullen doen. Ik denk zelf dat dat nog erg gaat tegenvallen, tenzij manga nog een grote impact gaat maken hier (waarmee we hier ook erg achterblijven bij andere landen)

Daarnaast denk ik dat de 25+ markt ook internet heeft, en net als ik dan liever voor 15-16 euro iets bestellen uit de USA, dan dat ze er hier het dubbele voor betalen (zo heb ik een paar maanden geleden onder andere Ythaq (3 albums samengebundeld) en Samurai (4 albums samengebundeld) besteld uit de USA, terwijl een enkel album hier in NL iets van 9 euro ofzo kost(!))

Ik waag me eigenlijk niet eens meer aan de NLse strips. De laatste die ik gekocht hebt, waren de laatste delen van Lanfeust v/d Sterren, aangezien ik die serie al volgde en er geen engelse versie van is (helaas), maar afgezien van hier en daar een aanbieding, denk ik dat ik het dus gewoon lekker bij importeren hou, of wanneer ik toevallig in Belgie ben, dat ik daar iets koop.
  maandag 21 december 2009 @ 15:20:18 #20
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_75881529
quote:
Op maandag 21 december 2009 15:03 schreef Yi-Long het volgende:

Ik weet niet. Volgens mij hoor je ook gewoon een groot publiek onder de jeugd op te bouwen, JUIST omdat je dan dus straks die markt van 25+ jaar blijft behouden die gewend is aan strips en er geld aan wil uitgeven. Nu valt eigenlijk die basis daarvan weg, dus als de jeugd van tegenwoordig geen strips meer leest, is het maar afwachten of ze dat over 10-15 jaar wel zullen doen. Ik denk zelf dat dat nog erg gaat tegenvallen, tenzij manga nog een grote impact gaat maken hier (waarmee we hier ook erg achterblijven bij andere landen)

Het klopt dat strips onder jeugd weer meer populair zouden moeten worden. Maar als je zoiets als een blad weer opstart is het niet erg om je eerst te richten op het laaghangend fruit (in dit geval de volwassenen). Overigens zijn er nog steeds veel jongeren die het wel leuk vinden maar niet meer zo massaal als vroeger. Het voortbestaan van de stripcultuur is een verantwoordelijkheid van alle liefhebbers. Dus ik hoop erop dat iedereen die strips een warm hart toedraagt nieuwe mensen ervoor willen interesseren.

En ik ben het met je eens dat goedkoper altijd beter is al heb ik er te weinig verstand van om te bepalen of de prijzen nu echt absurd hoog zijn.

quote:
Daarnaast denk ik dat de 25+ markt ook internet heeft, en net als ik dan liever voor 15-16 euro iets bestellen uit de USA, dan dat ze er hier het dubbele voor betalen (zo heb ik een paar maanden geleden onder andere Ythaq (3 albums samengebundeld) en Samurai (4 albums samengebundeld) besteld uit de USA, terwijl een enkel album hier in NL iets van 9 euro ofzo kost(!))
Tja daar moet je dan wel weer van houden.

Ik heb persoonlijk helemaal niks met zowel manga als met Amerikaanse comic books. Ik vind de stijl uit Nederland en België veruit het leukst. Het heeft in dat opzicht gewoon een unieke positie. Strips als Franka worden helaas niet in de VS of Japan gemaakt.
pi_75881766
Hele goede strip idd, vroeger veel gelezen. Wel een goed idee om de laatste albums te kopen om mn collectie weer up to date te maken
Work hard, play harder!
Last.fm
  maandag 21 december 2009 @ 15:32:30 #22
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_75882072
Op zich zou het me best leuk lijken als Franka ooit verfilmd kan worden. Wel met een scenario van Henk Kuijpers himself natuurlijk.

Dat zou ws een top avontuurfilm van eigen bodem kunnen worden.
  maandag 21 december 2009 @ 15:33:09 #23
45206 Pietverdriet
pi_75882105
quote:
Op maandag 21 december 2009 15:26 schreef TheEgoHasLanded het volgende:
Hele goede strip idd, vroeger veel gelezen. Wel een goed idee om de laatste albums te kopen om mn collectie weer up to date te maken
Het is alweer deel 20, en itt tot asterix loont het zich bij Franka, ze zijn van een hoog niveau.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 21 december 2009 @ 15:33:29 #24
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_75882118
quote:
Op maandag 21 december 2009 15:32 schreef Hexagon het volgende:
Op zich zou het me best leuk lijken als Franka ooit verfilmd kan worden. Wel met een scenario van Henk Kuijpers himself natuurlijk.

Dat zou ws een top avontuurfilm van eigen bodem kunnen worden.
Dan moeten ze Storm eigenlijk ook gaan verfilmen.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  maandag 21 december 2009 @ 15:38:00 #25
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_75882328
quote:
Op maandag 21 december 2009 15:33 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Dan moeten ze Storm eigenlijk ook gaan verfilmen.
Al hebben denk ik alleen de Amerikanen daar een budget voor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')