abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75767939
Er zitten hier zo veel klusgoeroe's, er zit vast ook wel een wasmachine-goeroe tussen.

In m'n wasmachine (Zanussi Lion/ZWF 1200 van ca. 2 of 3 jaar oud) bleef opeens veel water achter na het wassen. Hij centrifugeerde goed en het pompen ging volgens mij ook goed, want als ik de was er meteen uit haalde was er niks aan de hand, maar laat ik de was iets te lang staan, wordt deze weer nat en komt er een plasje onderin de wasmachine. Nat en koud brr bah. Als ik 'm vervolgens laat centrifugeren en pompen is alles weer ok, maar dat is zo omslachtig, he?
In de gebruiksaanwijzing staat dat je in deze gevallen de afvoerpomp moet controleren. Zo gezegd zo gedaan. Pompdeurtje geopend, dop van noodaftapslang gehaald (kwam niets uit) en toen pompdeksel los proberen te draaien. Dat lukt maar half. Er komt allemaal zwarte smurrie uit en krijg de deksel er niet geheel af. Ik krijg hem er nu ook niet goed meer op. De smurrie is inmiddels redelijk gestopt met druppen.
Voordat ik brute kracht ga gebruiken en/of het hele ding uit elkaar ga schroeven, dacht ik, ik probeer het even hier. Misschien weet iemand hoe ik dit op kan lossen. Ook vraag ik me af hoe die dop er uit hoort te zien, hoort het cilindertje er achter een stukje mee te komen, zoals nu, of is het eigenlijk alleen de losse platte dop die er af moet komen? Ik heb die dop er namelijk nog nooit eerder af gehaald (misschien is dat de oorzaak )

Alvast bedankt voor de hulp!

En natuurlijk ook een foto van hoe de situatie nu is. DIt is het verst dat de dop er af gedraaid kan worden.
  vrijdag 18 december 2009 @ 14:05:32 #2
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_75768082
Achter de dop zit een filter (rechts, die grote witte dop). Die hoort er aan vast te zitten. Soms moet je even goed trekken (wel met beleid). Filter, dop etc etc allemaal even heel goed schoonmaken, terug in de machine duwen en dichtdraaien.

Dat is de reden dat er water blijft staan, het water soms zelfs wordt terug gepompt of de hele machine niets meer doet.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_75768279
Ja dat met beleid er aan trekken levert dus niets op (heb het net nog een keer geprobeerd, met wat minder beleid maar dat werkt ook (nog) niet). Het lijkt alsof ie ergens blijft haken.

Toch bedankt.
  vrijdag 18 december 2009 @ 14:10:48 #4
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_75768298
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 14:10 schreef Beijtje het volgende:
Ja dat met beleid er aan trekken levert dus niets op (heb het net nog een keer geprobeerd, met wat minder beleid maar dat werkt ook (nog) niet). Het lijkt alsof ie ergens blijft haken.

Toch bedankt.
En draaien en trekken?
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_75768346
Ook niet :-(
Ben al tijdje aan het pielen, maar zal het nog eens proberen, wat lomper dan... (Maar niet te lomp, ben bang dat er iets af kan breken ofzo)
pi_75768450
Gedraaid, gewiebeld, lomp gedaan, lukt niet. Kan hem wel verder er weer in duwen, maar verder er uit wil ie niet.
pi_75768728
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 14:14 schreef Beijtje het volgende:
Gedraaid, gewiebeld, lomp gedaan, lukt niet. Kan hem wel verder er weer in duwen, maar verder er uit wil ie niet.
Hij moet er toch uit kunnen om 'm schoon te maken.. staat er niks in het boekje over? Of anders misschien een haarspeld oid die klem is komen te zitten en de dop blokkeert?

Sowieso moet je wat vaker dat filter schoonmaken volgens mij, die derrie die eruitkomt is echt smerig!!
pi_75768890
quote:
Sowieso moet je wat vaker dat filter schoonmaken volgens mij, die derrie die eruitkomt is echt smerig!!
Ja, haha, dat is bij dezen ook mijn goeie voornemen voor het nieuwe jaar
Wist niet echt dat dat moest, maar zie nu de noodzaak er wel van in.

In het boekje staat gewoon: "dop er af draaien" maar dat lukt dus niet, denk inderdaad dat er iets klem zit waardoor ie blokkeert. Hoop gewoon dat iemand DE tip heeft zodat ik niet de hele machine uit elkaar hoef te halen zodat ik het van een andere kant kan benaderen, maar zo te merken zal dat toch misschien de enige oplossing zijn.
pi_75768976
heb ik ook een keer gehad..met een ander merk machine
was er een klein sokje tussen het rubber en de trommel gekomen en met het water weggespoelt
zat dus in dat filter(rechts)
hij moet er helemaal uit en schoonmaken die handel
tip: op internet staan zowat alle handleidingen, soms even goed zoeken
pi_75769108
Tja, de handleiding heb ik, staat alleen niets over in, dop moet er gewoon uit kunnen, zoals jullie ook zeggen... Misschien dat ik vanavond gewoon even rustig een uur voor die wasmachine ga zitten en aan dat ding ga zitten frunnikken, misschien dat ie dan in een keer in een goeie hoek opeens losfloept ofzo...
Bedankt voor het meedenken in elk geval!
  vrijdag 18 december 2009 @ 15:14:39 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_75770980
Die dop moet met de klok mee opengedraaid. Als hij echt heel erg vast zit, kun je er ook een tang op zetten. Kun je iets meer kracht zetten.

Het ziet er trouwens raar uit op de foto. Alsof je het omhulsel van het filter eruit gesloopt hebt. Dat hoort gewoon vast te zitten.
The love you take is equal to the love you make.
pi_75771410
De dop is dus al helemaal los en opengedraaid, maar krijg dat ding er vervolgens niet uit, blijft vastzitten ergens binnenin.
En volgens mij zit het omhulsel van het filter dus gewoon ook vast, maar weet niet goed wat je bedoelt.
  vrijdag 18 december 2009 @ 15:28:41 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_75771509
Dat ding, rechtsonder, wat nu uitsteekt, met die dop erin. Dat hoort niet uit te steken, maar gewoon vast in de machine te zitten.

Ik heb ook een Zanussi. Het filter gaat er met een bochtje in. Krijg je wel een kiertje?
pi_75771705
Huh? Nu snap ik het niet meer. Dat ding met die dop er in rechtsonder probeer ik er juist uit te krijgen! En dat lukt dus niet, dus nu steekt het half uit. En wat je ziet is het "kiertje", zeg maar kier. Ik krijg de dop met filter er dus zo'n 2 a 3 cm uit als ie helemaal is losgedraaid en daarna blijft ie steken.
En welke kant gaat het bochtje op als je het er uit wil trekken? Misschien helpt het als ik de goeie kant op trek.

O wacht of bedoel je dat alleen de dop er uit moet komen en niet dat buisje met de filter dus? Uit het verhaal van Biogarde maakte ik op dat die er juist wel met de dop mee uit moest komen...
Hmmm... Interesting, dus ik moet eigenlijk proberen de dop los te trekken van dat cilinderachtige witte ding dat schijnbaar de filter is?
  vrijdag 18 december 2009 @ 15:34:33 #15
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_75771747
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 15:33 schreef Beijtje het volgende:
Huh? Nu snap ik het niet meer. Dat ding met die dop er in rechtsonder probeer ik er juist uit te krijgen! En dat lukt dus niet, dus nu steekt het half uit. En wat je ziet is het "kiertje", zeg maar kier. Ik krijg de dop met filter er dus zo'n 2 a 3 cm uit als ie helemaal is losgedraaid en daarna blijft ie steken.
En welke kant gaat het bochtje op als je het er uit wil trekken? Misschien helpt het als ik de goeie kant op trek.

O wacht of bedoel je dat alleen de dop er uit moet komen en niet dat buisje met de filter dus? Uit het verhaal van Biogarde maakte ik op dat die er juist wel met de dop mee uit moest komen...
Hmmm... Interesting, dus ik moet eigenlijk proberen de dop los te trekken van dat cilinderachtige witte ding dat schijnbaar de filter is?
Ja, alleen de dop! Het filter zit aan de dop vast!
pi_75772116
quote:
Ja, alleen de dop! Het filter zit aan de dop vast!
Ik zou willen dat ik wist hoe een filter er uit zag want ik begrijp er geen bal meer van...
Is dat buisje dat aan de dop zit nou de filter en moet dat nou meekomen als ik de dop er uit haal, of niet?
  vrijdag 18 december 2009 @ 15:47:21 #17
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_75772222
Als het filter aan de dop vastzit en het filter in een bochtje loopt, moet je de dop dan niet gewoon iets omhoog houden terwijl je hem er probeert uit te halen?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 18 december 2009 @ 15:48:18 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_75772263
http://hoemoetdatdan.nl/node/337

Zo moet je het je ongeveer voorstellen. Alleen heb jij dus zo'n aftapslangetje (heb ik ook) en bij mijn Zanussi ziet het filter er een beetje anders uit. Gaat dus met een boogje de opening in. En ik heb ook geen (zichtbaar) schoepenrad.
pi_75772286
Op zich heb ik het wel naar alle kanten proberen los te morrelen dus als dat het was dan was die filter er al wel uit geweest denk ik.

En dat filmpje zag ik net ook idd. Dan denk ik dat dat stuk wat ik "buisje"/"cilinder" noem, er wel mee uit moet komen samen met de dop.
Ik ga vanavond gewoon verder met morrelen, de aanhouder wint!
(En welke kant gaat het bochtje op? Boven/rechts/links?)

Bedankt!
  vrijdag 18 december 2009 @ 15:48:52 #20
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_75772287
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 15:47 schreef Leandra het volgende:
Als het filter aan de dop vastzit en het filter in een bochtje loopt, moet je de dop dan niet gewoon iets omhoog houden terwijl je hem er probeert uit te halen?
Hij Zij heeft de dop nog niet los, wel het omhulsel. Wat dus niet de bedoeling is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lienekien op 18-12-2009 15:54:53 ]
  vrijdag 18 december 2009 @ 15:49:32 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_75772307
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 15:48 schreef Beijtje het volgende:
Op zich heb ik het wel naar alle kanten proberen los te morrelen dus als dat het was dan was die filter er al wal uit geweest denk ik.
Zie boven. En losdraaien is dus (waarschijnlijk) linksom, niet rechtsom zoals ik eerder zei.
  vrijdag 18 december 2009 @ 15:52:40 #22
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_75772409
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 15:48 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Hij heeft de dop nog niet los, wel het omhulsel. Wat dus niet de bedoeling is.
Okay, dan bemoei ik me er niet meer mee
En hier geen Zanussi om even te kijken hoe en wat.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_75772426
Ik ben een zij, maar goed.
Ja en de dop is dus WEL al losgedraaid! Ik snap trouwens ook wel dat linksom los is en rechts vast, haha. (Maar toch bedankt voor de tip! )
Dop met filter zijn dus al los, maar blijven gewoon achterin ergens achter hangen (denk ik).
Vrees dat het nog even klooien en dan toch uit elkaar halen wordt...
  vrijdag 18 december 2009 @ 15:54:31 #24
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_75772482
Maar je snapt wel dat wat er nu uitsteekt, weer gewoon terug moet? (Ik hoop dat je 'm niet gesloopt hebt!)

Als er erg veel haren e.d. in je filter zitten, kan 'ie daardoor best heel vast zitten. Maar hij moet er wel uit.
  vrijdag 18 december 2009 @ 15:56:12 #25
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_75772544
Ik heb trouwens met een vorige machine ook een probleem gehad met water wegpompen. Toen heb ik de slang uit de afvoer gehad en het water weg laten lopen door 'm horizontaal in een emmer te hangen. Toen bleek er heel veel pluis mee te komen. Heeft toen wel geholpen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')