Er zitten hier zo veel klusgoeroe's, er zit vast ook wel een wasmachine-goeroe tussen.
In m'n wasmachine (Zanussi Lion/ZWF 1200 van ca. 2 of 3 jaar oud) bleef opeens veel water achter na het wassen. Hij centrifugeerde goed en het pompen ging volgens mij ook goed, want als ik de was er meteen uit haalde was er niks aan de hand, maar laat ik de was iets te lang staan, wordt deze weer nat en komt er een plasje onderin de wasmachine. Nat en koud brr bah. Als ik 'm vervolgens laat centrifugeren en pompen is alles weer ok, maar dat is zo omslachtig, he?
In de gebruiksaanwijzing staat dat je in deze gevallen de afvoerpomp moet controleren. Zo gezegd zo gedaan. Pompdeurtje geopend, dop van noodaftapslang gehaald (kwam niets uit) en toen pompdeksel los proberen te draaien. Dat lukt maar half. Er komt allemaal zwarte smurrie uit en krijg de deksel er niet geheel af. Ik krijg hem er nu ook niet goed meer op. De smurrie is inmiddels redelijk gestopt met druppen.
Voordat ik brute kracht ga gebruiken en/of het hele ding uit elkaar ga schroeven, dacht ik, ik probeer het even hier. Misschien weet iemand hoe ik dit op kan lossen. Ook vraag ik me af hoe die dop er uit hoort te zien, hoort het cilindertje er achter een stukje mee te komen, zoals nu, of is het eigenlijk alleen de losse platte dop die er af moet komen? Ik heb die dop er namelijk nog nooit eerder af gehaald (misschien is dat de oorzaak

)
Alvast bedankt voor de hulp!
En natuurlijk ook een foto van hoe de situatie nu is. DIt is het verst dat de dop er af gedraaid kan worden.