abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 17 december 2009 @ 14:20:07 #1
270592 Johannes_Klabanus
Wie die Nase des Mannes...
pi_75728991
Ik heb op mijn werk een nieuw jaarcontract gekregen voor 2010. Omdat de hoeveelheid werk afneemt, komt mijn functie daarna te vervallen. Dat vind ik niet erg, want over een jaar is het ook wel tijd voor iets nieuws, maar ik zal komend jaar dus op zoek moeten naar ander werk.

Wanneer kan ik het beste beginnen met solliciteren? Ik wil niet begin 2011 zonder werk zitten, maar solliciteren naar een functie waar je pas na een jaar of een halfjaar kunt beginnen lijkt me ook niet zinvol.

Mijn vraag is dus: wat is de goede tijd om te beginnen met solliciteren? Drie maanden voor afloop van het contract? Een half jaar, of is dat weer te lang van te voren?

Ik heb nog niet geheel voor ogen wat voor werk het moet zijn, maar om enigszins een idee te krijgen: iets als beleidsmedewerker, in het bedrijfsleven of bij de overheid.
  donderdag 17 december 2009 @ 14:22:48 #2
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_75729079
Drie maanden van te voren is vroeg zat.
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
  donderdag 17 december 2009 @ 14:24:26 #3
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_75729122
Zo snel mogelijk. Je hebt slechts een maand opzegtermijn - toch?
Siamo Tutti Antifascisti!
  donderdag 17 december 2009 @ 14:25:50 #4
270592 Johannes_Klabanus
pi_75729172
quote:
Op donderdag 17 december 2009 14:24 schreef wijsneus het volgende:
Volgens mij kan een contract voor bepaalde tijd niet tussentijds worden opgezegd. Kan best dat mijn baas het wel toestaat, maar ik wil in principe tot 31 december 2010 bij mij huidige werk blijven, dus het contract gewoon uitdienen.
  donderdag 17 december 2009 @ 14:26:03 #5
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_75729180
quote:
Op donderdag 17 december 2009 14:24 schreef wijsneus het volgende:
Bij jaarcontracten niet hoor, tenzij expliciet vermeld in het contract
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
  donderdag 17 december 2009 @ 14:32:52 #6
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_75729402
hrm - elke dag leer je weer wat
Siamo Tutti Antifascisti!
pi_75730092
quote:
Op donderdag 17 december 2009 14:22 schreef Lariekoek het volgende:
Drie maanden van te voren is vroeg zat.
Lijkt mij ook een mooie termijn.
Zo'n beetje rond augustus alvast een beetje om je heen gaan kijken wat er te koop is op de banenmarkt.
Juin uit Eigen Tuin!
  donderdag 17 december 2009 @ 15:03:15 #8
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_75730472
Naar een betere, leukere functie: meteen.
Voor iets vergelijkbaars of 'minder': laatste maanden van volgend jaar. (vooral omdat we met z'n allen hopen dat de economie dan weer wat aangetrokken is)

off-topic: (zelf kon ik helaas niet eerder kijken omdat ik vast zat aan een studiecontract waardoor ik nog zo'n 6.500 euro had moeten dokken als ik uit eigen initiatief weg was gegaan... en natuurlijk vertelden ze me pas eind November dat ik geen nieuw contract kreeg.. dus ben te laat begonnen met echt zoeken)
I am just a dreamer, but you are just a dream
  donderdag 17 december 2009 @ 15:04:16 #9
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_75730512
De werkgever kan een jaarcontract idd niet zomaar opzeggen. Voro de werknemer ligt dat toch heel anders.

Daarbij, als je huidige werkgever je max een jaar wilt geven en je kunt elders aan de slag over 4 maanden, zou ik dat gewoon fijn doen. Dan zit je met je nieuwe contract iig alweer 4 maanden verder qua einde en tevens heb je daar kans op verlenging. Hier niet..

Geen baas die je kan tegenhouden hoor.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_75730552
tvp want zelfde schuitje
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslān hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_75730788
quote:
Op donderdag 17 december 2009 15:04 schreef klusfoobje het volgende:
De werkgever kan een jaarcontract idd niet zomaar opzeggen. Voro de werknemer ligt dat toch heel anders.

Daarbij, als je huidige werkgever je max een jaar wilt geven en je kunt elders aan de slag over 4 maanden, zou ik dat gewoon fijn doen. Dan zit je met je nieuwe contract iig alweer 4 maanden verder qua einde en tevens heb je daar kans op verlenging. Hier niet..

Als er geen tussentijds opzegbeding is opgenomen, is de werknemer verplicht het einde van het contract uit te zitten. Doet hij dit niet, dan kan de werkgever een schadevergoeding via de rechter afdwingen.
  donderdag 17 december 2009 @ 15:15:08 #12
270592 Johannes_Klabanus
pi_75730948
quote:
Op donderdag 17 december 2009 15:03 schreef Dromer het volgende:
Naar een betere, leukere functie: meteen.
Voor iets vergelijkbaars of 'minder': laatste maanden van volgend jaar. (vooral omdat we met z'n allen hopen dat de economie dan weer wat aangetrokken is)
Je hebt hier een punt. Ik kan natuurlijk meteen beginnen met rondkijken en alleen solliciteren als het echt een topbaan is. Als ik dan in augustus nog niets anders heb, kan ik mijn standaarden wat verlagen.
quote:

Volgens mij moet mijn baas ermee instemmen als ik tussentijds onder het contract uit wil. Nu is hij de beroerdste niet, dus wellicht doet hij dat wel.
pi_75737139
quote:

Ehm een werkgever kan jou gewoon aan je contract houden. Als er geen opzegtermijn is opgenomen in een contract voor bepaalde tijd kan er niet tussentijds opgezegd worden, niet door de werknemer maar ook niet door de werkgever. In overleg kan er bereikt worden dat TS toch eerder weg, maar dat is dus geen recht van de werknemer.
  donderdag 17 december 2009 @ 20:24:53 #14
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_75743148
quote:

Wat er al een aantal keer gezegd is. De werkgever kan een boete eisen ten hoogte van de resterende maanden salaris
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 17 december 2009 @ 21:08:25 #15
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_75745302
Ik moet de eerste rechter nog tegenkomen die je een schadevergoeding laat betalen als werknemer in een dergelijke situatie.

Zijn huidige baas geeft henm nu een jaar contrct met de mededeling dat het daarna over is. Hoe sterk denk je dat die staat als werknemer elders een beter contract kan krijgen over laten we zeggen, 4 maanden???

Daarbij is er ook nog iets dat stelt dat werknemer er alles aan moet doen om werkeloosheid te voorkomen.

Als mijn werkgever in zo'n situatie een claim zou neerleggen zou ik zeggen, tot ziens voor de rechter...

We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_75745366
quote:
Op donderdag 17 december 2009 21:08 schreef klusfoobje het volgende:
Ik moet de eerste rechter nog tegenkomen die je een schadevergoeding laat betalen als werknemer in een dergelijke situatie.

Zijn huidige baas geeft henm nu een jaar contrct met de mededeling dat het daarna over is. Hoe sterk denk je dat die staat als werknemer elders een beter contract kan krijgen over laten we zeggen, 4 maanden???

Daarbij is er ook nog iets dat stelt dat werknemer er alles aan moet doen om werkeloosheid te voorkomen.

Als mijn werkgever in zo'n situatie een claim zou neerleggen zou ik zeggen, tot ziens voor de rechter...

Heel sterk, je komt hierbij je contractuele verplichtingen niet na, en zoals Sanger zegt, die vergoeding komt er echt wel hoor.
pi_75745474
quote:

Ik denk niet dat jij veel rechters tegenkomt.

Contract is contract.
  donderdag 17 december 2009 @ 21:14:51 #18
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_75745578
kratje bier erop?

Echt niet. Als werknemer sta je in dit soort zaken echt een stuk beter hoor. Daarbij, welke werkgever wil iemand in dienst hebben die niet meer gemotiveerd is omdat hij elders een beter contract kan krijgen maar niet mag om dat zijn huidige baas tegenwerkt. Hoe gemotiveert denk jij dat werknemer dan op zijn werk rondloopt in de wetenschap dat hij straks niks heeft omdat hij nu niet mag.

Echt, zoiets lekker op een rechtzaak laten aankomen.
pi_75745607
quote:
Trouwens, je bent je er van bewust dat elk jaarcontract een contract voor een jaar is (vandaar ook de naam contract voor bepaalde tijd)?
pi_75745651
quote:
Op donderdag 17 december 2009 21:14 schreef klusfoobje het volgende:
kratje bier erop?

Echt niet. Als werknemer sta je in dit soort zaken echt een stuk beter hoor. Daarbij, welke werkgever wil iemand in dienst hebben die niet meer gemotiveerd is omdat hij elders een beter contract kan krijgen maar niet mag om dat zijn huidige baas tegenwerkt. Hoe gemotiveert denk jij dat werknemer dan op zijn werk rondloopt in de wetenschap dat hij straks niks heeft omdat hij nu niet mag.

Volgens jouw redenatie kunnen dan alle contracten voor bepaalde tijd gewoon ontbonden worden omdat het na een jaar (of een half jaar, of wat dan ook) dan over is. Dat werkt nou eenmaal niet zo.
pi_75745700
quote:
Op donderdag 17 december 2009 21:14 schreef klusfoobje het volgende:
kratje bier erop?

Ach ja, als je gewoon ff uitlegt aan meneer de rechter dat je huidige contract je ff niet zo goed meer uitkomt dan ontbindt 'ie het vast wel.
pi_75745937
Hier even de regels mbt tussentijdse opzeggen in duidelijke taal neergezet (inclusief gevolgen voor de werknemers als hij er vandoor gaat).

http://www.intermediair.n(...)ijdse-opzegging.html
pi_75745996
quote:
Op donderdag 17 december 2009 21:10 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Heel sterk, je komt hierbij je contractuele verplichtingen niet na, en zoals Sanger zegt, die vergoeding komt er echt wel hoor.
Nee, dat zou niet redelijk zijn en daar kijkt de rechter ook naar. Je hebt tijd nodig om een nieuwe baan te vinden en als je weet dat je contract niet verlengd wordt, zeker als je dat kan staven dan mag je verder gaan kijken en geef je je het een maand van te voren door aan je werkgever wanneer je een nieuwe baan hebt gevonden. Je hoeft niet tot het eind van het jaar te wachten. Voor hetzelfde geld is de banenmarkt dan op zijn gat.

Ik heb er eigenlijk maar oppervlakkig verstand van dus ik moet even meer doornemen.
pi_75746070
quote:
Op donderdag 17 december 2009 21:24 schreef Fokski het volgende:

[..]

Nee, dat zou niet redelijk zijn en daar kijkt de rechter ook naar. Je hebt tijd nodig om een nieuwe baan te vinden en als je weet dat je contract niet verlengd wordt, zeker als je dat kan staven dan mag je verder gaan kijken en geef je je het een maand van te voren door aan je werkgever wanneer je een nieuwe baan hebt gevonden. Je hoeft niet tot het eind van het jaar te wachten. Voor hetzelfde geld is de banenmarkt dan op zijn gat.
Op het moment dat jij een contract voor bepaalde tijd aangaat weet je dat hij afloopt aan het eind, klaar. Zie ook mijn link hierboven.
  donderdag 17 december 2009 @ 21:30:39 #25
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_75746333
Lezen is ook een vak.

Ik zeg nergens dat een contract bepaalde tijd niet bindend is voor beide partijen. Vaak staat er overigens wel een opzegtermijn in, maar idd niet in alle gevallen.

Wat ik stel is dat de werknemer in een dergelijk geval waarbij werkgever bij voorbaat al aangeeft dat dit het laatste contract zal zijn, werknemer zeer sterk staat als hij elders aan de bak kan maar dan niet tot het einde van zijn huidige wacht.

Ik stel nergens dat werkgever wettelijk gezien geen recht heeft op een vergoeding. Echter, recht hebben en recht krijgen zijn twee verschillende zaken. De rechter kent je het recht toe of ontneemt je het recht. De kans dat de rechter in een dergelijke situatie in het voordeel van zijn huidige werkgever besluit is veel kleiner, dan dat deze in het voordeel van TS besluit.

Ik heb ook gesteld dat zoiets realistischer word naarmate zijn laatste, het huidige dus jaarcontract dus, langer loopt.

Daarnaast heeft de werknemer in zo'n geval overigens recht op vrije tijd om te solliciteren. Hij is immers verplicht er alles aan te doen om te voorkomen dat hij werkeloos word. Die verplichting gaat in op het moment dat hij weet wanneer hij zonder baan komt te zitten. Dat weet hij dus nu al.
  donderdag 17 december 2009 @ 21:34:22 #26
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_75746507
quote:
Op donderdag 17 december 2009 21:22 schreef Dennis101 het volgende:
Hier even de regels mbt tussentijdse opzeggen in duidelijke taal neergezet (inclusief gevolgen voor de werknemers als hij er vandoor gaat).

http://www.intermediair.n(...)ijdse-opzegging.html
Die vergelijking in je voorbeeld gaat compleet scheef. In je voorbeeld wil de werknemer weg omdat hij elders meer kan verdienen. Daarnaast is er in je voorbeeld geen sprake van de melding "na dit contract is het afgelopen". Vooral dat laatste zal een zeer grote invloed hebben op de beslissing.

Overigens, is er in je voorbeeld enkel sprake van de melding dat de werkgever dan schade vergoeding zou kunnen eisen. Er staat niet dat dit dan ook zal wordne toegekend.
  donderdag 17 december 2009 @ 23:14:19 #27
270592 Johannes_Klabanus
pi_75750528
We raken een beetje offtopic hier mensen
  vrijdag 18 december 2009 @ 09:29:26 #28
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_75758074
quote:
Op donderdag 17 december 2009 21:34 schreef klusfoobje het volgende:
Die vergelijking in je voorbeeld gaat compleet scheef. In je voorbeeld wil de werknemer weg omdat hij elders meer kan verdienen. Daarnaast is er in je voorbeeld geen sprake van de melding "na dit contract is het afgelopen". Vooral dat laatste zal een zeer grote invloed hebben op de beslissing.
Dat zal totaal geen invloed hebben. Het gaat puur om het tussentijds ontbinden of niet.
quote:
Overigens, is er in je voorbeeld enkel sprake van de melding dat de werkgever dan schade vergoeding zou kunnen eisen. Er staat niet dat dit dan ook zal wordne toegekend.
Die mogelijkheid is wettelijk bepaald. Pas als werknemer in beroep gaat en het voor de rechter laat komen dan zal er sprake zijn van toekennen of niet. Overigens zal het vaak gematigd worden (maar dus wel degelijk toegekend).
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')