quote:
Op zondag 3 januari 2010 21:38 schreef Dr_Strangelove het volgende:Ik was al bang dat je dat ging zeggen, maar ik wilde geen tijd nemen mijn standpunt verder uit te werken (moet morgen voor 9 uur nog iets inleveren, maar ben bijna klaar

) en dus zei ik het toegegeven wat kort door de bocht.
Door dingen als sfeerovergangen creëer je bijna inherent mogelijkheden om daar gebruik van te maken, waardoor je extra wetgeving zult moeten creëren om dat tegen te gaan. Dat levert interpretatievragen op die er zonder die sfeerovergangen niet zouden zijn. Voor iemand in het systeem lijkt dat noodzakelijk, maar als je van buitenaf naar het systeem kijkt is het dat niet.
Over het boxensysteem valt genoeg te zeggen, maar laten we het beperkt houden door te zeggen dat er nou eenmaal verschillende soorten belastingen, subjecten en inkomsten etc. zijn. Die dienen uiteraard gewoon anders belast te worden.
Je laatste zin zou dan ook omgedraaid kunnen worden: voor iemand van buitenaf lijkt het niet noodzakelijk, maar voor mensen die met het systeem (moeten) werken is dat het wel.
quote:
Mijn economische intuïtie en (toegegeven beperkte) fiscale kennis zeggen in ieder geval dat het wel wat simpeler kan, en de noodzaak van stromen jurisprudentie over de invulling van wetten of bepaalde begrippen zou met een simpeler systeem ook wegvallen.
Het kan ongetwijfeld anders, maar kennelijk hebben onze vertegenwoordigers voor een dergelijk systeem gekozen. Je doet je er met dit laatste stukje dan ook wel erg makkelijk vanaf

.
M.i. zal de noodzaak van jurisprudentie in dit soort gevallen nooit wegvallen omdat taalgebruik, begrippen en woorden altijd aan interpretatie onderhevig zijn, en al helemaal als er (grote) financiele belangen mee gemoeid zijn. Dit alles doet dan niet af aan het feit dat wetten zo duidelijk mogelijk gemaakt dienen te worden, maarja...mensen en eigen (financiele) belangen en interpretatie he...
edit: Ik denk dat we dit topic wel mooi volgespammed hebben. Wellicht zitten er stukken tussen die in een sticky kunnen

.
12AB heb ik wel eens voorbij zien komen. Lekker ouderwetse archaische bepalingen
.