FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Garantie bij de tandarts?
erikkllwoensdag 16 december 2009 @ 23:21
Toen ik klein was is tijdens een kinderfeestje een stuk van mijn voortand afgebroken. Toendertijd is daar weer een stukje bij aangezet.

ongeveer 3 maanden geleden ben ik naar de tandarts gegaan omdat dat stukje scheef zat, en een duidelijke scheidingslijn te zien was.

Bij de tandarts is het aangezette stukje losgeslepen, en een nieuw stukje aangezet.

Sindsdien heb ik regelmatig last van de tand. Al een tijdje dacht ik er over om terug te gaan, maar ik zag geen absolute noodzaak. De pijn is te typeren als een ernstige irritatie, vooral als ik druk zet op de tand. Nu voel ik echter duidelijk dat de wortel van de tand flink is ontstoken. er zit een flinke bult op mijn tandvlees; die veel pijn doet als ik het aanraak. De pijn trekt duidelijk door in de tand.

Ik vind daarom dat de tandarts geen goed werk heeft afgeleverd, en zou het graag hersteld zien. De operatie heeft me circa 400 euro gekost. Dit vind ik geen klein bedrag, en de verzekering dekte het slechts gedeeltelijk, waardoor ik bijna 300 euro zelf moest betalen.

Heb ik recht op herstel van de 'schade'?
appelsjapwoensdag 16 december 2009 @ 23:22
TVP, heel benieuwd.
Dennis101woensdag 16 december 2009 @ 23:24
Het lijkt mij wel dat je enige vorm van 'garantie' hebt, maar aangezien ik dit nergens mee kan onderbouwen ben ik benieuwd of iemand dat wel kan.
erikkllwoensdag 16 december 2009 @ 23:24
Als er overigens hier niemand iets weet ( ) ga ik bellen met de jurofoon, want ik verwacht niet dat de tandarts uit zichzelf zal aanbieden de gedane schade te herstellen...
Sachertortewoensdag 16 december 2009 @ 23:25
De relevante vraag: heeft de tandarts gedaan wat een tandarts in zo'n geval behoort te doen?
pfefferkatzewoensdag 16 december 2009 @ 23:25
Een tandarts heeft geen resultaatsverplichting toch? Enkel een inspanningsverplichting.

Maar een beetje tandarts geeft toe dat hij iets fout heeft gedaan, en geeft dus inderdaad een soort garantie. Ligt aan je tandarts dus.
erikkllwoensdag 16 december 2009 @ 23:26
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:25 schreef Sachertorte het volgende:
De relevante vraag: heeft de tandarts gedaan wat een tandarts in zo'n geval behoort te doen?
Hij heeft de tand op het oog goed hersteld, maar voorheen had ik geen last van de tand, en nog nooit een ontstoken wortel gehad. Hij heeft dus, naar mijn mening, géén goed werk afgeleverd.
DennisMoorewoensdag 16 december 2009 @ 23:26
Mja, moeilijk. Tandartsen noemen zich dan ineens medici en gooien het erop dat het nooit te voorspellen is wat het lichaam 'medisch gezien' gaat doen...

Maar aan de andere kant is een tandarts in veel gevallen gewoon een 'bekkensmid' die een mechanisch werkstukje aflevert.

Wordt toch een second opinion verhaal denk ik.

Je kunt de vraag op 't forum van www.tandarts.nl gooien, daar zitten ook echte tandartsen die toelichting kunnen geven.
erikkllwoensdag 16 december 2009 @ 23:27
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:25 schreef RacerDKB het volgende:
Een tandarts heeft geen resultaatsverplichting toch? Enkel een inspanningsverplichting.
Interessant. Weet je dit zeker, of is dit slechts een vermoeden?
Dennis101woensdag 16 december 2009 @ 23:28
Na even googelen kom ik al snel tegen dat een tandarts geen garantie heeft maar een zogenaamde inspanningsplicht. Vrees dat je dus aangewezen bent op eventuele coulance van de tandarts.
pfefferkatzewoensdag 16 december 2009 @ 23:28
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:27 schreef erikkll het volgende:

[..]

Interessant. Weet je dit zeker, of is dit slechts een vermoeden?
http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=10&t=8191

Ik las het hier en ik dacht, laat ik daarmee interessant gaan doen in dit topic, zodat het lijkt alsof ik er wat van af weet.
Papierversnipperaarwoensdag 16 december 2009 @ 23:28
Nee. Werk op levend materiaal is niet te garanderen. Je kan hopen (of misschien afdwingen) dat hij de zaak met korting of gratis hersteld/oplost. Maar garantie heb je niet.

[ Bericht 1% gewijzigd door Papierversnipperaar op 16-12-2009 23:38:15 ]
DennisMoorewoensdag 16 december 2009 @ 23:29
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:28 schreef Dennis101 het volgende:

Na even googelen kom ik al snel tegen dat een tandarts geen garantie heeft maar een zogenaamde inspanningsplicht. Vrees dat je dus aangewezen bent op eventuele coulance van de tandarts.
Mja, maar da's natuurlijk ook niet altijd waar.

Als een tandarts maar wat raak boort, of z'n materialen niet goed ontsmet, of verkeerde vullingen gebruikt etc etc... dan heeft ie toch echt wel schuld aan een slecht resultaat.
Sachertortewoensdag 16 december 2009 @ 23:30
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:26 schreef erikkll het volgende:

[..]

Hij heeft de tand op het oog goed hersteld, maar voorheen had ik geen last van de tand, en nog nooit een ontstoken wortel gehad. Hij heeft dus, naar mijn mening, géén goed werk afgeleverd.
Ga gewoon eerst eens praten. Die tandarts snapt als ie een beetje normaal is ook wel dat slechte reclame voor zijn praktijk nadeliger is dan even een half uurtje herstelwerk doen. Juristerij voor zo'n flutbedrag is vaak de moeite niet, en levert je ook een slechte verhouding met de tandarts op. Je mag uiteraard wel druk zetten, maar doe dat op een evrstandige manier, vriendelijk, doch beslist, met argumenten.
klusfoobjewoensdag 16 december 2009 @ 23:30
ff naar een andere tandarts gaan en een sec. opinion vragen... Ik krijg de indruk dat de boel is gaan ontsteken. Dat ZOU kunnen komen omdat je leverancier slecht werk cq niet schoon gewerkt heeft.

Op basis van wat die andere tandenbeul zegt kun je dan je conclussie trekken.

Als leek denk ik dat die eerste de boel voro het plaatsen niet goed heeft schoongemaakt of bij het schoonslijpen teveel heeft verwijderd waardoor de zenuw bloot is komen te liggen. WS was je gedurende de behandeling verdooft dus heb je er niks van gemerkt. Als die zenuw bloot is gekomen en daarna is er weer wat opgeplakt kan je een ontsteking oplopen.

Overigens... om kosten te drukken qua tandarts... Zoek eens op Acta. Das de tandenbeulopleiding van de VU Amsterdam. Ziiten in 020 en in Almere. Kost je een fractie van wat het normaal kost. Kost je wel wat meer tijd maar verder zitten de docenten er bovenop.

Doe ik al een jaartje of 2 en bevalt me verdomde goed.


oh ja, die second opinion... ga daarvoor ff naar een tandarts in een andere plaats...
Dennis101woensdag 16 december 2009 @ 23:31
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:29 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Mja, maar da's natuurlijk ook niet altijd waar.

Als een tandarts maar wat raak boort, of z'n materialen niet goed ontsmet, of verkeerde vullingen gebruikt etc etc... dan heeft ie toch echt wel schuld aan een slecht resultaat.
Wat is er niet waar aan een inspanningsplicht? Als hij verwijtbaar slecht werk heeft geleverd voldoet hij niet aan de inspanningsplicht.
erikkllwoensdag 16 december 2009 @ 23:31
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:26 schreef DennisMoore het volgende:
Je kunt de vraag op 't forum van www.tandarts.nl gooien, daar zitten ook echte tandartsen die toelichting kunnen geven.
Dankje, heb daar ook een reactie geplaatst.
Sachertortewoensdag 16 december 2009 @ 23:32
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:27 schreef erikkll het volgende:

[..]

Interessant. Weet je dit zeker, of is dit slechts een vermoeden?
In de regel zal het inderdaad een inspanningsverbintenis zijn, maar dat betekent zeker niet dat de tandarts er met de pet naar mag gooien.
klusfoobjewoensdag 16 december 2009 @ 23:32
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:31 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Wat is er niet waar aan een inspanningsplicht? Als hij verwijtbaar slecht werk heeft geleverd voldoet hij niet aan de inspanningsplicht.
idd

in principe is het gewoon een leverancier die een dienst aanbied en daarbij ook nog eens onder iets als eem medisch college valt oid.
erikkllwoensdag 16 december 2009 @ 23:33
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:30 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Ga gewoon eerst eens praten. Die tandarts snapt als ie een beetje normaal is ook wel dat slechte reclame voor zijn praktijk nadeliger is dan even een half uurtje herstelwerk doen. Juristerij voor zo'n flutbedrag is vaak de moeite niet, en levert je ook een slechte verhouding met de tandarts op. Je mag uiteraard wel druk zetten, maar doe dat op een evrstandige manier, vriendelijk, doch beslist, met argumenten.
Uiteraard, dat was ik ook van plan. Het is echter een grote praktijk, en ik denk dat het lastig is voorbij de receptie te komen en daadwerkelijk aan de praat te komen met de tandarts.
DennisMoorewoensdag 16 december 2009 @ 23:34
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:31 schreef Dennis101 het volgende:

Wat is er niet waar aan een inspanningsplicht? Als hij verwijtbaar slecht werk heeft geleverd voldoet hij niet aan de inspanningsplicht.
Dat wordt een woordspelletje. Het ligt volgens mij gewoon aan het soort behandeling en aan wat redelijk en gebruikelijk is. Je kunt niet per definitie zeggen "de tandarts heeft z'n best gedaan, dus pech gehad, hij is niet verantwoordelijk voor het resultaat".

Dus tegen TS zou ik zeggen: gooi de casus eens op 't forum van tandarts.nl en kijk wat de tandartsen daar zeggen. Dan kun je inschatten of je enige kans hebt op garantie (los van coulance).
erikkllwoensdag 16 december 2009 @ 23:35
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:34 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Dus tegen TS zou ik zeggen: gooi de casus eens op 't forum van tandarts.nl en kijk wat de tandartsen daar zeggen. Dan kun je inschatten of je enige kans hebt op garantie (los van coulance).
Dit heb ik nu gedaan. Ik ben zeer benieuwd!
Dennis101woensdag 16 december 2009 @ 23:35
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:34 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Daar wordt een woordspelletje. Het ligt volgens mij gewoon aan het soort behandeling en aan wat redelijk en gebruikelijk is. Je kunt niet per definitie zeggen "de tandarts heeft z'n best gedaan, dus pech gehad, hij is niet verantwoordelijk voor het resultaat".

Dus tegen TS zou ik zeggen: gooi de casus eens op 't forum van tandarts.nl en kijk wat de tandartsen daar zeggen. Dan kun je inschatten of je enige kans hebt op garantie (los van coulance).
Je hebt sowieso geen garantie, je zou alleen kunnen aantonen dat hij niet aan zijn inspanningsplicht heeft voldaan en dus slecht werk heeft verricht. In dit geval zou hij het wel moeten verhelpen, maar dat kun je geen garantie noemen.
Papierversnipperaarwoensdag 16 december 2009 @ 23:36
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:30 schreef klusfoobje het volgende:
Zoek eens op Acta. Das de tandenbeulopleiding van de VU Amsterdam. Ziiten in 020 en in Almere. Kost je een fractie van wat het normaal kost. Kost je wel wat meer tijd maar verder zitten de docenten er bovenop.
En Nijmegen. Maar er is veel animo voor. Af en toe hebben ze een inbeldag voor nieuwe patiënten, en dan moet je echt je best doen om er tussen te komen.
DennisMoorewoensdag 16 december 2009 @ 23:37
Als mijn tv kapot gaat binnen een jaar, heeft Philips dan slecht werk geleverd of is het garantie ?

Nouja, het zal dus aan de behandeling liggen. Ik vermoed dat je op een zenuwbehandeling geen 'garantie' krijgt, maar dat op een kroon of brug wel zou mogen verwachten. Hoewel je dan alweer snel bij de technicus uitkomt. En een vulling die er ineens uitvalt, da's dan weer iets wat ertussenin hangt.
Dennis101woensdag 16 december 2009 @ 23:39
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:37 schreef DennisMoore het volgende:
Als mijn tv kapot gaat binnen een jaar, heeft Philips dan slecht werk geleverd of is het garantie ?

Nouja, het zal dus aan de behandeling liggen. Ik vermoed dat je op een zenuwbehandeling geen 'garantie' krijgt, maar dat op een kroon of brug wel zou mogen verwachten. Hoewel je dan alweer snel bij de technicus uitkomt.
Je krijgt geen garantie, je hebt alleen recht op herstelwerkzaamheden als de tandarts verwijtbaar slecht werk heeft geleverd.
Sachertortewoensdag 16 december 2009 @ 23:41
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:33 schreef erikkll het volgende:

[..]

Uiteraard, dat was ik ook van plan. Het is echter een grote praktijk, en ik denk dat het lastig is voorbij de receptie te komen en daadwerkelijk aan de praat te komen met de tandarts.
De tandarts moet desgewenst nazorg leveren. Bel dus de assistente en vraag de tandarts te spreken om te overleggen.
klusfoobjewoensdag 16 december 2009 @ 23:47
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

En Nijmegen. Maar er is veel animo voor. Af en toe hebben ze een inbeldag voor nieuwe patiënten, en dan moet je echt je best doen om er tussen te komen.

Dat komt omdat daar veel slimme studenten zitten.

Een slim iemand gaat niet in Almere zitten... Plaats zat daar, trekt uw conclussie
erikklldonderdag 17 december 2009 @ 00:03
Ik heb via een kennis geregeld dat ik morgen gebeld word door de receptie om er eens over te overleggen! Iedereen bedankt voor de nuttige input.
Sachertortedonderdag 17 december 2009 @ 00:04
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:47 schreef klusfoobje het volgende:

[..]

Dat komt omdat daar veel slimme studenten zitten.

Een slim iemand gaat niet in Almere zitten... Plaats zat daar, trekt uw conclussie
Almere=acta, en dat is veel beter dan Nijmegen.
Ralphmeisterdonderdag 17 december 2009 @ 00:38
Mja wat kan de tandarts herstellen dan? Als dat stuk tand de volgende dag er weer af lag kan je misschien zeggen dat je dat wel raar vind..

Maar in dit geval valt er toch niet echt iets te herstellen..
Zanadonderdag 17 december 2009 @ 01:27
Ik had het ooit ook, de tandarts had een gat gevuld en een paar dagen later had ik een heel erg gezwollen gezicht en pijn bij mijn neusvleugel. Ik heb toen niet direct een verband gelegd en ben naar de huisarts. Die kon het zich ook niet verklaren en toen ik zei dat ik bij de tandarts was geweest heeft die mij weer teruggestuurd. Uiteindelijk kreeg ik een wortelkanaalbehandeling bij die tand door een andere tandarts uit de praktijk. De eerste tandarts kwam wel nog even langs om te zeggen dat het een heel diep gaat was en hij toen al niet helemaal zeker was of dat wel goed ging... Ik moest de rekening gewoon betalen, maar heb ook verder niets gevraagd, want ik was zoooo blij dat ik van die pijn af was... Achteraf gezien had ik misschien toch iets assertiver moeten zijn...maar ik was ook kwaad op mijn huisarts, omdat die mij zonder pijnbestrijding gewoon weer wegstuurde om een nieuwe afspraak bij de tandarts te maken.
eriksddonderdag 17 december 2009 @ 12:02
Garantie is natuurlijk een ruim begrip. Als de tandarts aantoonbaar tekort geschoten is in wat jullie overeengekomen waren, dan zou je misschien een kans hebben.

Mja, kan je niet met de beste man om de tafel gaan zitten. Mensen die meteen beginnen te roepen van rechten en plichten, dat polariseert de discussie zo
mgerbendonderdag 17 december 2009 @ 12:28
Als je je op garantie wilt beroepen heb je een probleem: Je hebt het defect niet direct gemeld. En dat ben je wel verplicht.
erikklldonderdag 17 december 2009 @ 13:04
quote:
Op donderdag 17 december 2009 12:28 schreef mgerben het volgende:
Als je je op garantie wilt beroepen heb je een probleem: Je hebt het defect niet direct gemeld. En dat ben je wel verplicht.
Als mijn tv na een week slecht beeld geeft, en na een maand helemaal kapot is, krijg ik dan na een maand geen garantie meer omdat ik het slechte beeld niet heb gemeld?
quote:
Op donderdag 17 december 2009 12:02 schreef eriksd het volgende:
Garantie is natuurlijk een ruim begrip. Als de tandarts aantoonbaar tekort geschoten is in wat jullie overeengekomen waren, dan zou je misschien een kans hebben.

Mja, kan je niet met de beste man om de tafel gaan zitten. Mensen die meteen beginnen te roepen van rechten en plichten, dat polariseert de discussie zo
Uiteraard, maar als ik er al zit wil ik graag van m'n rechten op de hoogte zijn, just in case Daarom dit topic.
Weltschmerzdonderdag 17 december 2009 @ 13:09
quote:
Op donderdag 17 december 2009 12:28 schreef mgerben het volgende:
Als je je op garantie wilt beroepen heb je een probleem: Je hebt het defect niet direct gemeld. En dat ben je wel verplicht.
Ben je weer zelf Nederlands recht aan het verzinnen? Hou daar eens mee op, stel dat iemand je serieus neemt.
Zelvadonderdag 17 december 2009 @ 13:56
quote:
Op donderdag 17 december 2009 12:28 schreef mgerben het volgende:
Als je je op garantie wilt beroepen heb je een probleem: Je hebt het defect niet direct gemeld. En dat ben je wel verplicht.
Twee maanden vind jij direct?
erikklldonderdag 17 december 2009 @ 14:06
Vanavond 18:20 heb ik een afspraak staan waarin het hersteld wordt!
Lucy_Luckydonderdag 17 december 2009 @ 15:05
Kosteloos?

Heb ooit een zenuwbehandeling gehad waarin maar 1 zenuw weggehaald was en ook nog eens de verkeerde (de niet onstoken). Ik ben hiervoor meerdere keren terug geweest en heb dit niet hoeven te betalen.
erikklldonderdag 17 december 2009 @ 15:21
quote:
Op donderdag 17 december 2009 15:05 schreef Lucy_Lucky het volgende:
Kosteloos?
Dat weet ik nog niet, de receptie zei dat ik dat met de arts zelf kon overleggen.