abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75698724
Hallo allemaal,

Momenteel zit ik in de ziektewet met een hernia.

Mijn baas beweerd nu dat hij mijn overuren en vakantieuren die ik nog heb staan niet mag uitbetalen omdat ik ziek ben ?

Dit zou pas mogen na de herstelmelding ?

Klopt toch niet ?

Bvd,

Remy
pi_75698924
Wat is je dienstverband. Dan kan er gericht advies gegeven worden (volgens de wet)
pi_75698925
tvp. Ik denk dat je baas gelijk heeft
  woensdag 16 december 2009 @ 19:10:25 #4
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75699035
quote:
Op woensdag 16 december 2009 19:07 schreef babipangang het volgende:
tvp. Ik denk dat je baas gelijk heeft
Waarom denk je dat?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_75699106
tijdelijk dienstverband tot medio februari ...
pi_75699151
quote:
Op woensdag 16 december 2009 19:10 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Waarom denk je dat?
weet ik niet zegt m'n gevoel gewoon omdat er tijdens ziekte ook geen vakantie/adv uren mogen worden afgeschreven, waarom wel uitbetaald worden dan?

goed voor m'n studie om dat te weten te komen hoe dat exact zit
pi_75699152
quote:
Ziektedagen als boven-wettelijke-vakantiedagen aanmerken

Voor de dagen dat de medewerker verhinderd is wegens ziekte, kan een schriftelijke (arbeids)overeenkomst bepalen dat deze dagen ten koste van zijn aanspraak op vakantie gaan. De overeenkomst kan (daarnaast) ook bepalen dat ziektedagen gedurende de vakantie van de medewerker, tevens als vakantiedagen aangemerkt worden. Voorgaande kan alleen overeengekomen worden, voor zover de medewerker minimaal recht blijft houden op het wettelijke minimum aan vakantiedagen. Dat minimum is 4 keer het (gemiddeld) aantal arbeidsuren per week. Afromen van het meerdere is dus mogelijk, als een overeenkomst dit bepaalt. In dat geval is zowel sprake van een ziekte- als een vakantiedag, waardoor de medewerker naast loon over de vakantiedag, ook loon krijgt over de ziektedag (tenzij hij normaal over ziektedagen geen loon doorbetaald krijgt). Voorgaande geldt dus alleen voor de bovenwettelijke vakantierechten, oftewel de vakantierechten waarop de medewerker recht heeft ingevolge een (collectieve) arbeidsovereenkomst. Er moet goed in de gaten gehouden worden of het afnemen van deze bovenwettelijke vakantierechten niet in strijd is met de cao (art 7:637 BW).

Voor andere dagen als ziektedagen moet de werkgever wel per keer de instemming van de medewerker vragen voordat deze dagen als vakantiedagen aangemerkt kunnen worden. Het is ook mogelijk dat de werkgever de medewerker om instemming vraagt om bepaalde ziektedagen als vakantiedagen aan te merken (4.2.2.2.).
http://www.arbeidsrechter.nl/h/h422.htm#4227

Lijkt mij dus dit dat in overeenstemming kan, mits je niet onder het wettelijk minimum komt.
pi_75699256
De uren worden mij niet afgenomen.

Het blijft gewoon staan tot einde contract en wordt dan uitgekeerd.

Maar het klopt toch niet dat tijdens ziekte dit niet uitbetaald mag worden ?
pi_75699534
Je kunt toch ook geen vrij nemen als je ziek bent, lijkt me dat je vakantiedagen op zo'n manier aan jouw ziekmelding zijn gekoppeld.

Ofzo.

(TVP dus)
pi_75699616
Hm vraag het me af.

Het zijn vakantieuren en overwerkuren
  woensdag 16 december 2009 @ 19:48:48 #11
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75700732
quote:
Op woensdag 16 december 2009 19:13 schreef babipangang het volgende:

[..]

weet ik niet zegt m'n gevoel gewoon omdat er tijdens ziekte ook geen vakantie/adv uren mogen worden afgeschreven, waarom wel uitbetaald worden dan?
Omdat afschrijven en uitbetalen twee verschillende dingen zijn?
quote:
goed voor m'n studie om dat te weten te komen hoe dat exact zit
Had je dat niet al moeten weten dan?

O ja, met gevoel alleen kun je weinig onderbouwen.
  woensdag 16 december 2009 @ 19:49:53 #12
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75700791
quote:
Op woensdag 16 december 2009 19:25 schreef remyd het volgende:
Hm vraag het me af.

Het zijn vakantieuren en overwerkuren
Overwerkuren kun je sowieso laten uitbetalen. Tenzij er een overeenkomst tussen werkgever en werknemer is die dat verhindert.
pi_75701149
quote:
Op woensdag 16 december 2009 19:48 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Omdat afschrijven en uitbetalen twee verschillende dingen zijn?
[..]

Had je dat niet al moeten weten dan?

O ja, met gevoel alleen kun je weinig onderbouwen.
ik ben nu pas 2 maanden bezig met de opleiding, dus gelukkig hoef ik dat nog niet precies te weten
pi_75701273
Bedankt tot dusver !

Iemand die hier definitief uitsluitsel over kan geven misschien ?
pi_75701301
quote:
Op woensdag 16 december 2009 19:59 schreef remyd het volgende:
Bedankt tot dusver !

Iemand die hier definitief uitsluitsel over kan geven misschien ?
Volgens mij staat het toch redelijk duidelijk in dat stukje wat ik quote?
  woensdag 16 december 2009 @ 20:34:37 #16
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_75702967
quote:
Op woensdag 16 december 2009 19:49 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Overwerkuren kun je sowieso laten uitbetalen. Tenzij er een overeenkomst tussen werkgever en werknemer is die dat verhindert.
Dit dus. Overwerkuren hebben betrekking op een vorige periode, en dus niet over de ziekteperiode. Om die reden zie ik geen enkele belemmering (behalve dus een regelement of e.d.).

Vakantiedagen/uren opnemen tijdens ziekte kan in principe niet. Sowieso bepaald wetgeving dat je de wettelijke vakantiedagen (20 dagen per jaar obv fulltime) alleen uitbetaald mag krijgen als je daadwerkelijk verlof opneemt (en dat kun je niet omdat je ziek bent) of als je dienstverband eindigt.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 16 december 2009 @ 20:36:42 #17
65960 sanger
pi_75703062
quote:
Op woensdag 16 december 2009 19:59 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Volgens mij staat het toch redelijk duidelijk in dat stukje wat ik quote?
Volgens mij niet helemaal. Volgens mij wil TS naast zijn ziektegeld ook vakantieuren laten uitbetalen.
pi_75703197
quote:
Op woensdag 16 december 2009 20:36 schreef sanger het volgende:

[..]

Volgens mij niet helemaal. Volgens mij wil TS naast zijn ziektegeld ook vakantieuren laten uitbetalen.
Daar gaat dat stukje toch ook over, dat je tijdens die dagen ook je vakantieuren kan laten uitbetalen zolang je maar niet onder het wettelijk minimum komt? Of interpreteer ik dat nou verkeerd?
  woensdag 16 december 2009 @ 20:49:28 #19
65960 sanger
pi_75703657
quote:
Op woensdag 16 december 2009 20:39 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Daar gaat dat stukje toch ook over, dat je tijdens die dagen ook je vakantieuren kan laten uitbetalen zolang je maar niet onder het wettelijk minimum komt? Of interpreteer ik dat nou verkeerd?
Nee dat stukje heeft het volgens mij over het uitruilen van BW vakantiedagen tegen ziektedagen. Oftewel je wordt niet ziekgemeld maar levert een BW vakantiedag in.
pi_75703699
quote:
Op woensdag 16 december 2009 20:49 schreef sanger het volgende:

[..]

Nee dat stukje heeft het volgens mij over het uitruilen van BW vakantiedagen tegen ziektedagen. Oftewel je wordt niet ziekgemeld maar levert een BW vakantiedag in.
Hmm, dat komt toch uiteindelijk op hetzelfde neer?
  woensdag 16 december 2009 @ 21:00:37 #21
65960 sanger
pi_75704178
quote:
Op woensdag 16 december 2009 20:50 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Hmm, dat komt toch uiteindelijk op hetzelfde neer?
Nee, want dan krijg je per saldo niet meer geld. Je krijgt ipv ziektegeld vakantie uitbetaald.

Ik denk juist dat TS naast ziektegeld ook vakantiedagen uit wilt laten betalen om zo wat extra cash te genereren.
pi_75704240
quote:
Op woensdag 16 december 2009 21:00 schreef sanger het volgende:

[..]

Nee, want dan krijg je per saldo niet meer geld. Je krijgt ipv ziektegeld vakantie uitbetaald.

Ik denk juist dat TS naast ziektegeld ook vakantiedagen uit wilt laten betalen om zo wat extra cash te genereren.
Goed punt inderdaad.
pi_75704241
precies !

Vakantieuren en overwerkuren ...
  woensdag 16 december 2009 @ 21:05:36 #24
65960 sanger
pi_75704385
quote:
Op woensdag 16 december 2009 21:02 schreef remyd het volgende:
precies !

Vakantieuren en overwerkuren ...
Je wilt dus bv:

Ziektegeld ¤ 200
Uitbetaalde vakantieuren ¤ 200

Totaal ¤ 400

Toch?
pi_75704601
quote:
Op woensdag 16 december 2009 21:00 schreef sanger het volgende:

[..]

Als het stukje nog eens lees, staat er dit:

quote:
De overeenkomst kan (daarnaast) ook bepalen dat ziektedagen gedurende de vakantie van de medewerker, tevens als vakantiedagen aangemerkt worden.
Het woord 'tevens' in deze zin zou impliceren dat het zowel vakantiedagen zijn als ziektedagen.
  woensdag 16 december 2009 @ 21:21:08 #26
65960 sanger
pi_75705121
quote:
Op woensdag 16 december 2009 21:10 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Als het stukje nog eens lees, staat er dit:

[..]

Het woord 'tevens' in deze zin zou impliceren dat het zowel vakantiedagen zijn als ziektedagen.
Maar heeft het ook als gevolg dat je dubbel uitbetaald krijgt? Dat denk ik weer niet. Dergelijke regelingen worden gebruikt om het ziekteverzuim tegen te gaan. Bv. als je nooit ziek bent dan heb je 30 dagen. Wordt je ziek lever je per keer een dag in. Etc.
  woensdag 16 december 2009 @ 21:22:02 #27
282207 Trilobiet
Dood met een blije mus.
pi_75705146

[ Bericht 100% gewijzigd door Sjeen op 16-12-2009 22:38:03 (Daahaag...) ]
pi_75705171
Ik heb voor 2009 vakantieuren over die ik wil laten uitbetalen, tevens heb ik nog overwerkuren staan (van voormij ziekmelding) die ik ook wil laten uitbetalen ...
pi_75705352
quote:
Op woensdag 16 december 2009 21:21 schreef sanger het volgende:

[..]

Maar heeft het ook als gevolg dat je dubbel uitbetaald krijgt? Dat denk ik weer niet. Dergelijke regelingen worden gebruikt om het ziekteverzuim tegen te gaan. Bv. als je nooit ziek bent dan heb je 30 dagen. Wordt je ziek lever je per keer een dag in. Etc.
Dat zou wel een beetje vreemd zijn voor de werknemer, op deze manier lever je vrijwillig een vakantiedag in terwijl je ook gewoon als ziek te boek kan staan en dan alsnog doorbetaald kan krijgen.

Maar ik heb dus werkelijk geen idee wat dit betreft, behalve dan van wat er in dit stukje staat (wat dus op meerdere manieren te lezen is).
  woensdag 16 december 2009 @ 21:32:28 #30
65960 sanger
pi_75705653
quote:
Op woensdag 16 december 2009 21:26 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Dat zou wel een beetje vreemd zijn voor de werknemer, op deze manier lever je vrijwillig een vakantiedag in terwijl je ook gewoon als ziek te boek kan staan en dan alsnog doorbetaald kan krijgen.
Nee het is juist andersom. je wordt beloond voor het niet ziek zijn door het krijgen van extra vakantiedagen Op die manier stimuleer je je personeel door niet voor ieder wissewasje ziek te melden.
pi_75705861
Reeds verricht overwerk vormt een tegoed van de werknemer, in te compenseren uren of in geld.
Enigszins vergelijkbaar is de situatie voor reeds opgebouwd en nog niet opgenomen verlof en adv. Deze kunnen je niet zondermeer afgepakt worden omdat je ziek bent.
Het nog op te bouwen verlof en adv tijdens je ziekte is een andere zaak. Het is niet ongebruikelijk dat er geen adv opbouw plaast vindt tijdens ziekte en ik kan me voorstellen dat een dergelijke regeling ook kan gelden voor bovenwettelijk verlof.
In het geval dat je op 1 januari een nieuw verlofoverzicht krijgt waar alles voor het komende jaar al is bijgeschreven moet er dus gecorrigeerd worden op het moment dat je na een ziekte weer terug komt. Het lijkt dan dat er dagen worden ingepikt vanwege ziekte maar het is niet anders dan het corrigeren van hetgeen je niet hebt opgebouwd.
-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')