Na de eerste regel gelezen te hebben dacht ik meteen 't zelfde jaquote:Op woensdag 16 december 2009 16:43 schreef Saekerhett het volgende:
Probeer eens een BIOS-update:
http://www.gigabyte.com.t(...).aspx?ProductID=2958
Helaas helpt dit ook niet. De F9M (beta) BIOS klokte in eerste instantie ook direct mijn CPU multiplier terug naar 14x ipv de standaard 20x, ik heb hem maar weer handmatig terug gezet. Na twee herstarts blijft hij nu nog steeds echter maar 4 GB geven.quote:Op woensdag 16 december 2009 16:43 schreef Saekerhett het volgende:
Probeer eens een BIOS-update:
http://www.gigabyte.com.t(...).aspx?ProductID=2958
Imo niet want hij heeft al de nieuwste bios versie. (er is wel een nieuwere beta bios versie)quote:Op woensdag 16 december 2009 17:52 schreef Adames het volgende:
Imo ook ja. Gigabyte bordjes hebben volgens mij allemaal een bios-backup dus kan weinig mis gaan.
Dit kan bijna niets anders zijn dan een niet-werkende module, die af en toe wel, af en toe niet wordt herkend.quote:Op woensdag 16 december 2009 16:11 schreef Lookbehind het volgende:
Ongeveer 1 op de 2 keer dat ik mijn systeem opstart, wordt er maar 4 van de 6 gieg intern geheugen 'herkend',
zelfde bord ook?quote:Op donderdag 17 december 2009 01:26 schreef AliKebap het volgende:
TVP, zelfde probleem
Zelf heb ik 4 gb geheugen waarvan er 2 wordt herkend. Echter het probleem is bij mij altijd.
En dat is het hem nou juist, als ik google naar dit probleem, dan kom ik op behoorlijk veel fora topics tegen van mensen met hetzelfde probleem, allemaal verschillende moederborden, merken geheugen enz. Het vreemde is in een aantal gevallen dat vervangen van moederbord en/of geheugen in veel gevallen niet lijkt te helpen.quote:
Standaard wordt het geheugen op 1066MHz ingesteld. Ik ben zelf eigenlijk juist verhalen tegengekomen waarbij mensen het moesten opschroeven naar, in mijn geval, de 1866MHz, in plaats van zoals jij aangeeft de standaard snelheid.quote:Op donderdag 17 december 2009 19:50 schreef goeiemoggel het volgende:
Op welke snelheid draait dat geheugen? Ik lees ook verhalen van mensen waar alles wel herkend wordt zodra het geheugen op de standaard snelheid (1066MHz in jouw geval) draait.
't gaat in het bios al fout, dus heeft ganz nichts met OS of wat dan ook te maken. 't is hooguit een bios-setting en anders een hardware failure; veel meer hou je niet overquote:Op donderdag 17 december 2009 19:24 schreef submesa het volgende:
Dit komt omdat 4GB adressering de grens is van 32-bit adressering. Omdat 4GB de grens was van 32-bit processors en architectuur, werd alles 'boven' de 4GB een soort high-mem, net als in het DOS-tijdperk. Als ik het goed begrijp, is het zo dat er dus een gedeelte na de 4GB in gebruik was door hardware zoals je videokaart e.d. en dit dus niet zomaar gebruikt kon worden voor gewoon RAM op een 64-bit systeem.
Dus 64-bit systemen hebben nog steeds last van de manier van werken van 32-bit systemen. Om dat op te lossen heeft je moederbord BIOS support nodig voor memory remapping, die stilletjes alle 'speciale' geheugenadressen na 4GB in gebruik door hardware e.d. stilletjes naar een ander adres door te sluizen, zodat je RAM gewoon groter kan worden dan 4GB. Maar zoals ik heb gemerkt werkt dat niet altijd of in elk geval niet altijd out-of-the-box zonder BIOS-updates. Soms heb je zelfs een beta BIOS nodig van een of andere vage website die niet gelinkt wordt op de officiële website. De support is dus ronduit slecht, of de memory remapping staat standaard uitgeschakeld, of de optie ontbreekt omdat er geen support voor is.
Ik zou echter niet kunnen zeggen waarom het in jouw geval dan wel dan niet werkt. Het beste wat je misschien kan doen is een mail sturen naar de juiste gast daar in taiwan. Vaak kun je op forums of na veel mailen met de support-afdeling een direct emailadres krijgen van een of andere gast. Die stuurt je dan iets op wat wél werkt. Althans zo is dus mijn ervaring. Wat dat betreft zijn veel Aziatische techbedrijven erg slordig en onprofessioneel in de ogen van het Westen.
Oh, heb je al Memtest86+ gedraaid? Staat op elke Ubuntu CD.
Wat zit jij nou weer dom te ouwehoeren??quote:Op donderdag 17 december 2009 19:24 schreef submesa het volgende:
Dit komt omdat 4GB adressering de grens is van 32-bit adressering. Omdat 4GB de grens was van 32-bit processors en architectuur, werd alles 'boven' de 4GB een soort high-mem, net als in het DOS-tijdperk. Als ik het goed begrijp, is het zo dat er dus een gedeelte na de 4GB in gebruik was door hardware zoals je videokaart e.d. en dit dus niet zomaar gebruikt kon worden voor gewoon RAM op een 64-bit systeem.
Dus 64-bit systemen hebben nog steeds last van de manier van werken van 32-bit systemen. Om dat op te lossen heeft je moederbord BIOS support nodig voor memory remapping, die stilletjes alle 'speciale' geheugenadressen na 4GB in gebruik door hardware e.d. stilletjes naar een ander adres door te sluizen, zodat je RAM gewoon groter kan worden dan 4GB. Maar zoals ik heb gemerkt werkt dat niet altijd of in elk geval niet altijd out-of-the-box zonder BIOS-updates. Soms heb je zelfs een beta BIOS nodig van een of andere vage website die niet gelinkt wordt op de officiële website. De support is dus ronduit slecht, of de memory remapping staat standaard uitgeschakeld, of de optie ontbreekt omdat er geen support voor is.
Ik zou echter niet kunnen zeggen waarom het in jouw geval dan wel dan niet werkt. Het beste wat je misschien kan doen is een mail sturen naar de juiste gast daar in taiwan. Vaak kun je op forums of na veel mailen met de support-afdeling een direct emailadres krijgen van een of andere gast. Die stuurt je dan iets op wat wél werkt. Althans zo is dus mijn ervaring. Wat dat betreft zijn veel Aziatische techbedrijven erg slordig en onprofessioneel in de ogen van het Westen.
Oh, heb je al Memtest86+ gedraaid? Staat op elke Ubuntu CD.
Volgens mij is het bij mij inmiddels ook opgelost (ik draai nu al een paar dagen met de volle 6 GB).quote:Op maandag 21 december 2009 17:16 schreef AliKebap het volgende:
Hier is het probleem opgelost.
In de bios stond dat hij single channel stond. Om even te proberen heb ik de geheugenmodules van plaats verwisseld en warempel, het hielp ook nog. Nu is die dual channel en merkbaar sneller.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |