abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 16 december 2009 @ 16:11:57 #1
138903 Lookbehind
That's all you have to do
pi_75692373
Mijn ongeveer 1 maand oude systeem kent enkele probleempjes, waaronder het volgende:
Ongeveer 1 op de 2 keer dat ik mijn systeem opstart, wordt er maar 4 van de 6 gieg intern geheugen 'herkend', zowel direct bij het opstartscherm (waar de keuze is om naar de BIOS te gaan e.d.) als in Windows.

Mijn systeemspecificaties zijn als volgt:
Processor: Intel Core i7 920 @2,67 Ghz
Moederbord: Gigabyte GA-EX58-UD5 (BIOS versie F7)
Intern geheugen: OCZ Platinum XTC Low-Voltage OCZ3P1866LV6GK (oftewel 3x2GB)
Besturingssyteem: Windows 7 Ultimate 64-bit, jawel 64-bit

Zoals ik al aangaf doet dit probleem zich niet elke keer voor, maar ongeveer de helft van de keren dat ik mijn pc opstart. Windows 'herkent' echter wel dat er 6 GB is geinstalleerd, maar geeft aan dat er slechts 4GB beschikbaar is (ook in taakbeheer bij de prestaties, hier is dan slechts 4 gieg terug te vinden)
De keren dat het wel 'werkt', geeft Windows gewoon aan dat er 6GB geheugen is geinstalleerd en staat er verder niets bij vermeld.

Googlen laat zien dat dit een vaker voorkomend probleem is, wat meerdere oorzaken/oplossingen kent, namelijk:
- In Windows is een geheugenlimiet aangegeven (via msconfig - computer opstarten - geavanceerde opties)
Bij mij is deze optie echter niet aangevinkt, en is er dus geen maximum ingesteld
- Memory Remapping in de BIOS is uitgeschakeld
Tja, in de BIOS van dit moederbord is deze optie dus echt nergens te vinden

Het probleem wordt volgens mij niet door Windows veroorzaakt, aangezien voor het opstarten van Windows al wordt aangegeven dat er maar 4 gieg geheugen herkend is (de keren dat het fout gaat uiteraard, de keren dat het wel 'werkt' staat hier gewoon 6 gieg vermeld).
Als de volledige 6 gieg herkend wordt, dan is het systeem ook gewoon stabiel, het is volgens mij niet 1 slecht werkend reepje. (wat ook wat vreemd zou zijn gezien de hoeveelheid topics die er op internet over te vinden zijn)

Het geheugen zit in de daarvoor bestemde slots (DDR3_1, DDR3_3, DDR3_5) en opnieuw plaatsen hielp ook niet (wat uitermate lastig is met een Scythe Mugen 2 koeler die er vlak boven zit)

Heeft iemand een oplossing voor dit probleem die ik nog niet heb geprobeerd?
You can see my personality being reflected in this post: 1 part Intelligence and 3 parts Awesomeness.
pi_75694976
quote:
Op woensdag 16 december 2009 16:43 schreef Saekerhett het volgende:
Probeer eens een BIOS-update:
http://www.gigabyte.com.t(...).aspx?ProductID=2958
Na de eerste regel gelezen te hebben dacht ik meteen 't zelfde ja als je in je post-boot al niet altijd de 6GB ziet is 't 9 van de 10x de bios of een slechte module / bord
pi_75696166
Imo ook ja. Gigabyte bordjes hebben volgens mij allemaal een bios-backup dus kan weinig mis gaan.
  woensdag 16 december 2009 @ 18:19:11 #5
138903 Lookbehind
pi_75697068
quote:
Op woensdag 16 december 2009 16:43 schreef Saekerhett het volgende:
Probeer eens een BIOS-update:
http://www.gigabyte.com.t(...).aspx?ProductID=2958
Helaas helpt dit ook niet. De F9M (beta) BIOS klokte in eerste instantie ook direct mijn CPU multiplier terug naar 14x ipv de standaard 20x, ik heb hem maar weer handmatig terug gezet. Na twee herstarts blijft hij nu nog steeds echter maar 4 GB geven.

Wordt het dan toch echt een nachtje memtest draaien op een moment dat hij al de 3 de geheugenreepjes echt herkent?

(Voordeel is nu wel dat als ik nog eens een Gulftown cpu in handen krijg, hij iig direct op mijn moederbord te plaatsen is. )
You can see my personality being reflected in this post: 1 part Intelligence and 3 parts Awesomeness.
  woensdag 16 december 2009 @ 18:30:25 #6
154407 Rucky
Al prutsende wordt men wijs.
pi_75697498
quote:
Op woensdag 16 december 2009 17:52 schreef Adames het volgende:
Imo ook ja. Gigabyte bordjes hebben volgens mij allemaal een bios-backup dus kan weinig mis gaan.
Imo niet want hij heeft al de nieuwste bios versie. (er is wel een nieuwere beta bios versie)
Het had gewoon meteen moeten werken.
Je hebt je pc 1 maand, gewoon contact met de winkel opnemen want er is iets kapot of je moederbord (de geheugen controller) of je geheugen. Dat valt onder de garantie.

[ Bericht 0% gewijzigd door Rucky op 16-12-2009 18:38:48 ]
Op zaterdag 14 april 2012 23:50 schreef innepin het volgende: Rucky en Merlijn zijn tof.
Op donderdag 21 juni 2012 00:22 schreef Papabear het volgende: We kennen elkaar, daten elkaar, doen elkaar en helpen elkaar. FHF O+
Op vrijdag 17 december 2010 13:58 schreef smegmanus het volgende: FOK!kers, hard van buiten. Zacht van binnen 8-)
pi_75709933
Terug naar de winkel blijkbaar heb je brak geheugen.
So we just called him Fred too
  donderdag 17 december 2009 @ 01:22:31 #8
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_75713803
quote:
Op woensdag 16 december 2009 16:11 schreef Lookbehind het volgende:
Ongeveer 1 op de 2 keer dat ik mijn systeem opstart, wordt er maar 4 van de 6 gieg intern geheugen 'herkend',
Dit kan bijna niets anders zijn dan een niet-werkende module, die af en toe wel, af en toe niet wordt herkend.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_75713890
TVP, zelfde probleem

Zelf heb ik 4 gb geheugen waarvan er 2 wordt herkend. Echter het probleem is bij mij altijd.
New in town
pi_75714168
quote:
Op donderdag 17 december 2009 01:26 schreef AliKebap het volgende:
TVP, zelfde probleem

Zelf heb ik 4 gb geheugen waarvan er 2 wordt herkend. Echter het probleem is bij mij altijd.
zelfde bord ook?
pi_75714290
Eh nee, een Asrock P55 pro
New in town
  donderdag 17 december 2009 @ 13:48:37 #12
138903 Lookbehind
pi_75727846
quote:
Op donderdag 17 december 2009 01:49 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

zelfde bord ook?
En dat is het hem nou juist, als ik google naar dit probleem, dan kom ik op behoorlijk veel fora topics tegen van mensen met hetzelfde probleem, allemaal verschillende moederborden, merken geheugen enz. Het vreemde is in een aantal gevallen dat vervangen van moederbord en/of geheugen in veel gevallen niet lijkt te helpen.

Ik kom ook alleen maar gevallen tegen van mensen die Windows Vista of 7 draaien, ik ben nog geen XP tegengekomen (hoewel we in het geval van XP waarschijnlijk ook over kleinere/minder geheugenmodules spreken, omdat er maar weinig mensen zijn die XP 64-bit zullen draaien).

Een enkele keer kom ik op bepaalde fora ook wel een reactie tegen dat het veroorzaakt zou kunnen worden door shared videomemory, maar dat lijkt mij wat minder waarschijnlijk.
Sowieso is het niet bij elke restart van m'n systeem maar 4 van de 6 gieg beschikbaar, heb ik geen onboard videokaart (momenteel zit er tijdelijk een HD2900XT 512mb in totdat er wat prijsdalingen volgen bij AMD of NVidia zijn nieuwe reeks lanceert), en wordt shared video memory sowieso bij het post-bios scherm dan al van het totale geheugen afgehaald?

Zou het dan toch een brak geheugenreepje zijn of een beschadigd moederbord? Dit is neem ik aan het beste te testen met memtest+?
Teruggaan naar 'de winkel' is trouwens niet zo makkelijk als het lijkt, het is een zelfbouwsysteem, waarbij de onderdelen bij 3 verschillende winkels vandaan komen (en just my luck, natuurlijk het moederbord en geheugen ook bij twee verschillende winkels).
pi_75728020
Klein gokje nog:
Stel de voltages van je geheugen handmatig in. Al verklaart dat niet waarom 2 vd 3 reepjes wel worden herkend.
pi_75728440
Wat me wel opvalt is dat op alle borden een core i5 of core i7 zit. Zelf een core i5
New in town
pi_75740329
Dit komt omdat 4GB adressering de grens is van 32-bit adressering. Omdat 4GB de grens was van 32-bit processors en architectuur, werd alles 'boven' de 4GB een soort high-mem, net als in het DOS-tijdperk. Als ik het goed begrijp, is het zo dat er dus een gedeelte na de 4GB in gebruik was door hardware zoals je videokaart e.d. en dit dus niet zomaar gebruikt kon worden voor gewoon RAM op een 64-bit systeem.

Dus 64-bit systemen hebben nog steeds last van de manier van werken van 32-bit systemen. Om dat op te lossen heeft je moederbord BIOS support nodig voor memory remapping, die stilletjes alle 'speciale' geheugenadressen na 4GB in gebruik door hardware e.d. stilletjes naar een ander adres door te sluizen, zodat je RAM gewoon groter kan worden dan 4GB. Maar zoals ik heb gemerkt werkt dat niet altijd of in elk geval niet altijd out-of-the-box zonder BIOS-updates. Soms heb je zelfs een beta BIOS nodig van een of andere vage website die niet gelinkt wordt op de officiële website. De support is dus ronduit slecht, of de memory remapping staat standaard uitgeschakeld, of de optie ontbreekt omdat er geen support voor is.

Ik zou echter niet kunnen zeggen waarom het in jouw geval dan wel dan niet werkt. Het beste wat je misschien kan doen is een mail sturen naar de juiste gast daar in taiwan. Vaak kun je op forums of na veel mailen met de support-afdeling een direct emailadres krijgen van een of andere gast. Die stuurt je dan iets op wat wél werkt. Althans zo is dus mijn ervaring. Wat dat betreft zijn veel Aziatische techbedrijven erg slordig en onprofessioneel in de ogen van het Westen.

Oh, heb je al Memtest86+ gedraaid? Staat op elke Ubuntu CD.
  donderdag 17 december 2009 @ 19:50:33 #16
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_75741537
Op welke snelheid draait dat geheugen? Ik lees ook verhalen van mensen waar alles wel herkend wordt zodra het geheugen op de standaard snelheid (1066MHz in jouw geval) draait.
  donderdag 17 december 2009 @ 21:13:43 #17
138903 Lookbehind
pi_75745530
quote:
Op donderdag 17 december 2009 19:50 schreef goeiemoggel het volgende:
Op welke snelheid draait dat geheugen? Ik lees ook verhalen van mensen waar alles wel herkend wordt zodra het geheugen op de standaard snelheid (1066MHz in jouw geval) draait.
Standaard wordt het geheugen op 1066MHz ingesteld. Ik ben zelf eigenlijk juist verhalen tegengekomen waarbij mensen het moesten opschroeven naar, in mijn geval, de 1866MHz, in plaats van zoals jij aangeeft de standaard snelheid.
pi_75750357
quote:
Op donderdag 17 december 2009 19:24 schreef submesa het volgende:
Dit komt omdat 4GB adressering de grens is van 32-bit adressering. Omdat 4GB de grens was van 32-bit processors en architectuur, werd alles 'boven' de 4GB een soort high-mem, net als in het DOS-tijdperk. Als ik het goed begrijp, is het zo dat er dus een gedeelte na de 4GB in gebruik was door hardware zoals je videokaart e.d. en dit dus niet zomaar gebruikt kon worden voor gewoon RAM op een 64-bit systeem.

Dus 64-bit systemen hebben nog steeds last van de manier van werken van 32-bit systemen. Om dat op te lossen heeft je moederbord BIOS support nodig voor memory remapping, die stilletjes alle 'speciale' geheugenadressen na 4GB in gebruik door hardware e.d. stilletjes naar een ander adres door te sluizen, zodat je RAM gewoon groter kan worden dan 4GB. Maar zoals ik heb gemerkt werkt dat niet altijd of in elk geval niet altijd out-of-the-box zonder BIOS-updates. Soms heb je zelfs een beta BIOS nodig van een of andere vage website die niet gelinkt wordt op de officiële website. De support is dus ronduit slecht, of de memory remapping staat standaard uitgeschakeld, of de optie ontbreekt omdat er geen support voor is.

Ik zou echter niet kunnen zeggen waarom het in jouw geval dan wel dan niet werkt. Het beste wat je misschien kan doen is een mail sturen naar de juiste gast daar in taiwan. Vaak kun je op forums of na veel mailen met de support-afdeling een direct emailadres krijgen van een of andere gast. Die stuurt je dan iets op wat wél werkt. Althans zo is dus mijn ervaring. Wat dat betreft zijn veel Aziatische techbedrijven erg slordig en onprofessioneel in de ogen van het Westen.

't gaat in het bios al fout, dus heeft ganz nichts met OS of wat dan ook te maken. 't is hooguit een bios-setting en anders een hardware failure; veel meer hou je niet over
pi_75886429
Hier is het probleem opgelost.
In de bios stond dat hij single channel stond. Om even te proberen heb ik de geheugenmodules van plaats verwisseld en warempel, het hielp ook nog. Nu is die dual channel en merkbaar sneller.
New in town
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 21 december 2009 @ 17:20:03 #20
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_75886571
quote:
Op donderdag 17 december 2009 19:24 schreef submesa het volgende:

Wat zit jij nou weer dom te ouwehoeren??
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  maandag 21 december 2009 @ 17:24:27 #21
138903 Lookbehind
pi_75886782
quote:
Op maandag 21 december 2009 17:16 schreef AliKebap het volgende:
Hier is het probleem opgelost.
In de bios stond dat hij single channel stond. Om even te proberen heb ik de geheugenmodules van plaats verwisseld en warempel, het hielp ook nog. Nu is die dual channel en merkbaar sneller.
Volgens mij is het bij mij inmiddels ook opgelost (ik draai nu al een paar dagen met de volle 6 GB).
Volgens mij komt het door een aanpassing die ik in de BIOS heb gemaakt, namelijk de HPET (High Precision Event Timer) van 32-bit naar 64-bit te zetten. Hoewel ik ook mijn BIOS heb geflasht naar de F9M beta versie heeft dit volgens mij geen effect gehad, want na een herstart was er slechts nog steeds maar 4 GB beschikbaar.
Na aanpassing van de HPET naar 64-bit in eerste instantie ook, maar de computer compleet uitschakelen en opnieuw opstarten lijkt het voorlopig te hebben opgelost. Ik hoop uiteraard dat dit zo blijft. Ik kan echter nog niet verklaren waarom ik niet continu maar 4 GB ter beschikking had, maar soms ook de volle 6 GB.

Iedereen bedankt voor het meedenken voor een oplossing.
Ik hoop dat het goed blijft werken op deze manier.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')