abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75718183
quote:
Op woensdag 16 december 2009 21:31 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Vanwaar die vraag ?

Het antwoord had je al lang kunnen lezen in overige topics overigens

NEE.

Wel op een christelijke & katholieke school gezeten. En in m'n jeugd vaak naar bijeenkomsten geweest. (Gewoon voor het uitje en overige actieviteiten en uit interesse. Maar ik krijg het niet 'verteerd' )

edit:
Denk dat ik 't al weet ... Je verwijt me een 'kerkelijk' beeld op 'heks'.
Maar het 'romantiseren' van 'heks' komt toch echt door wicca. En alleen in het westen.

Ga maar eens ergens in een afrikaans dorpje roepen dat je heks bent

Dat is dus dat romantische beeld van wicca-heksen

Dat was geen 'hekserij'. Dat is wat men (bij wicca) de 'oude religie' & tradities noemt. Dat staat los van 'hekserij'. Zo werd het bestempeld door buitenstaanders. Een scheldnaam zegmaar a la 'heiden'.
(Het valt dan ook niet voor niets onder Heidendom (Paganism in 't Engels))

Witch en heks komen inderdaad wel uit tijden lang daarvoor zoals de kelten, maar dat maakt 'hekserij' nog geen algemeen keltisch geloof o.i.d. of dat de overige keltische gebruiken er ook ineens onder vallen.

Met een heks werd (en wordt in diverse landen nog steeds) bedoelt wat ik hierboven beschreef.

Het was de Kerk die dit als 'onwenselijk' zag en vanwege de manipulatie van mens en natuur als duivels bestempelde, terwijl koningen e.d. vaak genoeg maar wat graag gebruik maakten van de diensten van een 'heks'.

Vanuit een ongelovig maar wel etisch oogpunt vindt ik dergelijke pogingen tot macht over mens en natuur nou toch niet zo heel erg 'wenselijk'.

Terwijl ik de 'wicca aanhang' juist respecteer vanwege het zoeken naar balans en eenheid met de natuur etc.

Het beeld omtrent 'hekserij' raakt zo echter wel een beetje vertroebeld.
Het is idd kerkelijke propaganda, je verwart het moderne gebruik van het woord heks dat te pas en te onpas wordt gebruikt(eigenlijk voor dingen waar slecht mee bedoeld wordt, dus de "zwarte" kant) met het eigenlijke gebruik dat enkel en alleen voor de kelten opging(de alom bekende, niet de hele volksbeweging), kortom oud ierland.
Voodoo, satanisme enz enz enz enz is geen hekserij.
Daarbij kom je in afrika ook medicijnmannen en vrouwen tegen, die kan je qua werkwijze en gedachtegangen weer meer met die oude heksen op 1 lijn zetten, die zijn helemaal niet melaats, sterker nog, die zijn zelfs vrij machtig in hun gemeenschap, zeer gewaardeerd.

Die sjamanen en medicijnmannen voeren allemaal een vorm die uit dzelfde kookpot komt als die oude heksen van Ierland.
En de kerk vond het niet onwenselijk, de kerk was er doodsbang van, terrecht, geen enkele macht bij de mens, goden zijn overal, in legio van vormen en zeggen niet te buigen voor hun, de hele aarde is hun kerk, er is niets tussen het persoon en de goden, niets van macht.
Daarbij lag macht voor een gelijk deel bij de vrouwen, vrouwen die strategieen uitkienden, waar de koningen voor advies kwamen als ze oorlog moesten voeren, vrouwelijke artsen, vrouwelijke leraren, koninginen met volledige macht, souvereine vrouwen, een gruwel in de ogen van het institutuut kerk(geloof en instituut zie ik als 2 verschillende dingen).

En ook moet je de menselijke aard meenemen, waar de theorie van het heksendom heel zacht en vriendelijk is kunnen de middelen voor alle doeleindes gebruikt worden en ligt dat dus in de handen van de gebruiker, je kan iemand aan je binden ja, maar die obsessie zal nooit echte liefde zijn, ook zal je de prijs betalen voor je eigen handelen, de wet van 3 geld hier.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_75718229
quote:
Op donderdag 17 december 2009 09:24 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Doet me denken aan die mensen die altijd zo beginnen :
[..]

Waarom denk je dan dat dat niet samen kan gaan?
Alhoewel ik best weet dat ik aan de believers kant zit ben ik ook niet geheel vrij van skepsis, er zit een enorm gat tussen blind geloven en niets geloven.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_75718496
Nog 1tje dan want ik heb wel een aanvullende uitleg nodig.

Heksen geloven niet in niets voor jezelf doen, rituelen en magie worden ook gebruikt om het eigen succes te vergroten, jezelf te ontplooien en het beste uit het leven te halen.
Ze gebruiken de tekenen om zich te laten adviseren wat te doen, kunnen magie gebruiken om hun wensen kracht bij te zetten, om die baan te krijgen, om dat verloren iets terug te vinden enz enz enz enz.

Ze geloven niet in dat domme verhaaltje van als je iets voor jezelf vraagt ben je slecht, dit leven is van jou, maak er wat van, maak lol, heb lief en haal alles eruit wat erin zit.
Er is 1 ding wat volgens de theorie niet mag, je mag niets krijgen waar iets anders voor moet bloeden, kortom, je mag geen kwaad berokkenen, zelfs in hele oude spreuken zie je dan ook het zinnetje voor het welzijn van alles erg veel terugkomen, een disclaimer in de spreuk, die hand in hand gaat met een vurige intentie dat het niemand kwaad zal doen, niets kwaad zal doen.

Ik zou me geen seconde schuldig voelen als ik een poging had gewaagd de staatsloterij te winnen met behulp van magie en het lukte, wel zou ik me enorm schuldig voelen als ik om geld vroeg en er iemand dood ging ervoor.
Ik zie het mezelf niet snel doen zo'n spreuk, wel zie ik me bv in de kring gaan zitten om een goede focus te leggen op die geweldige baan die ik echt zo graag zou willen hebben, om zo mijn kansen te vergroten, al is het alleen door rust en zelfverzekerdheid in mezelf.
  donderdag 17 december 2009 @ 09:53:17 #129
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_75718807
quote:
Op donderdag 17 december 2009 09:35 schreef erodome het volgende:

[..]

Waarom denk je dan dat dat niet samen kan gaan?
Alhoewel ik best weet dat ik aan de believers kant zit ben ik ook niet geheel vrij van skepsis, er zit een enorm gat tussen blind geloven en niets geloven.
Omdat de term 'Heks' inherent met magisch denken is verbonden, en dat is absoluut niet te rijmen met "ik ben geen zweefteef, eerder sceptisch".
zzz
  donderdag 17 december 2009 @ 10:33:54 #130
8372 Bastard
Persona non grata
pi_75720216
quote:
Op donderdag 17 december 2009 09:24 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Doet me denken aan die mensen die altijd zo beginnen :
[..]

Ken jij wel nuance?
The truth was in here.
  donderdag 17 december 2009 @ 10:35:00 #131
31101 _Led_
pi_75720258
quote:
Op donderdag 17 december 2009 10:33 schreef Bastard het volgende:

[..]

Ken jij wel nuance?
Ooit geprobeerd, is me niet goed bevallen

Nee maar serieus :
quote:
Op donderdag 17 december 2009 09:53 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Omdat de term 'Heks' inherent met magisch denken is verbonden, en dat is absoluut niet te rijmen met "ik ben geen zweefteef, eerder sceptisch".
zzz
  donderdag 17 december 2009 @ 10:42:54 #132
8372 Bastard
Persona non grata
pi_75720550
quote:
Op donderdag 17 december 2009 10:35 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Ooit geprobeerd, is me niet goed bevallen

Nee maar serieus :
[..]
Dus jij kan het niet accepteren dat er mensen zijn die op bepaalde dagen hun dag vieren. Bijvoorbeeld eerste lentedag. Dat ze daar rituelen bij gebruiken en dansen, zingen, kaarsje branden, tekeningen maken?

Maar kerst, en sinterklaas is wel heel normaal om te vieren natuurlijk, mits je christelijk bent.

En ben je heks met andere vieringen, ben je maar ineens een zweefteef.. als ik zo doordraaf denk ik dat het MDI maar eens ga berichten over je!
The truth was in here.
  donderdag 17 december 2009 @ 11:36:11 #133
31101 _Led_
pi_75722631
quote:
Op donderdag 17 december 2009 10:42 schreef Bastard het volgende:

[..]

Dus jij kan het niet accepteren dat er mensen zijn die op bepaalde dagen hun dag vieren. Bijvoorbeeld eerste lentedag. Dat ze daar rituelen bij gebruiken en dansen, zingen, kaarsje branden, tekeningen maken?

Maar kerst, en sinterklaas is wel heel normaal om te vieren natuurlijk, mits je christelijk bent.

En ben je heks met andere vieringen, ben je maar ineens een zweefteef.. als ik zo doordraaf denk ik dat het MDI maar eens ga berichten over je!
Welk gedeelte van "magisch denken" begreep je niet ?
zzz
  donderdag 17 december 2009 @ 12:26:03 #134
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_75724561
quote:
Op donderdag 17 december 2009 09:34 schreef erodome het volgende:
Het is idd kerkelijke propaganda, je verwart het moderne gebruik van het woord heks dat te pas en te onpas wordt gebruikt(eigenlijk voor dingen waar slecht mee bedoeld wordt, dus de "zwarte" kant) met het eigenlijke gebruik dat enkel en alleen voor de kelten opging(de alom bekende, niet de hele volksbeweging), kortom oud ierland.
Nope. De verwaring komt van Wicca. Die er een zoetsappig sausje overheen giet.
En juist nu wordt DAT beeld te pas en onpas gebruikt. (Ik doe iets met kruiden, en ben dus een heks )

Heks zijn draait om Magie. Niet leven MET de mens en natuur, maar baas zijn OVER mens en natuur.
Gebeurtenissen naar je hand zetten. Een vijand tot 'vriend' maken. Het beinvloeden van gedachten etc.

Het heeft NIETS te maken met 'berkenbast is een goede pijnstiller' ! ! !
quote:
Voodoo, satanisme enz enz enz enz is geen hekserij.
Daarbij kom je in afrika ook medicijnmannen en vrouwen tegen, die kan je qua werkwijze en gedachtegangen weer meer met die oude heksen op 1 lijn zetten, die zijn helemaal niet melaats, sterker nog, die zijn zelfs vrij machtig in hun gemeenschap, zeer gewaardeerd.

Die sjamanen en medicijnmannen voeren allemaal een vorm die uit dzelfde kookpot komt als die oude heksen van Ierland.
Ook een Sjamaan en medicijnman is GEEN heks !

(Mede door de kerkelijke invloed) wordt een heks daar toch vooral als slecht en zwarte magier gezien (en dat kost je de kop, letterlijk ! )
quote:
En de kerk vond het niet onwenselijk, de kerk was er doodsbang van, terrecht, geen enkele macht bij de mens, goden zijn overal, in legio van vormen en zeggen niet te buigen voor hun, de hele aarde is hun kerk, er is niets tussen het persoon en de goden, niets van macht.

Daarbij lag macht voor een gelijk deel bij de vrouwen, vrouwen die strategieen uitkienden, waar de koningen voor advies kwamen als ze oorlog moesten voeren, vrouwelijke artsen, vrouwelijke leraren, koninginen met volledige macht, souvereine vrouwen, een gruwel in de ogen van het institutuut kerk(geloof en instituut zie ik als 2 verschillende dingen).
Precies. En dus (uiterst) onwenselijk dat mensen zich daar mee bezig houden. Uitroeien die hap (gezien vanuit Rome )
quote:
En ook moet je de menselijke aard meenemen, waar de theorie van het heksendom heel zacht en vriendelijk is kunnen de middelen voor alle doeleindes gebruikt worden en ligt dat dus in de handen van de gebruiker, je kan iemand aan je binden ja, maar die obsessie zal nooit echte liefde zijn, ook zal je de prijs betalen voor je eigen handelen, de wet van 3 geld hier.
Zacht en vriendelijk ???

Iemand vervloeken met speciaal papier en olie en een spreukje of 2 bij kaarslicht en dat dan verbranden of begraven. (Heb 't m'n ex zien doen, ongetwijfeld inmiddels ook bij/tegen mij )

- of juist aan je binden (& dat heeft ze ook geprobeerd, ze was nogal verbaasd toen ze een paar jaar terug voor m'n deur stond en ik ze, met een nogal gesloten houding, de keiharde waarheid vertelde en zei nooit meer iets met haar te maken te willen hebben )

- en lekker 'spiritueel' hoor, mediteren voor de winnende lotto cijfers

Dat de kelten e.d. dicht bij de natuur leefden met bijzondere rituelen, druiden & priesters/priesteressen wil nog niet zeggen dat al die dingen ook ineens onderdeel zijn van hekserij. DAT maakt Wicca ervan.
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_75728712
quote:
Op donderdag 17 december 2009 12:26 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Nope. De verwaring komt van Wicca. Die er een zoetsappig sausje overheen giet.
En juist nu wordt DAT beeld te pas en onpas gebruikt. (Ik doe iets met kruiden, en ben dus een heks )

Heks zijn draait om Magie. Niet leven MET de mens en natuur, maar baas zijn OVER mens en natuur.
Gebeurtenissen naar je hand zetten. Een vijand tot 'vriend' maken. Het beinvloeden van gedachten etc.

Het heeft NIETS te maken met 'berkenbast is een goede pijnstiller' ! ! !
[..]

Ook een Sjamaan en medicijnman is GEEN heks !

(Mede door de kerkelijke invloed) wordt een heks daar toch vooral als slecht en zwarte magier gezien (en dat kost je de kop, letterlijk ! )
[..]

Precies. En dus (uiterst) onwenselijk dat mensen zich daar mee bezig houden. Uitroeien die hap (gezien vanuit Rome )
[..]

Zacht en vriendelijk ???

Iemand vervloeken met speciaal papier en olie en een spreukje of 2 bij kaarslicht en dat dan verbranden of begraven. (Heb 't m'n ex zien doen, ongetwijfeld inmiddels ook bij/tegen mij )

- of juist aan je binden (& dat heeft ze ook geprobeerd, ze was nogal verbaasd toen ze een paar jaar terug voor m'n deur stond en ik ze, met een nogal gesloten houding, de keiharde waarheid vertelde en zei nooit meer iets met haar te maken te willen hebben )

- en lekker 'spiritueel' hoor, mediteren voor de winnende lotto cijfers

Dat de kelten e.d. dicht bij de natuur leefden met bijzondere rituelen, druiden & priesters/priesteressen wil nog niet zeggen dat al die dingen ook ineens onderdeel zijn van hekserij. DAT maakt Wicca ervan.
De enige die recht hebben op het woord heks zijn die kelten schat!

Witch, waar het woord presies vandaan komt weet men niet helemaal zeker, maar algemeen wordt aangenomen dat het komt van de angelsaksische wortel wicce(vrouwelijk) of wicca(mannelijk) en betekend eenvoudig wijze of ziener., de saksiche wortel wych betekend buigen, vormen, wenden, net als de indo-europeese wortel wic en weik, het germaanse wit en witan betekend weten of zien, verder afstammingen zijn niet bekend.

Het Oxford Englisch Dictionary verteld ons dat witch een keltisch woord is dat alleen door die stammen werd gebruikt. In geen enkele andere cultuur dan de keltische wordt dit woord gebruikt om wijzen of zieners aan te duiden.

En ja, magie hoort erbij bij de term heks, de ziener van het geheel, de wijze hoort er ook bij, zoals gezegd hetw as een eretitel in die cultuur, geen titel die je kreeg als je eng was.

Dat jouw ex een of andere gestoorde gek was die graag vervloekingen zette maakt dat nog niet tot gemeengoed he, laat me raden, ze voerde het pentagram ook met 2 punten boven, materie boven geest dus ipv de vorm waarin hij hoort bij het heksendom, met de enkele punt boven, geest boven matarie.

Sorry hoor, maar de paar die ik ken en de vele waarvan ik weet zijn het niet eens met jouw uitleg hier, de witches league for public awareness is nu juist altijd bezig dat beeld uit de wereld te helpen omdat die niet klopt.
Maar goed, de leiders van oa de cabot traditie zullen het wel fout hebben, ook al hebben ze originele geschriften van de kelten en alles bestudeerd, jij zal het wel goed hebben....
  donderdag 17 december 2009 @ 14:46:03 #136
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_75729849
Dat het gedrag van m'n ex geen gemeen goed is mag ik hopen

Ga er vooralsnog niet vanuit dat alle vrouwen totaal onbetrouwbare, paranoide (ze zou een goeie zijn voor dat Stalking topic !) IDIOOT die je graag meeneemt op vakantie. Hoef je geen koffer met kleren mee te nemen. Wordt voor gezorgd

Serieus, dat heeft ze gedaan. Die WBitch wilde me met een koffer drugs laten vliegen naar Italie (zonder het woord te noemen uiteraard.)

Maar die 'ervaring' laat ik mijn beeld niet vertroebelen. Don't worry

de rest kom ik nog op terug, gaat te veel tijd kosten (zit op m'n werk)
pi_75730040
Ik geloof toch dat je wat zaken door elkaar haalt, Erodroom...het feit dat het woord "witch" een keltisch woord is zegt nop zich niet zo veel, in de eerste eeuwen van onze jaartelling liep het keltische rijk van turkije tot ierlanden ikteonderweg alle op wat het tegen kwam. Ook quas geloof en tradities was er niet bepaald één duidelijke lijn, men geloofde ongeveer alles wat de orospronkelijke bewoners van de keltische gebieden ook geloofden, dus zo ongeveer van romeinse goden via christendom naar de viking-goden. Als je dus zegt dat alleen de keltische cultuur het woord witch gebruikt omwijzen of zieners aan te duiden is dat nog steeds de halve bewoonde wereld (van dat moment).
Enniehauw, het is ook niet zo dat de keltische witches de eerste heksen waren, heksen kende men al bij de oude grieken en egyptenaren en in het oude india. Wat wél opmerkelijk is, is dat hekserij tot aan de vorige eeuw vrijwel altijd als iets kwaads en negatiefs gezien werd, een pact met de duivel, het aanbidden van kwade geesten, satansverering, "onnatuulijke riten", kortom: kwaadaardige wezens,die heksen.
In de 18de en 19de eeuw hoor je ook vrijwel niks meer over heksen, pas in de afgelopen 30 jaar zijn er ineens wicca die zich een beetje met de heksen-historie optuigen. Maar veel heeft het er niet mee te maken, behalve in de prularia-winkels waar men enthousiast pentagrammen, doe-het-zelf huisaltaartjes en wierook verkoopt. Ieder z'n meug hoor, daar niet van. Wicca heeft in nederland de status van godsdienst (wat niet veel zegt omdat in nederland geen enkele godsdienst uitgesloten wordt) en iedereen moet vooral geloven waar 'ie behoefte aanheeft.
Mu!
pi_75730187
Ik heb redelijk wat heksenboeken thuis, geen witte boekenmarktboekjes, maar serieuse boeken van oa die cabot-traditie en er staat echt geen enkele vervloeking in, niets om kwaad mee te doen, wel om kwaad te binden en liefde aan te trekken en dat soort zaken, maar vervloekingen, nee...

Ik zeg niet dat ze er niet zijn en dat niemand die zich heks noemt zich daar schuldig aan maakt, maar in geen enkel coven van heksen wordt het toegestaan kwaad te berokkenen.

En wat vroeger betrefd, please, neem de kerk niet als leidraad hierin, die hebben voornamelijk vroedvrouwen, leraressen en al dat soort typjes om zeep geholpen.
Dat heeft veel meer te maken met hun angst/haat voor vrouwen dan met zogenaamde zwarte magie.

Dat heksen ook echt voor zichzelf dingen doen en evt de omstandigheden aanpassen(laten we even filosoferen dat wat ze doen ook echt is) maakt niet dat ze het gebruiken voor kwaad.
Ze zijn scheppers van hun eigen wereld, zoals we dat allemaal zijn, ze doen daar niet schijnheilig over.
  donderdag 17 december 2009 @ 15:02:25 #139
31101 _Led_
pi_75730439
quote:
Op donderdag 17 december 2009 14:55 schreef erodome het volgende:
wel om kwaad te binden en liefde aan te trekken en dat soort zaken
Zie hier het magisch denken waar we het eerder over hadden.
zzz
pi_75730549
De oorspronkelijke oorzaak van heksenjachten moet gezocht worden in het feit dat de christenen na het overnemen van europa vande kelten (en andere volkeren) nogal fanatiek waren in het opruimen van delaatste restjes niet-christelijk gedrag. En het waren vooral vrouwen die de oude cultuur het meest fanatiek aanhingen. Vandar dat die gemakkelijk prooi vielen aan de heksenjachten.
Dat is later verworden in een soort van lucratieve business,omdat de heksenjagers betaalt werden uit de in beslag genomen goederen van heksen en er een wet gemaakt was diehet heksenjagers toestond heksen te martelen tot ze andere heksen aangaven. Hetgeen uiteraard tot een lucratief sneeuwbal effect leidde.
Maar die "heksen" hadden over het algemeen niets te maken met de heksen zoals die door de egyptenaren, grieken en kelten beschreven werden, hoewel de heksenjagers natuurlijk hunbest deden ze er zo slecht mogelijk af te schilderen.

In hoeverre er een echte constante cultuur van hekserij bestaat zoals we die nu kennen is onbekend, het wél vrij zeker dat de wiccan daar geen binding of wortelen heeft. Wicca is een modern geloof dat de natuur centraal stelt en daavoor wat antieke rituelen geleend heeft.
Mu!
pi_75730878
quote:
Op donderdag 17 december 2009 14:51 schreef SingleCoil het volgende:
Ik geloof toch dat je wat zaken door elkaar haalt, Erodroom...het feit dat het woord "witch" een keltisch woord is zegt nop zich niet zo veel, in de eerste eeuwen van onze jaartelling liep het keltische rijk van turkije tot ierlanden ikteonderweg alle op wat het tegen kwam. Ook quas geloof en tradities was er niet bepaald één duidelijke lijn, men geloofde ongeveer alles wat de orospronkelijke bewoners van de keltische gebieden ook geloofden, dus zo ongeveer van romeinse goden via christendom naar de viking-goden. Als je dus zegt dat alleen de keltische cultuur het woord witch gebruikt omwijzen of zieners aan te duiden is dat nog steeds de halve bewoonde wereld (van dat moment).
Enniehauw, het is ook niet zo dat de keltische witches de eerste heksen waren, heksen kende men al bij de oude grieken en egyptenaren en in het oude india. Wat wél opmerkelijk is, is dat hekserij tot aan de vorige eeuw vrijwel altijd als iets kwaads en negatiefs gezien werd, een pact met de duivel, het aanbidden van kwade geesten, satansverering, "onnatuulijke riten", kortom: kwaadaardige wezens,die heksen.
In de 18de en 19de eeuw hoor je ook vrijwel niks meer over heksen, pas in de afgelopen 30 jaar zijn er ineens wicca die zich een beetje met de heksen-historie optuigen. Maar veel heeft het er niet mee te maken, behalve in de prularia-winkels waar men enthousiast pentagrammen, doe-het-zelf huisaltaartjes en wierook verkoopt. Ieder z'n meug hoor, daar niet van. Wicca heeft in nederland de status van godsdienst (wat niet veel zegt omdat in nederland geen enkele godsdienst uitgesloten wordt) en iedereen moet vooral geloven waar 'ie behoefte aanheeft.
Satanisme is een vrij nieuw begrip, al die bedoelingen die daarbij horen zijn kerkelijke propaganda, ze hebben hun werk erg goed gedaan, serieus.

Dat van die kelten heb ik al uitgelegd, je kan de verschillende stammen van dat woord dan ook zien, waarbij je ziet dat dat om een aardig geografisch gebied gaat.
Maar als we het in het algemeen over kelten hebben hebben we het over ierland/engeland, daar is die cultuur zelfs nu nog levend.

En ja die kende ze ook verderop, dat weet ik en als je wat gelezen had van wat ik schreef had je dat allang gezien, dan had je geweten dat de geschiedenis van die grote volksbeweging van de oude keltische stammen tot een ruime 3000 vc gaat en er zelfs wordt gezegd dat dat tot 8000 vc gaat.
Zelfs in Amerika zijn er mabon altaren gevonden e.d., wat de overeenkomst tussen de verschillende vormen van paganisme van de indianen en ons europeese paganisme verklaart.

Die geschiedenis gaat terug tot aan babylon en alles, vermoed wordt zelfs dat het terug te leiden is op de eerst bekende geloven, de venusbeeldjes en alles.

Dit alles heeft standgehouden tot de opkomst van de kerk, wat grofweg begon in 400(naar boven afgerond), toen is het af gaan brokkelen, maar nog erg lang zullen bolwerken van het paganisme blijven staan, in engeland blijven de laatste staan, in ierland blijft het hangen en broeit het tot vandaag de dag.

In het begin had de kerk geen probleem met magie, toen ging het over in alleen problemen met magie waarmee kwaad werd gedaan, maar echt serieus werd het niet genomen.
Tot de waanzin van de middeleeuwen zich toonde, een gitzwarte bladzijde in de geschiedenis, er werd volop vernietigd, zoveel bibliotheken, zoveel boeken, sint patrick, een heilige, waarom, omdat hij zo'n beetje de keltische geschiedenis van engeland heeft weggevaagd, dat was zijn grote bijdrage aan de kerk.
Ook het herschrijven van verhalen uit die geschiedenis, ze met een kerkelijk sausje overgieten behoorde bij die verdienste.

Nioets was veilig wat niet kerkelijk was, van paganisme tot wetenschap, vrouwen die lerarssen waren moesten dood, geneeskunst mocht alleen bedreven worden door officiele artsen, anderen moesten dood(alhoewel aangetoond is dat die anderen vaak beter wisten hoe het moest als de geneeskunst toen, die die naam eigenlijk niet verdiende) en ga zo maar verder...
Er is fiks zwart gemaakt, alleen al het beeld van heksen die zwarte missen zouden houden, nu vraag ik je, poesje mauw zingen zou net zoveel zin hebben als een zwarte mis voor een heks die niet in hemel en hel geloofd, niet in de duivel geloofd en de bijbel niet onderschrijft.

De propaganda is wijd versprijd, het is omvattender dan je denkt en werkt door tot in deze tijd.
pi_75731115
quote:
Op donderdag 17 december 2009 15:02 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Zie hier het magisch denken waar we het eerder over hadden.
Je kan het op verschillende manieren bekijken...
Je kan zeggen hocus pocus, raar gedoe, slaat nergens op.
Maar als je goed kijkt en leert zie je wat er gebeurd, dat er een focus wordt gelegd ergens op en dat het werkt.
Geen wondermiddel, zoals gezegd, je kan beter gaan werken dan via magie geld willen verdienen, maar vergis je niet in de kracht van de geest, die gericht is op een doel.

Rituelen, het schrijven van spreuken, de concentratie, de mindset, alles eromheen, je bent een fikse tijd heel bewust bezig met iets, je zet een enorm krachtige focus.
Natuurlijk geloof ik ook in de energie die ermee gepaard gaat, hoe kan ik anders, ik maak cirkels, werk erin, voel dat alles in harmonie is met mij op dat moment en op die plaats, ik voel de kracht ervan.
Alleen in mijn hoofd, misschien, ik weet het niet, maar het werkt, nergens kan ik me beter concentreren, meer gedaan krijgen of me beter in balans voelen dan in die cirkel gevuld met krachten en energieen die met mij in harmonie zijn.
  donderdag 17 december 2009 @ 15:26:05 #143
31101 _Led_
pi_75731372
En dat is nou precies wat ik bedoel, en wat ik versta onder (denigrerend gezegd) zweefteverij
(Ik zeg dat zo om terug te haken op de uitspraak "ik ben geen zweefteef, eerder sceptisch" : Hekserij discussie topic. )
zzz
  donderdag 17 december 2009 @ 15:36:17 #144
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_75731774
Thnx SingleCoil, scheelt mij weer wat typwerk
pi_75731813
quote:
Op donderdag 17 december 2009 15:26 schreef _Led_ het volgende:
En dat is nou precies wat ik bedoel, en wat ik versta onder (denigrerend gezegd) zweefteverij
(Ik zeg dat zo om terug te haken op de uitspraak "ik ben geen zweefteef, eerder sceptisch" : Hekserij discussie topic. )
Meditatie is bewezen nuttig, een focus zetten wordt overal en nergens gebruikt(ze komen ervoor coachen voor werkgevers, worden tonnen mee verdient).
Het is nuttig, dat is zonder enige twijvel, over hoe ver dat reikt zijn discussie's, ik denk dat dat erg ver gaat, een ander denkt dat het blijft bij jezelf boosten zodat je zekerder het leven tegemoet gaat en zo meer succes hebt.

Wat is daar zweverig aan, echt alleen dat het nu in 1 adem met heksen genoemd wordt, als je er op een andere manier van zou horen zou het heel anders zijn.
  donderdag 17 december 2009 @ 15:40:50 #146
31101 _Led_
pi_75731938
quote:
Op donderdag 17 december 2009 15:37 schreef erodome het volgende:

[..]

Meditatie is bewezen nuttig, een focus zetten wordt overal en nergens gebruikt(ze komen ervoor coachen voor werkgevers, worden tonnen mee verdient).
Het is nuttig, dat is zonder enige twijvel, over hoe ver dat reikt zijn discussie's, ik denk dat dat erg ver gaat, een ander denkt dat het blijft bij jezelf boosten zodat je zekerder het leven tegemoet gaat en zo meer succes hebt.

Wat is daar zweverig aan, echt alleen dat het nu in 1 adem met heksen genoemd wordt, als je er op een andere manier van zou horen zou het heel anders zijn.
Concentratie en focus is nuttig.
Magisch denken en eigenschappen toeschrijven aan getekende cirkels, spreuken uitvoeren en denken dat die invloed hebben op anderen op afstand - dat is zweefteverij.
Je probeert tegen mij de hele tijd te doen alsof dat er niet bij hoort, maar daarna post je weer direct dingen als "in die cirkel gevuld met krachten en energieen".
En dan vragen wat daar zweefteverij aan is..?

Ken je het verhaal van de vader die zijn zoontje voor een hardloopwedstrijd een steen geeft en zegt dat die 'm harder dan ooit zal laten lopen ?
Het jochie wint, en bedankt de vader.
Vader zegt : "Het was niet de steen - dat is slechts een doodgewone kiezel. Het zat in je zelfvertrouwen".
Wat jij doet is daarna alsnog stug vol blijven houden dat die steen bijzondere krachten heeft
zzz
pi_75732631
quote:
Op donderdag 17 december 2009 15:40 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Concentratie en focus is nuttig.
Magisch denken en eigenschappen toeschrijven aan getekende cirkels, spreuken uitvoeren en denken dat die invloed hebben op anderen op afstand - dat is zweefteverij.
Je probeert tegen mij de hele tijd te doen alsof dat er niet bij hoort, maar daarna post je weer direct dingen als "in die cirkel gevuld met krachten en energieen".
En dan vragen wat daar zweefteverij aan is..?

Ken je het verhaal van de vader die zijn zoontje voor een hardloopwedstrijd een steen geeft en zegt dat die 'm harder dan ooit zal laten lopen ?
Het jochie wint, en bedankt de vader.
Vader zegt : "Het was niet de steen - dat is slechts een doodgewone kiezel. Het zat in je zelfvertrouwen".
Wat jij doet is daarna alsnog stug vol blijven houden dat die steen bijzondere krachten heeft
Wat ik doe is een methode gebruiken die goed bij me past en die me heel erg helpt die focus te zetten.
Het is als een boeddha beeldje, je hoeft je er niet op te focussen als je mediteerd, maar toch werkt het verdomde goed als je een focuspunt(dat beeldje in dit geval) hebt.

De basis ervan is dus helemaal niet zo zweverig, de invulling ervan mag je zweverig vinden, dat is mijn ervaring, niet de jouwe.
Het verbaasd me keer op keer dat mensen die zeggen zo wetenschappelijk onderlegd en ingesteld te zijn niet kijken naar die basis en of daar wat inzit, maar alles weggooien met wat zij een zweverige invulling vinden.

En het is geen steen led, ik ben het die die cirkel zet, mijn geest, mijn wil die zich richt.

Ok, ok, wat je wel zweverig zal vinden is die invloed op andere zaken, maar wat mij betrefd hangt alles samen, is niets los van het andere en is invloed altijd mogelijk, dat is zo in het klein, ik heb een marginale invloed op jou en jij op mij, dat is naar mijn mening ook in het groot, op afstand, het laden van stenen, zaden, planten en zo nog veel meer.
  donderdag 17 december 2009 @ 16:12:30 #148
31101 _Led_
pi_75733222
quote:
Op donderdag 17 december 2009 15:57 schreef erodome het volgende:

[..]

Wat ik doe is een methode gebruiken die goed bij me past en die me heel erg helpt die focus te zetten.
Het is als een boeddha beeldje, je hoeft je er niet op te focussen als je mediteerd, maar toch werkt het verdomde goed als je een focuspunt(dat beeldje in dit geval) hebt.
So far so good.
quote:
De basis ervan is dus helemaal niet zo zweverig, de invulling ervan mag je zweverig vinden, dat is mijn ervaring, niet de jouwe.
Het verbaasd me keer op keer dat mensen die zeggen zo wetenschappelijk onderlegd en ingesteld te zijn niet kijken naar die basis en of daar wat inzit, maar alles weggooien met wat zij een zweverige invulling vinden.
Nee, we kijken prima naar de basis.
We kijken naar : werkt het ? Ja ? Prima, dan hoor je ons daar niet over, als het werkt is het prima.
Maar dan komt het volgende : wat is de claim die iemand maakt ten aanzichte van de oorzaak van die werking ?
En daar gaat het dus mis.

Ik kan zeggen dat ik het verkeerslicht op groen kan denken.
En ja hoor, af en toe zal het licht op groen gaan, maar dat heeft niks te maken met of ik 'm daar nou op wil denken of niet - dat staat daar gewoon helemaal los van.

Wat jij wil is dat ik iemands claim over de oorzaak accepteer, enkel op basis van een resultaat.
quote:
En het is geen steen led, ik ben het die die cirkel zet, mijn geest, mijn wil die zich richt.
Jouw cirkel is hier 'de steen'.
OF je zegt dat het die cirkel is die je kracht/focus geeft (magisch denken),
of je geeft toe dat het geen fuck uit maakt of je nou een cirkel, vierkant of willekeurige vorm tekent, en dat het gewoon gaat om jouw mentale staat omdat je ermee bezig bent - je focus komt niet uit het vormpje dat je tekent - dat is gewoon een vorm, zonder speciale krachten (want hoe kan een vorm nou een kracht hebben ? .
quote:
Ok, ok, wat je wel zweverig zal vinden is die invloed op andere zaken, maar wat mij betrefd hangt alles samen, is niets los van het andere en is invloed altijd mogelijk, dat is zo in het klein, ik heb een marginale invloed op jou en jij op mij, dat is naar mijn mening ook in het groot, op afstand, het laden van stenen, zaden, planten en zo nog veel meer.
Alls hangt samen, maar dat betekent niet dat je overal bewust invloed op uit kunt oefenen.
Jij bent op dit ogenblik simpelweg gewoon te ver weg van een steen in de kalahari-woestijn om daar nu bewust invloed op uit te oefenen.
Hetzelfde geld voor het meisje dat voor het raam zit in het gebouw tegenover mij - die kun jij nu met geen mogelijkheid bewust beinvloeden.

Dat is dat magische denken wat ik nou juist de essentie vind van zweefteverij.
zzz
pi_75744462
Wat die cirkel betrefd, ik hou wel van wat proberen dus ik heb al andere vormen geprobeerd, maar dat werkt niet als zodanig.
De enige verklaring die ik daarvoor kan bedenken die doodgewoon is is dat dit symbool echt oeroud is en resoneerd met iets binnenin ons.
Een collectieve herrinering of iets in die geest, gewoon door zo'n lang gebruik als gewoon geworden in ons.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat de vorm wel degelijk wat uitmaakt, geen begin en geen eind zodra die kring gesloten is.

Welke claim er gemaakt wordt varieerd, dat gaat van zelfontplooiing tot een zekere invloed tot een vergaande invloed op andere zaken.
Vele lichtere claims kan je dus zo onder de noemer van waarheid gooien en als het in het klein werkt bestaat de mogelijkheid dat het ook in het groot zo werkt, kan ook fout zijn, dat geef ik toe, maar toch...
Ik zou zo zeggen ervaar het zelf, ga kerig in alpha, zet met een serieuse intentie een cirkel en mediteer er eens in, vergelijk dat met een gewone meditatie en kijk wat eruit komt volgens jou.
Als je moeite hebt met de zeverigheid van het zetten van de cirkel, de bijbehorende spreuk(en), zie ze dan als een soort van beeldvorming om in een juiste sfeer te komen, zoals een geleide meditatie.
pi_75753832
Complimenten voor SingleCoil!
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')