abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75660509
quote:
De correctionele rechtbank van Antwerpen heeft Saïd D. veroordeeld tot veertig maanden cel met uitstel voor poging tot doodslag. Hij had een jongen een mes in de rug gestoken na een banale ruzie. Zijn twee kompanen kregen een werkstraf van 120 uur voor het toebrengen van slagen aan het slachtoffer.

Messteek
Op 3 augustus 2008 werden twee meisjes lastiggevallen door een groepje Marokkanen op het Distelplein in Merksem. Een vriend nam het voor hen op en deelde een slag uit. Een dag later kwam het op datzelfde pleintje opnieuw tot een confrontatie tussen die jongen en het groepje. Hij werd geslagen en kreeg een mes in de rug toen hij wilde vluchten.

Millimeters
De jongeman werd in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht. Het lemmet had net zijn ruggenmerg gemist, drie millimeter verder en hij was verlamd geweest. Dankzij getuigenverklaringen en de foto's die een buurtbewoner gemaakt had van de vechtpartij, konden de beklaagden geïdentificeerd worden.

Eén van de mededaders, Morad E.J., werd ook veroordeeld voor het bedreigen van het slachtoffer op 22 september 2009: hij had geëist dat hij zijn advocaatkosten zou betalen. (belga/adb)
http://hln.be/hln/nl/957/(...)oging-doodslag.dhtml

Zo'n straffen schrikken wel af natuurlijk. Nu zal het vast niet meer gebeuren.
pi_75660954
Tja ik denk dat iedereen wel een standaard reactie in z'n hoofd heeft zitten bij zulke nieuwsberichten (of liever gezegt juridische dwalingen).

Dingen als "nekschot" of mildere versie "levenslang".

Moet je voorstellen hoeveel jaar die jongen in de gevangenis had moeten zitten als hij, god verbied het, zichzelf had verdedigd (of een ander) en zo'n "nieuwe nederlander" had verwond.

Criminelen en ongedierte hebben nog meer rechten in dit land.. teveel rechten.
pi_75661061
Ook echt weer lekker laf, een mes in iemand zn rug steken. Waar is de tijd gebleven dat je elkaar gewoon een paar klappen gaf en dat het daarna klaar was.
pi_75661278
wrm zijn het altijd marokaane? doen ze dat ook altijd in hun vader land?

heb niks tegen ze want er zijn ook goeie marokanen
respecteer elkaar.
geef normaal antwoord.
scheld niet.
pi_75661799
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 19:19 schreef michielboy het volgende:
wrm zijn het altijd marokaane? doen ze dat ook altijd in hun vader land?

heb niks tegen ze want er zijn ook goeie marokanen
Nah, Nederlanders houden zich gewoon niet met zulk kleinschalige criminaliteit bezig. Die frauderen liever voor miljoenen
pi_75662836
Een straf van 40 maanden 'met uitstel'. Wat wil dat 'uitstel' zeggen?

Ruim drie jaar de cel in voor één messteek, best een forse straf.
pi_75662932
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 19:54 schreef k_man het volgende:

Voorwaardelijk.
pi_75662957
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 19:11 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Moet je voorstellen hoeveel jaar die jongen in de gevangenis had moeten zitten als hij, god verbied het, zichzelf had verdedigd (of een ander) en zo'n "nieuwe nederlander" had verwond.
Dan had ie helemaal niet de cel in gehoeven. Noodweer mag. Wat niet mag is buitensporig geweld - oftewel geweld dat niet nodig is om het onheil dat een ander je wil aandoen af te wenden.
pi_75662979
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 18:59 schreef Halcon het volgende:

veroordeeld tot veertig maanden cel met uitstel voor poging tot doodslag.
Wat moet ik me hierbij voorstellen?
pi_75663019
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 19:55 schreef Halcon het volgende:

[..]

Voorwaardelijk.
Eh, hij hoeft dus helemaal niet de cel in?

Of heeft hij bovenop die 40 maanden nog een voorwaardelijke straf gekregen?
pi_75663112
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 19:57 schreef k_man het volgende:

[..]

Eh, hij hoeft dus helemaal niet de cel in?

Of heeft hij bovenop die 40 maanden nog een voorwaardelijke straf gekregen?
Een korte uitleg:

Bij een straf met uitstel wordt een straf opgelegd maar niet uitgevoerd gedurende een welbepaalde proeftermijn. Tijdens de proeftermijn kan het uitstel vervallen of worden herroepen. Na de proeftermijn is het uitstel definitief en kan de straf niet
meer uitgevoerd worden. Door het uitstel vervalt de strafvordering, maar de verjaring van de straf wordt geschorst tijdens de proeftermijn.
  dinsdag 15 december 2009 @ 20:03:09 #12
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_75663277
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 19:54 schreef k_man het volgende:

pardon?
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_75663708
Oftewel dus alleen maar een voorwaardelijke straf, als het artikel compleet is. Dat is toch op z'n minst schandalig te noemen. Helemaal omdat hij zijn slachtoffer dus bijna had verlamd.
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
pi_75663736
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 19:59 schreef Halcon het volgende:

[..]

Een korte uitleg:

Bij een straf met uitstel wordt een straf opgelegd maar niet uitgevoerd gedurende een welbepaalde proeftermijn. Tijdens de proeftermijn kan het uitstel vervallen of worden herroepen. Na de proeftermijn is het uitstel definitief en kan de straf niet
meer uitgevoerd worden. Door het uitstel vervalt de strafvordering, maar de verjaring van de straf wordt geschorst tijdens de proeftermijn.

Oeps. Dus als ie verder braaf is hoeft ie helemaal niet de cel in. Da's wel tamelijk bizar.
pi_75663843
Dan klopt de tt ook niet
  dinsdag 15 december 2009 @ 20:14:28 #16
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_75663844
omg! was het een rechter uit het land van saïd? dat dit kan in belgië!
pi_75663870
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 20:03 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

pardon?
Vergelijk het even met een caféruzie ofzo, waarbij je iemand hard op z'n bakkes klopt. Dat kán ook dodelijk zijn, maar om daar nou drie jaar de cel voor in te moeten... Uiteindelijk heeft het slachtoffer hier geen blijvend letsel opgelopen - althans, dat blijkt niet uit het nieuwsbericht.

Maar goed, hij schijnt dus helemaal niet de cel in te hoeven. Da's natuurlijk wel raar.
pi_75663927
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 19:59 schreef Halcon het volgende:

[..]

Een korte uitleg:

Waarom in vredesnaam zo'n proeftijd? Om te kijken of hij niet wéér in de fout gaat? Krankzinnig weer dit.
  dinsdag 15 december 2009 @ 20:18:19 #19
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_75663992
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 20:15 schreef k_man het volgende:

[..]

Vergelijk het even met een caféruzie ofzo, waarbij je iemand hard op z'n bakkes klopt. Dat kán ook dodelijk zijn, maar om daar nou drie jaar de cel voor in te moeten... Uiteindelijk heeft het slachtoffer hier geen blijvend letsel opgelopen - althans, dat blijkt niet uit het nieuwsbericht.

Maar goed, hij schijnt dus helemaal niet de cel in te hoeven. Da's natuurlijk wel raar.
hij steekt een mes in iemands rug en jij vindt dat als een caféruzie waar iemand een 'klop' voor zijn irritante kanis krijgt? wat the fuck is er aan de hand? zijn mensen helemaal gek geworden? en de steekpartij was nog uit wraak voor een terechte actie ook!

ik ben erg bang hoe dit zich verder gaat ontwikkelen.
  dinsdag 15 december 2009 @ 20:19:28 #20
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_75664046
quote:

[..]

Dat is natuurlijk een belachelijke vergelijking, zo'n klap is 99 van de honderd keer niet dodelijk. Een messteek in de rug is altijd levensbedreigend. Plus dat de enige reden om iemand een mes in de rug te duwen kan zijn om diegene om te brengen. Een mes, of welk wapen dan ook, neem je bewust mee met het doel om daar schade mee aan te richten.

Raar trouwens dat het poging tot doodslag wordt genoemd, op het moment dat de dader achter het slachtoffer aan moet lijkt me eerder poging tot moord.
  dinsdag 15 december 2009 @ 20:23:36 #21
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_75664197
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 20:19 schreef Nobu het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk een belachelijke vergelijking, zo'n klap is 99 van de honderd keer niet dodelijk. Een messteek in de rug is altijd levensbedreigend. Plus dat de enige reden om iemand een mes in de rug te duwen kan zijn om diegene om te brengen. Een mes, of welk wapen dan ook, neem je bewust mee met het doel om daar schade mee aan te richten.

Raar trouwens dat het poging tot doodslag wordt genoemd, op het moment dat de dader achter het slachtoffer aan moet lijkt me eerder poging tot moord.
mij ook. is een gerichte moordpoging.
pi_75664339
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 20:19 schreef Nobu het volgende:
Kan zijn, maar waarvoor straf je? Voor de intentie of voor het resultaat? Daarbij is een mes natuurlijk niet persé bedoeld om mee te doden. Ik zeg ook niet dat deze misdaad net zo ernstig is als een mishandeling in een café, maar wel dat drie jaar celstraf niet idioot laag is. Al had ik daarbij het idee dat de bedoeling was dat die straf daadwerkelijk uitgezeten zou worden.
quote:
Moord is het alleen als het met voorbedachte rade was. Dat zal hier wel lastig te bewijzen zijn geweest.
  dinsdag 15 december 2009 @ 20:29:05 #23
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_75664417
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 20:27 schreef k_man het volgende:

[..]

Kan zijn, maar waarvoor straf je? Voor de intentie of voor het resultaat? Daarbij is een mes natuurlijk niet persé bedoeld om mee te doden. Ik zeg ook niet dat deze misdaad net zo ernstig is als een mishandeling in een café, maar wel dat drie jaar celstraf niet idioot laag is. Al had ik daarbij het idee dat de bedoeling was dat die straf daadwerkelijk uitgezeten zou worden.
[..]

Moord is het alleen als het met voorbedachte rade was. Dat zal hier wel lastig te bewijzen zijn geweest.
hoe lastig is een wraakpoging te bewijzen? wraak is met voorbedachte rade m.i.

maar het zal idd wel heel lastig bewijzen zijn of zo.
  dinsdag 15 december 2009 @ 20:32:38 #24
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_75664576
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 20:27 schreef k_man het volgende:

[..]

[..]
Mensen die denken met een mes niet dodelijke wonden aan te kunnen richten moeten sowieso niet los op straat lopen, elke messteek is in potentie dodelijk.
quote:
Als de dader achter het slachtoffer aan moest om hem te steken is dat genoeg bewijs over het algemeen. Maar goed, ik weet ook niet precies wat er gebeurd is natuurlijk.
pi_75666820
quote:

[..]

Iemand met een mes in de rug steken is van een heel andere orde dan iemand een vuistslag geven. Het risico dat je dan moedwillig neemt dat de ander ernstig letsel overhoud of zelfs komt te overlijden is aanzienlijk veel groter.
pi_75666823
quote:

[..]

Hij heeft het slachtoffer toen deze wilde vluchten met een mes in de rug gestoken. Dat vind ik wat anders dan iemand in een cafe op zijn gezicht slaan....
  dinsdag 15 december 2009 @ 21:52:58 #27
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_75668065
Ernstig, echt ernstig. Iq-loos tuig.

²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_75671621
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 20:29 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

hoe lastig is een wraakpoging te bewijzen? wraak is met voorbedachte rade m.i.

maar het zal idd wel heel lastig bewijzen zijn of zo.
Wraak is natuurlijk niet per definitie met voorbedachte rade. Je kunt uit wraak een moord voorbereiden en uitvoeren. Je kunt ook door wraakgevoelens worden overvallen als je iemand op straat ziet lopen en vervolgens die persoon aanvallen en doden. Beide uit wraak, maar het eerste is moord en het tweede is doodslag.
  dinsdag 15 december 2009 @ 23:36:15 #29
165392 TeenWolf
You are an animal! Woo!
pi_75672145
Dat ze mogen branden in de hel die moordenaars. (ja ik zie poging tot doodslag gewoon als moord)
Op dinsdag 7 juni 2016 23:04 Papierversnipperaar het volgende:
En waarom staat Groot Brittannië er niet tussen? Alleen al het drugs geld dat door HSBC is witgewassen levert dat land een ereplaats op.
Website ware Islam: http://harun-yahya.net/
pi_75673390
Hij had een mes bij zich en was dus iets van plan. Gewoon poging tot moord dit eigenlijk.
  woensdag 16 december 2009 @ 00:41:45 #31
798 voyeur
bemoeit zich
pi_75673880
Heel vreemd verhaal. Die 40 maanden kan ik me nog voorstellen maar dat die geheel voorwaardelijk zouden zijn kan haast niet. Kan geen andere bron vinden voor het verhaal, maar er moet meer gespeeld hebben of het is fout gerapporteerd.
Here we are now, entertain us.
  woensdag 16 december 2009 @ 01:13:21 #33
798 voyeur
bemoeit zich
pi_75674427
quote:
Dat is hetzelfde artikel in een ander blaadje. Ik bedoelde een andere bron.
pi_75674482
Heb, behalve een hele hoop andere incidenten daar, niets gevonden via Google.
  woensdag 16 december 2009 @ 01:20:35 #35
798 voyeur
bemoeit zich
pi_75674518
quote:
Op woensdag 16 december 2009 01:17 schreef Halcon het volgende:
Heb, behalve een hele hoop andere incidenten daar, niets gevonden via Google.
Same for me.
pi_75674575
Wel een apart voorval bij een carwash waar ook ene Said bij betrokken was, maar dat zal wel toeval zijn.
pi_75674614
Misschien via http://www.cass.be/juris/jurn.htm , moet je wel goed kunnen zoeken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')