Dat is de vraag niet. De vraag is of je TS zou moeten adviseren een misdrijf te plegen. Ik zeg ´nee´.quote:Op donderdag 17 december 2009 00:30 schreef Dennis_enzo het volgende:
EN hoe gaan de agenten er ooit achterkomen dat het een valse aangifte is?
Ook een beetje vreemde vraag. "U bent uw paspoort dus kwijt. Weet u waar hij is?"quote:Op donderdag 17 december 2009 00:09 schreef klusfoobje het volgende:
Ik heb eens aangifte van verlies van een pasport gedaan en moest die vraag ook beantwoorden. De vraag en het antwoord werd letterlijk in het PV gezet.
nogmaals,quote:Op donderdag 17 december 2009 09:21 schreef mgerben het volgende:
Er staat nergens in de wet dat het verboden of strafbaar is om je paspoort kwijt te raken.
En TS is hem toch kwijt? Hij heeft hem toch niet meer? Hij kan hem altijd nog later terugvinden, als dat goed uitkomt. Ook terugvinden is niet verboden.
het is nog vroeg, ik weet het, maar niemand beweert dat terugvinden verboden is. Wat wel verboden is, is het doen van valse aangifte. En als TS aangifte doet van verlies, doet hij een valse aangifte.quote:Op donderdag 17 december 2009 09:21 schreef mgerben het volgende:
Er staat nergens in de wet dat het verboden of strafbaar is om je paspoort kwijt te raken.
Je plannen zijn allang in Thailand gevestigd? Die hadden wel een paspoort?quote:Op woensdag 16 december 2009 20:24 schreef daargaanweweer het volgende:
Ben het nu ook spuugzat wil weg hier, mijn plannen waren ook allang in Thailand gevestigd.
Echt hequote:
quote:Op donderdag 17 december 2009 09:23 schreef Yozzz het volgende:
Tvp, omdat ik in eenzelfde situatie zit.
maakt dat uit?quote:Op donderdag 17 december 2009 09:51 schreef Argento het volgende:
[..]
nogmaals,
TS is hem niet kwijt omdat hij weet waar het paspoort zich bevindt. Ik snap niet dat je dat een woordspelletje noemt. Iedere bron die je raadpleegt, verstaat onder ´verlies´ van het paspoort, dat je hem verloren bent in de zin dat je niet (meer) weet waar het paspoort is. Bovendien heb je het zelf al over ´terugvinden´ en dat impliceert dus wel degelijk dat je eerst niet wist waar het paspoort zich bevond. Als TS het paspoort terugkrijgt van zijn ouders, of het zelf terugpakt, kun je daar met de beste wil van de wereld geen ´terugvinden´ uit construeren. Over woordspelletjes gesproken.
Als iemand anders jouw paspoort afneemt, ben je het paspoort niet verloren (je bent hooguit het bezit verloren, maar dat is wat anders), maar is het gestolen. Dan moet TS dus geen aangifte doen van verlies, maar van diefstal. En als ie zn ouders geen strafrechtelijke verdenking wil aandoen, moet ie het via de burgerlijke rechter spelen.
Ja het is diefstal, maar geen verlies van je auto.quote:Op donderdag 17 december 2009 12:03 schreef Catch22- het volgende:
[..]
maakt dat uit?
Als ik je auto pik en in mijn garage zet en je weet dat , is het nog steeds diefstal toch? Of ga je dan ook geen aangifte doen?
Juridisch geneuzel. Technisch gezien heb je gelijk, maar zou jij aangifte doen tegen je eigen ouders?quote:Op donderdag 17 december 2009 12:49 schreef Argento het volgende:
[..]
Ja het is diefstal, maar geen verlies van je auto.
Ik heb ook al een aantal maal gezegd dat als TS per se aangifte moet doen, hij aangifte moet doen van diefstal van het paspoort, niet van het verlies ervan.
Dat wil ik dus vermijden. Het gaat mij erom dat ze me mening respecteren dat ik daarheen wil, ik wil ze niet bedriegen, maar soms is het niet anders..quote:Op donderdag 17 december 2009 00:35 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
Wat denk je, zouden die ouders niet vreemd staan te kijken als zonlief plots een paspoort heeft? Kun jij voorspellen wat ze dan doen?
Ik zeg ook nee, maja.....quote:Op donderdag 17 december 2009 08:59 schreef Argento het volgende:
[..]
Dat is de vraag niet. De vraag is of je TS zou moeten adviseren een misdrijf te plegen. Ik zeg ´nee´.
Ik heb niks meer met haar, plus daar ben ik nooit ingetrapt.quote:Op donderdag 17 december 2009 11:42 schreef davo1979 het volgende:
Kijk je uit dat je niet belazerd word door dat meisje. Een roze bril laat je anders tegen dingen kijken!
Haha, sorry! Het is ook zo'n rot woord.....quote:Op donderdag 17 december 2009 14:12 schreef ioko het volgende:
TS, zou je aub psycholoog kunnen schrijven ipv pshycoloog? Ik ben psycholoog en het doet pijn aan mijn ogen.
jaquote:Op donderdag 17 december 2009 12:55 schreef ioko het volgende:
[..]
Juridisch geneuzel. Technisch gezien heb je gelijk, maar zou jij aangifte doen tegen je eigen ouders?
Hij is hem kwijt en weet niet waar hij is.quote:Op donderdag 17 december 2009 12:49 schreef Argento het volgende:
[..]
Ja het is diefstal, maar geen verlies van je auto.
Ik heb ook al een aantal maal gezegd dat als TS per se aangifte moet doen, hij aangifte moet doen van diefstal van het paspoort, niet van het verlies ervan.
Ok, dat kan. Maar snap je ook dat dat voor andere mensen wellicht geen optie is?quote:
quote:Op donderdag 17 december 2009 09:23 schreef Yozzz het volgende:
Tvp, omdat ik in eenzelfde situatie zit.
neequote:Op donderdag 17 december 2009 14:19 schreef ioko het volgende:
[..]
Ok, dat kan. Maar snap je ook dat dat voor andere mensen wellicht geen optie is?
Is er geen gulden middenweg? Dat je bijvoorbeeld het paspoort ongeldig laat maken omdat er misbruik van wordt gemaakt of iets dergelijks? En dan een nieuwe aanvragen?quote:
Helaas.quote:Op donderdag 17 december 2009 18:31 schreef Maraca het volgende:
[..]
Is er geen gulden middenweg? Dat je bijvoorbeeld het paspoort ongeldig laat maken omdat er misbruik van wordt gemaakt of iets dergelijks? En dan een nieuwe aanvragen?
en als je het als Pshycoloog schrijft is het misschien ook verstandig eerst je middelbare school af te maken.quote:Op dinsdag 15 december 2009 19:02 schreef Lano het volgende:
Als je een psycholoog nodig hebt is het misschien niet heel raar dat je ouders je neit alleen naar de andere kant van de wereld laten gaan, no offence
Dat gaat wel lukken. Een houder mag onder omstandigheden wel namens de eigenaar revindiceren (wel via 6:162 lijkt me). Des te meer omdat je als paspoorthouder gehouden bent om het document zorgvuldig te bewaren, en het terugvorderen van iemand die het document onrechtmatig onder zich heeft, daartoe het recht, zoniet de plicht geeft.quote:Op donderdag 17 december 2009 23:53 schreef Argento het volgende:
[..]
Ofschoon ik me nu afvraag of TS uberhaupt wel kan procederen in kort geding, omdat het niet zijn paspoort is maar dat van de NL staat.
goed punt en ik denk dat je gelijk hebt mbt 6:162 BW. Ik vermoed echter dat de houder die revindiceert obv 5:2 BW van een koude kermis thuiskomt, aangezien die bevoegdheid (volgens mij) uitsluitend aan de eigenaar toekomt.quote:Op vrijdag 18 december 2009 09:17 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Dat gaat wel lukken. Een houder mag onder omstandigheden wel namens de eigenaar revindiceren (wel via 6:162 lijkt me). Des te meer omdat je als paspoorthouder gehouden bent om het document zorgvuldig te bewaren, en het terugvorderen van iemand die het document onrechtmatig onder zich heeft, daartoe het recht, zoniet de plicht geeft.
Als de houder dat niet zou kunnen, zou een houder over het algemeen wel heel erg slecht staan als iemand zijn rechten frustreert.
Ook aan de bezitter, op grond van 3:125 jo 5:2 BW, maar nu dwalen we wel heel ver af.quote:Op vrijdag 18 december 2009 10:39 schreef Argento het volgende:
[..]
goed punt en ik denk dat je gelijk hebt mbt 6:162 BW. Ik vermoed echter dat de houder die revindiceert obv 5:2 BW van een koude kermis thuiskomt, aangezien die bevoegdheid (volgens mij) uitsluitend aan de eigenaar toekomt.
quote:Op vrijdag 18 december 2009 10:44 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Ook aan de bezitter, op grond van 3:125 jo 5:2 BW, maar nu dwalen we wel heel ver af.
Grappig. Als 33-jarige ging het me onlangs toch maandenlang prima af. Auto gekocht, zorgverzekering afgesloten, geboorteaangifte gedaan, allemaal zonder paspoort.quote:Op woensdag 16 december 2009 23:37 schreef Tezz het volgende:
Besef jij wel dat je zonder paspoort sowieso niets kan doen?
- Je kunt geen andere baan nemen (immers ID-plicht)
- Je kunt geen discotheek in (immers ID-plicht)
- Je kunt uberhaupt de straat niet op (immers ID-plicht)
- Je kunt geen huurhuis nemen of hypotheek afsluiten (immers ID-plicht)
- Je kunt geen verzekering nemen (immers ID-plicht)
- Je kunt geen auto kopen en kentekenbewijs regelen (immers ID-plicht)
- Je kunt geen bankrekening openen (immers ID-plicht)
- Je kunt geen studie of opleiding volgen (immers (ID-plicht)
En ga zo nog maar eventjes door.....
Ziek verhaal hoor. Klopt geen snars van. Zonder ID-bewijs kun je gewoon niet leven als 23-jarige.
Dan is het hele id-beleid in Nederland compleet een wassen neus!quote:Op vrijdag 18 december 2009 15:13 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Grappig. Als 33-jarige ging het me onlangs toch maandenlang prima af. Auto gekocht, zorgverzekering afgesloten, geboorteaangifte gedaan, allemaal zonder paspoort.
Hoe heb je je gelegitimeerd, met je rijbewijs?quote:Op vrijdag 18 december 2009 15:13 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Grappig. Als 33-jarige ging het me onlangs toch maandenlang prima af. Auto gekocht, zorgverzekering afgesloten, geboorteaangifte gedaan, allemaal zonder paspoort.
quote:Op vrijdag 18 december 2009 15:36 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Hoe heb je je gelegitimeerd, met je rijbewijs?
Maar ik denk niet dat je met je rijbewijs naar Thailand kunt.quote:
Klopt. Maar de stelling was dat je zonder paspoort gewoon niet kunt leven.quote:Op vrijdag 18 december 2009 15:43 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar ik denk niet dat je met je rijbewijs naar Thailand kunt.
Ja, ik begrijp dat ook niet. Maar je kan toch een aanklacht indienen tegen iemand die je paspoort achterhoudt? Als je zeker weet dat die persoon jouw paspoort heeft en dat niet wil teruggeven sta je volgens mij gewoon in je recht hier werk van te maken. Alleen niet als je niet wilsbekwaam bent (boven je 18e). Ik snap het probleem niet zo goed. TS baalt van zijn ouders, wil zijn eigen weg gaan, maar wil geen stappen ondernemen om daadwerkelijk zijn eigen ding te doen.quote:Op donderdag 17 december 2009 23:53 schreef Argento het volgende:
[..]
Helaas.
Maar ik snap het probleem ook niet. Ouders die het nodig vinden om het paspoort van hun 23 jarige zoon af te pakken, moeten niet raar opkijken als er aangifte wordt gedaan of een dagvaarding in kort geding wordt gepresenteerd. Ofschoon ik me nu afvraag of TS uberhaupt wel kan procederen in kort geding, omdat het niet zijn paspoort is maar dat van de NL staat.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |