abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75642293
quote:

In het jaar dat ik in de eerste klas van de Lagere School zat maakte ik ook kennis met het verschijnsel schooltandarts.
Twee keer per jaar werd de rust verstoord doordat er twee vrouwen binnenkwamen met een witte verpleegstersschort en een soort koffer.
De vrouwen keken streng en zagen er niet erg toeschietelijk uit dus dat beloofde niet veel goeds.
Ze legden twee bakjes neer op de tafel van de meester en een pak kaarten met daarop een afdruk van een gebit. In het éne bakje zaten kleine ronde spiegeltjes aan een steel en een soort haakjes, ook aan een steel: het andere bakje was leeg. Dat bakje was, zo bleek,voor de gebruikte spiegeltjes en haakjes.
Eén voor één moesten we naar de tafel toe, onze naam werd gevraagd, daarna moesten we onze mond opendoen. De ene vrouw keek met zo'n spiegeltje in je mond en morrelde wat rond met een haakje, vervolgens mompelde ze iets onverstaanbaars waarop de andere vrouw begon te schrijven op een kaart. De hele klas werd op die manier afgewerkt en toen ze verdwenen gingen we weer verder met de les.
De meester vertelde dat de kinderen bij wie gaatjes waren gevonden naar de schooltandarts moesten in de Doornstraat, alleen wist hij niet wie die kinderen waren.
Iedereen had natuurlijk wel van oudere leerlingen gehoord over de verschrikkingen van de schooltandarts en de martelende onzekerheid of je inderdaad een gaatje had maakte dat je heel nerveus werd als er iemand het klaslokaal binnenkwam. Op ieder moment kon er iemand binnen komen die met het slechte nieuws kwam dat je de volgende dag mee moest naar de Doornstraat.
De eerste twee keren had ik geluk, er waren geen gaatjes maar de derde keer moest ik er aan geloven. Op de dag dat het ging gebeuren werd ik wakker met buikpijn. Ik kwam op school en daar bleek dat ik niet de enige was met buikpijn van de zenuwen. Onze klas werd overgenomen door een andere meester en wij wandelden met onze eigen meester naar de Doornstraat. Het was een half uur lopen.
De tandarts zat in een grote ruimte en om de stoel zat een wit gordijn zodat je niet gezien werd als je in de tandartsstoel zat.
Maar gehoord werd je wel! Eén van de kinderen voor mij huilde en die werd heel bars toegesproken. Ik besloot om geen spier te vertrekken hoeveel pijn het ook zou doen.
Toen ik aan de beurt was zag ik pas echt wat me te wachten stond maar vluchten was geen optie, dus ik ging zitten, deed mijn mond open en beleefde voor de eerste keer de pijn van het boren in een kies met een boor die door een draad werd aangedreven. Het was nog erger dan ik had verwacht. Gelukkig was het een klein gaatje en duurde het niet al te lang. Ik voelde me wel behoorlijk genomen en ik was best bang voor die twee krengen en die chagrijnige barse vent.
Je bent erg flink", zei een vrouw en daarna mocht ik weer bij mijn klasgenootjes gaan zitten. God, wat was ik opgelucht dat het voorbij was!
Dit drame heeft zich nog een aantal keren herhaald en ik verzuchtte vaak dat het leven leuk was als je maar nooit naar de tandarts hoefde.
Gelukkig zijn er nu andere technieken, de tandartsen zijn vriendelijker, maar ik denk dat veel mensen van mijn generatie dankzij de schooltandarts een angst voor de tandarts hebben.
Het heeft bij mij in ieder geval een aardig tijdje geduurd voordat ik er overheen was.
bron

Wat ik me herinner van de schooltandarts is dat 2 of 3 leerlingen helemaal verkrampt van angst uit de les werden gehaald en naar een grote bus moesten die buiten voor de speeltuin stond geparkeerd. Ze vertelden horror verhalen hoe vreselijk het wel niet was. Ikzelf hoefde er gelukkig niet heen.

Wat herinner jij van de schooltandarts? Werd jij uit de les gehaald?
pi_75642433
Ik ben nog nooit naar de 'schooltandarts' geweest. ;/
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
pi_75642612
Ik ook niet, wij hadden genoeg geld blijkbaar voor de tandarts. Want dat was toch de reden?

Schooldokter ken ik dan, helaas, wel
pi_75642625
Hier heb ik nog nooit van gehoord.
  dinsdag 15 december 2009 @ 10:36:49 #5
243159 Lundegaard
You're darned tootin'
pi_75642762
De Horrorbus. Als je `m zag staan, wist je gewoon dat daarbinnen zich iets vreselijk moest afspelen.
Die bus naast de school was de ware hel die op aarde was gekomen.
pi_75643541
zal wel voor mijn tijd geweest zijn
  dinsdag 15 december 2009 @ 11:05:54 #7
269888 garriej
ik las ondertieten.
pi_75643589
ik laat geen cheap ass "dokter" aan me zitten, tandards in een bus , was het geen woonwagen?
We are all going to die someday. For the lucky few of us it'll be nice and fast. But for most of us it'll be just as long and slow and painful as a conversation with you.
Xbox live:garriej
  dinsdag 15 december 2009 @ 11:05:57 #8
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_75643593
Je moest zo'n bus in inderdaad en dan kregen we poetsles. Dat was hooguit een beetje stom, maar nog niet vreselijk. Echt vreselijk was... de fluoridebehandeling.
Echt zo goor was dat. Dat spul was al vies en dan ging je er nog van kwijlen ook.

[ Bericht 0% gewijzigd door Frollo op 15-12-2009 11:21:00 ]
  dinsdag 15 december 2009 @ 11:12:45 #9
243159 Lundegaard
You're darned tootin'
pi_75643788
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 11:05 schreef garriej het volgende:
ik laat geen cheap ass "dokter" aan me zitten, tandards in een bus , was het geen woonwagen?
LOL
  dinsdag 15 december 2009 @ 11:27:15 #10
155694 Paulus-de-Boskabouter
Vandaag zonder rode puntmuts
pi_75644237
De bus die voor de school stond....
Ik ben maar 1 keer geweest en daarna kregen ze mij nooit meer naar binnen!
Nachtmerries kreeg ik er van.

Ik ging na die eerste keer naar een normale tandarts en nooit meer naar de schooltandarts geweest. De normale tandarts was ook een stuk aardiger en tot de dag van vandaag heb ik nog steeds geen probleem om naar de tandarts te gaan.
Paulus mist zijn vriendjes uit het bos....
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 15 december 2009 @ 14:04:29 #11
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_75649204
In zo'n lellijke bus, in een groepjes naar binnen..... brrrr was bij ons zo'n enge vrouw

Wat mij nog heel goed bijstaat is dat zee soort van puzzle hadden in de vorm van een kaas voor tijdens het wachten
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  dinsdag 15 december 2009 @ 15:12:34 #12
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_75651560
daar heb ik echt nog nooit van gehoord! Zolang als ik al weet gingen wij naar de gewone tandarts. Ook nooit zo'n bus gezien.
"najazeg heeft geen abonnement"
Nee, en ik ga er ook geen aanschaffen, brutale vlerk!
ik heb twee eervolle vermeldingen op mijn naam staan! *O*
pi_75658799
Dat heb ik nooit gekend, alleen de schoolarts.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 15 december 2009 @ 18:15:32 #14
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_75658853
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 18:14 schreef verleiding het volgende:
Dat heb ik nooit gekend, alleen de schoolarts.
die aan je balletjes ging voelen
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_75735185
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 18:15 schreef rubbereend het volgende:

[..]

Daar had ik dan weer geen last van .
Ik heug me wel dat ik niet verder uit de kleren wilde gaan, en dat ze boos op me werden .

[ Bericht 14% gewijzigd door verleiding op 17-12-2009 17:07:16 ]
pi_75736853
Mensen die bang zijn voor de tandarts
pi_75756677
Nooit een schooltandarts of arts gehad
  vrijdag 18 december 2009 @ 10:37:44 #18
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_75760090
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 18:15 schreef rubbereend het volgende:

[..]

Wat ik me nu ineens afvraag... hoe ging dat dan bij meisjes? Zat die dan aan het clitje te voelen? Vast niet, want kindermisbruik (maar then again, dat had voor jongetjes dan ook moeten gelden. Ach, whatever...
"najazeg heeft geen abonnement"
Nee, en ik ga er ook geen aanschaffen, brutale vlerk!
ik heb twee eervolle vermeldingen op mijn naam staan! *O*
pi_75760786
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 07:47 schreef Basekid_NZ het volgende:
Nooit een schooltandarts of arts gehad
Wel een tandartsassistente.
pi_75769161
Ik kan me er nog wel iets vaags van herinneren, in ieder geval die bus die er af en toe stond.

Van de schoolarts heb ik levendiger herinneringen. Ik liet me elk jaar vrijwillig betasten door haar.
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 11:05 schreef Frollo het volgende:
Echt vreselijk was... de fluoridebehandeling.
Echt zo goor was dat. Dat spul was al vies en dan ging je er nog van kwijlen ook.
Dat was echt superranzig. Ik heb een keer de tandartsassistente ondergespuugd met dat ellendige spul + slijmslierten...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  vrijdag 18 december 2009 @ 19:41:26 #21
236839 TimKuik
Illegaal downloaden mag niet!
pi_75780358
Hmmzz, voor mijn tijd denk ik. Wel ken ik de schoolarts.
This crypto stuff is all hype anyway, nothing will ever replace Windows 10.
pi_75917753
ik kan me er ook vaag van herinneren , dat je bijna helemaal uit de kleren moest alleen onderbroek mocht aan blijven en dan moest ik ook zo'n oog test doen met zo'n bril met rode en groene glas.
en dan werd je op gemeten enzo.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_75918516
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 11:31 schreef sjoemie1985 het volgende:
ik kan me er ook vaag van herinneren , dat je bijna helemaal uit de kleren moest alleen onderbroek mocht aan blijven en dan moest ik ook zo'n oog test doen met zo'n bril met rode en groene glas.
en dan werd je op gemeten enzo.
Aparte tandarts dan.
pi_75924066
Ik weet nog dat een klasgenootje na een bezoek aan de schooltandarts met een hanglip een spreekbeurt moest doen. We hadden een juf die zo uit de verhalen van Roald Dahl leek te zijn gekomen.

Zelf altijd naar een gewone tandarts geweest, omdat mijn moeder via via via via via allerlei horrorverhalen over schooltandartsen gehoord had. (dochtertje van een vriendin van een kennis moest 8 van haar 16 volwassen kiezen laten trekken, en toen trokken ze de verkeerde 8.)
pi_76011701
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 11:50 schreef ruud.nl het volgende:

[..]

Aparte tandarts dan.
ik had geen zin om een topic te openen voor de schoolarts, dus zette ik het hier maar neer.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')