FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Ruilen, maar geen geld terug?
Osrampdinsdag 15 december 2009 @ 08:56
In hoeverre kan een winkel zich houden aan de regel dat er geen geld terug wordt gegeven? Ik heb iets gekocht dat ik niet ga gebruiken en wil het terugbrengen. Het zit nog in de ruilperiode van 14 dagen.
Nou hoor ik dat die winkel geen geld terug geeft en er is niks in die zaak dat ik nodig heb. En om nou maar iets onzinnigs anders te kopen heb ik ook geen behoefte aan.

Hoezeer is omruilen beperkt tot ruilen zonder geld terug?
Five_Horizonsdinsdag 15 december 2009 @ 08:57
Ruilen is een gunst.

Een winkel hoeft geen geld terug te geven.
En1gmadinsdag 15 december 2009 @ 08:58
Ze zijn niet verplicht om geld terug te geven.
lighteddinsdag 15 december 2009 @ 09:01
Dit is al zo vaak langsgekomen, ben je bekend met de "search" functie?


wendytjedinsdag 15 december 2009 @ 09:13
vraag of iemand anders graag iets uit die winkel wil.... of koop cadeautjes voor later
Marijkezwolledinsdag 15 december 2009 @ 09:20
Er is ook zoiets als Consuwijzer. Die leggen het ook haarfijn uit op hun website
Lariekoekdinsdag 15 december 2009 @ 09:20
Vraag anders om een tegoedbon.
Dennis101dinsdag 15 december 2009 @ 09:26
Fysieke winkels hebben het recht om zelf hun ruilregeling te bepalen, internetwinkels moeten zich over het algemeen (er zijn uitzonderingen) aan 7 dagen zichttermijn houden waarbinnen de klant het product terug kan sturen en dan zijn geld terugkrijgt.
onzichtbaredinsdag 15 december 2009 @ 09:39
zelfde als de kijkshop schiedeam ook van die l llen ja daar worden ze rijk van en maar klagen ja als de baas geen 3x op vacantie ken kooppie koopie niks ruillie ruillie
En1gmadinsdag 15 december 2009 @ 09:40
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 09:39 schreef onzichtbare het volgende:
zelfde als de kijkshop schiedeam ook van die l llen ja daar worden ze rijk van en maar klagen ja als de baas geen 3x op vacantie ken kooppie koopie niks ruillie ruillie
_Flash_dinsdag 15 december 2009 @ 09:45
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 09:39 schreef onzichtbare het volgende:
zelfde als de kijkshop schiedeam ook van die l llen ja daar worden ze rijk van en maar klagen ja als de baas geen 3x op vacantie ken kooppie koopie niks ruillie ruillie
Anders denk je eerst na voor het koopie koopie.

[ Bericht 0% gewijzigd door _Flash_ op 15-12-2009 09:55:00 ]
#ANONIEMdinsdag 15 december 2009 @ 09:50
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 09:39 schreef onzichtbare het volgende:
zelfde als de kijkshop schiedeam ook van die l llen ja daar worden ze rijk van en maar klagen ja als de baas geen 3x op vacantie ken kooppie koopie niks ruillie ruillie
Pietverdrietdinsdag 15 december 2009 @ 09:51
Daarom kan je beter bij een goede shop op internet kopen
k-Rindinsdag 15 december 2009 @ 09:51
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 09:45 schreef _Flash_ het volgende:

[..]

Anders denk je eerst naar voor het koopie koopie.
Ik denk nooit naar.
Dlocksdinsdag 15 december 2009 @ 10:10
Je kunt het ook iedere 14 dagen opnieuw gaan ruilen tot het moment dat die winkel wel iets heeft wat jij wil hebben.
addie84dinsdag 15 december 2009 @ 10:15
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 09:39 schreef onzichtbare het volgende:
zelfde als de kijkshop schiedeam ook van die l llen ja daar worden ze rijk van en maar klagen ja als de baas geen 3x op vacantie ken kooppie koopie niks ruillie ruillie
Ik ben er even stil van..
Levitationdinsdag 15 december 2009 @ 10:23
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 09:39 schreef onzichtbare het volgende:
zelfde als de kijkshop schiedeam ook van die l llen ja daar worden ze rijk van en maar klagen ja als de baas geen 3x op vacantie ken kooppie koopie niks ruillie ruillie
"onleesbare" was een betere username geweest voor je.
Dennis101dinsdag 15 december 2009 @ 10:25
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 10:23 schreef Levitation het volgende:

[..]

"onleesbare" was een betere username geweest voor je.
Mwah, als hij gewoon zijn username waarmaakt vind ik het ook wel best
dabadbassdinsdag 15 december 2009 @ 13:45
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 08:57 schreef Five_Horizons het volgende:
Ruilen is een gunst.


-edit-

shit: hij heeft gelijk
Levitationdinsdag 15 december 2009 @ 13:46
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 13:45 schreef dabadbass het volgende:

[..]


Je kunt wel lachen, maar juridisch is het gewoon correct.
Je hebt namelijk een overeenkomst gesloten dat je product X koopt en je was bij je volle verstand toen je dat deed. Dat je daarna toch liever product Y had gehad is jouw probleem, niet dat van de winkel.
Geldt overigens natuurlijk niet als een product kapot is, maar dat heeft met garantie te maken, niet met ruilen.
Dennis101dinsdag 15 december 2009 @ 13:47
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 13:45 schreef dabadbass het volgende:

[..]

Jij ziet dat anders?
Medewerker-1dinsdag 15 december 2009 @ 13:51
Beste Osramp,

Wanneer je een product koopt, en dit niet een koop op afstand betreft (zoals via internet of telefonisch) is ontbinding of annulering van de koopovereenkomst in beginsel niet mogelijk.

Als je een product koopt dat je bij nader inzien niet nodig blijkt te hebben is dit geen reden om van de koop af te kunnen. Dit is enkel mogelijk in bijzondere situaties, o.a. als er sprake is van dwang, dwaling, bedrog of misbruik van omstandigheden.

In de algemene voorwaarden kan geregeld worden dat je toch op een gesloten koopovereenkomst mag terugkomen, bijvoorbeeld dat je een product mag omruilen. Of de verkoper/winkel geld teruggeeft of dat een product enkel kan worden geruild is een eigen beleid van de verkoper/winkel. Verkoper/winkel is dus niet verplicht om een gekocht product terug te nemen.

Met vriendelijke groet,

Medewerker-1
het Juridisch Loket
JumpingJackydinsdag 15 december 2009 @ 14:24
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 13:51 schreef Medewerker-1 het volgende:
Beste Osramp,

Wanneer je een product koopt, en dit niet een koop op afstand betreft (zoals via internet of telefonisch) is ontbinding of annulering van de koopovereenkomst in beginsel niet mogelijk.

Als je een product koopt dat je bij nader inzien niet nodig blijkt te hebben is dit geen reden om van de koop af te kunnen. Dit is enkel mogelijk in bijzondere situaties, o.a. als er sprake is van dwang, dwaling, bedrog of misbruik van omstandigheden.

In de algemene voorwaarden kan geregeld worden dat je toch op een gesloten koopovereenkomst mag terugkomen, bijvoorbeeld dat je een product mag omruilen. Of de verkoper/winkel geld teruggeeft of dat een product enkel kan worden geruild is een eigen beleid van de verkoper/winkel. Verkoper/winkel is dus niet verplicht om een gekocht product terug te nemen.

Met vriendelijke groet,

Medewerker-1
het Juridisch Loket
Dit is toch hierboven al lang en breed gezegd?
Dennis101dinsdag 15 december 2009 @ 14:26
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 14:24 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Dit is toch hierboven al lang en breed gezegd?
Er zijn nog altijd van die grappenmakers die het dan nog niet doorhebben.
Osrampdinsdag 15 december 2009 @ 18:16
Okee, duidelijk, maar dat was het al snel. Heb alleen niet eerder kunnen reageren. Dan maar iets anders uitzoeken. Het gaat trouwens om een bluetooth uitbreiding voor mijn autoradio. Alleen is de radio gestolen (frontje heb ik nog, jaja), dus aan die uitbreiding heb ik niks meer. Ik wil die dus graag terugbrengen. Misschien ruil ik het wel om voor een nieuwe radio, al ben ik best tevreden met het heel erg cheapass ding met goeie ontvangst. Mis alleen de iPod aansluiting Radio's zijn in die winkel alleen way overpriced, dus niet zoveel zin in, en ik hoef geen nieuwe radio eigenlijk. Oude beestje dat ik heb is goed genoeg en diefstalvriendelijk.
r_onedinsdag 15 december 2009 @ 18:23
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 18:16 schreef Osramp het volgende:
Okee, duidelijk, maar dat was het al snel.
Ja, al na het eerste woord in de TT.
Ruilen is immers niet synoniem voor retourneren.