quote:
Op dinsdag 15 december 2009 00:02 schreef FunkyHomosapien het volgende:zo zie je maar dat de cultuur waar je in opgroeit wel degelijk effect heeft op je toekomst, en dat een kind affectie en aandacht nodig heeft.
de schuld mag vaak grotendeels bij de ouders gelegd worden.
Dat is een negatief. Er zijn legio studies geweest met één eiige tweelingen, al sinds mensenheugenis, waaruit is gebleken dat heel veel sociaal-maatschappelijke factoren idd een bepaalde mate van invloed kunnen hebben. Maar het vreemde is dat juist de één eiige tweelingen in hun levensloop door de beugel genomen zo'n beetje dezelfde keuzes etc lijken te maken. Óók wanneer ze bij de geboorte gescheiden worden van elkaar en verder geen contact hebben met elkaar en in totaal andere sociale/financiele omgevingen worden opgevoed.
Er zijn veel verschillende boeken over te vinden. Interessant om te lezen. Ja, het heeft invloed. Nee, het is niet bepalend. De materie is VEEL en VEEL te complex om te kunnen stellen dat het door slechts DNA, "karakter/temperament", gebeurtenissen, sociale setting etc komt. Het is een hele wirwar van invloeden op een kind die dingen bepalen. En studies spreken elkaar ook geregeld tegen. Statistisch zijn er echter wel conclusies uit te trekken, ik zal eens kijken of ik wat boeken terug kan vinden, en eventueel de bron vermelden. I wouldn't hold my breath though....
Met name de manier waarop een (klein) kind dingen ervaart lijkt doorslaggevend te zijn voor hoe iemand zich ontwikkeld. Waarom reageert het ene kind nieuwsgierig op een harde knal, en het andere kind/baby wordt er juist helemaal panisch van. Het blijft een heel grijs gebied, we weten er ondanks alle studies en kennis, gewoon nog veel te weinig van -> hoe het brein werkt. Hoe Tim Kuik werkt weten we wel, maar dat andere brein niet.
Ik kom uit een veel rotter gezin als de meeste mensen, zoals je wel zult begrijpen. En ondanks mijn afgeven op de maatschappij, durf ik te stellen dat ik in het dagelijks leven een grote aanwinst voor deze wereld ben. En ja.... dat is moeilijk te geloven, maar ik geloof het echt.
Nu zou dat best weleens kunnen verklaren waarom ik hier in een kamertje met witte zachte muren zit met mn handjes op mn rug gebonden.....

Vermoed ik.
Ik ben gewoon heel handig met mn blackberry.
[ Bericht 9% gewijzigd door Aarskaboutertje op 15-12-2009 00:56:11 ]
“Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something.”