Gisteravond reed ik op de afsluitdijk, van uit het verre Friesland terug naar homie Amsterdam. Kennelijk wilden meerdere mensen weer terug naar de bewoonde wereld, want het was aardig druk voor de zondag avond. De dijk leent zich altijd perfect voor een stukje stevig het gaspedaal intrappen en gezien ik zelf daar ook niet zo vies van ben, cruisete ik lekkers op de linkerbaan langs de Opel Corsa's

en zulks op de rechter richting huis.
Opeens zie ik in mijn achteruitkijkspiegel een stel halogene stippen opdoemen, die verbazend snel dichterbij komen. Binnen enkele seconden zitten ze zo dicht op me en ik realiseer me snel dat de beste man(?) mij van de weg wil drukken. Dude, we rijden al 170, moet dat nou echt opdringerig en aso? Zodra ik kan, ga ik heus wel naar rechts.
Maar als ik beter kijk, zie ik vlak achter hem, nog een stel halo's, onmiskenbaar een dikke audi van het nieuwere soort die, naar mijn vermoeden, op zijn beurt ook weer een beetje zitten te sarren. Deze auto slingert een beetje links en rechts achter zijn voorganger en ergens schiet het woord 'straatrace' door mijn hoofd. Niet zo vreemd, gezien de plek, de tijd en blijkbaar vette auto's.
Goed, ik trap het gaspedaal nog een beetje in en zodra we de stoet bravere weggebruikers hebben ingehaald, ga ik naar de rechterbaan en werp nietsvermoedend nog even snel een blik op de passerende racers. Kutklevers

. Mijn ogen flitsen nog net over het kenteken van de voorste auto, inmiddels duidelijk een S80: dubbel A. Het koninklijk huis

! De dikke A6 daarachter rijdt noch links noch rechts, maar in het midden. Duidelijk beveiliging dus.
Mijn bijrijder googelt inmiddels het kenteken en het blijkt niemand minder dan onze kroonprins

! Lang leve de koning en mobiel internet! Koningsgezind als ik ben (heus waar!) probeer ik een beetje bij hem in de buurt te blijven! Vet man, W. A. zomaar heel dichtbij! Misschien vangen we wel een glimp op van Max

!
Echter tot mijn ontzet blijkt het tempootje behoorlijk aan te houden! De kroonprins heeft de sokken erin zeg

! We knallen met gemiddeld 170/180 op de teller langs de akkers van Noord-Holland naar het zuiden. Op zich wel prima, zij snel thuis, wij snel thuis

.
Maar hee, moet onze aanstormende king niet het goede voorbeeld geven aan ons nederige burgers? Of is hij gevrijwaard van snelheidsbeperkingen? Probably not, maar komen de boetes straks wel weer voor de rekening van de brave belastingbetaler. Of zou zijn chauffeur gewoon lekker ff plankie plankie doen zodra de prins een uiltje knapt

?
Hoe het ook zij; verschil moet er nou eenmaal wezen, maar als ik straks alsnog een brief uit Leeuwarden op de mat krijg, stuur ik hem door naar Z.K.H. Want zeg nou zelf, het is toch zeker zijn eigenste schuld?
Overigens ben ik wel live getuige van de goede beveiliging van de prins! (Misschien wel mede door Umberto

!) Hem inhalen wordt onmogelijk gemaakt door de Audi en op het moment dat iemand op de ring van Amsterdam te dicht achter hem zit, verschijnt er prompt op de achterruit: "Politie, houd afstand!".
Klacht:
- Z.K.H. (chauffeur) schuldig aan kleven.
- Z.K.H. (chauffeur) schuldig aan ruim overschrijden van de maximum snelheid.
- Z.K.H. krijgt vast geen bekeuring en lijkt dus gevrijwaard van NL verkeersregels.
- T.S. schuldig aan dezelfde overtreding en krijgt misschien boete

Antiklacht:
- Dikke auto's
- Koninklijk huis

Max!
- Mobiel internet!
Vraag:
- Mag dat?? Mag het koninklijk harder rijden? Ik bedoel, als wij burgers dat doen, zijn we in overtreding, omdat we de verkeersveiligheid in gevaar brengen. Maar zij toch ook?