abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75610466
Ok heb dus net mijn OV-kaart ergens laten vallen, normale procedure is een nieuwe aan te vragen. Ik heb echter nog wel de beschikking over de ov-chipkaart (ik reis met de trein naar R'dam, In r'dam met metro en bus) Ik ben dus eigenlijk niet van plan een nieuwe aan te vragen voor deze laatste week, maar mijn vraag is dus of ik nu bij IB-groep wel of niet moet melden dat ik mijn ov-kaart ben verloren, of dat ik er gewoon maar over moet zwijgen?

Hoe zit het trouwens met de invoering van ov-chipkaart per 1 jan 2010? Wordt die chipkaart dan overal in Nederland gebruikt (dus ook in bussen?)
  maandag 14 december 2009 @ 13:11:55 #2
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_75610527
Je kunt euh bijna je ov-abo op je ov-chipkaart zetten. Vanaf de 16e volgens mij. Heb je een brief over gehad. Dus ik denk dat je dan geen papieren versie hoeft te halen voor die paar weken. Je kunt natuurlijk gewoon even bellen met de ib-groep ofzo.
pi_75610630
ze hoeven m toch niet terug, dus als je m niet nodig hebt lekker laten zo
je kan zelfs je chipkaart al gebruiken toch? dan maakt t al helemaal niks uit
Op donderdag 22 mei 2008 10:28 schreef Spittie het volgende:
swarma spam hoer
Op maandag 4 mei 2009 16:09 schreef Broekpaling het volgende:
Swarmahoer, deleting your posts while users are still writing them.
pi_75610685
je moet je OV kaart toch inleveren als je er geen recht meer op hebt? Of is dat tegenwoordig niet meer?

Is al weer even geleden dat ik een OVkaart had...
Een goed begin is het halve werk
Maar een goed begin is maar de helft
  maandag 14 december 2009 @ 13:20:26 #5
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_75610765
quote:
Op maandag 14 december 2009 13:17 schreef craftyvirus het volgende:
je moet je OV kaart toch inleveren als je er geen recht meer op hebt? Of is dat tegenwoordig niet meer?

Is al weer even geleden dat ik een OVkaart had...
TS is zn papieren versie kwijt, geldig tot eind december 2009. Als je halverwege het jaar stopt met je studie o.i.d. moet je idd je ov inleveren, maar dat zal bij ts in de komende week niet meer het geval zijn lijkt mij...
pi_75610831
Je rijdt in principe wel zwart als je alleen je OV-chipkaart bij je hebt. Het is nu nog verplicht ook de papieren versie bij je te hebben.
Op dinsdag 1 september 2009 17:55 schreef Graseter het volgende:
Sinceria is de liefste user van FOK!
pi_75611020
Sterker nog, je kunt je Chippas met abo allang gebruiken. Dat heb ik geleerd in m'n cursus die ik van de RET krijg. Deze wordt als het goed is automatisch geplaatst wanneer je de ov-chipkaart ontvangt van de IB groep.

Een vriendin van me was haar papieren versie vorige week ook kwijt, kon gewoon reizen op haar chipkaart..
Door GvsE: "Je bent een geweldig jong!"
pi_75613040
tot aan 1 januari rijd je nu zwart, aangezien je chipkaart pas vanaf dan geldig is.
Verder hoef je hem niet in te leveren, dus als je gewoon tot die tijd met een buskaart/treinkaart reist moet 't geen probleem zijn.
Ja doei.
pi_75614345
quote:
Op maandag 14 december 2009 13:28 schreef Jofunu-kun het volgende:
Sterker nog, je kunt je Chippas met abo allang gebruiken. Dat heb ik geleerd in m'n cursus die ik van de RET krijg. Deze wordt als het goed is automatisch geplaatst wanneer je de ov-chipkaart ontvangt van de IB groep.

Een vriendin van me was haar papieren versie vorige week ook kwijt, kon gewoon reizen op haar chipkaart..
Alleen reis je dan wel zwart.

Voor TS, een nieuwe aanvragen heeft geen nut meer, want vanaf 1 januari wordt die papieren kaart afgeschaft en ik denk niet dat de IB-groep jou zo snel een nieuwe kaart kan leveren, daar gaat wel wat tijd overheen. En, zoals gezegd, tot 1 januari rijd je zwart als je alleen je OV-chipkaart kan tonen.
pi_75615607
Ok thanks voor de reacties, maar dat zogenaamd "zwart" rijden vind ik dan wel weer verwarrend. Zat dus toen net in de trein waar ik half slaperig gecontroleerd werd op kaartje, kon zo gauw niet mijn ov vinden (wat later dus bleek dat ik em verloren had) dus ik gaf de conducteur maar die chipkaart. Hij bekeek dat ding wel een beetje aandachtig (komt misschien ook dat hij gisteren met hele inhoud van portemonnee door de wasmachine is gegaan ) maar zei verder niets.

En daarnaast op de stations wordt dagelijks omgeroepen dat reizigers met de ov-chipkaart niet moeten vergeten in/uit te checken bij die roze paaltjes. En correct me if im wrong, maar die ov-studentenchip is/werkt toch gewoon hetzelfde als een normale ov-chipkaart? Dus hoe in godsnaam kunnen ze me dan weigeren en aanzien als zwartrijder?
pi_75615688
neen

je OV-Chipkaart is op dit moment alleen nog een 'kortingspas' waarmee je op de momenten dat je papieren OV niet geldt, kunt reizen (maar wel met de 40% korting).

Officieel gaat de chipkaart, puur op vertoon als vervanging van de papieren OV-kaart) pas 1 januari in.

technisch gezien heb je dus geen OV-jaarkaart op dit moment. Als jij nu je chipkaart activeert als 'jaarkaart' staat daar ook op dat hij geldig is van 1 januari 2010 tot 31 december 2010.

Je hebt dus gewoon geluk gehad dat deze controleur de regels niet helemaal doorhad
Ja doei.
pi_75615712
Ik ben beide kwijt, wat kan ik het beste doen?
pi_75615744
sowieso een nieuwe chipkaart aanvragen natuurlijk... verder zou ik het gewoon met kaartjes doen nu.... als je niet al te veel en te ver hoeft te reizen
Ja doei.
pi_75615769
quote:
Op maandag 14 december 2009 15:53 schreef motorbloempje het volgende:
sowieso een nieuwe chipkaart aanvragen natuurlijk... verder zou ik het gewoon met kaartjes doen nu.... als je niet al te veel en te ver hoeft te reizen
Ik ga wel gewoon op de fiets
pi_75615779
Hmm volgens mij kan je wel al met de OV-chipkaart reizen. Hoe zou je anders de metro kunnen nemen?
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
pi_75615786
quote:
Op maandag 14 december 2009 15:50 schreef bpow het volgende:
Ok thanks voor de reacties, maar dat zogenaamd "zwart" rijden vind ik dan wel weer verwarrend. Zat dus toen net in de trein waar ik half slaperig gecontroleerd werd op kaartje, kon zo gauw niet mijn ov vinden (wat later dus bleek dat ik em verloren had) dus ik gaf de conducteur maar die chipkaart. Hij bekeek dat ding wel een beetje aandachtig (komt misschien ook dat hij gisteren met hele inhoud van portemonnee door de wasmachine is gegaan ) maar zei verder niets.

En daarnaast op de stations wordt dagelijks omgeroepen dat reizigers met de ov-chipkaart niet moeten vergeten in/uit te checken bij die roze paaltjes. En correct me if im wrong, maar die ov-studentenchip is/werkt toch gewoon hetzelfde als een normale ov-chipkaart? Dus hoe in godsnaam kunnen ze me dan weigeren en aanzien als zwartrijder?
Nou heel simpel, als student mag je alleen reizen met een papieren kaart én je OV-chipkaart (alleen met je papieren kaart mag ook, maar dat kan bijvoorbeeld niet in de metro), zie ook de 1+1=studentenreisbewijs campagne.

Waarom is dit? Nou ook weer heel simpel, stel dat jij in september afgestudeerd bent en jij behoudt je OV-chipkaart gewoon (dat mag) en laat niet je studentenreisabonnement eraf halen (dit mag niet) dan kan jij gewoon vrij reizen. Een controleur van de RET bijvoorbeeld kan niet zien of jij nog recht hebt op die chipkaart. Dit kan hij wel zien aan de papieren kaart aangezien je die in moet leveren als je recht op stufi is vervallen.
pi_75615807
quote:
Op maandag 14 december 2009 15:54 schreef Roi het volgende:
Hmm volgens mij kan je wel al met de OV-chipkaart reizen. Hoe zou je anders de metro kunnen nemen?
Je kunt er wel alleen mee reizen, alleen reis je dan zwart, zie mijn uitleg hierboven.
pi_75615814
Oja! Ik kan alleen een nieuwe chipkaart aanvragen door naar een 0900 nummer te bellen en dat kan ik niet.. Dat kan pas bij m'n ouders en daar kan ik alleen komen door met het OV te reizen ( )
pi_75616059
quote:
Op maandag 14 december 2009 15:52 schreef motorbloempje het volgende:
neen

je OV-Chipkaart is op dit moment alleen nog een 'kortingspas' waarmee je op de momenten dat je papieren OV niet geldt, kunt reizen (maar wel met de 40% korting).

Officieel gaat de chipkaart, puur op vertoon als vervanging van de papieren OV-kaart) pas 1 januari in.

technisch gezien heb je dus geen OV-jaarkaart op dit moment. Als jij nu je chipkaart activeert als 'jaarkaart' staat daar ook op dat hij geldig is van 1 januari 2010 tot 31 december 2010.

Je hebt dus gewoon geluk gehad dat deze controleur de regels niet helemaal doorhad
Dat is niet helemaal waar, er staat gewoon een week/weekend abonnement op en deze kaart kun je ook gewoon gebruiken in de metro bijvoorbeeld (zou ook wel moeten anders kom je de metro niet meer in).
pi_75616123
ja, er staat op, voor dat soort dingen of je een week of weekend hebt, maar het is nog niet zo geldig als het papieren kaartje als in 'laten zien is genoeg', want eigenlijk horen ze het te controleren met een apparaatje wat je dan zegt of je een OV hebt voor dat jaar. En dát staat op de chipkaart pas vanaf 1 januari
Ja doei.
  maandag 14 december 2009 @ 16:06:08 #21
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_75616142
quote:
Op maandag 14 december 2009 15:55 schreef P.F het volgende:
Oja! Ik kan alleen een nieuwe chipkaart aanvragen door naar een 0900 nummer te bellen en dat kan ik niet.. Dat kan pas bij m'n ouders en daar kan ik alleen komen door met het OV te reizen ( )
Hoezo kun je niet naar een 0900-nummer bellen? En kun je niet bij vrienden of huisgenoten bellen ofzo dan? Ik ben trouwens voor de tweede keer mn ov-chipkaart aan het aanvragen met behulp van een aanvraagformulier, vorige zijn ze kwijtgeraakt. Kun je als je je ov-chip kwijt bent niet ook met dat formulier aanvragen?
pi_75616169
quote:
Op maandag 14 december 2009 16:05 schreef motorbloempje het volgende:
ja, er staat op, voor dat soort dingen of je een week of weekend hebt, maar het is nog niet zo geldig als het papieren kaartje als in 'laten zien is genoeg', want eigenlijk horen ze het te controleren met een apparaatje wat je dan zegt of je een OV hebt voor dat jaar. En dát staat op de chipkaart pas vanaf 1 januari
Klopt, maar het is dus niet alleen een 'kortingspas' zoals jij stelde, om even verdere verwarring te voorkomen
pi_75616262
quote:
Op maandag 14 december 2009 16:06 schreef egeltje1985 het volgende:

[..]

Hoezo kun je niet naar een 0900-nummer bellen? En kun je niet bij vrienden of huisgenoten bellen ofzo dan? Ik ben trouwens voor de tweede keer mn ov-chipkaart aan het aanvragen met behulp van een aanvraagformulier, vorige zijn ze kwijtgeraakt. Kun je als je je ov-chip kwijt bent niet ook met dat formulier aanvragen?
Uhm... Nou m'n telefoon is dus ook weg en heb wel een beltegoed telefoon maar die is meer voor nood Heb helaas geen huisgenoten
pi_75616360
quote:
Op maandag 14 december 2009 16:03 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Dat is niet helemaal waar, er staat gewoon een week/weekend abonnement op en deze kaart kun je ook gewoon gebruiken in de metro bijvoorbeeld (zou ook wel moeten anders kom je de metro niet meer in).
Dat bedoel ik dus, want bij mij staat er nu gewoon een week abonnement op de kaart. Kan ook gewoon chipkaart opladen en het bedrag wordt dan enkel alleen in het weekend afgeschreven van de kaart. Dus die hele ov-studentenchipkaart is dan toch hetzelfde als een normale ov-chipkaart? En ov-kaart kan nu dus ook al gebruikt worden in de trein, dus het lijkt mij toch dat conducteurs die gebruikers van de normale ov-chipkaart controleren mijn ov-studentenchip op dezelfde manier toch kan controleren?
pi_75616386
quote:
Op maandag 14 december 2009 16:12 schreef bpow het volgende:

[..]

Dat bedoel ik dus, want bij mij staat er nu gewoon een week abonnement op de kaart. Kan ook gewoon chipkaart opladen en het bedrag wordt dan enkel alleen in het weekend afgeschreven van de kaart. Dus die hele ov-studentenchipkaart is dan toch hetzelfde als een normale ov-chipkaart? En ov-kaart kan nu dus ook al gebruikt worden in de trein, dus het lijkt mij toch dat conducteurs die gebruikers van de normale ov-chipkaart controleren mijn ov-studentenchip op dezelfde manier toch kan controleren?
Volgens mij heb ik net 2 alinea's neergezet met (duidelijke) uitleg waarom jij zwartrijdt als je niet je papieren kaart bij je hebt...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')