abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 14 december 2009 @ 10:24:24 #1
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_75605419
Hallo

Ik heb een vraag over multiplex op elkaar lijmen / schroeven.
Heb hier ooit een post of topic over gezien maar kan het niet meer terug vinden.

Volgens mij was de clou dat je 2 stukken op elkaar lijmde en dan met kleine schroefjes vast zetten.

De reden dat ik dit wil is omdat ik een werktafel wil maken met een blad van multiplex.
Maar om dit zonder schroeven in het werkblad zelf af te werken ben ik van plan om de "kraag" die ik gebruik om het blad aan de poten vast te maken aan het onderste blad vast te schroeven. Dan het 2de deel er bovenop te lijmen en dan te schroeven... (van onder af, zodat je op het bovenste deel geen schroeven ziet / voelt.)

Dus, hoe kan ik het beste 2 stukken multiplex op elkaar lijmen / schroeven, en is dit een goede oplossing om een werkblad van te maken?

Hoop dat de vraag een beetje duidelijk is

Sjoerd
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
pi_75605526
In principe is de lijm sterk genoeg zonder schroeven, maar tenzij je toevallig een hele grote pers hebt staan, kun je 2 stukken met de maat van een werkblad niet goed klemmen. Vandaar de schroeven: die zorgen voor het klemmen.

Dus van onderen schroeven er in, ik doe ze meestal met een afstand van 15-20 cm tot elkaar. Bij 2x 18 mm multiplex zou ik schroeven van 30 mm nemen, 35 mm betekent dat je als je iets te ver doorschroeft het risico loopt dat je de punt aan de andere kant er uit ziet komen.

Als lijm is gewoon witte houtlijm prima geschikt, beetje verdelen op het multiplex, de 2e plaat er op, beetje heen en weer schuiven zodat het nog beter verdeelt, dan recht leggen, eerste 2 tegenoverliggende hoeken vastschroeven zodat de platen gefixeerd liggen en dan maar schroeven indraaien.
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
pi_75606359
Door de warmte zal het hele blad gaan kromtrekken. Er moeten echt stalen balkjes in verwerkt zitten in de breedte als het op poten staat.
  maandag 14 december 2009 @ 11:05:15 #4
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_75606697
Eelcotje, leg uit?
De warmte van een zomer bedoel je?
En hoe verwerk ik die stalen balkjes erin?

Afmeringen zijn 1,90 bij +/- 1 meter (ben nog niet uit de breedte)

Tnx
Ecosia
  maandag 14 december 2009 @ 11:08:57 #5
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_75606811
quote:
Op maandag 14 december 2009 10:29 schreef JurriaanK het volgende:
In principe is de lijm sterk genoeg zonder schroeven, maar tenzij je toevallig een hele grote pers hebt staan, kun je 2 stukken met de maat van een werkblad niet goed klemmen. Vandaar de schroeven: die zorgen voor het klemmen.

Dus van onderen schroeven er in, ik doe ze meestal met een afstand van 15-20 cm tot elkaar. Bij 2x 18 mm multiplex zou ik schroeven van 30 mm nemen, 35 mm betekent dat je als je iets te ver doorschroeft het risico loopt dat je de punt aan de andere kant er uit ziet komen.

Als lijm is gewoon witte houtlijm prima geschikt, beetje verdelen op het multiplex, de 2e plaat er op, beetje heen en weer schuiven zodat het nog beter verdeelt, dan recht leggen, eerste 2 tegenoverliggende hoeken vastschroeven zodat de platen gefixeerd liggen en dan maar schroeven indraaien.
Bedankt voor de tip
Ecosia
pi_75607345
stalen balken lijken me wat overdreven.

Tegen kromtrekken van plaatmaterialen kun je deze het beste lakken, al dan niet in een kleurtje. Aflakken aan beide kanten zou werken van het hout moeten voorkomen, wat ik heb begrepen. Dus schilder/lak de platen los van elkaar. Ik neem aan dat je sowieso het blad zelf zou schilderen, dus dit is niet veel extra werk.

Schroef ze aan elkaar vast met lijm ertussen, zoals hierboven getipt werd met 3 cm schroeven. Onder het blad zou ik nog wel een simpel houten frame van balkjes tegen doorzakken erop schroeven. Dat kun je mogelijk combineren met de poten.Dan kan er volgens mij niks meer met je bureau gebeuren....

[ Bericht 4% gewijzigd door Appelblauwzeegroen op 14-12-2009 11:39:49 ]
pi_75607579
quote:
Op maandag 14 december 2009 11:26 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:
stalen balken lijken me wat overdreven.

Tegen kromtrekken van plaatmaterialen kun je deze het beste lakken, al dan niet in een kleurtje. Aflakken aan beide kanten zou werken van het hout moeten voorkomen, wat ik heb begrepen. Dus schilder/lak de platen los van elkaar. Ik neem aan dat je sowieso het blad zelf zou schilderen, dus dit is niet veel extra werk.

Schroef ze aan elkaar vast met lijm ertussen, zoals hierboven getipt werd met 3 cm schroeven. Onder het blad zou ik nog wel wat houten balkjes tegen doorzakken erop schroeven. Dan kan er volgens mij iks meer met je bureau gebeuren....
Het idee is om een soort van grote H (op zn kant dan hey) te maken onder de werkbank. maar 2 extra balkjes kan denk idd geen kwaad .

[edit]
Oh, ik kan niet inloggen mn mn ander account, dan maar zo

[ Bericht 7% gewijzigd door trekdrop op 14-12-2009 11:43:07 ]
pi_75610806
Ik heb tijden een werktafel gehad van 120x90 van 2 lagen 18mm populierentriplex, zonder frame/balkjes o.i.d. er onder, met gewoon 4 poten van de Ikea er onder geschroefd.

Zelfs als ik daar op ging staan (90 kg), boog het niet merkbaar door.

Boven- en onderkant gelakt (Glitsa), nooit kromgetrokken, terwijl het op een onverwarmde zolder stond (dus 's-winters koud, en 's-zomers nogal heet).

Ik zou dus eerst de multiplex platen eens aan elkaar lijmen en schroeven, en dan eens kijken in hoeverre het echt doorbuigt (aan beide kanten een balkje er onder, en dan eens proberen wat er gebeurt als je er op gaat staan) voor dat je een gigantisch frame er onder schroeft. Zeker een H-frame lijkt me overdreven en tegen doorbuigen niet wezenlijk iets toevoegen t.o.v. bijvoorbeeld 2 balkjes/plankjes in de lengte richting, bv. 27x27mm.
  maandag 14 december 2009 @ 14:18:11 #9
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_75612550
na, die van mij wordt 50% langer (1,80) dus een extra balkje kan geen kwaad...
Het frame (en de poten) moeten ook zorgen voor stabiliteit.

Maar bedankt voor de tip, ik neem het zeker mee
Ecosia
  maandag 14 december 2009 @ 15:28:51 #10
256169 scarback
De man met één sok
pi_75614924
Volgens mij heeft multiplex veel minder de neiging om krom te trekken (de verschillende lagen zijn haaks op elkaar gelijmd. Het uitzetten gebeurd vooral loodrecht op de vezelrichting, dus nu 'steunen' de lagen elkaar). Als je echt hout (gewoon een plank oid) hebt is het volgens mij veel erger (en dan heb je waarschijnlijk die stalen balkjes ook nodig)
Eerst kijken, dan zeiken
  maandag 14 december 2009 @ 16:00:38 #11
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_75615985
oke, klinkt logisch

Maareh... kan ik wel gewoon DHZ hout gebruiken voor poten en balkjes e.d.? Of trekt dat wel krom?
Ecosia
pi_75620773
Het meeste hout is bij de bouwmarkt al krom, dus als je het daar al goed uitzoekt, is de kans dat het thuis toch nog kromtrekt klein. Veel bouwmarkten verkopen speciale tafelpoten, die over het algemeen veel rechter zijn dan 90% van hun voorraad vurenhout. Ook Ikea heeft dat soort poten, zie bv. deze op Fok!, en ook van hout. Bijkomend voordeel is dat er aan de bovenkant al een gemakkelijke bevestiging zit, die je zo in het blad kan schroeven, een vuren balk van de bouwmarkt is wat lastiger om goed te bevestigen.
  maandag 14 december 2009 @ 21:12:35 #13
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_75628278
Over die bevestiging... Ik zag in een tafel die we hebben deze bevestiging...
zal lastig om te maken zijn, maar wil het zeker wel proberen...

De verbinding in de poot

Zonder poot

Het tonnetje zelf

Gat waar ie doorheen gaat.
Ecosia
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')