abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 14 december 2009 @ 09:45:47 #1
230418 waterkip
Klaar?Ik niet!
pi_75604558
Jaren geleden werd freelance journalist Paul Andersson Toussaint ’s nachts een paar meter van zijn huis in de Amsterdamse binnenstad bijna doodgeslagen door drie Hollandse jongens. Hij deed aangifte. Een paar weken later kwam hij erachter dat de politie zelfs nooit een buurtonderzoek had gedaan. Hij heeft ook nooit meer van de politie gehoord.

Dit is de werkelijkheid voor veel gewone Nederlanders, aldus Andersson Toussaint vandaag in NRC Handelsblad. Voormalig procureur-generaal Docters van Leeuwen is één van de weinigen die al ruim vijf jaar geleden de noodklok luidde, meent hij. Docters van Leeuwen rekende toen voor dat per jaar acht miljoen delicten plaatsvinden in ons klunzenkoninkrijk. Met 95 procent gebeurt niets. Het laagste percentage in Europa. In slechts 1,25 procent van de gevallen wordt er wat gedaan. En daarvan leidt maar een deel tot een veroordeling.

Uit een omvangrijk wetenschappelijk onderzoek, The burden of crime in the EU, bleek in 2007 dat veel voorkomende criminaliteit als geweld, overvallen, bedreiging en inbraak in Nederland ruim boven het gemiddelde in de Europese Unie ligt. Nederland staat op de vierde plaats, na het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Estland. Geweldpleging (assault) lag in Nederland maar liefst 50 procent hoger dan het EU-gemiddelde en was het afgelopen decennium juist toegenomen.

Kortom, het aantal geweldsdelicten ligt hoog en met aangiftes wordt bar weinig gedaan.

BRON : http://weblogs.nrc.nl/dis(...)eer-geweld/#comments

Pakt Jägermeister uit de diepvriezer ,en kruipt zijn bed weer in
Ten Yellow Pointy Kities
Eleven Blue Egyptians
If it wern't so purdy I'd call it skin flute
  maandag 14 december 2009 @ 09:48:08 #2
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_75604604
De verschillen in de EU zijn dan ook gigantisch.

Het geweldsniveau in Britse steden is bijvoorbeeld véél hoger dan hier en het aantal moorden in Stockholm ligt hoger dan in A'dam en R'dam.

Dus verontrustende cijfers, maar wel cijfers die een nuancering kunnen gebruiken.
Intelligent, but fucked up.
pi_75604617
Politie heeft wel belangrijker zaken aan het hoofd.
pi_75604636
quote:
Met 95 procent gebeurt niets. Het laagste percentage in Europa.
Doen we best goed dus
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_75604737
quote:
Op maandag 14 december 2009 09:49 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

Doen we best goed dus
hehe.
't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
pi_75604990
Nieuw is dit inderdaad niet, zorgwekkend is het wel. Een tijdje terug toonde Peter R. de Vries ook al aan hoe laks de politie reageert. Zelfs als ze de dader op een presenteerblaadje kregen aangereikt, ondernam de politie wekenlang niets.

Ik vind dat mensen die willens en wetens FALEN in hun werk, ontslagen moeten worden. Dat zou mijn baas namelijk ook bij mij doen als ik geen reet uitvoer en nalaat om mijn hoofdtaken naar behoren uit te voeren. Het wordt tijd dat er bij de Nederlandse politie eens een grondige schoonmaak plaatsvindt en dat ze hun werk eens gaan doen daar. Gevangenissen sluiten omdat ze leeg staan, terwijl misdadigers ongestraft kunnen blijven rondlopen. Rechtvaardigheid is in Nederland ver te zoeken.
pi_75605009
we gaan bezuinigen op de politie, ze kunnen al niet meer de orde handhaven in bepaalde wijken en bij lange na niet werk maken van alle aangiften. Dus dat is een logische zet.
  Redactie Frontpage maandag 14 december 2009 @ 10:09:32 #8
145738 superworm
is erbij
pi_75605064
Wat een treurnis.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_75605580
quote:
Op maandag 14 december 2009 10:07 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
we gaan bezuinigen op de politie, ze kunnen al niet meer de orde handhaven in bepaalde wijken en bij lange na niet werk maken van alle aangiften. Dus dat is een logische zet.
Eens. Hebben al die miljoenen voor "meer blauw op straat" tot meer veiligheid geleid?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_75605585
quote:
Op maandag 14 december 2009 10:06 schreef isogram het volgende:
Nieuw is dit inderdaad niet, zorgwekkend is het wel. Een tijdje terug toonde Peter R. de Vries ook al aan hoe laks de politie reageert. Zelfs als ze de dader op een presenteerblaadje kregen aangereikt, ondernam de politie wekenlang niets.

Ik vind dat mensen die willens en wetens FALEN in hun werk, ontslagen moeten worden. Dat zou mijn baas namelijk ook bij mij doen als ik geen reet uitvoer en nalaat om mijn hoofdtaken naar behoren uit te voeren. Het wordt tijd dat er bij de Nederlandse politie eens een grondige schoonmaak plaatsvindt en dat ze hun werk eens gaan doen daar. Gevangenissen sluiten omdat ze leeg staan, terwijl misdadigers ongestraft kunnen blijven rondlopen. Rechtvaardigheid is in Nederland ver te zoeken.
Er gaat bij de politie inderdaad veelal weken overheen. Je doet aangifte, deze gaat eventueel door naar de recherche, daar gaat hij in de buffer tot er een rechercheur beschikbaar is, die gaat er mee aan de slag, uiteindelijk zullen de verdachte en getuigen gehoord worden, etc etc etc. Ik ben het er mee eens dat er heel erg veel verbeterd moet worden. Maar Peter R. de Vries moet niet verwachten dat als hij op dinsdag aangifte doet, er op woensdag een rechtszaak is, en op donderdag een veroordeling. Daar gaat nou eenmaal wat tijd overheen, vooral ook om eea. goed uit te werken en voor te bereiden.
pi_75605674
Ik ga mijn vraagtekens bij de bron zetten. Ik kan die 95 % nergens terug vinden
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_75605814
quote:
Op maandag 14 december 2009 10:33 schreef paddy het volgende:
Ik ga mijn vraagtekens bij de bron zetten. Ik kan die 95 % nergens terug vinden
Lijkt mij ook wat onzinnig. Fietsdiefstal, paspoort kwijt of gestolen, etc. zijn allemaal dingen waar ik mij voor kan stellen dat er niets mee gebeurt. Dus of 95% van de aangiftes is in die categorie, maar dat geeft wel een heel scheef beeld.
  maandag 14 december 2009 @ 10:42:00 #14
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_75605939
Wat een faalbeleid Heb het zelf ook meegemaakt met inbraken. Overal duidelijke sporen, vingerafdrukken van hier tot gunter. Maar je hoeft niet te verwachten dat ze een poging doen om de daders op te sporen. Een inbraak is natuurlijk niet zo erg als bijna worden doodgeslagen, maar er zou in ieder geval moeite moeten worden gedaan om het op te lossen. Dit zou leiden tot meer respect voor de politie en wie weet ook wel tot minder criminaliteit.
  maandag 14 december 2009 @ 10:43:05 #15
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_75605969
De Britse columnist Richard Littlejohn schreef een jaar of tien geleden al dat de politie er in principe niet meer is om gewone burgers te helpen. Sterker nog, je hebt in principe nog maar zelden in positieve zin contact met de politie. Als gewone burger ben je vooral aan het opletten of er geen mobiele snelheidscontrole is, voel je verontrust of je wel legitimatie bij je hebt als je een politiepatrouille tegenkomt, etc. etc. Als je op jouw beurt de politie nodig hebt, geeft men niet thuis.

Een in Nederland wonende Canadese kennis van mij kwam twee weken geleden in de ochtend in de kelder van zijn flat en merkte dat gedurende de nacht een stuk of tien kelderboxen waren opengebroken. Vanzelfsprekend belde hij direct de politie, om vervolgens te horen dat men daarvoor niet meer ter plekke komt. Hij kon tijdens kantooruren naar het bureau komen voor een verklaring voor de verzekering. Er werd niet eens een poging gedaan deze serie misdrijven op te lossen door bijvoorbeeld onderzoek in te stellen. Hij snapte daar niets van.

Zelf heb ik iets langer geleden soortgelijke ervaringen. Bij een beroving amper interesse in het signalement van de dader bijvoorbeeld. De desinteresse voor het welbevinden van de burger is stuitend.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
pi_75606331
Ik geloof dat we zijn beland bij de mening van een columnist i.p.v feiten. Denk dat een discussie leuk is, maar nergens vind ik het als feit. Een mening van een columnist vind ik nogal link om die als feit te presenteren.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_75606673
quote:
Op maandag 14 december 2009 10:30 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Er gaat bij de politie inderdaad veelal weken overheen. Je doet aangifte, deze gaat eventueel door naar de recherche, daar gaat hij in de buffer tot er een rechercheur beschikbaar is, die gaat er mee aan de slag, uiteindelijk zullen de verdachte en getuigen gehoord worden, etc etc etc. Ik ben het er mee eens dat er heel erg veel verbeterd moet worden. Maar Peter R. de Vries moet niet verwachten dat als hij op dinsdag aangifte doet, er op woensdag een rechtszaak is, en op donderdag een veroordeling. Daar gaat nou eenmaal wat tijd overheen, vooral ook om eea. goed uit te werken en voor te bereiden.
Dat verwacht Peter R. de Vries ook niet. Maar als je ergens aangifte van doet (bijvoorbeeld van diefstal van zeer waardevolle goederen) en daarbij de dader op een presenteerblaadje aanreikt, mag je toch wel verwachten dat ze iets doen? Wekenlang gebeurt er niks, zo was dit voorjaar nog in de uitzendering van Peter R. de Vries te zien.

En nieuw is het ook niet, getuige dit AD-artikel uit 2004:
http://www.peterrdevries.(...)ls-afpoeiercentrale/
pi_75606727

Vereist tijd en uiterste concentratie.
pi_75606802
quote:
Op maandag 14 december 2009 11:04 schreef isogram het volgende:

[..]

Dat verwacht Peter R. de Vries ook niet. Maar als je ergens aangifte van doet (bijvoorbeeld van diefstal van zeer waardevolle goederen) en daarbij de dader op een presenteerblaadje aanreikt, mag je toch wel verwachten dat ze iets doen? Wekenlang gebeurt er niks, zo was dit voorjaar nog in de uitzendering van Peter R. de Vries te zien.

En nieuw is het ook niet, getuige dit AD-artikel uit 2004:
http://www.peterrdevries.(...)ls-afpoeiercentrale/
Mja, wat ik aangaf, er zal toch iemand van de recherche objectief vast moeten stellen of het PV klopt, het op moeten pakken, bewijs verzamelen, zaak van maken, en naar het OM. Vanaf dat moment heeft een zaak een parketnummer. Dat zal al met al een maand of 2 duren, en dan is iemand nog niet voorgekomen, dat is pas weer een maand of wat later.

Frustrerend, maar ergens ook wel te begrijpen. En ik kan mij voorstellen dat dit met onbekende dader nog veel langer duurt.
pi_75607028
quote:
Op maandag 14 december 2009 11:08 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Mja, wat ik aangaf, er zal toch iemand van de recherche objectief vast moeten stellen of het PV klopt, het op moeten pakken, bewijs verzamelen, zaak van maken, en naar het OM. Vanaf dat moment heeft een zaak een parketnummer. Dat zal al met al een maand of 2 duren, en dan is iemand nog niet voorgekomen, dat is pas weer een maand of wat later.

Frustrerend, maar ergens ook wel te begrijpen. En ik kan mij voorstellen dat dit met onbekende dader nog veel langer duurt.
Uit een van de rapportages van Peter R. de Vries bleek dat de rechercheur in kwestie er niet echt werk van maakte, vanwege een cursus en vrije dagen. En als ze er wel was, dan was ze beter in het bedenken van excuses en het afpoeieren van het slachtoffer dan dat ze die zaak zelf aan ging pakken.

Ik krijg sterk de indruk dat het politieapparaat vanwege alle subsidies die ze de afgelopen jaren hebben gekregen voor "meer blauw op straat" geen druk meer voelen om nog hun best te doen. Schrappen die hap.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_75607423
Tja, en dan komen we uiteindelijk toch weer terug bij het onderzoek onder politiemensen van een aantal weken geleden en vervolgens bij Ter Horst. Ik vind het persoonlijk niet zo gek dat er zoveel politiemensen zijn die op zoek gaan naar een ander baantje..
Latest releases: http://www.dekooker.nl
pi_75607676
Waarom moet er nou weer perse de nationaliteit vermeld worden, erg demoniserend!
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
pi_75608259
quote:
Op maandag 14 december 2009 10:43 schreef Dwersdriever het volgende:
De Britse columnist Richard Littlejohn schreef een jaar of tien geleden al dat de politie er in principe niet meer is om gewone burgers te helpen. Sterker nog, je hebt in principe nog maar zelden in positieve zin contact met de politie. Als gewone burger ben je vooral aan het opletten of er geen mobiele snelheidscontrole is, voel je verontrust of je wel legitimatie bij je hebt als je een politiepatrouille tegenkomt, etc. etc. Als je op jouw beurt de politie nodig hebt, geeft men niet thuis.
Ik vrees dat dit klopt.

Maar als de politie ons niet helpt? Wie moet ons dan helpen?
  Redactie Frontpage maandag 14 december 2009 @ 11:52:30 #24
145738 superworm
is erbij
pi_75608300
quote:
Op maandag 14 december 2009 11:51 schreef Disorder het volgende:

[..]

Ik vrees dat dit klopt.

Maar als de politie ons niet helpt? Wie moet ons dan helpen?
Revolutie!
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_75608950
quote:
Op maandag 14 december 2009 10:30 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Hou op, shei uit.. ik was een keer aangereden, aangifte gedaan.. 5 maanden (!!) later gaat de kit een keer mensen verhoren..
Natuurlijk konden die geen duidelijk verhaal meer vertellen over een voorval van zolang geleden.
Er waren getuigen die het kenteken van de dader hadden genoteerd. Dus gelukkig heb ik mijn gelijk kunnen halen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')