Dit is natuurlijk het voorland van TT. Met het verkopen van kastjes valt geen droog brood meer te verdienen. Maar diensten en reclame aanbieden op een routekaart ipv via het reguliere internet zijn wel de services waarmee geld te verdienen valt. Over een tijdje moet een garage of benzinepomp natuurlijk betalen om als nuttig punt op het display te verschijnen. Je kunt dat achterwege laten, maar dat is hetzelfde als 10 jaar geleden het internet negeren. Heel wat info is geografisch-gerelateerd, zeker commerciele info. Die aanbieden vanuit een navigatie-apparaat is een prima markt voor de toekomst. Daarom heeft Google ook Google Earth ontwikkeld. Alleen is het vanuit de auto nét even praktischer.quote:Hotel boeken op de TomTom
vrijdag 11 december 2009 12:05
Autonomaden met een TomTom hoeven voortaan hun voertuig niet meer uit, om onderweg een hotelletje te boeken. De fabrikant heeft daarvoor een nieuwe functie vrijgegeven, die je gratis kunt downloaden naar je TomTom Go.
De hotelfunctie is gratis te downloaden voor iedereen met een TomTom Go-toestel. De hotelfunctie is gratis te downloaden voor iedereen met een TomTom Go-toestel.
TomTom lanceert de Hotel Booking Service, een gratis nieuwe functie die te installeren is op ieder TomTom Go-navigatiesysteem. Hiermee kun je op je reis door Europa nog snel even een hotelletje boeken voor de nacht. Erg handig, als je net uren in een Franse file hebt gestaan.
Groot en klein
De service biedt een overzicht van ‘alle hotels die je je maar kunt wensen’, aldus TomTom. Het bedrijf werkt voor de nieuwe dienst samen met Expedia, dat zowel grote hotelketens als kleinere onafhankelijke hotels in het bestand heeft opgenomen.
Op de TomTom zijn niet alleen de nabijgelegen hotels te zien, maar ook de beschikbaarheid van kamers, de prijs en de faciliteiten. Om daadwerkelijk een kamer te boeken, kun je vervolgens bellen met de klantenservice van Expedia. Tegen lokaal tarief, aldus TomTom.
Zestien landen
De dienst vindt hotels in zestien Europese landen, waaronder Oostenrijk, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Italië en Nederland. Heb je een TomTom Go, dan kun je de software gratis downloaden op TomToms website.
Door Sjef Weller / Gadget.nl
Had gemakkelijk gekund, ook met winst.quote:Op zondag 13 december 2009 21:56 schreef Deprater het volgende:
Ik begrijp dat je je TT aandelen nog niet hebt kunnen dumpen??
Mee eens, maar we moeten wel nauwkeurig bekijken om welke omzetten het hier gaat. Hotels betalen 10 - 15 % van hun omzet aan boekingssites zoals Expedia. Dergelijke sites geven hooguit de helft daarvan weer door aan affiliates zoals TomTom. Bij reizigers die via TomTom boeken gaat het om chauffeurs op doorreis die uitrekenen waar ze willen overnachten en dus steeds 1 nacht boeken. (Je gaat niet je vakantie verblijf voor 2 weken zomer al rijdend op de snelweg boeken.) Het gaat dus steeds om 5 a 7 % van een nachtje Ibis ad. 125 euro, zeg 9 euro incl. btw voor Tom Tom. De vraag is een beetje hoeveel hiervan per dag gebruik gemaakt gaat worden.quote:Op zondag 13 december 2009 21:50 schreef LXIV het volgende:
Dit is natuurlijk het voorland van TT. Met het verkopen van kastjes valt geen droog brood meer te verdienen. Maar diensten en reclame aanbieden op een routekaart ipv via het reguliere internet zijn wel de services waarmee geld te verdienen valt.
9 euro zou ik al heel veel vinden bij een daadwerkelijke boeking!quote:Op zondag 13 december 2009 23:20 schreef jaco het volgende:
[..]
Mee eens, maar we moeten wel nauwkeurig bekijken om welke omzetten het hier gaat. Hotels betalen 10 - 15 % van hun omzet aan boekingssites zoals Expedia. Dergelijke sites geven hooguit de helft daarvan weer door aan affiliates zoals TomTom. Bij reizigers die via TomTom boeken gaat het om chauffeurs op doorreis die uitrekenen waar ze willen overnachten en dus steeds 1 nacht boeken. (Je gaat niet je vakantie verblijf voor 2 weken zomer al rijdend op de snelweg boeken.) Het gaat dus steeds om 5 a 7 % van een nachtje Ibis ad. 125 euro, zeg 9 euro incl. btw voor Tom Tom. De vraag is een beetje hoeveel hiervan per dag gebruik gemaakt gaat worden.
Voor een restaurant, benzinepomp of garage is het onmogelijk om vast te stellen welke klanten via TomTom binnenkwamen. (In het geval van Expedia denk ik dat ze een speciaal telefoonnummer hebben om dit te meten).quote:Op zondag 13 december 2009 23:27 schreef LXIV het volgende:
Maar als je straks dus 300 miljoen klanten hebt (over 5 jaar zit in iedere auto een navigatiesysteem en TT heeft toch wel een redelijk marktaandeel), stel dan dat men op jaarbasis per klant 100 euro (benzine, garage, hotel, restaurant, etc) uitgeeft via zoeken op TT en dat de kickback fee 5% is. Dan is dat toch 1,5 miljard omzet waarop een behoorlijke marge gelegd kan worden.
Eens. Prachtige verhalen allemaal, maar men doet alsof er geen concurrentie bestaat. Gebonden zijn aan je autoquote:Op maandag 14 december 2009 14:28 schreef PietjePuk007 het volgende:
Over een jaartje of 3 heeft iedereen een smartphone die dit ook allemaal kan. De enige markt die je dan nog hebt zijn ouderen die 't niet kunnen zien op zo'n klein schermpje.
Google gaat killing worden, die doen hetzelfde maar dan gratis. Als je al een telefoon hebt is de drempel lager om de maps/software aan te schaffen.
quote:Op maandag 14 december 2009 15:44 schreef LXIV het volgende:
Misschien verstrekt Google over tien jaar ook wel gratis voedsel, huisvesting en vervoer! Daar kan dan helemaal niemand meer tegenop. Gauw al mijn aandelen Ahold, BAM en Air France verkopen.
Gratis bestaat niet. Hooguit hoef je als consument niks te betalen, maar dat is niet hetzelfde. Het geld zal ergens vandaan moeten komen. Dit geldt ook voor Google, op den duur zullen ze toch inkomen moeten genereren. En als Google dat kan dan kan een ander bedrijf dat net zo goed.
Die verkoop van die kastjes is niet interessant. Die prijs gaat naar de 30 tot 40 euro toe. Waarom zou je dan nog op je PDA kloten?
Hebben die niet hetzelfde probleem als de lcd fabrikanten? Moordende concurrentie met hoge investeringskosten en dus uiteindelijk geen/weinig marge. Standaard chipverhaal dus zeg maarquote:Op woensdag 16 december 2009 09:46 schreef Lyrebird het volgende:
Waarom gokken op wie de markt voor GPS systemen in handen gaat krijgen (Apple, als je het mij vraagt), als je er zeker van bent dat iedere fabrikant componenten af zal nemen van 1 leverancier? Denk aan een leverancier van flash memory, zoals Sandisk.
Soros is je toch al gevolgd toch?quote:Op zondag 13 december 2009 22:01 schreef LXIV het volgende:
Oh. Bij de 8,40 dump ik ze gewoon hoor! Genadeloos!
Niet voor Sandisk. Zij hebben alle belangrijke patenten op flash memory, en ontvangen royalties van andere geheugenmakers. Alleen al van Samsung kregen ze in de afgelopen jaren bedragen van rondom de $200M.quote:Op woensdag 16 december 2009 16:46 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Hebben die niet hetzelfde probleem als de lcd fabrikanten? Moordende concurrentie met hoge investeringskosten en dus uiteindelijk geen/weinig marge. Standaard chipverhaal dus zeg maar
Ik ben er 100% van overtuigd dat álle opslag in de toekomst solid state zal zijn. Gedoe met motortjes, draaiende onderdelen etc zijn in welk opzicht dan ook zó inferieur aan solid state. Het enige is nog het prijsverschil. Maar ss daalt iedere anderhalf jaar ook de helft in prijs, terwijl een harddisk met al dat koper en die motortjes gewoon niet meer goedkoper geproduceerd kán worden dan een euro of 12. Zo'n 80? gig SD-kaartje kost straks een knaak om te bakken.quote:Op donderdag 17 december 2009 02:11 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Niet voor Sandisk. Zij hebben alle belangrijke patenten op flash memory, en ontvangen royalties van andere geheugenmakers. Alleen al van Samsung kregen ze in de afgelopen jaren bedragen van rondom de $200M.
Ik ben er op $12 ingestapt, omdat ik dit verhaal snapte, en er daarbij rekening mee hield dat die flashgeheugens veel beter zijn dan harddisks, als het gaat om energieverbruik en snelheid. Ideaal voor laptops. Ik had echter hun toepassing in smart phones over het hoofd gezien, wat blijkbaar echt booming business is.
Sandisk verkoopt zijn product eenmalig in een nieuw GPS systeem. De insteek van deze thread was dat TomTom een platform verkoopt waarmee over een langere periode inkomsten gegenereerd worden door de verkoop van informatie. Dit is het 'Gilette model' , waarbij op de lange termijn meer wordt verdiend aan de scheermesjes dan aan de houder, die soms zelfs wordt weggegeven.quote:Op woensdag 16 december 2009 09:46 schreef Lyrebird het volgende:
Waarom gokken op wie de markt voor GPS systemen in handen gaat krijgen (Apple, als je het mij vraagt), als je er zeker van bent dat iedere fabrikant componenten af zal nemen van 1 leverancier? Denk aan een leverancier van flash memory, zoals Sandisk.
Het product verhaal is goed, maar de financiele resultaten dit jaar zijn rampzalig: 2 miljard verlies bij een omzet van 3,5 miljard. Wat is de reden van zo'n slecht jaar ?quote:Op donderdag 17 december 2009 02:11 schreef Lyrebird het volgende:
Ik ben er op $12 ingestapt, omdat ik dit verhaal snapte, en er daarbij rekening mee hield dat die flashgeheugens veel beter zijn dan harddisks, als het gaat om energieverbruik en snelheid. Ideaal voor laptops. Ik had echter hun toepassing in smart phones over het hoofd gezien, wat blijkbaar echt booming business is.
Dit dus. Ik reis enorm veel en een hotel boeken doe ik echt niet via een TT. Maar goed, zelfs dat is niet het punt. Punt is eerder dat je daar enkel geld voor kunt vragen als je die markt beheerst en dat doe je niet. Waarom zou ik 5 euro betalen om te boeken via TomTom als ik al kan boeken via elk verkrijgbare smartphone tegen minimale kosten? TomTom kan dus net zoveel gaan verdienen als elke willekeurige online boekingssite, maar heb meer kosten met hun technologie, waar hun competitie gewoon gebruik maakt van de bestaande technologie - de smartphone.quote:Op woensdag 16 december 2009 17:34 schreef dramatiek het volgende:
Ik zou niet weten waarom ik zo'n TomTom aan zou moeten schaffen. De mogelijkheid om een hotel te boeken op het ding maakt het ook niet echt aantrekkelijker. Vraag me af wat daar zo innovatief aan is. Ik zie het een beetje als een kat in het nauw maakt rare sprongen. Ik hang mijn phone in de auto en heb daar genoeg aan, boek ik mijn hotel ook wel op. Ik denk dat ze ver uitgepierd zijn bij tomtom.
Het afgelopen kwartaal was boven verwachting, met winst. Maar je hebt gelijk, het afgelopen jaar was een rampjaar. Ik ben er op $12 ingestapt, en daarna zijn ze naar de $7-8 geduikeld, vanwege de slechte cijfers. Waarom het zooo slecht was, snap ik nog steeds niet, omdat Sandisk geen eigen fabrieken heeft. Ze besteden al hun productie uit aan Toshiba, en je zou denken als daar fabrieken leeg staan, dat Sandisk daar dan geen last van heeft. Als ik de berichten goed begrijp, zijn ze doorgegaan met investeren, ondanks de slechte markt, maar hier ben ik alles behalve zeker van.quote:Op donderdag 17 december 2009 11:10 schreef jaco het volgende:
[..]
Het product verhaal is goed, maar de financiele resultaten dit jaar zijn rampzalig: 2 miljard verlies bij een omzet van 3,5 miljard. Wat is de reden van zo'n slecht jaar ?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Misschien moet je eerst lezen wat de deal inhoud.. Wie zegt dat TT daar geld voor vraagt of dat TT claimt dat dit een 'golden bullet' zou zijn? Enige wat ze gedaan hebben is dat ze via de overeenkomst met expedia de complete expedia database als Point of Interests kunnen gebruiken, boekingen vinden gewoon via Expedia plaats (je krijgt nu zelfs 10% korting op een boeking bij met een TT kortingscode). Toch handig voor mensen die veel op de weg en in hotels zitten, complete expedia hotels database op je TT. Het is gewoon een extra service meer niet, interesanter is de overname door TT van iLocal vanwege hun database en voornamelijk de technologie daarachter.quote:Op donderdag 17 december 2009 11:17 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Dit dus. Ik reis enorm veel en een hotel boeken doe ik echt niet via een TT. Maar goed, zelfs dat is niet het punt. Punt is eerder dat je daar enkel geld voor kunt vragen als je die markt beheerst en dat doe je niet. Waarom zou ik 5 euro betalen om te boeken via TomTom als ik al kan boeken via elk verkrijgbare smartphone tegen minimale kosten? TomTom kan dus net zoveel gaan verdienen als elke willekeurige online boekingssite, maar heb meer kosten met hun technologie, waar hun competitie gewoon gebruik maakt van de bestaande technologie - de smartphone.
Ik volg het topic al een tijdje en begrijp echt niet hoe mensen hier omgewonden van kunnen raken, dit is gewoon niet de 'golden bullet'.
In een ander artikel wordt het door Motley Fool gelist bij de Dreadful Stocks to Avoidquote:Op vrijdag 18 december 2009 05:39 schreef Lyrebird het volgende:
Overigens is bij de Motley Fool "Sandisk: one of 2010's Best Tech Stocks".
De TT meldt trouwens ook niet dat het om expedia gaat, lul de behanger.quote:Op vrijdag 18 december 2009 16:34 schreef mouzzer het volgende:
[..]
Misschien moet je eerst lezen wat de deal inhoud.. Wie zegt dat TT daar geld voor vraagt of dat TT claimt dat dit een 'golden bullet' zou zijn? Enige wat ze gedaan hebben is dat ze via de overeenkomst met expedia de complete expedia database als Point of Interests kunnen gebruiken, boekingen vinden gewoon via Expedia plaats (je krijgt nu zelfs 10% korting op een boeking bij met een TT kortingscode). Toch handig voor mensen die veel op de weg en in hotels zitten, complete expedia hotels database op je TT. Het is gewoon een extra service meer niet, interesanter is de overname door TT van iLocal vanwege hun database en voornamelijk de technologie daarachter.
Goede tip. Maar het is een erg negatief artikel zonder een goede reden. Alsof Sandisk nog afhankelijk is van research. Die struinen Israelische universiteiten af op zoek naar patenten. Goedkoper kan het niet. Het is nu een kwestie van schaalvergroting, totdat ze flash memories van een terabyte en meer kunnen maken, voor een redelijke prijs, en ze nemen in een klap de hele markt voor harddisks over. Zo simpel is het.quote:Op vrijdag 18 december 2009 18:09 schreef jaco het volgende:
[..]
In een ander artikel wordt het door Motley Fool gelist bij de Dreadful Stocks to Avoid
Je kunt beter de officiele Analyst Opinions checken, bijvoorbeeld via finance.yahoo.com Die zijn over het algemeen over-optimistisch; ik reken zelf altijd 1 categorie lager zodat 'strong buy' een 'buy' wordt etcetera. Niettemin zijn de analisten negatief gestemd over SanDisk. Het gemiddelde koersdoel is al gehaald.
Een bedrijf met een technologisch goed product kan nog steeds verknald worden door slecht management. Ik kon ook in tweede instantie de reden van het verlies niet vinden, maar ik stop met zoeken omdat ik het bedrag hoe dan ook te groot vind om in dit bedrijf te investeren.
TT moet verder. Wat je zegt, vrijwel iedereen heeft al zo'n kastje en de mensen die er geen hebben zullen er ook niet snel eentje aanschaffen. Men moet het nu hebben van vervangingsaankopen, meer geavanceerde modellen en dit soort dingen.quote:Op zondag 13 december 2009 21:50 schreef LXIV het volgende:
Op het risico voor fanboy te worden uitgemaakt (want die zijn meestal blind voor de werkelijke ontwikkelingen binnen een bedrijf en verliezen vaan héél veel, denk maar aan de UPC'ers met hun triple-play, de VDM-guys met hun Azië-route of de Begaclaim-junkies)
[..]
Dit is natuurlijk het voorland van TT. Met het verkopen van kastjes valt geen droog brood meer te verdienen. Maar diensten en reclame aanbieden op een routekaart ipv via het reguliere internet zijn wel de services waarmee geld te verdienen valt. Over een tijdje moet een garage of benzinepomp natuurlijk betalen om als nuttig punt op het display te verschijnen. Je kunt dat achterwege laten, maar dat is hetzelfde als 10 jaar geleden het internet negeren. Heel wat info is geografisch-gerelateerd, zeker commerciele info. Die aanbieden vanuit een navigatie-apparaat is een prima markt voor de toekomst. Daarom heeft Google ook Google Earth ontwikkeld. Alleen is het vanuit de auto nét even praktischer.
Lul de behangerquote:Op vrijdag 18 december 2009 23:05 schreef Drive-r het volgende:
[..]
De TT meldt trouwens ook niet dat het om expedia gaat, lul de behanger.
De rest van het topic is waar ik op reageerde, als je het even doorleest begrijp je wellicht de context van mijn comment.
Lees het topic door een vindt de post waar beargumenteerd wordt dat de fee 10-15% is, daar reageerde ik op. Sorry dat ik Expedia gemist had. Inhoudelijk boeit dat verder toch niet, punt blijft dat je moeilijk kunt concurreren.quote:Op maandag 21 december 2009 23:16 schreef mouzzer het volgende:
[..]
Lul de behangerZegt degene die het topic al tijden volgt maar blijkbaar niet de moeite heeft genomen de openingspost te lezen. Dan had je geweten dat het om expedia ging en dat het gratis was en had je niet argumenten zoals een 5 euro bookings fee hoeven te verzinnen om een punt te maken.
Grootste deel van je comment gaat over de nieuwe hotelservice van TomTom en ik reageer op de foute aannames die je daarover maakt, welkom op een forum... Ipv je fouten te erkennen ga je schelden, zwak hoor.
Ik heb aangegeven dat die 10 - 15 % de kickback fee is die hotels betalen aan boekingswebsites voor het aanbrengen van een klant. Jij als hotelgast hoeft dat dus niet te betalen. Expedia kan door de consument (sinds enige tijd) zonder kosten gebruikt worden.quote:Op dinsdag 22 december 2009 10:46 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Lees het topic door een vindt de post waar beargumenteerd wordt dat de fee 10-15% is, daar reageerde ik op.
Ik begrijp hoe het systeem van de kickbacks werkt, maar het is natuurlijk naïef om te denken dat de klant daar uiteindelijk niet voor betaalt. Ik ben toevallig een die-hard expedia gebruiker voor mijn privé-reizen, maar ik boek er uiteindelijk nooit. Direct boeken bij het hotel is in meeste gevallen toch goedkoper.quote:Op dinsdag 22 december 2009 11:11 schreef jaco het volgende:
[..]
Ik heb aangegeven dat die 10 - 15 % de kickback fee is die hotels betalen aan boekingswebsites voor het aanbrengen van een klant. Jij als hotelgast hoeft dat dus niet te betalen. Expedia kan door de consument (sinds enige tijd) zonder kosten gebruikt worden.
Expedia en TT verdelen die 10 - 15 % van de overnachtingsprijs dus onderling. TT is in principe inderdaad een normale affiliate van Expedia, maar je zou kunnen stellen dat TT het extra voordeel heeft om potentiele gasten te bereiken op een moment dat andere boekingsites dat niet kunnen: namelijk via een telefoonnummer op de routeplanner.
Jij stelt dat ook met de smartphone vanuit de auto geboekt kan worden, maar dat moet dan wel een smartphone met GPS zijn en netwerkbereik op dat moment.
Ik zie wel in dat dit plan van Expedia / TT gaat werken, maar ik denk niet dat de omzet hiervan erg hoog gaat worden.Het is om die reden niet de golden bullet.
Je bent er al op gewezen dat die fee niet door TT wordt berekend dus wie iwas hier nou niet goed aan het lezen? En zoals ik in mijn eerst reactie al aangaf is dit is niet om de concurentie aan te gaan of grote omzetten mee te generen maar gewoon een extra service op je TomTom als toevoeging aan de point of interest database en niks meer dan dat.quote:Op dinsdag 22 december 2009 10:46 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Lees het topic door een vindt de post waar beargumenteerd wordt dat de fee 10-15% is, daar reageerde ik op. Sorry dat ik Expedia gemist had. Inhoudelijk boeit dat verder toch niet, punt blijft dat je moeilijk kunt concurreren.
Mijn post was kortzichtig en dom?quote:PS: Sorry voor het schelden, maar ook dat gebeurt soms op een forum. Ik vond je post gewoon redelijk kortzichtig en dom, maar dat zal wel komen doordat ik het niet begrijp
Volgens mij heb ik mijn punten in de voorgaande post al verduidelijkt, ik begrijp niet waar je over door gaat. Als je je zo aangesproken voelt, is dat niet mijn issue.quote:
BTW, het aandeel stond toen op $25 en is gisteren door de $30 heengebroken. Dat is een koerswinst van 20% in 1 week.quote:Op vrijdag 18 december 2009 18:09 schreef jaco het volgende:
[..]
In een ander artikel wordt het door Motley Fool gelist bij de Dreadful Stocks to Avoid
Je kunt beter de officiele Analyst Opinions checken, bijvoorbeeld via finance.yahoo.com Die zijn over het algemeen over-optimistisch; ik reken zelf altijd 1 categorie lager zodat 'strong buy' een 'buy' wordt etcetera. Niettemin zijn de analisten negatief gestemd over SanDisk. Het gemiddelde koersdoel is al gehaald.
Een bedrijf met een technologisch goed product kan nog steeds verknald worden door slecht management. Ik kon ook in tweede instantie de reden van het verlies niet vinden, maar ik stop met zoeken omdat ik het bedrag hoe dan ook te groot vind om in dit bedrijf te investeren.
Heb je inmiddels ontdekt wat de reden is van hun gigantische verlies vorig boekjaar ?quote:Op vrijdag 25 december 2009 05:23 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
BTW, het aandeel stond toen op $25 en is gisteren door de $30 heengebroken. Dat is een koerswinst van 20% in 1 week.
Yep. In een van de links die ik gepost heb, staat een heel (heel!) erg interessant grafiekje.quote:Op vrijdag 25 december 2009 19:36 schreef jaco het volgende:
[..]
Heb je inmiddels ontdekt wat de reden is van hun gigantische verlies vorig boekjaar ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |