abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75946735
Ik ga dan maar eens uitzoeken bij mijn verzekeraar. Ik heb een vrij royale.
pi_76148222
Naja... dan zeg ik maar eens wat. Ik kan toch al niet zo goed tegen lange stiltes...

Hebben jullie allemaal een fijne kerst gehad?
pi_76163326
quote:
Op maandag 28 december 2009 17:50 schreef Ilse2602 het volgende:
Naja... dan zeg ik maar eens wat. Ik kan toch al niet zo goed tegen lange stiltes...

Hebben jullie allemaal een fijne kerst gehad?
Het is even afwachten wie er het eerst gaat praten

Ja hoor, lekker minimalistisch. Ik houd niet zo van deze vreetdagen maar de tijd met het gezin is wel fijn.

En jij?
pi_76170075
Och kerst was wel ok. Niets bijzonders, lekker eten, beetje gezelligheid en zoals ieder jaar weer een eindejaarslot gekregen.

Ondertussen ook eindelijk post ontvangen van het vu. Infofoldertje en de huisartsinfomachtiging. Ik zat zo eens te lezen, binnen 3 maanden na aanvang van de hormoon medicatie moet je beginnen met de real life test, als je dat nog niet al deed. Hoe zijn jullie daarmee begonnen? Van de een-op-andere dag, of is er langzaam een verschuiving geweest?

Eerst op mijn persoonlijke programma is het stoppen van de kaalheid. Nu is er nog wat te redden. Dat kan gelukkig buiten de hele reguliere medische zorg om in een prive instelling. Afspraak maken, testjes doen, pillen - en de rekening helaas - krijgen.
pi_76170234
quote:
Op dinsdag 29 december 2009 09:10 schreef Fixers het volgende:

Eerst op mijn persoonlijke programma is het stoppen van de kaalheid. Nu is er nog wat te redden. Dat kan gelukkig buiten de hele reguliere medische zorg om in een prive instelling. Afspraak maken, testjes doen, pillen - en de rekening helaas - krijgen.
Ik neem aan dat je finasteride (of misschien dutasteride) bedoelt? Dat kan je vaak via de huisarts verkrijgen (finasteride bedoel ik).
pi_76171168
quote:
Op dinsdag 29 december 2009 09:21 schreef Onderweg het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je finasteride (of misschien dutasteride) bedoelt? Dat kan je vaak via de huisarts verkrijgen (finasteride bedoel ik).
Die twee zijn het inderdaad. Een bekende van me is door haar dermatoloog door verwezen naar intermedica (kliniek in kwestie). Omdat de reguliere geneeskunde zich niet bezig zou houden met kaalheid. Wordt ook niet vergoed. Overigens krijgt zij maar een van de twee ivm met problemen bij mogelijke zwangerschap.

Ik begreep dat deze middelen niet vergoed worden omdat het voor puur cosmetische redenen zou zijn. Maar als ik het bij mijn huisarts zou vragen, hoe moet ik dat brengen. Vragen om iets tegen kaalheid, of als iets in genderbehandeling? En doen ze daar bij het vu niet moeilijk om, feitelijk begin je dan behandeling al elders?
pi_76172501
Voor zover ik weet, wordt Dutasteride in NL niet voorgeschreven, omdat het geen toegelaten geneesmiddel is. Finasteride is dat wel. Overigens is niet vastgesteld dat Dutasteride aanmerkelijk beter resultaat heeft bij kaalheid; het is wel veel duurder.

Beide middelen zijn bedoeld om voorgeschreven te worden bij/na prostaatkanker. In die hoedanigheid is Finasteride in NL toegelaten. Een huisarts kan het officieel dus alleen voorschrijven bij prostaatproblemen, denk ik.

Maar voor zover ik weet (maar ik ben dus geen huisarts ) levert het voor de huisarts geen problemen op om het voor te schrijven in het geval het gaat om een bijwerking, het blokkeren van DHT dat verantwoordelijk geacht wordt voor 'mannelijke kaalheid'. In hoeverre een ziektekostenverzekeraar het in dat geval vergoedt, durf ik niet te zeggen.

Tegenover de huisarts moet je -lijkt mij- gewoon eerlijk zijn. Zeggen dat je het nodig hebt omdat je kaal wordt, dat een kale man misschien wel kan maar een kale vrouw niet (tja, is natuurlijk maar een cultuurkwestie) en dat je begrepen hebt dat huisartsen het voor dat doel gewoon voorschrijven. Finasteride is inmiddels een redelijk gangbaar preparaat. Je zult veel meer moeite hebben anti-androgeen en/of oestrogeen preparaten te krijgen buiten het circuit van een genderteam of een (gender-)psycholoog icm een endocrinoloog (als je dat wilt natuurlijk).

Wat het VU zal doen, weet ik niet. Maar Finasteride heeft nauwelijks anti-androgene invloeden, dus ik kan mij niet voorstellen dat het gezien wordt als genderbehandeling. Bellen is het antwoord
pi_76189945
quote:
Op maandag 28 december 2009 23:17 schreef Onderweg het volgende:
En jij?
Ja goed hoor.. Ik heb dit jaar vier kerstdagen gehad, waarvan er twee toch echt vreetdagen waren...

Maar ben lekker naar familie geweest, ben bij mijn beste vriendin geweest waar mijn broer en een vriend ook waren, ben naar de bios geweest en ben begonnen met het bewoonbaar maken van de laatste kamer in mijn woning.
  dinsdag 29 december 2009 @ 19:14:48 #59
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_76191133
Hoi! Mijn kerst was ook geweldig, eerste kerstdag lekker thuis gegeten met familie, daarna spelletjes spelen (Kolonisten van Catan) met een lekker wijntje er bij. Altijd gezellig
quote:
Op dinsdag 29 december 2009 09:10 schreef Fixers het volgende:Ik zat zo eens te lezen, binnen 3 maanden na aanvang van de hormoon medicatie moet je beginnen met de real life test, als je dat nog niet al deed. Hoe zijn jullie daarmee begonnen? Van de een-op-andere dag, of is er langzaam een verschuiving geweest?
Ik had geen zin om de hormonen af te wachten en ben op 1 december al fulltime gegaan. Daar ging natuurlijk wel wat aan vooraf, laten we dat parttime noemen. In eerste instantie had ik de lat veel te hoog gelegd en had ik het idee dat je meteen heel erg passabel moest zijn voor je de straat op zou kunnen gaan als vrouw, maar dankzij mijn lasertherapeute bij Korpos kwam ik tot het inzicht dat dat helemaal niet nodig is. Toen ben ik begonnen langzaam aan mijn uiterlijk aan te passen zodat ik daardoor vanzelf meer zelfvertrouwen kreeg. Ik ben nu ook nog niet passabel, en wordt nog overal ge'meneer'd, maar ik heb nu in ieder geval de vrijheid om volledig mezelf te zijn en om mezelf verder te ontwikkelen. Die passabiliteit komt hopelijk ooit nog wel, en zoniet, dan weet ik in ieder geval dat ik zonder die passabiliteit ook wel weet te overleven.

Wat Finasteride betreft, er zijn 2 soorten pillen, eentje met een 1mg dosering (Propecia) en eentje met een 5 mg dosering (Proscar). De originele versie is Proscar, en deze was tegen prostaat problemen bedoeld, maar een bijwerking daarvan was dat kalende mannen soms teruggroei van haar ervoeren. Daarom heeft de fabrikant de 1mg versie op de markt gebracht onder de naam Propecia. Het patent op Finasteride als middel tegen prostaatproblemen is verlopen, daarom is Proscar inmiddels relatief goedkoop, want elke fabrikant mag het maken. Op Finasteride als middel tegen haarverlies rust echter nog wel een patent, en daarom is Propecia nog steeds heel erg duur.

De 5mg versie wordt vergoed, de 1mg versie niet. Sommige mensen vragen hun arts daarom om Proscar voor te schrijven en splitsen deze pil in vieren (Niet doen als er een zwangere vrouw in huis is!). Alleen dan moet je arts wel meewerken, en dat doen ze lang niet altijd, want in feite gaat het hier om oplichting van de verzekering. Mijn arts is er helaas ook zo eentje die me alleen de 1mg Propecia voor wil schrijven dus ik moet het zelf betalen (kost me dik 46 Euro per 30 pillen).

Je zou je huisarts kunnen vragen om de 5mg Proscar voor te schrijven wegens genderdysforie. Want het is in feite een soort anti-androgen (niet helemaal, het concurreert met testosteron ipv het te onderdrukken), dus zo'n vreemde gedachte is dat niet. Ik heb begrepen dat de VU dat ook wel eens doet als je eenmaal het groene licht hebt gekregen.

Zie voor meer info over haargroeimiddelen dit artikel.

Oh, en tot slot, ik kreeg gisteren een mailtje van Jos Megens met de beste wensen voor het nieuwe jaar en de mededeling dat ik nu bovenaan de lijst sta om te worden opgeroepen

[ Bericht 0% gewijzigd door Joanne35 op 29-12-2009 19:29:14 ]
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_76192458
De finasteride wil ik in eerste instantie om het kaalworden te remmen. Nu zit er nog wat. Als mijn inhammetjes nog een klein beetje teruggroeien is er wel wat van te maken. De (anti?)androgene bijwerkingen vind ik natuurlijk niet erg Maar ik verwacht ook niet zo heel veel van. Het is voornamelijk redden wat er te redden valt zodat ik in de toekomst wat meer basismateriaal heb om mee aan de slag te kunnen. Ik heb wel eens een pruik gedragen.... daar wordt je ook niet vrolijk van: warm, jeuk, bang dat het losgaat, recht trekken. En dat was nog maar voor 'n feestje.
  dinsdag 29 december 2009 @ 19:55:32 #61
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_76192858
Ik voel me echt " " op dit moment.

Ik hou niet van bellen (sowieso al niet en dat beroerde bereik van mijn mobiel helpt niet) en ik moet dus allerlei afspraken gaan maken met chirurg en endo en alles.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  dinsdag 29 december 2009 @ 20:02:39 #62
92409 Twinky
Little star.
pi_76193171
maak deadlines wonderer. Voor elk telefoontje één.
Chirurg voor 12 uur morgen. Endo voor 14 uur
als het lukt mag je een koekje, lukt het niet is er een half uur later weer een deadline
  dinsdag 29 december 2009 @ 20:08:31 #63
71919 wonderer
pi_76193389
Wheheh. Ik wou dat ze hier wat moderner werden en meer met mail of chat deden.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
  dinsdag 29 december 2009 @ 21:58:51 #64
206345 Magenta
Full of colour
pi_76198228
Hier ook wel een leuke kerst gehad, beetje zoals bovenstaand; eten, spelletjes, familie etc. Nog een afspraak gemaakt voor logopedie een paar weken terug..wederom een wachtlijst (goh!), kan in Maart terecht, maar dan ook wel wekelijks.
~Fin
  dinsdag 29 december 2009 @ 22:20:46 #65
71919 wonderer
pi_76199238
Ik mag een koekje We hebben geen koekjes Maar ik heb wel een afspraak met de endo, 2 maart Beter dan de chirurg, 25 mei
  dinsdag 29 december 2009 @ 23:06:29 #66
206345 Magenta
Full of colour
pi_76201657
^Nice!
~Fin
  woensdag 30 december 2009 @ 00:23:32 #67
92409 Twinky
Little star.
pi_76205419
* Twinky geeft koekje!
  woensdag 30 december 2009 @ 01:12:20 #68
71919 wonderer
pi_76207133
Yum
pi_76212173
Hmm, lekker KOEKIES!!!

Misschien ben ik wel een ouwe taart, maar 'vroegûh' hadden wij toch wel eens géén wachtlijsten? Is dat het gevolg van verregaande 'optimalisering' van de gezondheidszorg, zijn wij te krenterig daarvoor genoeg te betalen of heb ik gewoon een slecht geheugen en ben ik alle ellende van 'vroegûh' vergeten?

Alvast een bijzondere aangename jaarwisseling toegewenst (en voorzichtig met de rotjes)!
  woensdag 30 december 2009 @ 21:26:45 #70
214108 MuteZukini
she's a rejector
pi_76238787
denk dat er vroeger inderdaad minder wachtlijst was, maar toen vonden ook minder mensen de weg naar 't VUmc vermoedelijk, en een aantal jaar geleden heeft een brandje in een O.K. van 't VUmc er voor gezorgd dat de operatiewachtlijst nog eens 3 maanden langer werd, wat nog steeds niet is weggewerkt volgens mij. In feite is 't genderteam gewoon chronisch ondergefinancierd en aldus onderbezet.

Wat betreft kerts, had ik wel een aardige kerst, er absoluut geen vreetfestijn van gemaakt, wel de kans gegrepen het dessert (white chocolate cheesecake) te maken op eerste kerstdag, en dat was zeer geslaagd al zeg ik 't zelf
En tweede kerstdag nog naar een (kerst)feest gegaan ter afsluiting, en heerlijk gedanst

Proscar heb ik nooit ervaring mee gehad, ondanks dat ik 't via huisarts en die weer in slechte communicatie met Jos Megens heb proberen te krijgen. Uiteindelijk hebben de hormoontjes nog meer dan ik ooit kon vermoedden terug weten te draaien, waardoor ik 9 maanden na begin van hormonen m'n haren weer lekker los kon dragen, na m'n haar anderhalf jaar uit noodzaak opgestoken en met brede haarband te hebben gedragen.

Jullie ook allemaal een mooi nieuwjaar gewenst
une vie en rêve est une vie sans scrupule
pi_76255699
quote:
Transgender Netwerkdag:

Zaterdag 9 januari 2010
Tijd: 13.30 - 17.00 uur
Borrel: 17.00 -19.00 uur
Gaat er nog iemand? (heb eventueel pdf-je met meer info van TNN).
  zaterdag 2 januari 2010 @ 14:41:04 #72
206345 Magenta
Full of colour
pi_76324277
Not me maar ik het vind het goed dat ze er zijn.
~Fin
pi_76332790
Voor mij geldt eigenlijk hetzelfde... Ik vind het goed dat ze er zijn maar ik probeer naast mijn genderissues mijn leven toch zo 'normaal' mogelijk te houden en niet helemaal te laten draaien om genderissues.
pi_76334899
Dat klinkt makkelijk, maar ik ben toch dagelijks bezig met mijn toekomst. In ieder geval in mijn hoofd. Dagelijks denk ik over hoe mijn toekomst eruit zal zien. En hoe ik de combinatie maak met mijn 'oude leven'. Affijn, ik heb nu wel een afspraak met een haarkliniek. Wat de uikomst bij de psych of VU ook zal zijn, ik kan de toekomst tegemoet met een weelderige haardos.
  zaterdag 2 januari 2010 @ 20:15:30 #75
271890 Dzjenn.
en koffie vind ik vies
pi_76335795
Hallo lieve mensen,

Ik heb zelf geen 'last' van transseksualiteit, maar ik vind het erg interessant en bewonderenswaardig om hier mee te lezen. Ik wilde ook zeggen dat ik het zó knap vind van jullie hoe jullie ermee omgaan, jullie kunnen echt trots op jezelf zijn!!!

Succes met alles en veel liefs.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')