Hoi! Mijn kerst was ook geweldig, eerste kerstdag lekker thuis gegeten met familie, daarna spelletjes spelen (Kolonisten van Catan) met een lekker wijntje er bij. Altijd gezellig
quote:
Op dinsdag 29 december 2009 09:10 schreef Fixers het volgende:Ik zat zo eens te lezen, binnen 3 maanden na aanvang van de hormoon medicatie moet je beginnen met de real life test, als je dat nog niet al deed. Hoe zijn jullie daarmee begonnen? Van de een-op-andere dag, of is er langzaam een verschuiving geweest?
Ik had geen zin om de hormonen af te wachten en ben op 1 december al fulltime gegaan. Daar ging natuurlijk wel wat aan vooraf, laten we dat parttime noemen. In eerste instantie had ik de lat veel te hoog gelegd en had ik het idee dat je meteen heel erg passabel moest zijn voor je de straat op zou kunnen gaan als vrouw, maar dankzij mijn lasertherapeute bij Korpos kwam ik tot het inzicht dat dat helemaal niet nodig is. Toen ben ik begonnen langzaam aan mijn uiterlijk aan te passen zodat ik daardoor vanzelf meer zelfvertrouwen kreeg. Ik ben nu ook nog niet passabel, en wordt nog overal ge'meneer'd, maar ik heb nu in ieder geval de vrijheid om volledig mezelf te zijn en om mezelf verder te ontwikkelen. Die passabiliteit komt hopelijk ooit nog wel, en zoniet, dan weet ik in ieder geval dat ik zonder die passabiliteit ook wel weet te overleven.
Wat Finasteride betreft, er zijn 2 soorten pillen, eentje met een 1mg dosering (Propecia) en eentje met een 5 mg dosering (Proscar). De originele versie is Proscar, en deze was tegen prostaat problemen bedoeld, maar een bijwerking daarvan was dat kalende mannen soms teruggroei van haar ervoeren. Daarom heeft de fabrikant de 1mg versie op de markt gebracht onder de naam Propecia. Het patent op Finasteride als middel tegen prostaatproblemen is verlopen, daarom is Proscar inmiddels relatief goedkoop, want elke fabrikant mag het maken. Op Finasteride als middel tegen haarverlies rust echter nog wel een patent, en daarom is Propecia nog steeds heel erg duur.
De 5mg versie wordt vergoed, de 1mg versie niet. Sommige mensen vragen hun arts daarom om Proscar voor te schrijven en splitsen deze pil in vieren (Niet doen als er een zwangere vrouw in huis is!). Alleen dan moet je arts wel meewerken, en dat doen ze lang niet altijd, want in feite gaat het hier om oplichting van de verzekering. Mijn arts is er helaas ook zo eentje die me alleen de 1mg Propecia voor wil schrijven dus ik moet het zelf betalen (kost me dik 46 Euro per 30 pillen).
Je zou je huisarts kunnen vragen om de 5mg Proscar voor te schrijven wegens genderdysforie. Want het is in feite een soort anti-androgen (niet helemaal, het concurreert met testosteron ipv het te onderdrukken), dus zo'n vreemde gedachte is dat niet. Ik heb begrepen dat de VU dat ook wel eens doet als je eenmaal het groene licht hebt gekregen.
Zie voor meer info over haargroeimiddelen
dit artikel.
Oh, en tot slot, ik kreeg gisteren een mailtje van Jos Megens met de beste wensen voor het nieuwe jaar en de mededeling dat ik nu bovenaan de lijst sta om te worden opgeroepen
[ Bericht 0% gewijzigd door Joanne35 op 29-12-2009 19:29:14 ]