quote:"Facebook privacy-instellingen zijn boerenbedrog"
Donderdag,12:07 doorRedactieReacties: 9
Facebook geeft gebruikers sinds kort meer mogelijkheden om hun privacy-instellingen aan te passen, maar de aanbevolen instellingen verminderen juist de privacy en breken die in sommige gevallen compleet af, zo waarschuwt burgerrechtenbeweging Electronic Frontier Foundation (EFF). De EFF is blij met de vereenvoudigde privacy-instellingen, die nu ook per bericht zijn in te stellen. Daarnaast worden alle gebruikers nu gedwongen om hun privacy-instellingen te controleren. De standaard instellingen die Facebook adviseert zorgen ervoor dat meer Facebook gegevens publiek domein worden. Daarmee worden eerder gemaakte privacy-instellingen ongedaan gemaakt.
Dit kan dan ook gigantische gevolgen voor de toekomst van de site hebben en uitlopen op een enorm privacy fiasco. Toch lijkt Facebook er bewust voor te hebben gekozen om de informatie van gebruikers openbaar te maken. Facebook zou er een commercieel belang bij hebben om de afgeschermde profielen en gegevens van gebruikers open te breken, zo werd vorige week al gewaarschuwd. De sociale netwerksite is namelijk geen "gemeenschap", maar een bedrijf dat geld wil verdienen. Alle "privacy verbeteringen" moeten daarom met een grote korrel zout genomen worden.
Afweging
Wie beter naar de privacy-instellingen kijkt komt tot de conclusie dat die zelfs "naar" zijn, aldus de EFF. Als het gaat om bijvoorbeeld contactenlijsten, je naam, profiel foto, stad, geslacht, netwerken en de pagina's van wie je een fan bent, behandelt Facebook al die informatie voortaan als "publiek beschikbare informatie". Voorheen konden gebruikers een groot deel van die gegevens afschermen, maar die optie is er niet meer. De EFF is dan ook bezorgd over het nieuwe regime bij Facebook, dat ervoor zal zorgen dat gebruikers veel meer over zich prijsgeven dan ze willen. "Gebruikers die hun privacy belangrijk vinden moeten voor zichzelf beslissen of deelname aan het nieuwe Facebook zo'n extreme privacy afweging waard is."
Bron: Security.nl.
Er staat ook nog een artikel op WebWereld en Bright.quote:Facebook past privacyinstellingen aan
De sociale netwerksite Facebook wil zijn gebruikers meer controle over hun privésfeer geven. Leden zouden binnenkort nog beter kunnen aangeven wie hun foto's, commentaren of links kunnen bekijken. De onderneming uit San Francisco gaat de privacyinstellingen ook vereenvoudigen.
(belga) - 'Wij willen ons tegenover onze gebruikers transparant opstellen', aldus Facebook-manager Richard Allan woensdag aan het Duitse persagentschap dpa.
Tot hiertoe kunnen gebruikers slechts beperkt instellen wie hun commentaren, foto's en statusmeldingen kunnen zien. Ze kunnen daarbij momenteel enkel kiezen tussen eigen contacten, vrienden van vrienden of het hele netwerk. Die keuzemogelijkheden worden in de toekomst uitgebreid. Minderjarigen zullen in het bijzonder worden beschermd doordat de gegevens van minderjarige gebruikers enkel voor hun contacten en een beperkt aantal andere mensen zichtbaar.
Facebook telt inmiddels wereldwijd al meer dan 350 miljoen leden.
Bron: Tijd.be.
quote:Alle Facebook-leden krijgen dezer dagen na inloggen een scherm voor hun neus over de nieuwe privacy-instellingen. Het scherm achteloos wegklikken is niet aan te raden. Want klik je door, dan zie je dat alle privacy-instellingen standaard op 'delen met iedereen staan'. Het gaat om bijna twintig verschillende stukjes informatie. Die kun je elk weer alleen zichtbaar voor je vrienden maken. Je moet ze dan stuk voor stuk terugklikken naar de oude instellingen.
Bron: Bright.nl.
Oh laat me raden. Jij hebt ook alleen facebook zodat je de spelletjes daar kan spelen?quote:Op zondag 13 december 2009 17:38 schreef LastRequest het volgende:
Nee, zo verstandig was ik gelukkig wel...
Nee zeker niet, maar niet iedereen hoeft alles te zien.quote:Op zondag 13 december 2009 17:57 schreef Chinless het volgende:
[..]
Oh laat me raden. Jij hebt ook alleen facebook zodat je de spelletjes daar kan spelen?
Er is weinig wat ik maar zomaar wegklik (en accepteer). Lange EULA's, bijvoorbeeld.quote:
Ik vind het ook goed van Facebook dat ze de user meer controle geven. Niets dan lof. Wat ik 'eng' vind is dat de default settings op "iedereen" staat, waardoor je gegevens voor iedereen toegankelijk is. Opt-outsystemen vind ik bah.quote:Op zondag 13 december 2009 18:15 schreef eleusis het volgende:Veel beter die nieuwe privacy settings.
Echt klote dat je op Facebook default nooit wat kon zien. Dat begint nu al te veranderenIk wilde zelf wel wat ruimer zijn maar het was focking moeilijk om al die settings te wijzigen.
Hulde voor de nieuwe instellingen en voor de nieuwe defaults!
Stond het bij mij ookquote:Op zondag 13 december 2009 19:21 schreef zarGon het volgende:
[..]
Er is weinig wat ik maar zomaar wegklik (en accepteer). Lange EULA's, bijvoorbeeld.
[..]
Ik vind het ook goed van Facebook dat ze de user meer controle geven. Niets dan lof. Wat ik 'eng' vind is dat de default settings op "iedereen" staat, waardoor je gegevens voor iedereen toegankelijk is. Opt-outsystemen vind ik bah.
Ik had liever gezien dat alles op "oude instellingen" stond, in plaats van op "iedereen" en "vrienden van vrienden".
Wat is er op tegen?quote:Op maandag 1 maart 2010 11:58 schreef eleusis het volgende:
Al die irritante mensen hebben inmiddels hun privacy settings weer strenger gezet
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |