abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75577798
Hoi,
Ik heb in de zomer mijn dakvervangen, incl. dakbeschot.
Voor de duidelijkheid, heb hele dak eraf gehaald, en alleen de gordingen laten ztten, nieuwe 18mm underlayment platen erop, damp-openfolie, tengels, panlatten en dan pannen.
Het huis is een ruwbouw en dus geen verwarming aanwezig.
Nu, wil ik eigenlijk het dak gaan isoleren, maar zie ik dat één plaat underlayment helemaal groen van de schimmel is.
Het is enkel die ene paat en echt duidelijk begrenst tot die ene plaat. Waarschijnlijk was deze plaat vochtig, of wat dan ook(?)
Ik vraag mij nu af wat ik hier aan kan doen, want k neem aan dat ik hier tegen geen isolatie kan monteren.
Ik dacht zelf aan droogstoken, maar met deze buiten temperaturen en vochtigheidsgraad is hier niet tegenop te stoken (met butagaskacheltje of zo)
Wat kan ik het beste doen?
Alvast bedankt voor tips!
pi_75578930
Je zou bijna denken dat de schimmel al in die plaat zat.... Ik ben bang dat er weinig anders op zit om de plaat te verwijderen, want wil je dit echt op je dak hebben? Hoop werk, maar een dak dat wegschimmelt is erger.

De schimmel in hout zal je nooit volledig weg kunnen krijgen, de schimmeldraden zitten bij houtschimmel vrijwel altijd door het hele hout heen.

Check ook goed voor lekkage.. het kan altijd en het zou extra lullig zijn als de schimmel op dezelfde plek op een nieuwe plaat terugkomt.

[ Bericht 13% gewijzigd door Appelblauwzeegroen op 14-12-2009 02:47:21 ]
  FOK!fotograaf zondag 13 december 2009 @ 17:15:52 #3
17893 Forno
pi_75582725
Zit er geen lekkage? Misschien een gebroken (nok)pan ergens op je dak? Vocht kan rare wegen afleggen. Heb je wel dampopen en waterkerende folie gebruikt? Anders kan het vocht door de folie heenslaan.

Normaliter gaat zoiets niet fout (zonder isolatie), omdat het dakbeschot gewoon vrij kan ademen. Isoleren is nu een slecht idee, dan sluit je de boel nog meer op. Eerst de oorzaak van dit probleem oplossen.
pi_75584982
Ik geloof ook dat het reeds in de plaat zat/zit. Lekkage sluit ik uit omdat het echt sec die plaat is.Daarnaast ligt er, zoals eerder gezegd, onder de pannen een folie, Delta vitax.
Bij een lekkage zou je een spoor, of vlek moeten zien, niet begrensd door de plaat.

Weghalen, betekend feitelijk mijn halve dak weer afbreken!. Ondanks dat ik een aardige knutselaar ben,zie ik dat dus echt niet zitten.

Misschien een of ander schimmeldodende spray?
  FOK!fotograaf zondag 13 december 2009 @ 21:06:14 #5
17893 Forno
pi_75591416
Een underlaymentplaat gaat niet zomaar schimmelen hoor. Onder normale condities (droog en ademend) kan zoiets niet spontaan gebeuren. Een schimmeldodende spray zal je dan ook niet permanent van het probleem afhelpen. Beter is het om de schimmelende plaat geheel te verwijderen. Anders bestaat het risico dat de schimmel zich uitbreidt. Het probleem oplossen en dan een nieuwe plaat. Ik zou voor de zekerheid eens een paar pannen optillen ter plaatse van de schimmel, misschien is het meteen zichtbaar.

Een paar foto's maken het een stuk makkelijker.
  maandag 14 december 2009 @ 02:28:37 #6
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_75601794
Dit is niet wat TS wilde horen, maar idd... de pannen kunnen er weer af en je zult weer een stuk doek moeten plaatsen met een nieuwe plaat. Wil je op safe spelen, dan zou ik ook de aangrenzende plaat vervangen...
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  FOK!fotograaf maandag 14 december 2009 @ 08:49:55 #7
17893 Forno
pi_75603787
Ik ga ook maar af op een berichtje, dus misschien valt het enorm mee met de schimmel. Kan ie het rotte stukje wegzagen en vervangen. Maar zoals ik het nu lees, is de hele plaat gaan rotten. Kortom foto.

En hij hoeft niet alle pannen eraf te halen, gewoon hier en daar een paar pannen lichten. Zoeken naar het probleem (als dat er is).
  dinsdag 15 december 2009 @ 12:20:54 #8
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_75645872
is het niet mogelijk om die plaat van binnen uit eruit te halen ?
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_75838918
Zo eindelijk wat foto's gemaakt. de schimmel zit op een paar platen, en is echt niet door lekkage, maar waarschijnlijk door luchtvochtigheid en...??
Heb nu een schimmeldoder gekocht, embalit NTK, ik hoorde ook zsm opschuren en grondlakken??

hier zie je duidelijk de aantasting van de plaat.

hier zie je schimmel aanslag op de plaat die uit de gevel steekt.

Iemand?

grz!
pi_75839689
Is dit niet vocht dat vanuit buiten in de plaat trekt?

Waarom heb je het deel dat aan de buitenkant zit niet geverft?
¡sdnʞɔnɟ ןןɐ ɟo ɹǝɥʇoɯ ǝɥʇ sı uoıʇdɯnssɐ
pi_75842669
Ik denk ookdat het vocht is van buiten,..Niet geverfd, omdat ik niet ervan uitging dat dat nodig was. Binnen is hetzelfde verhaal.
Heb eigenlijk nog nooit dakbeschot geverfd... meestal gewoon isoleren en..klaar..
Maarja.zo dus niet. Wat is beste ? wachten tot voorjaar, schuren verven, of nu al, en dan met en 'winterverf'??

Grz
  FOK!fotograaf zondag 20 december 2009 @ 17:00:20 #12
17893 Forno
pi_75842835
Underlayment heeft een klimaatklasse 1. Dat wil zeggen alleen binnen (droog) te gebruiken. Door het buiten toe te passen kun je in feite wachten op houtrot. Als je het onbehandeld toepast, rot het nog sneller weg. Het probleem is hier zeer waarschijnlijk dat de plaat (te) veel vocht opneemt. Vanwege de geringe duurzaamheid van de houtsoort in underlayment (ik denk vuren), gaat het schimmelen. Veel of weinig ventilatie maakt niet veel uit. Als je gaat isoleren gaat het nog sneller.

Info over de klimaatklasses staat hier: http://www.houtinfo.nl/pdf/HW_CE_markering.pdf

Heel klote, maar ik ben bang dat een laagje antischimmel/verf slechts uitstel is van verdere rottage. De beste oplossing is de plaat te vervangen door een plaat met minimaal klimaatklasse 2. En die goed in de verf te zetten.
pi_75870686
Nou,..das fijn dan.
Bedankt voor de 'tips'..maar dan helaas.
Ik ga echt mijn dak niet slopen omdat er schimmelpikkels op het hout zit. Ik wacht of tot beter weer /voorjaar zal het opschuren en dan verven. Ik denk dat het wel een flink aantal jaren zal duren voordat het echt is doorgerot, ..en dan kan ik alsnog het dak weer vervangen....

hoop ik..

grz
pi_75871385
als het huis nu in ruwbouw staat is zo ik juist nu het dak even goed nakijken de pannen boven de schimmelende platen verwijderen en iets anders terugplaatsen
steiger ernaast en jezelf uitleven
als het huis zometeen af is loop je tegen meer problemen op..
ook als je het huis ooit wilt verkopen zal dit een punt zijn

van uitstel komt meestal afstel
SuperwormJim:
't is net als een natte hersenscheet, een soort van smerig remspoor in je schedel, alsof je hersenen een windje laten en je voelt gewoon 'RENNEN, DIT IS EXTREME DIARREEEEEE!!!!!'' :') :'( ;(
  maandag 21 december 2009 @ 12:53:51 #15
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_75875434
Idd , als je de hut gaat verkopen met een schimmelplaat zal je dat niet in dank worden afgenomen....

Je weet het nu, dus heleaas, je zult er iets aan moeten doen op een afdoende manier. En das dus niet gewoon een verfje erover. Realiseer je dat schimmel vrolijk verder zal trekken he..

Overigens verbaas ik me enorm ove rhet volgende.

OF je hebt het zelf gelegt en das best knap, maar dat je je dan niet realiseert dat onbeschermd hout aan de buiten zijde beschermt dient te zijn.
Zelfs tuinpaaltjes worden in de carbeleum oid gezet tegen rot.

Of je hebt het laten doen en dan snap ik niet dat het je niet gezegt is.

Het is klote zoiets, maar ik ben eigelijk stomverbaast dat iemand niet begrijpt dat onbeschermt hout gaat rotten/schimmelen. Als dat niet zo zou zijn, denk je dan niet dat die dakpannen ook wel achterwege zouden kunnen worden gelaten ?
pi_75877483
Ik heb het idd allemaal zelf gedaan. Ik ben geen bouwer..helaas. Ik begreep dat zolang het hout niet nat wordt er niets aan de hand is met verlijmde underlayment.
Ik heb platen al een jaar ofwat in de tuin staan, behalve krom is er nix mee aan de hand. Behalve osb platen..die weken echt op. Maarja..
Daarnaast, zijn het enkel 'schimmelspikkels' en geen woekerende zwammen oid. Dus ik denk, dat het met het voorjaar in het vooruitzicht nog te redden is ( cros my fingers)
Ook 'grappig' dat die spikkels wel zitten op de gruwelijk dure '-berken'multiplex 12 laags zwaar geperst met extra lekkers- en niet op de cheapy bouwmarkt 18mm 6 laags underlayment...

Daarnaast wil ik even opmerken, dat het allemaal niet zomaar even vervangen kan worden. De platen zitten 'vastgeschoten', daaroverheen een dampopen dakfolie, dan tengels en dan de panlatten. Dus als ik een plaat wil vervangen, moet ik zo goed als mijn hele dak afbreken!
Dus Niet!..
pi_75884551
OK, dan doe je het niet.

Slim op de lange termijn lijkt het me echter niet.
  dinsdag 22 december 2009 @ 23:55:47 #18
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_75950176
Het is idd Kwalitatief Uitermate Teleurstellend. Helaas tis niet anders.

maar helemaal de boel af te breken hoeft echt niet. Volgens mij moet je de plaat echt wel kunnen verwijderen zonder je hele dak af te breken.

Heb er respect voor dat je het zelf hebt gedaan. Vind het echter niet slim dat je bij zoiets belangrijks als een dak, wat toch constructie werk is, uitgaat van aannames. Daardoor komt bij mij de vraag op in welke gevallen je nog meer bent uit gegaan van aannames, the mother of all fuckups.....

Bij deze een wijze les, hout KAN NIET onbeschermd buiten zijn. De uitzondering die de regel bevestigd... Hardhout soorten, die kunnen wel een zeer lange tijd aan de weersomstandigheden bloot worden gesteld. maar ja... om je dakbeschot van eiken te maken is ook zowat... Dan is die pot verf best voordelig in eens...
pi_75955032
wel respect idd
maar het kan zonder het hele dak te slopen
vergeet niet dat het niks betekend als je geen zwammen ziet
de wortels van schimmels zijn veel schadelijker
vaak boren deze zich door het hele hout heen voordat je ook maar 1 zwam ziet
bovendien kun je nu niet meer bij de bovenkant.. wie weet wat daar nu onder zit of zichzelf daar in graaft
SuperwormJim:
't is net als een natte hersenscheet, een soort van smerig remspoor in je schedel, alsof je hersenen een windje laten en je voelt gewoon 'RENNEN, DIT IS EXTREME DIARREEEEEE!!!!!'' :') :'( ;(
pi_75962551
Ben benieuwd hoe jullie denken een dakplaat weg te kunnen halen zonder dat ik het dak hoef te slopen????
maar goed.

Ik denk zelf dat ik misschien hier niet had moeten posten.. Het maakt mijn zorg een stuk groter, terwijl ik voor mijzelf weet, dat de oplossing toch ligt in het (bij beter weer) nabehandelen van de plaat. Hoewel ik begrijp dat de reacties goed bedoelt zijn, en moeten zorgen voor goede tips en niet voor pruts werk, geloof ik in dit geval niet in de rigoreuze aanpak. Da station ken ik al, en ben ik gepasseert. (boktor, verzakingen etc.) Ik denk dus, eigenwijs als ik ben, aan toch maar aan schuren, anti-schimmel middel en lakken.
Zit nix anders op. in elkgeval bedankt allemaal!
  woensdag 23 december 2009 @ 12:30:49 #21
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_75964713
begrijp me niet verkeerd, maar wat zocht je dan? een geruststellend antwoord dat hetgeen enkel probleem is?

Je krijgt het zoals het is en tsja niet iedereen is even diplomatiek... Ikkuh al helemaal niet

Overigens, struisvogelgedrag bij zoiets is niet d ebeste oplossing hoor.... Trust me, ik heb rotzooi en ellende aan het licht zien komen nadat je ff een `mooi`plaatje weghaalde of er je schroevendraaier gewoon in kon prikken de eerste cm....
pi_75964741
quote:
Op woensdag 23 december 2009 11:37 schreef loekiedepoekie het volgende:
Ben benieuwd hoe jullie denken een dakplaat weg te kunnen halen zonder dat ik het dak hoef te slopen????
maar goed.

Ik denk zelf dat ik misschien hier niet had moeten posten.. Het maakt mijn zorg een stuk groter, terwijl ik voor mijzelf weet, dat de oplossing toch ligt in het (bij beter weer) nabehandelen van de plaat. Hoewel ik begrijp dat de reacties goed bedoelt zijn, en moeten zorgen voor goede tips en niet voor pruts werk, geloof ik in dit geval niet in de rigoreuze aanpak. Da station ken ik al, en ben ik gepasseert. (boktor, verzakingen etc.) Ik denk dus, eigenwijs als ik ben, aan toch maar aan schuren, anti-schimmel middel en lakken.
Zit nix anders op. in elkgeval bedankt allemaal!
het is juist goed dat je het hier post.
en het verwijderen van die ene plaat hoeft niet een hele grote klus te zijn als je de pannen een halve meter rond de plaat allemaal weg haal, en dan de folie zo klein mogelijk open snijden,
plaat er uit halen, nieuwe plaat aan alle kanten verven terug monteren panlatten erop folie terug.
folie kopen met een halve meter overlap alle zijden en goed verlijmen
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  woensdag 23 december 2009 @ 12:33:20 #23
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_75964816
quote:
Op woensdag 23 december 2009 12:31 schreef densmee het volgende:

[..]

het is juist goed dat je het hier post.
en het verwijderen van die ene plaat hoeft niet een hele grote klus te zijn als je de pannen een halve meter rond de plaat allemaal weg haal, en dan de folie zo klein mogelijk open snijden,
plaat er uit halen, nieuwe plaat aan alle kanten verven terug monteren panlatten erop folie terug.
folie kopen met een halve meter overlap alle zijden en goed verlijmen

ff adviesje, idd een overlap met dat folie, maar als het even kan, schuif je het ONDER het nog aanwezige folie.
pi_75965487
quote:
Op maandag 21 december 2009 13:47 schreef loekiedepoekie het volgende:
Ook 'grappig' dat die spikkels wel zitten op de gruwelijk dure '-berken'multiplex 12 laags zwaar geperst met extra lekkers- en niet op de cheapy bouwmarkt 18mm 6 laags underlayment...
Nou dat verklaart al een hele hoop.

Een beetje kwalitatief Underlayment plaat is watervast verlijmd;
al kan de gebruikte houtsoort (b.v. vuren) minder geschikt zijn voor buiten toepassingen.

Een Berken-multiplex plaat is bedoeld voor binnen (wandbetimmering, meubelbouw, etc.)
en heeft óf een interieurverlijming óf een waterbestendige verlijming.

Ook is deze houtsoort is niet geschikt voor buiten toepassingen,
omdat deze gaat "verblauwen":
quote:
Door de lage duurzaamheid is Berken niet goed geschikt voor toepassingen op plaatsen waar het nat kan worden, het zou dan snel kunnen verblauwen door een schimmelaantasting.

Voor buitenwerk wat in directe aanraking komt met de weersomstandigheden,
denk aan boeiborden, dakgoten, etc.

Kan je beter Meranti-multiplex met waterbestendige verlijming (WBP) óf
nog beter een Okumé-multiplex plaat met watervaste verlijming.

Hierbij is de gebruikte houtsoort veel beter geschikt
voor buiten toepassing (hardhout).

[ Bericht 12% gewijzigd door naaa op 23-12-2009 12:51:40 (Toevoeging) ]
pi_75977236
okume is uber.. goed voor alles
SuperwormJim:
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')