Zolang het maar niet al te veel opvalt, daar ging het mij omquote:Op donderdag 16 september 2010 20:59 schreef ebeaydojraes het volgende:
alle objectieven vignetteren ...
Dat is wel een idee ja, niet eerder aan gedacht.quote:Op donderdag 16 september 2010 21:00 schreef KingOfMars het volgende:
Daarnaast is vignettering niet heel lastig weg te werken toch? De meeste lenzen hebben wel een profiel in een RAW processor om automatisch te corrigeren.
Je hebt vignettering, maar dat betekend niet dat je er last van hebt.quote:Op donderdag 16 september 2010 21:46 schreef KingOfMars het volgende:
Volgens mij heb je op full frame altijd last van vignettering, in meer of mindere mate. Of je moet echt met loeidure primes aan de slag.
Touché. Alhoewel het bij landschapsfotografie bijna altijd ongewenst is.quote:Op donderdag 16 september 2010 21:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je hebt vignettering, maar dat betekend niet dat je er last van hebt.
Als je analoog werkt ja, maar je kan het digitaal goed corrigeren.quote:Op donderdag 16 september 2010 21:47 schreef KingOfMars het volgende:
[..]
Touché. Alhoewel het bij landschapsfotografie bijna altijd ongewenst is.
Ja, dat zeg ik net ja.quote:Op donderdag 16 september 2010 22:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je analoog werkt ja, maar je kan het digitaal goed corrigeren.
Bij luchtfotos werk je toch zeker wel met een tele prime hoop ik?quote:Op donderdag 16 september 2010 21:41 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Zolang het maar niet al te veel opvalt, daar ging het mij omBij luchtfoto's van b.v. een stad wil ik dat tot een minimum beperkt hebben.
[..]
Dat zou mooi zijn, maar hoe vaak heb ik een teleprime nodig. Ik zit al te wikken en wegen met de EF 70-200mm f/2.8L IS II USM, omdat ik telebereik niet zo vaak gebruik, laat staan een teleprime. De meeste foto's maak ik nog met de EF 24-70mm f/2.8L USM.quote:Op donderdag 16 september 2010 22:13 schreef Pietverdriet het volgende:
Bij luchtfotos werk je toch zeker wel met een tele prime hoop ik?
Lightroom heeft tegenwoordig automatische correctie hiervoor. Vond de vignettering bij de 24-105L irri, maar val er nu niet zoveel meer over.quote:Op donderdag 16 september 2010 21:47 schreef KingOfMars het volgende:
[..]
Touché. Alhoewel het bij landschapsfotografie bijna altijd ongewenst is.
Heb je hier wellicht samples van en wat is verder je mening over deze lens? Staat namelijk nog hoog op mijn lijst als eerstvolgende...quote:Op donderdag 16 september 2010 22:33 schreef ACT-F het volgende:
De meeste foto's maak ik nog met de EF 24-70mm f/2.8L USM.
Genoeg. Ik zal er eentje uploaden als ik thuis ben.quote:Op vrijdag 17 september 2010 08:54 schreef KingOfMars het volgende:
[..]
Heb je hier wellicht samples van en wat is verder je mening over deze lens? Staat namelijk nog hoog op mijn lijst als eerstvolgende...
Op de 5Dmk2 + 24-70L heb ik toch echt last van vignettering @24mm hoor. Niet ernstig (de 24-105L is erger), maar toch zichtbaar. Wel heerlijk lensjequote:Op vrijdag 17 september 2010 17:35 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Genoeg. Ik zal er eentje uploaden als ik thuis ben.
Ik ben zeer tevreden. Geen storende/merkbare vignetting op een FF. Zelfs met 21MP zijn de details met 100% uitvergroting goed zichtbaar (mits ISO100). Nadeel is misschien het gewicht.
Duidelijke donkere hoeken bij foto's met bijvoorbeeld blauwe lucht. Snel gecorrigeerd, maar toch slordig voor een L lens imo.quote:Op zondag 19 september 2010 19:12 schreef ACT-F het volgende:
Een beetje vignettering mag, zolang ik er maar geen last van heb'Last' is natuurlijk erg subjectief en persoonlijk
Vet projectje!!!!quote:Op maandag 20 september 2010 09:21 schreef PiRANiA het volgende:
http://www.petapixel.com/(...)tant-vintage-photos/
Hoe stoer?
Inderdaad, dat was ook het eerste dat door me heen ging toen ik dat las: "focusproblemen?"quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |