De hoge ISO met minimale ruis is ook de reden waarom ik dit toestel gekocht heb, maar afgelopen vrijdag was ik 's avonds op een boerenlandweg waar ik zelf geen hand voor ogen zag, laat staan de camera. Die flitser heb ik soms toch echt nodig. En die winkel heeft net niet de flitsers op voorraad liggen die ik nodig hebquote:Op zondag 13 december 2009 10:17 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik gebruik geen flitser, de reden dat ik dit toestel kocht was nu juist dat ik zonder flits kon fotos maken, desnoods bij kaarslicht.
Als je echt dat soort fotos maakt, ja, wat doe je journalistiek of politiefotografie?quote:Op zondag 13 december 2009 12:43 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De hoge ISO met minimale ruis is ook de reden waarom ik dit toestel gekocht heb, maar afgelopen vrijdag was ik 's avonds op een boerenlandweg waar ik zelf geen hand voor ogen zag, laat staan de camera. Die flitser heb ik soms toch echt nodig. En die winkel heeft net niet de flitsers op voorraad liggen die ik nodig heb![]()
Ja, hoewel ik moet zeggen dat ik me er over verbaas dat die electronica allemaal zoveel plaats moet innemen, en de krengen zo zwaar moeten zijnquote:Trouwens, met bijna 2,5 KG is het geen lichte camera (+lens). Werkt dat gewicht nou echt in het voordeel als je staat te bibberen van de kou?
Flitsen is veel meer dan dat... hoe hoog je ISO waarde ook kan, zet iemand met z'n rug naar de zon en hij is onderbelicht, of je moet houden van uitgebeten luchtjes.quote:Op zondag 13 december 2009 10:17 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik gebruik geen flitser, de reden dat ik dit toestel kocht was nu juist dat ik zonder flits kon fotos maken, desnoods bij kaarslicht.
Dat kan, maar dat is niet waar ik naar op zoek ben.quote:Op zondag 13 december 2009 14:31 schreef kvdv het volgende:
[..]
Flitsen is veel meer dan dat... hoe hoog je ISO waarde ook kan, zet iemand met z'n rug naar de zon en hij is onderbelicht, of je moet houden van uitgebeten luchtjes.
Dat dusquote:Op zondag 13 december 2009 13:58 schreef Pietverdriet het volgende:
Als je echt dat soort fotos maakt, ja, wat doe je journalistiek of politiefotografie?
Is dat geen firmware voor de 5D, en niet voor de 5D Mark II?quote:Op zondag 13 december 2009 19:38 schreef ACT-F het volgende:
Ik krijg deze firmware update maar niet voor elkaar
http://web.canon.jp/imaging/eos5d/eos5d_firmware-e.html
Ik heb de kaart helemaal geformatteerd zoals voorgeschreven en de .fir file in de root geplaatst. Probeer ik de firmware update uit te voeren dan krijg ik de melding:
Update file cannot be found. Please check the memory card and reload the battery and try again.
Doe ik een CF-card zonder firmware erin dan krijg ik de melding:
Memorycard containing firmware is required to update.
Een andere CF-card geprobeerd, maar dat werkt ook niet. Iemand enig idee?
Inderdaadquote:Op zondag 13 december 2009 20:05 schreef Pietverdriet het volgende:
Is dat geen firmware voor de 5D, en niet voor de 5D Mark II?
Hoe bedoel je? Als ik RAW opnames maak komen die gewoon automatisch mee naar de computer als ik de eos utility opstart. JPG zijn een 5 a 6 Mb groot, RAW 5 keer zo groot.quote:Op dinsdag 15 december 2009 22:29 schreef ACT-F het volgende:
Is het mogelijk om via USB de RAW files uit te lezen? Via USB krijg ik alle JPG's dubbel
Ik was dus 5 dagen te vroegquote:Op vrijdag 18 december 2009 15:33 schreef Pietverdriet het volgende:
Nieuwe firmware voor de Mark II
http://web.canon.jp/imaging/eosd/firm-e/eos5dmk2/firmware.html
je had de iso nog wel hoger kunnen zetten hoor.quote:Op maandag 21 december 2009 19:09 schreef ACT-F het volgende:
Gisteravond naar het circus geweest. Ik heb foto's kunnen maken die voorheen onmogelijk waren![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
In sommige gevallen ga ik tot de 6400, maar alleen als het echt niet anders kan. Ik hou de ISO het liefst zo laag mogelijkquote:Op dinsdag 22 december 2009 11:16 schreef Shark.Bait het volgende:
je had de iso nog wel hoger kunnen zetten hoor.
dat is al best lang zo,... binnenkort kan je kiezen tussen:quote:Op dinsdag 29 december 2009 20:00 schreef Pietverdriet het volgende:
En HD video nu instelbaar iso gevoeligheid en sluitertijden met de nieuwe firmware
http://web.canon.jp/imagi(...)ata/movie-ib-efs.pdf
Onlangs wat videobeelden geschoten en dat op een full-hd scherm bekeken, en het ziet er inderdaad fraai uit. Alleen jammer dat er geen AF mogelijk is. Zodra ik een nieuwe computer heb ga ik er uitgebreid mee aan de gang.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 12:33 schreef Pietverdriet het volgende:
Net een HDMI kabel binnen en de camera aangesloten op de nieuwe Full HD tv, en wat opnames van het winterweer bekeken op het grote scherm. Beeldkwaliteit doet niets onder voor de uitzendingen in HD, begin de camera steeds leuker te vinden, en dan te bedenken dat ik de videofunctie als een leuk extra zag.
Ik heb foto's onder de douche gezien, maar ik las dat de weersbestendigheid erg is verbeterd maar de 1 serie niet evenaart. Dat geloof ik best, want ik zie duidelijke verschillen hier. Een regenbui zou me niet tegenhouden iig, hou er gewoon rekening mee dat een camera niet van vocht houdt.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 20:26 schreef ACT-F het volgende:
Hoe weerbestendig is de 5D MKII eigenlijk? Ik heb er tot nu toe aardige sneeuwbuien en korte regenbuien mee overleefd, maar hoe ver kan ik gaan?
Zoiets had ik ook laatst:quote:Op zaterdag 27 maart 2010 12:50 schreef elcastel het volgende:
Misschien heb je hier wat aan :
http://ianho.blogspot.com/2009/11/eos-5d-mkii-weather-proof.html
Zelfs met m'n 20D heb ik destijds gewoon uren in de regen gelopen, ging prima dus lijkt me dat het met een 5DmkII ook wel moet kunnenquote:Op zaterdag 27 maart 2010 14:02 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Zoiets had ik ook laatst:
[ afbeelding ]
Het lijkt allemaal prima te gaan, maar alleen als het echt nodig is en niet langer dan noodzakelijk. Anders is het zo'n strop als er toch wat gebeurtHet lijkt wel of die gast in het artikel gewoon gerust een uur in de regen zit te fotograferen, dat klinkt bemoedigend.
Gefeliciteerd met je aanschaf trouwens, je zult er elke click van genieten
Ja. Dat lees ik dus ook overalquote:Op donderdag 8 april 2010 18:27 schreef elcastel het volgende:
Nee, ik dacht dit keer gewoon eens orgineel te doen. Ik las wel iets van dat de batterij-indicator op de camera niet betrouwbaar meer is ? En dat er een aparte lader (wordt meegeleverd) bij hoort ?
Ik ging er voor het gemak vanuit dat het een mark II betreft. Ik heb hiervoor ook imi BP-511's gehad en dat gaat prima, geen aparte lader idd.quote:Op donderdag 8 april 2010 18:47 schreef kvdv het volgende:
Ik heb van die imi accu's werken prima. Indicator klopt niet altijd lekker, dat verhaal is wel waar. Maar een aparte oplader? Onzin.
Mark 1. Dus BP511 oid batterijen als ik me niet vergis.
Als ik het allemaal goed begrijp zit er een chip in aan de hand waarvan de accu geidentificeerd wordt. Die zitten niet in de kloons waardoor deze ook niet opgeladen kunnen worden in de standaard opladers. Daarnaast zie ik verhalen over die kloons dat ze dus net een tikkie groter zijn of zo waardoro ze niet makkelijk uit de compartimenten komen.quote:Op donderdag 8 april 2010 18:47 schreef kvdv het volgende:
Ik heb van die imi accu's werken prima. Indicator klopt niet altijd lekker, dat verhaal is wel waar. Maar een aparte oplader? Onzin.
Mark 1. Dus BP511 oid batterijen als ik me niet vergis.
Joh...relaxquote:Op donderdag 8 april 2010 22:38 schreef kvdv het volgende:
Huh? Je vraagt naar ervaringen. Ik geef ze, maar je gelooft me niet ofzo?
Die imi accu's zijn niet groter.
Die imi accu's kun je opladen met je normale canon oplader.
Die imi accu's werken prima.
Althans de imi's die ik heb. En ze waren 8 euro p/s. Ik heb er direct 4 gekocht.
TJA, en dan ken ik mensen die hun 5D of 300D direct binnen leggen zodra er ook maar 1 spettertje valt.. en mij voor gek verklaren dat ik dan gewoon doorfotografeer en mijn DSLR(Sony A100) zelfs op het strand gebruik.. zolang je je camera goed onderhoud lijkt het mij dat er weinig mis kan gaan. Of je moet hem al in een bad laten vallen ofzo, maar anders..quote:Op zaterdag 27 maart 2010 14:02 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Zoiets had ik ook laatst:
[ afbeelding ]
Het lijkt allemaal prima te gaan, maar alleen als het echt nodig is en niet langer dan noodzakelijk. Anders is het zo'n strop als er toch wat gebeurtHet lijkt wel of die gast in het artikel gewoon gerust een uur in de regen zit te fotograferen, dat klinkt bemoedigend.
Gefeliciteerd met je aanschaf trouwens, je zult er elke click van genieten
Zolang het maar niet al te veel opvalt, daar ging het mij omquote:Op donderdag 16 september 2010 20:59 schreef ebeaydojraes het volgende:
alle objectieven vignetteren ...
Dat is wel een idee ja, niet eerder aan gedacht.quote:Op donderdag 16 september 2010 21:00 schreef KingOfMars het volgende:
Daarnaast is vignettering niet heel lastig weg te werken toch? De meeste lenzen hebben wel een profiel in een RAW processor om automatisch te corrigeren.
Je hebt vignettering, maar dat betekend niet dat je er last van hebt.quote:Op donderdag 16 september 2010 21:46 schreef KingOfMars het volgende:
Volgens mij heb je op full frame altijd last van vignettering, in meer of mindere mate. Of je moet echt met loeidure primes aan de slag.
Touché. Alhoewel het bij landschapsfotografie bijna altijd ongewenst is.quote:Op donderdag 16 september 2010 21:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je hebt vignettering, maar dat betekend niet dat je er last van hebt.
Als je analoog werkt ja, maar je kan het digitaal goed corrigeren.quote:Op donderdag 16 september 2010 21:47 schreef KingOfMars het volgende:
[..]
Touché. Alhoewel het bij landschapsfotografie bijna altijd ongewenst is.
Ja, dat zeg ik net ja.quote:Op donderdag 16 september 2010 22:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je analoog werkt ja, maar je kan het digitaal goed corrigeren.
Bij luchtfotos werk je toch zeker wel met een tele prime hoop ik?quote:Op donderdag 16 september 2010 21:41 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Zolang het maar niet al te veel opvalt, daar ging het mij omBij luchtfoto's van b.v. een stad wil ik dat tot een minimum beperkt hebben.
[..]
Dat zou mooi zijn, maar hoe vaak heb ik een teleprime nodig. Ik zit al te wikken en wegen met de EF 70-200mm f/2.8L IS II USM, omdat ik telebereik niet zo vaak gebruik, laat staan een teleprime. De meeste foto's maak ik nog met de EF 24-70mm f/2.8L USM.quote:Op donderdag 16 september 2010 22:13 schreef Pietverdriet het volgende:
Bij luchtfotos werk je toch zeker wel met een tele prime hoop ik?
Lightroom heeft tegenwoordig automatische correctie hiervoor. Vond de vignettering bij de 24-105L irri, maar val er nu niet zoveel meer over.quote:Op donderdag 16 september 2010 21:47 schreef KingOfMars het volgende:
[..]
Touché. Alhoewel het bij landschapsfotografie bijna altijd ongewenst is.
Heb je hier wellicht samples van en wat is verder je mening over deze lens? Staat namelijk nog hoog op mijn lijst als eerstvolgende...quote:Op donderdag 16 september 2010 22:33 schreef ACT-F het volgende:
De meeste foto's maak ik nog met de EF 24-70mm f/2.8L USM.
Genoeg. Ik zal er eentje uploaden als ik thuis ben.quote:Op vrijdag 17 september 2010 08:54 schreef KingOfMars het volgende:
[..]
Heb je hier wellicht samples van en wat is verder je mening over deze lens? Staat namelijk nog hoog op mijn lijst als eerstvolgende...
Op de 5Dmk2 + 24-70L heb ik toch echt last van vignettering @24mm hoor. Niet ernstig (de 24-105L is erger), maar toch zichtbaar. Wel heerlijk lensjequote:Op vrijdag 17 september 2010 17:35 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Genoeg. Ik zal er eentje uploaden als ik thuis ben.
Ik ben zeer tevreden. Geen storende/merkbare vignetting op een FF. Zelfs met 21MP zijn de details met 100% uitvergroting goed zichtbaar (mits ISO100). Nadeel is misschien het gewicht.
Duidelijke donkere hoeken bij foto's met bijvoorbeeld blauwe lucht. Snel gecorrigeerd, maar toch slordig voor een L lens imo.quote:Op zondag 19 september 2010 19:12 schreef ACT-F het volgende:
Een beetje vignettering mag, zolang ik er maar geen last van heb'Last' is natuurlijk erg subjectief en persoonlijk
Vet projectje!!!!quote:Op maandag 20 september 2010 09:21 schreef PiRANiA het volgende:
http://www.petapixel.com/(...)tant-vintage-photos/
Hoe stoer?
Inderdaad, dat was ook het eerste dat door me heen ging toen ik dat las: "focusproblemen?"quote:
Baseer je dit op eigen ervaring of van horen zeggen?quote:Op maandag 8 november 2010 08:13 schreef beammeup68 het volgende:
Ik zou nog even geduld hebben. de 5D is bijna antiek, de 5D MKII is al heel oud in digitale termen.
Als Canon liefhebber zal het niet meevallen te moeten leven met de focus problemen. Ik heb er al een paar -een 5D MKII en een MKI- voorbij zien vliegen.
Wat stel je voor dan? Op de 5D Mk III wachten? Hoewel ik de geruchten niet helemaal gevolgd heb, kan dat voor zover ik weet nog een goed jaar duren. En zo ontzettend oud is de 5D II nou ook weer niet natuurlijk... In elk geval niet in die zin dat het waardeloze rommel is; ook als de 5DIII al uitgebracht is, zal de 5DII nog wel even een beest van een camera blijven.quote:Op maandag 8 november 2010 08:13 schreef beammeup68 het volgende:
Ik zou nog even geduld hebben. de 5D is bijna antiek, de 5D MKII is al heel oud in digitale termen.
Als Canon liefhebber zal het niet meevallen te moeten leven met de focus problemen. Ik heb er al een paar -een 5D MKII en een MKI- voorbij zien vliegen.
De AF is gewoon prima, de fotograaf wordt door de jaren heen gewoon luier ...quote:Op maandag 8 november 2010 18:54 schreef Omniej het volgende:
De AF is gewoon wat verouderd en in die zin wat minder fraai dan die van de 7D inderdaad, maar om dat nou 'focusproblemen' te noemen...
Binnenkort maar weer eens updatenquote:News:
EOS-1D Mark IV and EOS 5D Mark II firmware updates
Canon has announced that the latest firmware updates for its EOS-1D Mark IV (Version 1.1.0) and EOS 5D Mark II (Version 2.0.9) DSLRs, with a number of fixes and improvements, are available for download.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |