Het geeft wel een prachtige binding, de structuur is erg mooi en het blijft helderquote:Op woensdag 6 januari 2010 00:06 schreef RobinOok het volgende:
Ja, volgens mij is dat ook het enige waar het voor gebruikt wordt, om het zetmeel eruit te halen. En misschien dat als je de wortel meestooft je saus ook dikker wordt, maar echt lekker is het niet. Je zou kunnen zeggen crunchy, maar het is eigenlijk gewoon of je schijfjes boomtak zit te eten.
jep, en dan ook of ze lang of kort binden (of je er een lange sliert mee kan trekken, of dat ie kort blijft maar wel dik wordt) of ze helder binden, of ze smaak impact hebben, of ze warm of koud binden, of ze stollen, of ze vloeibaarder worden als je het schud, zoals ketchup dat dun wordt als je het schud maar dik wordt als het rust, of andersom, dat het vloeit als het met rust gelaten word en breekt als je het slaat.quote:Op woensdag 6 januari 2010 00:19 schreef RobinOok het volgende:
Ja, ik weet het. Moe'k ook nog een postje aan wijden ooit, de verschillende bindmiddelen en dan in rangorde.
Chinese keuken kan niet zonder.
Meer ei eindigde juist hierinquote:Op maandag 11 januari 2010 20:13 schreef evo87 het volgende:
meer olie zal het alleen maar verdunnen en het risico dat je emulsie breekt vergroten.. denk ik
Maak zelden mayo maar als ik Hollandaise maak heb ik dat effect ook wel als er te weinig ingekookte wijn erbij doe. Scheutje water en dan wordt ie ineens wel mooi.quote:Op maandag 11 januari 2010 19:51 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Piet,
Met zelf gemaakte mayo, als hij te dun is, dan moet er meer olie bij toch?Het ei zorgt er voor dat de olie dik wordt is het niet?
De eieren niet, maar het schiftte niet, dat is volgens mij het enige risico dat koude eieren mee brengenquote:Op maandag 11 januari 2010 20:58 schreef krakkemieke het volgende:
Het schijnt dat je opnieuw kan beginnen en je mislukte mengsel ipv olie kan gebruiken. Je krijgt dan meer mayo. Ik ga re niet vanuit dat je meer mislukking krijgt.![]()
Was alles op kamertemperatuur?
Water?quote:Op maandag 11 januari 2010 21:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Maak zelden mayo maar als ik Hollandaise maak heb ik dat effect ook wel als er te weinig ingekookte wijn erbij doe. Scheutje water en dan wordt ie ineens wel mooi.
Blijft raar spul hoor een emulsie.
klein beetje maar, kijken of het dan steviger wordt, het ligt natuurlijk eraan wat je er al in hebt zitten, mayo hoort ca 80% olie te zijnquote:Op dinsdag 12 januari 2010 00:06 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Water?Ik zal het de volgende keer proberen. Het is inderdaad een apart principe.
Nu hou ik niet zo van Knödel, dus ik maak ze zelden (manlief vind ze wel lekker)quote:Op woensdag 13 januari 2010 16:46 schreef ParanoidEv het volgende:
Ik zag je vandaag het woord knödel in een toic gebruiken en ik kreeg er gelijk zin in! Ik weet alleen niet eens meer hoe het smaakt, maar ik heb er wel goede herinneringen aan van skivakanties vroeger...
Mijn vraag is dus; hoe maak ik een echte goede knüdel met de soep die erbij hoort? Ik vertrouw die Nederlandse recepten ook niet zo, en de foto's lijken hier ook helemaal niet op! Ik wil deze!
[ afbeelding ]
Super! Ik bedoelde inderdaad zoiets als op de foto, dus ik ga dit eens testen!quote:Op woensdag 13 januari 2010 17:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nu hou ik niet zo van Knödel, dus ik maak ze zelden (manlief vind ze wel lekker)
Welke Knödel wil je, er zijn er zoveel, uit aardappels, uit brood, combies van die beide, uit meel en ei, zoet als nagerecht (met amandelen, die zijn wel errug lekker, heb die één keer in Beieren gegeten)
Duitsers een oostenrijkers maken er zoveel soorten, kleine voor in de soep met merg gemaakt, met griesmeel, met kaas en griesmeel, hele grote in een doek gekookt en dan aan plakjes gesneden.
Als ik de foto bekijk lijkt het nog het meest op Semmelknödel
10 Oude broodjes, of een oudbakken droog witbrood, kleingemaakt
¼ Liter Melk
4 Eieren
1 bosje Peterselie
Peper
Zout
snuf gemalen foelie of nootmuskaat
Brood met de rest van de ingredienten tot een massa kneden. De melk beetje bij beetje toevoegen, want het moet vrij stevig blijven.
Ballen draaien en deze laten rusten in de koelkast, ca 30 minuten.
Een grote pan water aan de kook brengen en de Knödel toevoegen, aan de kook brengen, laag zetten en ca 15-20 minuten laten garen.
Je kan variëren met griesmeel, bloem, gekookte bloemige aardappel die je tot een deeg kneed, kaas toevoegen, hamblokjes, amandelrasp, tamme kastanjes, gehakte peterselie etc etc
Het is een boerengerecht waarbij men eigenlijk uit de resten brood, aardappel, bloem, etc een stevig voedend gerecht maakte.
Wat Dunkie zegt, geen suiker gebruiken alleen maar uien stoven ca een uurquote:Op donderdag 14 januari 2010 22:39 schreef ArtemisQ het volgende:
Ik heb vanavond uiensoep gemaakt, maar deze was veel te zoet, toch iets te veel suiker in het recept denk ik. Maar hoe krijg je te zoete soep eigenlijk wat minder zoet? We dachten iets van citroen ofzo? Klopt dat?
Poulet ontdooien in de koelkast, vlees met wildkruiden kruiden, aanbraden en blussen met rode wijn. Blaadje laurier erbij, knoflook, wildfond en een uurtje of twee stoven.quote:Op donderdag 14 januari 2010 14:39 schreef Dunckie het volgende:
Hoi Piet,
Ik heb een hoeveelheid heerlijke edelhertpoulet in de vriezer, en nu wil ik daar komend weekend een lekker stoofgerecht mee maken. Nu ik zo'n lekker vlees heb, wil ik wel een uberlekker recept, vandaar...mijn vraag aan jou: hoe maak ik de lekkerste stoofschotel ooit?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |