TS ging gisterenmiddag uit naar het ziekenhuis in de stad, en moest even een taxi bellen.
De dispatcher was heel erg beleefd, en vroeg me of ik klaar was, en ik zei ja, want hij zou de taxi meteen afsturen.
Over een 6 tal minuten stond daar de gele taxi buiten mijn woning aan op straat. Ik schoenen aan gooien, en mezelf haasten de trap af.
Zodra ik binnen ging zitten, begon ik een beetje twijfels te hebben. De chauffeur was zodanig gekleed dat hij veel als een zwerver uitzag. Hij strekte z'n rechterarm uit naar de hoofdleuning van de voorpassagiersstoel alsof hij een medepassagier op die manier ging omarmen (alleen was er niemand daar).
Vervolgens schoot hij zo snel vooruit met de gaspedaal dat ik dacht het geen auto meer was, maar een paard. Zodra we bij de eerste kruising kwamen, had meneer geen geduld meer om het andere verkeer voor te laten gaan, en reed gewoon door zonder eens volledig te stoppen bij het stopteken. De andere auto's waren gelukkig nog steeds een eindje verderop, en hadden geen last van. Zodra we een zijstraatje opreed en bij de tweede kruising kwamen, schold meneer met grove vloekwoorden de bestuurder uit die direct voor ons stond, want die ging niet meteen vandoor na het groene signaal. Wat meer nog ,gebaarde hij ook met z'n hand alsof hij daarmee een soort probleem-persoon in onze samenleving aan wou duiden.
Nadat we op een belangrijkere verkeersader een afstandje gereden hadden, merkte de meneer dat hij in de verkeerde rijstrook zat. We moesten dus één strookje naar rechts, en meneer kon het niet gedulden dat de straat druk was. Toen hij op het punt stond gewelddadig rechtsaf te zwenken, zei ik tegen hem
"Rij normaal alsjeblieft"
Hij deed alsof hij mij niet hoorde en zei: "huh,?"
Ik herhaalde "Rij normaal alsjeblieft" Ik wist niet meteen wat zijn reactie zou zijn maar dat zei ik toch ook, want ik was dit soort asociale gedrag zat vooral door taxi-chauffeur types.
Hij knikte als teken van akkoord, en reageerde daarop door heel netjes en zachtjes de rest van de route te continueren.
Hij was ook nog beleefd en vroeg me of ik de verwarming omhoog zou willen hebben, en bij uitstappen wenste hij mij een fijne dag nog.
Ik vraag me af, als het zo makkelijk is om een beetje beleefd te doen, en iemand heel netjes mee te vervoeren, waar hij altijd zich volledig in de hand heeft, waarom doen dan deze types toch ook zo gestoord en asociaal soms?
KLACHT: Aso taxi-chauffeurs die een soort bedieningsknop hebben waardoor ze meteen van onbeleefd naar beleefd modus kunnen veranderen, en ook andersom.
*En dit verhaal gebeurde ook niet in Nederland, maar in de VS.
[ Bericht 0% gewijzigd door Opzet__ op 12-12-2009 00:51:01 ]