abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85613927
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 16:49 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

maar we hebben het hier over klimatologen. Hoe ontkomen die in de praktijk aan commerciele en bevooroordeelde belangen?

Als ik een goedbetaalde baan zou kunnen krijgen en ik moest daarbij wat liegen en verdraaien dan zou ik dat doen. Zeker als er al een soort concensus van 'goed' om de hele zaak is gebouwd. Dast je dan zou dan denken aan de tokeomst en de kinderen, niet uit eiegen belang, maar aan het millieu. De hel suport eromheen, dan kan je vrijwel niet meer stuk. je zal altijd gelijk krijgen.
Klimatologen hebben vaak een beta-achtergrond, ik beschouw mezelf ook als klimatoloog (in opleiding). Daarnaast is het verdraaien van feiten niet in je voordeel as wetenschapper, zeker niet op de lange termijn. Je wordt meestal betaald door instituten als het KNMI/Hadley Centre/NOAA of door universiteiten, die hebben er over het algemeen geen belang bij eenzijdig onderzoek. Je doet nu net alsof iedere (klimaat)wetenschapper er belang bij heeft om feiten te gaan verdraaien in het belang van het onderzoek. Binnen de wetenschap zelf is het nog veel belangrijker dat het onderzoek zo objectief mogelijk is, om de kans op publicatie zo groot mogelijk te maken.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_85614104
Het is een merkwaardig verschijnsel, inderdaad: mensen die nog nooit een universiteit zijn binnengelopen menen die via websites het academische klimaat volledig denken te kunnen analyseren.
  maandag 23 augustus 2010 @ 17:14:44 #103
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_85614539
Mja, als wetenschapper kun je met alle goede bedoelingen serieus dingen gaan meten. Maar je werk en jij zelf blijft maar een klein klein deel van een veel groter geheel. En dan kun je met je eigen werk volgens mij geen volledige precieze algehele conclusie trekken, en CO2 de schuld geven van Global Warming. Wat eigenlijk een commerciele concensus is geworden. Dus ben je gewoon niet onafhankelijk.

Als Bioloog kun je ook de huisstofmijt populatie op vensterbanken onderzoeken ofietsdergelijks. Maar achteraf heb je absoluut niks aan je bevindingen. Commerciele instellingen weer wel mischien.

Ja het is waar dat ik nog nooit de binnenkant van een uni heb gezien dus ik zeg niks meer. Ik bedoel alleen dat zowel de voor als tegenkamp mbt GW niks met zekerheid kan zeggen. En dat moet toch wel logisch zijn zo onderhand. Je kunt meten wat je wilt maar je jaagt lucht na. En de conclusies zijn onderhevig aan interpretatie. En ook Commerciele interpretaties. En ondanks die onduidelijkheid gaat er wel flink aan worden verdiend. En dat is de praktijk.

[ Bericht 5% gewijzigd door Schenkstroop op 23-08-2010 17:20:07 ]
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_85616182
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 17:14 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik bedoel alleen dat zowel de voor als tegenkamp mbt GW niks met zekerheid kan zeggen.
Wat bedoel je met 'zekerheid'? In het laatste IPCC-rapport is geschreven dat het 'zeer waarschijnlijk' is dat de gemeten opwarming veroorzaakt is door menselijke uitstoot van broeikasgassen. Daarbij is ook een (onderbouwd) waarschijnlijkheidspercentage gegeven. 'Zeer waarschijnlijk' is in de wetenschap een behoorlijk sterke uitspraak. Dat je nooit 100% zekerheid hebt zal elke wetenschapper meteen toegeven, maar dat is niet waarom het gaat. Waar het om gaat is, dat als de momenteel gemeten opwarming níet door de mens is veroorzaakt, een groot deel van alles wat we nu denken te weten over de energiebalans van de aarde, en dan wel de meest fundamentele delen van die kennis, totale onzin zou blijken te zijn. Dat wordt gezien als iets ondenkbaars, omdat dit kennis is die al decennialang breed geaccepteerd is en gebruikt wordt.

quote:
je jaagt lucht na
Dat snap ik ook niet zo goed. Klimaatwetenschap is een betawetenschap, het is dus niet iets schimmigs maar een wetenschap waarin het gaat om tastbare feiten.

quote:
En de conclusies zijn onderhevig aan interpretatie. En ook Commerciele interpretaties.

En ondanks die onduidelijkheid gaat er wel flink aan worden verdiend. En dat is de praktijk.
Het zou best kunnen dat onderzoeksinstituten en bedrijven voordeel doen met de menselijke klimaatopwarming (dat lijkt me eigenlijk wel heel logisch). Maar dat kun je van zoveel takken van de wetenschap zeggen. Het is geen argument op zich, het is totaal niet inhoudelijk. De klimaatwetenschap in twijfel trekken kan alleen met inhoudelijke argumenten. En verder, zoals hierboven al is gezegd, als de AGW-hypothese onzin is, dan komt dat heel snel een keer uit, en dan zijn voor deze wetenschappers en instituten de rapen gaar. Erg slim lijkt het me dus niet om zo'n sprookje te verzinnen voor eigen gewin.

Verder is het volgens mij helemaal niet zo, dat de wetenschap zo sterk is gericht op consensus. Het is denk ik júist zo, dat elke wetenschapper en elk tijdschrift, naam en faam willen maken met vernieuwende, als het kan schokkende inzichten. Als de AGW-theorie een sprookje zou zijn, dan was dat dus denk ik allang aangetoond. Eigenlijk vind ik het feit dat we zo'n actieve en goed gefinancierde lobby van skeptici hebben in de wereld, terwijl deze er niet in slaagt één stuk gepubliceerd te krijgen waarin het sprookje eindelijk wordt ontkracht, al een behoorlijk bewijs voor hoe onomstotelijk de AGW-hypothese blijkbaar is. Hetzelfde kun je trouwens zeggen van de 'gehackte' e-mails: zo'n hoeveelheid correspondentie van vooraanstaande klimaatwetenschappers zonder dat daarin aanwijzingen te vinden zijn voor een samenzwering, geeft voor mij aan dat die samenzwering er niet ís.
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 02:00:15 #105
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_85634409
Ik wilde niet meer reageren omdat het wel duidelijk was dacht ik. Maar toch nog effe voor de zekerheid. Of ik begrijp jou niet of je lokt mij uit de tent. Het "IPCC" (intl. panel for climate change) lijkt mij namelijk geen belangeloze/onbevooroordeelde organsiatie met betrekking tot de GW-hype toch?

Hoe meer GW waar schijnt te zijn, of hoe waar het IPCC het kan verkopen naar de wereld toe (niet belangeloos dus voor hen). Hoe meer geld er stroomt naar deze IPCC en haar aangesloten onderzoekers/wetenschappers.

Of zie ik dat verkeerd. op de rest van je comment ga ik morgen nog well effe in omdat dat beleefd is. weltrusten.
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 11:57:54 #106
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_85641090
Het is weer het gebruikelijke relativistische verhaaltje dat alles zogenaamd onzeker en gecorrumpeerd is en je eigen mening daarom net zo waardevol geacht moet worden als die van hen die er hun beroep van hebben gemaakt. Gek genoeg betrekken de mensen die dit argument gebruiken het nooit eens op hun eigen informatiebron(nen). Als het klimaatdebat al besmet is met gevestigde belangen dan is het wel aan de kant van de ontkenners, waarvan meermaals en onomstotelijk is aangetoond dat ze louter gebaseerd is op ideologische ipv inhoudelijke argumenten en hevig gefinancierd worden door lobbygroepen die erop uit zijn publieke (en dus geen academische, die strijd hebben ze al jaren geleden opgegeven) twijfel te zaaien over de stand van de klimaatwetenschap.

Je kunt het oneens zijn met de maatschappelijke consequenties die MMGW met zich meebrengt, je kunt je vraagtekens stellen bij sommige milieumaatregelen en wmb allemaal gerechtvaardigd, maar de klimaatwetenschap zelf proberen af te schilderen als onbetrouwbaar en corrupt omdat de uitkomsten ervan je niet aanstaan getuigt van een dogmatische kortzichtigheid. Ik zie eigenlijk geen verschil tussen het ontkennen van AGW en het ontkennen van de evolutieleer. Beiden gebruiken exact dezelfde argumenten en hebben vrijwel overeenkomende achterliggende motieven.
pi_85641315
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 17:03
schreef Haushofer het volgende:

Het is een merkwaardig verschijnsel, inderdaad: mensen die nog nooit een universiteit zijn binnengelopen menen die via websites het academische klimaat volledig denken te kunnen analyseren.
Zit hier toch niet uit je nek te zwetsen. }:|

Ik heb diverse academische opleidingen afgerond en voor mij zelf weet ik dat het academische klimaat een bron is van verwarring en doorspekt van corruptie, arroganie en vriendjespolitiek.

Gelukkig zijn er ook mensen die nog niet zijn besmet met een academische opleiding en ons hier gelukkkig wijzen op andere bronnen van kennis bijvoorbeeld via internet. ^O^

[ Bericht 0% gewijzigd door Bankfurt op 24-08-2010 12:14:17 ]
pi_85641365
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 17:03 schreef Haushofer het volgende:
Arrogant -edit-

[ Bericht 1% gewijzigd door Lavenderr op 24-08-2010 12:11:40 ]
  † In Memoriam † dinsdag 24 augustus 2010 @ 12:10:34 #109
230491 Zith
pls tip
pi_85641423
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 12:06 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

Ik heb diverse academische opleidingen afgerond en voor mij zelf weet ik dat het academische klimaat een bron is van erwarring en doorspekt van corruptie, arroganie en vriendjespolitiek.

Gelukkig zijn er ook mensen die nog niet zijn besmet met een academische opleiding en ons hier gelukkkig wijzen op andere bronnen van kennis bijvoorbeeld via internet. ^O^
Welke studie en hoe ver ben je gekomen?
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_85641535
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 12:10 schreef Zith het volgende:

[..]

Voor academische begrippen ben ik heel ver gekomen.

Maar de meeste kennis heb ik geleerd door autodidactie.
  † In Memoriam † dinsdag 24 augustus 2010 @ 13:30:04 #111
230491 Zith
pls tip
pi_85644137
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 12:13 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

Voor academische begrippen ben ik heel ver gekomen.

I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_85645068
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 13:30 schreef Zith het volgende:

[..]

High-tech studie; ik ben gepromoveerd op het teleporteren van katten met locale verbuigingen in de ruimte/tijd met behulp van remote control.

Vroeger had je de kat van Schroedinger die 50% kans had om het overleven.

Tegenwoordig kan het deterministisch.
pi_85645305
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 12:06 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

Ik heb diverse academische opleidingen afgerond en voor mij zelf weet ik dat het academische klimaat een bron is van verwarring en doorspekt van corruptie, arroganie en vriendjespolitiek.
Welke opleidingen en met welke universiteiten heb jij ervaring, dan? Kun je daar ook normaal antwoord op geven?

quote:
Da's ook een manier om het goed te praten, natuurlijk.
pi_85645693
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 13:57 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Welke opleidingen en met welke universiteiten heb jij ervaring, dan? Kun je daar ook normaal antwoord op geven?
[..]
Ik heb er voldoende over geschreven.

quote:
Da's ook een manier om het goed te praten, natuurlijk.
Je moet het morele lef hebben om te erkennen dat jouw academische diploma's waardeloos zijn, zolang je niet kritisch bent over hetgeen je op die universiteiten geleerd hebt en vooral de manier waarop je het geleerd hebt.

Ik wil niet zeggen dat bijvoorbeeld een Natuurkunde opleiding waardeloos is; integendeel; veel onderdelen van deze Natuurkunde kennis zijn uiterst nuttig en zeker bruikbaar; maar de officieel wetenschappelijke formele stellingen en begrippen die dit officiele vakgebied inkleden zijn onvolledig en opgesteld om verwarring te scheppen bij de serieuze studenten die hun kennis van de natuur en het heelal willen uitdiepen.

Veel ware Natuurkunde kennis wordt systematisch verborgen gehouden en gebruikt om de gewone mensen zoals jij en ik er onder te houden.
pi_85647582
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 14:07 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

Ik heb er voldoende over geschreven.
[..]
Prima, zou je dat kunnen herhalen? Zoveel moeite lijkt het me niet op dat hier neer te zetten :)

Het valt me op dat je het erg moeilijk lijkt te vinden om concrete en directe antwoorden te geven, Bankfurt.

quote:
Je moet het morele lef hebben om te erkennen dat jouw academische diploma's waardeloos zijn, zolang je niet kritisch bent over hetgeen je op die universiteiten geleerd hebt en vooral de manier waarop je het geleerd hebt.
"Waardeloos" ten opzichte van wat? Als je gewoon een leuke baan wilt vinden doet dat er niet zo toe. Als je een goed wetenschapper wilt worden, dan ben ik met je eens dat kritisch denken erg belangrijk is.

quote:
Ik wil niet zeggen dat bijvoorbeeld een Natuurkunde opleiding waardeloos is; integendeel; veel onderdelen van deze Natuurkunde kennis zijn uiterst nuttig en zeker bruikbaar; maar de officieel wetenschappelijke formele stellingen en begrippen die dit officiele vakgebied inkleden zijn onvolledig en opgesteld om verwarring te scheppen bij de serieuze studenten die hun kennis van de natuur en het heelal willen uitdiepen.
Ik heb geen flauw idee wat je hier bedoelt.

quote:
Veel ware Natuurkunde kennis wordt systematisch verborgen gehouden en gebruikt om de gewone mensen zoals jij en ik er onder te houden.
"Ware natuurkundekennis". Het gebruikelijke complotverhaal, dus.
pi_85648303
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 14:49 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Prima, zou je dat kunnen herhalen? Zoveel moeite lijkt het me niet op dat hier neer te zetten :)

Het valt me op dat je het erg moeilijk lijkt te vinden om concrete en directe antwoorden te geven, Bankfurt.
[..]

"Waardeloos" ten opzichte van wat? Als je gewoon een leuke baan wilt vinden doet dat er niet zo toe. Als je een goed wetenschapper wilt worden, dan ben ik met je eens dat kritisch denken erg belangrijk is.
[..]

[..]

Ben jij geen mod van wetenschap? En weet jij ook niet dat men daar feiten wil hebben en met strepen (opleiding) elkaars peimetlje vergelijkt?
Dit is BNW en jouw relaas over opleiding en het grootste hoofd is hier niet zo van belang.
pi_85649284
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 02:00 schreef Schenkstroop het volgende:
Hoe meer GW waar schijnt te zijn, of hoe waar het IPCC het kan verkopen naar de wereld toe (niet belangeloos dus voor hen). Hoe meer geld er stroomt naar deze IPCC en haar aangesloten onderzoekers/wetenschappers.
Dát is volgens mij nou precies het verwrongen beeld wat er heerst. Het IPCC is volgens mij helemaal geen rijke organisatie, het is gewoon een VN-panel. De wetenschappers die de IPCC-rapporten samenstellen, krijgen daar vanuit het IPCC niet eens voor betaald, dit is een vrijwillige contributie vanuit staten en instituten. Het IPCC zelf financiert alleen de niet-inhoudelijke kant zoals een stafafdeling. Volgens mij is het beeld van het IPCC als een op geld beluste organisatie totaal fictief en zonder enige feitelijke basis in het leven geroepen door de skeptische lobby.

Verder, nogmaals, het feit dat ergens geld in omgaat, mag volgens mij an sich nooit een argument zijn voor de corruptie daarvan. Dat voortdurend dit type argumenten wordt gebruikt, geeft alleen maar aan waar het de skeptische lobby aan ontbeekt: inhoud.

Trouwens, dit: "Hoe meer GW waar schijnt te zijn, of hoe waar het IPCC het kan verkopen naar de wereld toe (niet belangeloos dus voor hen). Hoe meer geld er stroomt naar deze IPCC en haar aangesloten onderzoekers/wetenschappers." wil ik ook graag tegenspreken. De wetenschap heeft helemaal geen baat bij zekerheid, zij heeft juist baat bij twijfel. Als een wetenschapper geld wil verdienen, zegt ie "hmmm, tja, ik weet het nog niet zo zeker, we zullen dit en dat eerst nog eens moeten onderzoeken". Dan zegt hij dus niet zoiets als "het is zeer waarschijnlijk dat de aarde opwarmt door de mens", want die uitspraak houdt direct in dat de hoofdvraag rondom klimaatverandering uitonderzocht is. Het is júist de skeptische mantra van dit moment ("nee hoor, het is nog niet duidelijk, de modellen zijn nog niet goed genoeg, we weten nog niet genoeg over de co2-balans en over verleden klimaatveranderingen, enz."), die de wetenschap geld zou opleveren als standpunt...

[ Bericht 7% gewijzigd door naamdrager op 24-08-2010 15:42:53 ]
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_85649625
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 15:06 schreef Wijze_appel het volgende:

[..]

Ben jij geen mod van wetenschap? En weet jij ook niet dat men daar feiten wil hebben en met strepen (opleiding) elkaars peimetlje vergelijkt?
Dit is BNW en jouw relaas over opleiding en het grootste hoofd is hier niet zo van belang.
Het gaat me erom dat Bankfurt voor de zoveelste keer allemaal uitspraken doet die hij verdomt om de onderbouwen :)

Als er hier uitspraken worden gedaan over het "academische milieu" wat betreft starheid, corruptie of wat dan ook, dan mag ik daar best wat commentaar op geven. Ook in BNW :*
pi_85649847
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 15:37 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Het gaat me erom dat Bankfurt voor de zoveelste keer allemaal uitspraken doet die hij verdomt om de onderbouwen :)

Sleep hem aan zijn haren naar wetenschap en hak hem in de pan. Heeft je "piemeltje"' ook weer aandacht.
Hier hoeft dat niet. Ik mag hier "Boe!" zeggen zonder wetenschappelijke papers, you know.
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 16:10:01 #120
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_85651060
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 15:42 schreef Wijze_appel het volgende:

[..]

Sleep hem aan zijn haren naar wetenschap en hak hem in de pan. Heeft je "piemeltje"' ook weer aandacht.
Hier hoeft dat niet. Ik mag hier "Boe!" zeggen zonder wetenschappelijke papers, you know.
Dat betekent niet dat je in BNW niets hoeft te onderbouwen en lukraak maar wat mag roepen. Bankfurt roept wel heel veel maar onderbouwt daar maar heel weinig van. Daar is FOK! te min voor hem aldus hemzelf. Als je zo'n houding erop nahoudt hoor je niet op een discussieforum thuis maar kun je beter een blogje beginnen.
  † In Memoriam † dinsdag 24 augustus 2010 @ 16:14:23 #121
230491 Zith
pls tip
pi_85651259
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 15:42 schreef Wijze_appel het volgende:

[..]

Je kan echter niet de met als argument ervaring zeggen dat de wetenschap nutteloos is en dan niet die ervaring willen noemen.
pi_85651412
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 16:10 schreef Terecht het volgende:

[..]

Dat betekent niet dat je in BNW niets hoeft te onderbouwen en lukraak maar wat mag roepen.
Bedoelde het allemaal niet zo serieus. Dacht dat dat er wel vanaf straalde :@
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 16:20:40 #123
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_85651534
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 16:17 schreef Wijze_appel het volgende:

[..]

Bedoelde het allemaal niet zo serieus. Dacht dat dat er wel vanaf straalde :@
Mijn stijlfiguur-O-meter gaf geen uitslag, ik voel me verslagen.
pi_85653108
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 16:20 schreef Terecht het volgende:

[..]

Mijn stijlfiguur-O-meter gaf geen uitslag, ik voel me verslagen.
tik eens op de display...
pi_85653416
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 14:49 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Zo'n beetje alles w.b.t. academisch exact, technisch en natuurkundig onderwijs.

quote:
[..]
alleen maar een leuke baan ? deze redenatie is voor planten of ongewervelde diersoorten.

je bent toch een mens ? hoop ik...

quote:
[..]
Hoe DENK jij over .... HOE jouw gedachten gevormd zijn en ... worden ?

quote:
Wij zijn het voor de zoveelste keer zo ontzettend eens, dat we het zo oneens zijn met elkaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')