Mensen die een 1 jarige master willen gaan doen hebben er wel veel aan.quote:Op donderdag 4 februari 2010 10:04 schreef Cortax het volgende:
Toch heb je hier nog niet veel aan, wil wel eens op de langere termijn de tarieven weten. Als ik nu met een 2e bachelor begin wil ik sowieso weten wat ik in mn 2e en 3e jaar ga betalen.
Ik weet niets van de RUG maar op de UvT heb ik me in kunnen schrijven voor een master waarbij ik niet aan de voorwaarden voldeed door toestemming te krijgen van de examencommissie. Dit doen ze bij ons alleen in heel speciale gevallen, maar je kunt het altijd proberen als ze bij jullie ook zo'n soort regeling hebben.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 18:04 schreef Maharbal het volgende:
Ik bevind me op dit moment in nogal een stressvolle situatie.
Ik ben al eerder dit jaar begonnen met het halen voor vakken van m'n 2e master. Studieadviseurs hebben mij verteld dat ik prima nu alvast vakken kan gaan halen voor m'n 2e master, ook al sta ik nog niet ingeschreven voor die 2e master. Daar zit 'm juist de crux van het verhaal: ik mag me pas inschrijven voor de 2e master als ik m'n eerste master heb afgerond (in verband met vrijstellingen en dergelijke), omdat ik dan een soort schakelprogramma volg. Ik ben nu dus al wel voor 2 studies aan het studeren, maar sta maar voor één ingeschreven.
Ik heb werkelijk geen idee wat ik nu moet doen. Misschien met de studieadviseur aan de RuG eens praten of ik me toch niet alvast kan inschrijven voor de 2e opleiding...of misschien mezelf gewoon inschrijven voor de "reguliere" opleiding...
Heeft iemand al meer info gelezen over eventueel beleid van de RuG of iets dergelijks?
Eerst maar eens met de studieadviseur praten, bijv alleen om na te gaan welk tarief de uni vorig jaar zal rekenen, mss valt het wel mee, zoals in Utrecht. Heb je in Groningen geen studentdecaan waar je terecht kunt, die weet meer van de uni als geheel is daarbij ook wat onafhankelijker dan een studieadviseur?quote:Op vrijdag 5 februari 2010 18:04 schreef Maharbal het volgende:
Ik heb werkelijk geen idee wat ik nu moet doen. Misschien met de studieadviseur aan de RuG eens praten of ik me toch niet alvast kan inschrijven voor de 2e opleiding...of misschien mezelf gewoon inschrijven voor de "reguliere" opleiding...
Ik zal komende maandag eens rondvragen. Volgens mij hebben wij wel een studentdecaan (maar wat is dan precies het verschil?).quote:Op vrijdag 5 februari 2010 19:26 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Eerst maar eens met de studieadviseur praten, bijv alleen om na te gaan welk tarief de uni vorig jaar zal rekenen, mss valt het wel mee, zoals in Utrecht. Heb je in Groningen geen studentdecaan waar je terecht kunt, die weet meer van de uni als geheel is daarbij ook wat onafhankelijker dan een studieadviseur?
http://www.rug.nl/student(...)entrum/decanen/indexquote:De studentendecanen zijn centraal bij de universiteit aangesteld als vertrouwenspersonen voor studenten. Zij behandelen vraagstukken die je buiten de opleiding moet of kunt regelen.
Dit is het beste op dit moment. Alles moet nog verwerkt worden denk ik. Bovendien lijkt het me dat er nog een invoeringswet moet komen...quote:Op vrijdag 5 februari 2010 23:14 schreef ReWout het volgende:
Weet iemand waar ik trouwens de letterlijke wet tekst kan vinden die dus nu in het wetboek staat?
Ik hoop dat je dit ergens op papier/ mail hebt staan. Ik heb met de voorlichting van een studieadviseur niet zo'n fijne ervaring namelijk (verkeerd geinformeerd op een belangrijk punt en kwam daar heel laat zelf achter). Het safeste is als je een uitspraak hierover hebt van de examencommissie. Kun je eventueel nog bezwaar maken ook. Briefje met jouw vragen naar de examencie om een uitspraak cq. zekerheid te krijgen?quote:Op vrijdag 5 februari 2010 23:29 schreef Maharbal het volgende:
Deze beschikking geven de studieadviseurs zelf af, dus ik neem aan dat ze mij goed hebben voorgelicht.
Ik heb de correspondentie nog in een mail staan. In de mail zeggen ze letterlijk dat zij de beschikking afgeven nadat ik m'n Master Notarieel binnen heb. Verder zeggen ze ook dat zij in sommige gevallen coulant zijn als er onredelijke studievertraging kan optreden, dat zij mij dus alvast wel toegang geven voor een vak waar een voor-eis voor geldt. Dit in verband met het feit dat je sommige vakken uit de Master niet mag doen als je sommige vakken uit de schakel-bachelor nog niet hebt afgerond.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 23:40 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Ik hoop dat je dit ergens op papier/ mail hebt staan. Ik heb met de voorlichting van een studieadviseur niet zo'n fijne ervaring namelijk (verkeerd geinformeerd op een belangrijk punt en kwam daar heel laat zelf achter). Het safeste is als je een uitspraak hierover hebt van de examencommissie. Kun je eventueel nog bezwaar maken ook. Briefje met jouw vragen naar de examencie om een uitspraak cq. zekerheid te krijgen?
Stel je doet 2 Bachelors van 3 jaar per stuk, je bent de tweede bachelor een jaar later begonnen. Je loopt ze nominaal dus je bent eigenlijk met de ene Bachelor een jaar eerder klaar dan met de andere Bachelor.quote:Artikel 7.45. Wettelijk collegegeld
1. Het wettelijk collegegeld is verschuldigd door een student die:
a. blijkens het Centraal register inschrijving hoger onderwijs, bedoeld in
artikel 7.52, voor een inschrijving aan een bacheloropleiding niet eerder
een bachelorgraad heeft behaald of voor een inschrijving aan een
masteropleiding niet eerder een mastergraad heeft behaald,
b. woonachtig is in Nederland, België, Luxemburg of een van de
deelstaten Noord-Rijnland-Westfalen, Nedersaksen en Bremen van de
Bondsrepubliek Duitsland, en
c. tot één van de groepen van personen, bedoeld in artikel 2.2 van de
Wet studiefinanciering 2000, behoort of de Surinaamse nationaliteit bezit.
De voorwaarde, bedoeld onder a, geldt niet voor een student die voor
de eerste maal een opleiding op het gebied van onderwijs of gezondheidszorg
volgt.
6. Indien een student als bedoeld in het eerste lid meer dan één
opleiding volgt en de opleiding waarvoor hij het eerst is ingeschreven met
goed gevolg afrondt, is deze student het wettelijk collegegeld
verschuldigd voor het resterende deel van het studiejaar. Het verschuldigde
bedrag wordt in dat geval berekend naar rato van het aantal
resterende maanden van het desbetreffende studiejaar.
Nee, dat geldt alleen voor de studenten die op dit moment al een 2de studie na hun 1ste studie volgen. Niet voor studenten die volgend schooljaar een 2de studie willen gaan doen.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 13:03 schreef diginoob2 het volgende:
Klopt het dat als ik een tweede bachelor ga volgen aan dezelfde of aan een andere universiteit naast mijn huidige bachelor, dat ik geen dubbel collegegeld hoef te betalen? (dus alleen boekengeld)
Idem voor losse vakken volgen?
Dat klopt wel, collegegeld is voor het volgen van college ongeacht welke opleiding je doet. Echter, wanneer je eerste opleiding af is gerond, moet je voor je tweede (als je die dan nog volgt) betalen wat de universiteit heeft besloten.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 13:03 schreef diginoob2 het volgende:
Klopt het dat als ik een tweede bachelor ga volgen aan dezelfde of aan een andere universiteit naast mijn huidige bachelor, dat ik geen dubbel collegegeld hoef te betalen? (dus alleen boekengeld)
Idem voor losse vakken volgen?
Je hebt de vraag niet goed gelezen.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 13:08 schreef ReWout het volgende:
[..]
Nee, dat geldt alleen voor de studenten die op dit moment al een 2de studie na hun 1ste studie volgen. Niet voor studenten die volgend schooljaar een 2de studie willen gaan doen.
In een brief van Plasterk over: Behandeling wetsvoorstel versterking besturing en collegegeld, heb ik het volgende gelezen:quote:Op dinsdag 2 februari 2010 21:25 schreef Bierie het volgende:
Nou... ben benieuwd wat er nou met schakeljaren gaat gebeuren (voor toegang tot sommige masters) waarbij je officieel als Bachelor staat ingeschreven![]()
In en in triest. Snap echt niet wat de Nederlandse overheid hoopt te bereiken hiermee behalve een laffe bezuiniging.
Ja, maar dat verandert toch niks aan het feit dat ik pas mag "instromen" als ik m'n notariele master binnen heb.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 14:12 schreef RobertoCarlos het volgende:
@Maharbal : Ik zat nog even te denken: is er bij jullie niet een instroommoment per 1 februari?
Zou je je niet alsnog in kunnen schrijven per 1-2?
hmmmm, da's waar ook.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 14:58 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ja, maar dat verandert toch niks aan het feit dat ik pas mag "instromen" als ik m'n notariele master binnen heb.
Tenksquote:Op zaterdag 6 februari 2010 15:08 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
hmmmm, da's waar ook.Suc6 maandag.
quote:Op zaterdag 6 februari 2010 14:01 schreef Horloge het volgende:
[..]
Je hebt de vraag niet goed gelezen.
@diginoob2: Je hoeft maar 1x collegegeld te betalen, of je nu 4 opleidingen volgt of 1. Maakt ook niet uit als je aan meerdere universiteiten studeert. Voor losse vakken en minoren geldt hetzelfde.
Phewquote:Op woensdag 10 februari 2010 10:24 schreef Cortax het volgende:
Als je twee studies tegelijk doet, (en nog geen studie hebt afgerond) verandert er helemaal niks.
Is nog niet bekend...quote:Op zaterdag 13 februari 2010 18:19 schreef Warren het volgende:
Welke studies vallen onder de "gezondheidszorg"?
Ik neem aan geneeskunde, maar valt biomedische wetenschappen daar ook onder?
Goed om te horenquote:Op zaterdag 20 februari 2010 11:49 schreef Maharbal het volgende:
Mini-update voor Roberto: ik ben bij die studieadviseur langsgeweest en die vond inderdaad dat ik in een aparte situatie zat. Ze gaat kijken of ze mij nu alvast die beschikking kunnen afgeven. Ze vertelde dat ze die beschikking eigenlijk pas na de eerste Master afgeven zodat studenten zich nog steeds kunnen richten op hun eerste Master. Ik vertelde haar dat ik dat prima tegelijk kon en het een beetje omslachtig vond aangezien dat toch echt mijn keuze was, en dat 2 tegelijk mij nu prima afging. Ze was het er in principe mee eens dat ik nu al daadwerkelijk was begonnen, en dat die beschikking in beginsel wel handig zou zijn voor mijn collegegeld probleem..
Ik ook tijdens het gesprek (officieel mag ik geen mastervakken doen van die 2e master).
"Ik heb alles gehaald, inclusief alvast per ongeluk een mastervak".
zij: "Ah, per ongeluk met opzet? Ik heb in ieder geval niks gehoord nu".
quote:Tweede studie nog niet duurder
Studenten die volgend jaar een tweede studie gaan volgen aan de VU hoeven nog geen extra collegegeld te betalen. Dat heeft het college van bestuur besloten. Volgens de nieuwe wet mogen universiteiten zelf bepalen hoeveel collegegeld studenten voor een tweede studie moeten betalen nadat ze een andere studie al afgerond hebben. Studenten die nu al twee opleidingen volgen, krijgen waarschijnlijk drie jaar de tijd om tegen het huidige collegegeld beide studies af te ronden. (DdH)
Bron: Ad Valvas (PDF, pagina 2)
Zo heb ik dat, uit andere berichten, idd ook begrepen. Sterker nog, als ik het goed gelezen heb, krijgen uni's ook niet meer betaald voor studenten die niet nominaal lopen (kennelijk was dat dus wel zo).quote:Op donderdag 25 februari 2010 00:56 schreef HT het volgende:
Betekent het dikgedrukte in relatie tot de vraag nu dat onderwijsinstellingen inderdaad geen bijdrage meer krijgen voor studenten die een tweede (of derde) master volgen van het rijk?
Volgens mij was dit een convenant namens de regering, met dus dermate status dat een nieuwe regering dat over zou moeten nemen. Maar je weet het idd maar nooit..... De val kan trouwens ook positief zijn, stel bijv dat D66 grote winst boektquote:Op donderdag 25 februari 2010 19:30 schreef Horloge het volgende:
Ik zit me nu te bedenken dat de val van het kabinet wel eens desastreus kan zijn voor dit dossier.
Plasterk heeft namelijk nog een soort-van-concessie gedaan:
Het beleid van de VU is dus zéér gunstig in deze.quote:Ik doe nu twee opleidingen en ik zal er dit jaar of volgend jaar één afronden; hoeveel collegegeld moet ik volgend jaar betalen?
Je blijft jaarlijks éénmaal het lage wettelijk collegegeld betalen voor beide opleidingen. Dit geldt in ieder geval tot 1 september 2013 voor studenten die parallel gestart zijn met een tweede opleiding.
Ik heb een bachelor diploma en ga volgend jaar starten met een andere bachelor; moet ik volgend jaar instellingscollegegeld betalen?
Nee, je mag het lage wettelijke collegegeld betalen gedurende 4 jaar (de nominale opleidingsduur + 1 jaar) mits je tussentijds niet stopt met studeren. Daarna zul je wel het instellingstarief moeten betalen.
Ik heb een master of doctoraal diploma en ga volgend jaar starten met een bachelor of master; moet ik volgend jaar instellingscollegegeld betalen?
Nee, je mag het lage wettelijke collegegeld betalen gedurende de nominale opleidingsduur + 1 jaar mits je tussentijds niet stopt met studeren. Daarna zul je wel het instellingstarief moeten betalen.
idd... gewoon tegen zelfde collegegeld studeren en je wanneer je langer als 1 jaar studievertraging hebt kom je aan het betalen.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 11:51 schreef Horloge het volgende:
De Vrije Universiteit geeft haar studenten duidelijkheid in een FAQ. Ik heb er even een paar punten uitgelicht die van belang zijn voor dit topic:
[..]
Het beleid van de VU is dus zéér gunstig in deze.
Best wel slim, zo kun je dus ook concurreren met andere uni's. Ik ga tog maar eens overstappen....quote:Op vrijdag 26 februari 2010 11:51 schreef Horloge het volgende:
De Vrije Universiteit geeft haar studenten duidelijkheid in een FAQ. Ik heb er even een paar punten uitgelicht die van belang zijn voor dit topic:
[..]
Het beleid van de VU is dus zéér gunstig in deze.
True true. Vind dit wel top eigenlijk van de VU.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 21:30 schreef Maharbal het volgende:
Ongetwijfeld dat besluiten van sommige uni's (zoals de VU) mee zullen wegen voor de besluiten van de andere uni's, anders krijg je een "leegloop".
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |