abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 10 december 2009 @ 19:09:17 #1
180385 Horloge
Zoals het klokje thuis tikt.
pi_75491706
Dit topic is bedoeld om ervaringen over het volgen van twee studies tegelijkertijd uit te wisselen. Ook kan hier gepraat worden over de Plasterk-perikelen rondom het volgen van twee studies.

De laatste ontwikkeling in deze is dat de LSVb een akkoord schijnt te hebben gesloten met de universiteiten en hogescholen. Hierbij is afgesproken dat mensen die vóór het afronden van de eerste studie beginnen met een tweede studie, die tweede opleiding tegen wettelijk collegegeld mogen afmaken (link). Plasterk wil de instellingen aan deze afspraak houden.

Vorige delen:
Deel 1 | Deel 2

[ Bericht 39% gewijzigd door Rene op 12-12-2009 23:52:01 ]
  donderdag 10 december 2009 @ 19:18:48 #2
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_75492123
Dit nieuwsbericht wordt wel opgepikt, zie hier vanuit Nijmegen:
http://www.ans-online.nl/(...)ijft-toch-betaalbaar

en hier in Trouw:
http://www.trouw.nl/nieuw(...)e_niet_duurder_.html

[ Bericht 35% gewijzigd door RobertoCarlos op 10-12-2009 19:24:20 ]
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_75492226
tvp
know'm sayin?
word? word.
pi_75492375
tvp
pi_75492437
tvp, overweeg om economie te laten vallen
"Those unforgettable days, for them I live"
  donderdag 10 december 2009 @ 19:43:13 #6
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_75493124
tvp, zo te horen nog snel even aanmelden voor de master van de 2de studie.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
  donderdag 10 december 2009 @ 20:03:48 #7
180385 Horloge
pi_75493989
quote:
Op donderdag 10 december 2009 19:18 schreef RobertoCarlos het volgende:
Dit nieuwsbericht wordt wel opgepikt, zie hier vanuit Nijmegen:
http://www.ans-online.nl/(...)ijft-toch-betaalbaar

en hier in Trouw:
http://www.trouw.nl/nieuw(...)e_niet_duurder_.html
Wel slecht dat LSVb en ISO het zelf niet op hun website hebben. In ieder geval, zoals de voorzitter van de LSVb al zegt, het moet nog wel eventjes in een wet worden vastgelegd. Een gentlemen's agreement is leuk zolang niemand het schendt.
quote:
Op donderdag 10 december 2009 19:25 schreef zquing het volgende:
tvp, overweeg om economie te laten vallen
Te zwaar? Of gewoon niet meer interessant?
quote:
Op donderdag 10 december 2009 19:43 schreef dr.dunno het volgende:
tvp, zo te horen nog snel even aanmelden voor de master van de 2de studie.
Dat is sowieso aan te raden voor iedereen die ook maar overweegt om een tweede bachelor/master te gaan doen. Het kost je niks, maar kan duizenden euro's schelen.

Ben zelf deze zomer weer begonnen met Filosofie (naast Communicatiewetenschap), de Verkorte Bachelor-variant in Nijmegen. De hele maand januari heb ik tentamens van Filosofie, als dat een beetje goed gaat zal ik die opleiding afmaken. Anders ga ik het heroverwegen.
pi_75494802
quote:
Op donderdag 10 december 2009 16:48 schreef Horloge het volgende:

[..]

Dat is niet wat er bedoeld wordt. Onder 'laatste nieuws' heeft NOS Headlines het nu op een andere (volgens mij de juiste) manier geformuleerd:
[..]

Je kunt volgens mij dit jaar niet meer inschrijven voor (laat staan beginnen aan) een WO-studie dit schooljaar, en als dat zo is geldt het helaas niet voor jou.
http://translate.google.nl/#nl|en|stervendehoerenkankerkachel

btw.... ik hoef me ook niet voor dit schooljaar in te schrijven maar voor aankomende schooljaar?

[ Bericht 4% gewijzigd door ReWout op 10-12-2009 20:27:39 ]
pi_75494858
Ach ja de wet moet toch trouwens nog steeds door de 1ste kamer komen en zolang dat niet gebeurd is er nog niets aan de hand.
pi_75494887
quote:
Op donderdag 10 december 2009 20:03 schreef Horloge het volgende:

Te zwaar? Of gewoon niet meer interessant?
[..]
omstandigheden waardoor ik haast onmogelijk nog genoeg punten kan halen om geen BSA te krijgen..... Wel interessant, maar denk dat ik maar keuzevakken ga nemen voor de extra verdieping, want sommige dingen zijn echt te saai voor woorden.

Verder zijn mn interesses wel een beetje veranderd
"Those unforgettable days, for them I live"
  donderdag 10 december 2009 @ 22:34:59 #11
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_75500002
opvallend is overigens dat
1. het nog door de eerste kamer moet, nog moet worden gepubliceerd in het staatsblad enz en dat er dus nog wel een paar jaar overheen gaat.
2. het gaat om een aanmelding op zichzelf, er staat niet dat die poging succesvol moet zijn.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
  donderdag 10 december 2009 @ 23:07:21 #12
180385 Horloge
pi_75501304
quote:
Op donderdag 10 december 2009 22:34 schreef dr.dunno het volgende:
opvallend is overigens dat
1. het nog door de eerste kamer moet, nog moet worden gepubliceerd in het staatsblad enz en dat er dus nog wel een paar jaar overheen gaat.
De bedoeling is dat het al per 2010-11 in gaat, dus dat zal technisch wel mogelijk zijn. Vergeet niet dat het al in een eerste behandelingsronde is geweest in de Eerste Kamer. Ik weet alleen niet wat nu de verdere procedure is.
quote:
Op donderdag 10 december 2009 22:34 schreef dr.dunno het volgende:
2. het gaat om een aanmelding op zichzelf, er staat niet dat die poging succesvol moet zijn.
Nee, je moet het echt al studeren om in aanmerking te komen. Zie bij het nieuwsbericht uit ANS:
quote:
De onderwijsminister heeft gezegd erop toe te zien dat universiteiten geen instellingscollegegeld mogen vragen bij studenten die aan een tweede studie begonnen zijn tijdens hun eerste studie, maar ’slechts’ het wettelijk vastgestelde collegegeld.
  vrijdag 11 december 2009 @ 09:11:31 #13
124676 RobertoCarlos
pi_75507704
Als ik dit artikel lees, zou de invoeringsdatum 2011 zijn.....
http://www.mareonline.nl/artikel/0910/14/0501/
En kennelijk komt de wet op 22 december voor besluitvorming in de 1e kamer, maar dat staat nog niet in de planning van hun website.,,,,

Hou er trouwens maar rekening mee dat je flink opgejaagd gaat worden door de uni's op het moment dat je je afstuderen van je 1e studie uitstelt om je 2e studie af te maken.... De uni's ontvangen immers geen geld meer voor je...
  vrijdag 11 december 2009 @ 11:33:34 #14
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_75511416
Als dit doorgaat, vind ik het goed nieuws!

Betekent wel dat ik flink moet gaan goochelen om én dit jaar m'n Bachelor niet af te ronden, én me dan volgend jaar moet inschrijven voor een nieuwe Bachelor én ergens tussendoor ook nog een Master wil doen.
  vrijdag 11 december 2009 @ 11:47:58 #15
180385 Horloge
pi_75511921
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 09:11 schreef RobertoCarlos het volgende:
Als ik dit artikel lees, zou de invoeringsdatum 2011 zijn.....
http://www.mareonline.nl/artikel/0910/14/0501/
En kennelijk komt de wet op 22 december voor besluitvorming in de 1e kamer, maar dat staat nog niet in de planning van hun website.,,,,
Waarom al die onduidelijkheid zeg. Vandaag zeggen ze dit, morgen dat, en nergens wordt het via een officieel kanaal gecommuniceerd.
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 09:11 schreef RobertoCarlos het volgende:Hou er trouwens maar rekening mee dat je flink opgejaagd gaat worden door de uni's op het moment dat je je afstuderen van je 1e studie uitstelt om je 2e studie af te maken.... De uni's ontvangen immers geen geld meer voor je...
Dat zou ik in mijn geval zeer onterecht vinden. Als ik verder ga met Filosofie (en die kans is groot), dan zal ik het komende half jaar niets aan mijn eerste studie doen. 67 ECTS is té veel voor één semester, 42 kan ik wel aan. De VU heeft derhalve ook geen kosten aan mij, maar ontvangt wél een bedrag. Volgend jaar doe ik dan in het tweede semester de resterende 25 ECTS en strijkt de VU alsnog geld op voor mijn afstuderen. Op geen enkel moment lopen ze dus geld mis.

Ze kunnen mij overigens achter de broek aan zitten wat ze willen, de 2 vakken die ik nog moet doen kunnen alleen in het tweede semester worden gevolgd dus het zou vrij zinloos zijn als ze mij het hele schooljaar 2010-11 gaan lastigvallen.
pi_75536559
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 11:33 schreef BlaatschaaP het volgende:
Als dit doorgaat, vind ik het goed nieuws!

Betekent wel dat ik flink moet gaan goochelen om én dit jaar m'n Bachelor niet af te ronden, én me dan volgend jaar moet inschrijven voor een nieuwe Bachelor én ergens tussendoor ook nog een Master wil doen.
Zo stimuleert minister Plasterk dus studievertraging, wat een ashole . Studenten met een diploma straffen en trage studenten belonen en dat de LSVB hiermee akkoord gaat, ongelofelijk . Ik ben momenteel bezig met afstuderen, maar twijfel serieus om dat volgend schooljaar pas te gaan doen. Dat scheelt duizenden euro's, aangezien ik een wo-bachelor wil gaan volgen. Ongelofelijk
  zaterdag 12 december 2009 @ 00:37:12 #17
180385 Horloge
pi_75539064
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 23:18 schreef Tirza het volgende:

[..]

Zo stimuleert minister Plasterk dus studievertraging, wat een ashole . Studenten met een diploma straffen en trage studenten belonen en dat de LSVB hiermee akkoord gaat, ongelofelijk .
Dat is inderdaad het meest schrijnende van dit hele gebeuren, dat ijverige studenten worden gestraft en lamballen die 5 jaar over een studie van 3 jaar doen gewoon mogen blijven aankloten. Het LSVb komt overigens juist op voor dat soort lamballen. (Volgens mij zijn ze trouwens nooit akkoord gegaan met het eerder genoemde schrijnende feit, dat was Plasterk's idee, maar dat terzijde.)
quote:
Ik ben momenteel bezig met afstuderen, maar twijfel serieus om dat volgend schooljaar pas te gaan doen. Dat scheelt duizenden euro's, aangezien ik een wo-bachelor wil gaan volgen. Ongelofelijk
Word je dan wel toegelaten aan de uni? (Op basis van je propedeuse neem ik aan?) En heb je dan geen bindend studieadvies? Anders heeft het nog geen zin.
  zaterdag 12 december 2009 @ 09:57:16 #18
124676 RobertoCarlos
pi_75543301
quote:

[..]
Ik ben momenteel bezig met afstuderen, maar twijfel serieus om dat volgend schooljaar pas te gaan doen. Dat scheelt duizenden euro's, aangezien ik een wo-bachelor wil gaan volgen.
Dus je wilt jouw afstuderen minimaal 3 jaar uitstellen? Dat wordt lastig...
  zaterdag 12 december 2009 @ 10:05:13 #19
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_75543360
quote:
Op donderdag 10 december 2009 19:09 schreef Horloge het volgende:

De laatste ontwikkeling in deze is dat de LSVb een akkoord schijnt te hebben gesloten met de universiteiten en hogescholen. Hierbij is afgesproken dat mensen die vóór het afronden van de eerste studie beginnen met een tweede studie, die tweede opleiding tegen wettelijk collegegeld mogen afmaken (link). Plasterk wil de instellingen aan deze afspraak houden.
Is die afspraak ook beperkt geldig of niet?
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 12 december 2009 @ 11:03:25 #20
124676 RobertoCarlos
pi_75543998
Ze zijn nu aan het bepalen wanneer het voorstel centraal behandeld wordt. Het gaat wel erg snel nu....
quote:
a. Door het ministerie van OCW is voorgesteld de plenaire behandeling van het
wetsvoorstel 31821 (versterking besturing) uit te stellen tot na het kerstreces. De
commissie blijft bij haar voorstel de plenaire behandeling plaats te laten vinden op 21/22
december 2009. Zij kan zich echter ook vinden in een plenaire behandeling op 26 januari
2010 indien het College van Senioren daartoe mocht besluiten. De commissie hecht er aan
dat op dit punt op korte termijn duidelijkheid bestaat.
http://www.eerstekamer.nl(...)antekening_8/f=y.pdf
  zaterdag 12 december 2009 @ 18:15:10 #21
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_75554633
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 09:57 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Dus je wilt jouw afstuderen minimaal 3 jaar uitstellen? Dat wordt lastig...
Waarom 3 jaar uitstellen? Het hele idee is dan toch juist dat je je nieuwe studie geheel ook tegen wettelijk collegegeld kan volgen?
  zaterdag 12 december 2009 @ 19:07:21 #22
124676 RobertoCarlos
pi_75556209
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 18:15 schreef BlaatschaaP het volgende:

[..]

Waarom 3 jaar uitstellen? Het hele idee is dan toch juist dat je je nieuwe studie geheel ook tegen wettelijk collegegeld kan volgen?
Zoals ik het begrepen heb, moet je dan wel gelijktijdig 2 studies volgen.
  zaterdag 12 december 2009 @ 19:33:27 #23
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_75556988
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 19:07 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Zoals ik het begrepen heb, moet je dan wel gelijktijdig 2 studies volgen.
Wat is dan het verschil met het oude voorstel? Een tweede studie tijdens je eerste doen blijft toch 'altijd' voor wettelijk collegegeld (wat je maar 1 keer betaalt)?
  zaterdag 12 december 2009 @ 19:34:52 #24
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_75557043
In het linkje staat:
quote:
Goed nieuws voor studenten: een tweede studie wordt niet duurder. Tenminste, als studenten zich daarvoor aanmelden tijdens een eerste studie.
Wat de praktische invulling daarvan precies gaat worden, weet ik alleen ook nog niet.
  zaterdag 12 december 2009 @ 19:42:28 #25
180385 Horloge
pi_75557251
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 10:05 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Is die afspraak ook beperkt geldig of niet?
Zolang er niets op papier staat is het de vraag wat de status is van deze afspraak. Er wordt ontzettend slecht (beter: gewoon niet) gecommuniceerd door de studentenorganisaties, dus van hen worden we niets wijzer. Het is dus afwachten wat ze precies hebben afgesproken en hoe dit wordt vastgelegd.
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 11:03 schreef RobertoCarlos het volgende:
Ze zijn nu aan het bepalen wanneer het voorstel centraal behandeld wordt. Het gaat wel erg snel nu....
[..]

http://www.eerstekamer.nl(...)antekening_8/f=y.pdf
Leuk ook om het zo'n algemene naam als "versterking besturing" (sowieso een té positieve naam) te geven, terwijl het veel meer omvat.
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 19:33 schreef BlaatschaaP het volgende:

[..]

Wat is dan het verschil met het oude voorstel? Een tweede studie tijdens je eerste doen blijft toch 'altijd' voor wettelijk collegegeld (wat je maar 1 keer betaalt)?
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 19:34 schreef BlaatschaaP het volgende:
In het linkje staat:
[..]

Wat de praktische invulling daarvan precies gaat worden, weet ik alleen ook nog niet.
Het gaat erom dat je twee studies naast elkaar doet. Dus het gaat NIET alleen de aanmelding, je moet de studies tegelijk doen. Als de ene studie dan afgerond is vóór de andere, kun je de tweede studie tegen wettelijk collegegeld afmaken.

Bij het 'oude' voorstel kon je ná het afronden van de eerste studie, instellingscollegegeld gaan dokken voor de tweede studie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')