quote:
Op woensdag 9 december 2009 20:03 schreef Tijgernootjes1 het volgende:Ik zal eerst wat info geven:
- Mijn ouders bezitten nou een huis die te koop staat en ongeveer ¤400.000 zal opbrengen bij de verkoop. Hier rust een hypotheek op van ¤350.000. Als het huis voor de verwachte ¤400.000 word verkocht hebben ze dus een overwaarde van ¤50.000.
- Mijn ouders zijn nu al een bedrijf begonnen waarvan ze de inventaris hebben gekocht en het pand huren. Ze hebben de inventaris gekocht zonder hypotheek/lening of wat dan ook.
- Ik woon bij mijn ouders in, maar zodra dit huis verkocht is ga ik op mezelf samen met mijn vriendin. Ik ben 19 jaar en mijn vriendin is 18 jaar(bijna 19). Mijn ouders zijn beide net de 50 gepasseert.
Ik ga dus op mezelf wonen samen met mijn vriendin. Maar ik werk maar 3 dagen(ivm studie) en mijn vriendin zit nog op school en heeft een bescheiden stagevergoeding.
Omdat het met ons inkomen lastig(lees onmogelijk) is om een koophuis te kopen zijn we nou verschillende senario's op een rij aan het zetten. Ik vraag me af wat hiervan de mogelijkheden zijn.
Een andere optie voor ons is het huren van een huis. Maar omdat we beide geen 23 zijn kunnen we maar tot een bedrag huren van ¤357 per maand. Als je daarboven zit loop je ¤120 huurtoeslag mis. Dit zou voor ons financieel niet verstandig zijn en daarom willen we daar graag onder zitten.
Situatie 1:
Mijn ouders kopen een huis voor ons(zeg ongeveer ¤200.000). Ze zullen hiervoor een hypotheek afsluiten van ongeveer hetzelfde bedrag. Wij huren dit huis dan voor ¤350 van mijn ouders. Hierdoor behoudt ik de huurtoeslag van ¤120. Ik heb al geinformeerd voor hypotheekrentes. De goedkoopste bleek 3.9% met een vaste tijd van 5 jaar. Na deze 5 jaar zou ik het huis graag overnemen.
Deze 3.9% rente van ¤200.000 zou neerkomen op het volgende:
Bruto maandlasten ¤ 670
Netto maandlasten ¤ 440
Ik zou mijn ouders dan dus 350 huur betalen. Waardoor er nog 90 euro overblijft. Dit zou ik dan van de ¤120 huurtoeslag kunnen vergoeden buiten het huurcontract om.
Gas/water/licht, abbonementen, belastingen etc zou ik daarbuiten allemaal voor mijn eigen rekening nemen.
Nou mijn vragen over deze situatie:
- Is de hypotheekrente wel aftrekbaar voor mijn ouders als het niet hun eigen hoofdverblijf is?
- Is het mogelijk om een huis voor ¤350 te huren terwijl deze een waarde heeft van rond de ¤200.000?? Of zijn er regels voor een minimale huurprijs bij een waarde van een huis?
- Heb ik recht op de huurtoelslag of is dit niet mogelijk omdat ik een huis huur van mijn ouders?
In aanvulling op wat DJ al heeft gezegd:
- Nee, de hypotheekrente is voor je ouders niet aftrekbaar. En de huuropbrengst is niet belast. De waarde van de woning minus de schuld is belast in box 3.
- Zoals DJ al heeft gezegd: er dient een zakelijke huur overeen gekomen te worden. Zo niet, zal de fiscus stellen dat er sprake is van een schenking.
- Ja, ook als je van je ouders huurt (en voldoet aan de overige voorwaarden) kun je huurtoeslag aanvragen.
quote:
Situatie 2:
Mijn ouders huren een huis voor ons terwijl ze hier zelf niet in wonen.
Vragen:
- Mag dit? Omdat dit zelf niet hun hoofdverblijf is.
Het ligt eraan of onderverhuren mag/wordt toegestaan door de verhuurder.
quote:
Situatie 3:
Stel: Ik zou tot ¤80.000 kunnen lenen op basis van mijn inkomen(heb nog niet gecheckt hoeveel ik kan lenen). En ik zou een huis willen kopen van ¤150.000. Zou ik een financiering bij de bank kunnen krijgen als mijn ouders garant staan voor de andere ¤70.000?
Dat zou kunnen. Maar dat moet je navragen bij de bank. Mocht de bank geen genoegen nemen met een borgstelling, kun je nog overwegen het restant te lenen bij je ouders.
quote:
Heeft er iemand nog andere ideeen of oplossingen voor mijn sitatutie??
Er zijn genoeg andere mogelijkheden. De vraag is alleen of je ouders en/of jij dat wel willen.
quote:
ALVAST BEDANKT!
P.S: Als je meerdere vragen beantwoord, zou je dan overzichtelijk antwoord willen geven? (zichtbare scheiding tussen de antwoorden in plaats van 1 lang verhaal. Dit houdt het voor mij overzichtelijk.)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.