abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75457546
Ik zal eerst wat info geven:

- Mijn ouders bezitten nou een huis die te koop staat en ongeveer ¤400.000 zal opbrengen bij de verkoop. Hier rust een hypotheek op van ¤350.000. Als het huis voor de verwachte ¤400.000 word verkocht hebben ze dus een overwaarde van ¤50.000.

- Mijn ouders zijn nu al een bedrijf begonnen waarvan ze de inventaris hebben gekocht en het pand huren. Ze hebben de inventaris gekocht zonder hypotheek/lening of wat dan ook.

- Ik woon bij mijn ouders in, maar zodra dit huis verkocht is ga ik op mezelf samen met mijn vriendin. Ik ben 19 jaar en mijn vriendin is 18 jaar(bijna 19). Mijn ouders zijn beide net de 50 gepasseert.

Ik ga dus op mezelf wonen samen met mijn vriendin. Maar ik werk maar 3 dagen(ivm studie) en mijn vriendin zit nog op school en heeft een bescheiden stagevergoeding.

Omdat het met ons inkomen lastig(lees onmogelijk) is om een koophuis te kopen zijn we nou verschillende senario's op een rij aan het zetten. Ik vraag me af wat hiervan de mogelijkheden zijn.

Een andere optie voor ons is het huren van een huis. Maar omdat we beide geen 23 zijn kunnen we maar tot een bedrag huren van ¤357 per maand. Als je daarboven zit loop je ¤120 huurtoeslag mis. Dit zou voor ons financieel niet verstandig zijn en daarom willen we daar graag onder zitten.

Situatie 1:
Mijn ouders kopen een huis voor ons(zeg ongeveer ¤200.000). Ze zullen hiervoor een hypotheek afsluiten van ongeveer hetzelfde bedrag. Wij huren dit huis dan voor ¤350 van mijn ouders. Hierdoor behoudt ik de huurtoeslag van ¤120. Ik heb al geinformeerd voor hypotheekrentes. De goedkoopste bleek 3.9% met een vaste tijd van 5 jaar. Na deze 5 jaar zou ik het huis graag overnemen.

Deze 3.9% rente van ¤200.000 zou neerkomen op het volgende:
Bruto maandlasten ¤ 670
Netto maandlasten ¤ 440

Ik zou mijn ouders dan dus 350 huur betalen. Waardoor er nog 90 euro overblijft. Dit zou ik dan van de ¤120 huurtoeslag kunnen vergoeden buiten het huurcontract om.

Gas/water/licht, abbonementen, belastingen etc zou ik daarbuiten allemaal voor mijn eigen rekening nemen.

Nou mijn vragen over deze situatie:
- Is de hypotheekrente wel aftrekbaar voor mijn ouders als het niet hun eigen hoofdverblijf is?
- Is het mogelijk om een huis voor ¤350 te huren terwijl deze een waarde heeft van rond de ¤200.000?? Of zijn er regels voor een minimale huurprijs bij een waarde van een huis?
- Heb ik recht op de huurtoelslag of is dit niet mogelijk omdat ik een huis huur van mijn ouders?

Situatie 2:
Mijn ouders huren een huis voor ons terwijl ze hier zelf niet in wonen.

Vragen:
- Mag dit? Omdat dit zelf niet hun hoofdverblijf is.

Situatie 3:
Stel: Ik zou tot ¤80.000 kunnen lenen op basis van mijn inkomen(heb nog niet gecheckt hoeveel ik kan lenen). En ik zou een huis willen kopen van ¤150.000. Zou ik een financiering bij de bank kunnen krijgen als mijn ouders garant staan voor de andere ¤70.000?

Heeft er iemand nog andere ideeen of oplossingen voor mijn sitatutie??

ALVAST BEDANKT!

P.S: Als je meerdere vragen beantwoord, zou je dan overzichtelijk antwoord willen geven? (zichtbare scheiding tussen de antwoorden in plaats van 1 lang verhaal. Dit houdt het voor mij overzichtelijk.)
pi_75457837
quote:
Op woensdag 9 december 2009 20:03 schreef Tijgernootjes1 het volgende:
...

- Is de hypotheekrente wel aftrekbaar voor mijn ouders als het niet hun eigen hoofdverblijf is?
Nee.
quote:
- Is het mogelijk om een huis voor ¤350 te huren terwijl deze een waarde heeft van rond de ¤200.000?? Of zijn er regels voor een minimale huurprijs bij een waarde van een huis?
Het moet een normale, zakelijke huur zijn. Ik weet niet wat de huren bij jou doen, maar stel nu dat voor zo'n huis een huur van 500/mnd normaal zou zijn, krijg jij per jaar dus een schenking van ((500-350)*12) =1.800.
  woensdag 9 december 2009 @ 20:21:45 #3
149959 SQ
snelle trees
pi_75458281
Ik weet wel zeker dat je als 19-jarige student geen lening gaat krijgen, dus optie drie valt zonder meer af.
Een huis huren zonder dat je er zelf in woont? Particulier zal dat wel kunnen, dan betalen je ouders gewoon de rekening, via sociale woningbouw lijkt het me moeilijk. Maar voor het huren van een particuliere woning mag je al snel aan 700 euro ex. denken.
Optie 1 klinkt het meest hanteerbaar, maar je ouders krijgen geen HRA en moeten (dacht ik) ook inkomstenbelasting betalen over de huur die jij ze betaalt.
disclaimer
pi_75458334
Nog wat dingen waar je ouders gebruik van kunnen maken als ze je willen helpen:
- Ze mogen jaarlijks zo'n E4000 belastingvrij schenken
- Ze mogen zolang je jonger dan 35 bent eenmalig zo'n E20.000 schenken (de E4000 vervalt dan, als ik me niet vergis)
(ik weet niet of hier nog een minimum leeftijd aan zit, zie www.belastingdienst.nl; voor exacte bedragen ook)

Overigens past deze vraag waarschijnlijk beter in WGR
pi_75458984
quote:
Op woensdag 9 december 2009 20:22 schreef anboni het volgende:
Nog wat dingen waar je ouders gebruik van kunnen maken als ze je willen helpen:
- Ze mogen jaarlijks zo'n E4000 belastingvrij schenken
- Ze mogen zolang je jonger dan 35 bent eenmalig zo'n E20.000 schenken (de E4000 vervalt dan, als ik me niet vergis)
(ik weet niet of hier nog een minimum leeftijd aan zit, zie www.belastingdienst.nl; voor exacte bedragen ook)

Overigens past deze vraag waarschijnlijk beter in WGR
Ja van de schenking was ik op de hoogte. Maar ze zijn niet in de situatie om mijn een dergelijke schenking te doen. Daarom leek me een hypotheek op hun naam een optie. Optie 1 leek me daarom een goeie oplossing. Dit zou dus kunnen maar dan zonder de hypotheekrente aftrek?

Als je een woning hebt die niet je hoofdverblijf is valt deze waarschijnlijk in box 3.

Hierover heb ik het volgende nog gevonden:

http://www.belastingdiens(...)n-17.html#P249_25532

Dit gaat over de schulden in box 3. Daar valt de hypotheek voor een huis waar ze niet in wonen dus ook onder toch?

Verder zijn mijn ouders getrouwd en zouden dus met een drempel te maken hebben van ¤5.600.

Als de hypotheekrente jaarlijks boven de ¤5.600 uitkomt mogen ze het bedrag dat daarboven zit wel aftrekken of zie ik dit verkeerd?
pi_75459674
quote:
Op woensdag 9 december 2009 20:38 schreef Tijgernootjes1 het volgende:
Als de hypotheekrente jaarlijks boven de ¤5.600 uitkomt mogen ze het bedrag dat daarboven zit wel aftrekken of zie ik dit verkeerd?
Dat zie je verkeerd. Waar ze het daar over hebben is dat je je schulden boven de E5600 mag aftrekken van je bezittingen in box 3 (of het rendement daarover, weet ik even niet zeker). Deze aftreksom mag niet negatief uitkomen, dus als de schulden meer dan e5600 groter zijn dan de bezittingen, dan hoef je geen belasting over je vermogen te betalen. Het heeft verder geen invloed op wat je in box 1 doet.
pi_75460273
Okay bedankt voor je snelle reactie!

Dan optie 1 het meest verstandig? Of zijn er nog andere opties/mogelijkheden?
pi_75460891
ik zou dit topic verplaatsen naar aex, daar hebben ze meer kaas gegeten over dit soort constructies
namaste
pi_75461066
Bij de weg: waar krijg je momenteel een hypotheek voor 5 jaar tegen 3,9% ?? Er van uit gaande dat het hypotheek obv 125% EW betreft, met NHG....
Da gao nie nou!
pi_75461106
quote:
Op woensdag 9 december 2009 21:27 schreef Dulk het volgende:
ik zou dit topic verplaatsen naar aex, daar hebben ze meer kaas gegeten over dit soort constructies

Doe maar naar [WGR]. Daar zitten mensen die er wél verstand van hebben
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_75461178
quote:
Op woensdag 9 december 2009 21:33 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Doe maar naar [WGR]. Daar zitten mensen die er wél verstand van hebben
agree
namaste
pi_75461791
kan ik dit zelf verplaatsen? Of doet iemand anders dit?
pi_75461821
quote:
Op woensdag 9 december 2009 21:50 schreef Tijgernootjes1 het volgende:
kan ik dit zelf verplaatsen? Of doet iemand anders dit?
Het is al verplaatst
pi_75461987
Samen gaan wonen met je vriendin als je 19/18 bent? Jongetjes toch jullie zijn nog pubertjes. Wat als je vriendin opeens vertrekt?
pi_75462609
Ik heb alles alleen berekent op mijn finaniele situatie. Dus als mijn vriendin vertrekt geen probleem..

Iemand die wel een zinnig antwoord heeft?
  woensdag 9 december 2009 @ 22:16:03 #16
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_75462852
quote:
Op woensdag 9 december 2009 21:54 schreef ReWout het volgende:
Samen gaan wonen met je vriendin als je 19/18 bent? Jongetjes toch jullie zijn nog pubertjes. Wat als je vriendin opeens vertrekt?
Dan neem je een andere
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_75462902
quote:
Op woensdag 9 december 2009 21:54 schreef ReWout het volgende:
Dit is het zinnige antwoord. Je leven moet nog beginnen hoor.. Je zit nog op school... Imo denk jij op veel te korte termijn. Je kijkt naar nu en over 1/2 jaar, maar kijk eens wat verder. Kijk eens naar 5 jaar of naar 10 jaar...
pi_75462998
Hoe gaan je ouders een (extra! --> box 3) hypotheek afsluiten zonder noemenswaardige overwaarde en net begonnen als zelfstandige?
pi_75463007
Dat gaat niet.. Want mijn ouders verhuizen naar een ander deel van het land en ik wil hier in de buurt blijven wonen omdat ik hier mijn vrienden/school/werk/sociale leven heb.

Dit is ook mogelijk, maar ik bekijk alleen de beste optie voor zowel mij als mijn ouders..
pi_75463086
quote:
Op woensdag 9 december 2009 22:19 schreef Five_Horizons het volgende:
Hoe gaan je ouders een (extra! --> box 3) hypotheek afsluiten zonder noemenswaardige overwaarde en net begonnen als zelfstandige?
Het is geen extra.. want ze hebben verder geen hypotheek als dit huis verkocht is.. Ik wacht sowieso tot dit huis verkocht is. Daarna hebben ze geen hypotheek meer.. Ook op hun bedrijf hebbe ze geen lening of niks..
  woensdag 9 december 2009 @ 22:22:24 #21
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75463108
quote:
Op woensdag 9 december 2009 20:03 schreef Tijgernootjes1 het volgende:
Ik zal eerst wat info geven:

- Mijn ouders bezitten nou een huis die te koop staat en ongeveer ¤400.000 zal opbrengen bij de verkoop. Hier rust een hypotheek op van ¤350.000. Als het huis voor de verwachte ¤400.000 word verkocht hebben ze dus een overwaarde van ¤50.000.

- Mijn ouders zijn nu al een bedrijf begonnen waarvan ze de inventaris hebben gekocht en het pand huren. Ze hebben de inventaris gekocht zonder hypotheek/lening of wat dan ook.

- Ik woon bij mijn ouders in, maar zodra dit huis verkocht is ga ik op mezelf samen met mijn vriendin. Ik ben 19 jaar en mijn vriendin is 18 jaar(bijna 19). Mijn ouders zijn beide net de 50 gepasseert.

Ik ga dus op mezelf wonen samen met mijn vriendin. Maar ik werk maar 3 dagen(ivm studie) en mijn vriendin zit nog op school en heeft een bescheiden stagevergoeding.

Omdat het met ons inkomen lastig(lees onmogelijk) is om een koophuis te kopen zijn we nou verschillende senario's op een rij aan het zetten. Ik vraag me af wat hiervan de mogelijkheden zijn.

Een andere optie voor ons is het huren van een huis. Maar omdat we beide geen 23 zijn kunnen we maar tot een bedrag huren van ¤357 per maand. Als je daarboven zit loop je ¤120 huurtoeslag mis. Dit zou voor ons financieel niet verstandig zijn en daarom willen we daar graag onder zitten.

Situatie 1:
Mijn ouders kopen een huis voor ons(zeg ongeveer ¤200.000). Ze zullen hiervoor een hypotheek afsluiten van ongeveer hetzelfde bedrag. Wij huren dit huis dan voor ¤350 van mijn ouders. Hierdoor behoudt ik de huurtoeslag van ¤120. Ik heb al geinformeerd voor hypotheekrentes. De goedkoopste bleek 3.9% met een vaste tijd van 5 jaar. Na deze 5 jaar zou ik het huis graag overnemen.

Deze 3.9% rente van ¤200.000 zou neerkomen op het volgende:
Bruto maandlasten ¤ 670
Netto maandlasten ¤ 440

Ik zou mijn ouders dan dus 350 huur betalen. Waardoor er nog 90 euro overblijft. Dit zou ik dan van de ¤120 huurtoeslag kunnen vergoeden buiten het huurcontract om.

Gas/water/licht, abbonementen, belastingen etc zou ik daarbuiten allemaal voor mijn eigen rekening nemen.

- Heb ik recht op de huurtoelslag of is dit niet mogelijk omdat ik een huis huur van mijn ouders?
In aanvulling op wat DJ al heeft gezegd:
- Nee, de hypotheekrente is voor je ouders niet aftrekbaar. En de huuropbrengst is niet belast. De waarde van de woning minus de schuld is belast in box 3.
- Zoals DJ al heeft gezegd: er dient een zakelijke huur overeen gekomen te worden. Zo niet, zal de fiscus stellen dat er sprake is van een schenking.
- Ja, ook als je van je ouders huurt (en voldoet aan de overige voorwaarden) kun je huurtoeslag aanvragen.
quote:
Situatie 2:
Mijn ouders huren een huis voor ons terwijl ze hier zelf niet in wonen.

Vragen:
- Mag dit? Omdat dit zelf niet hun hoofdverblijf is.
Het ligt eraan of onderverhuren mag/wordt toegestaan door de verhuurder.
quote:
Situatie 3:
Stel: Ik zou tot ¤80.000 kunnen lenen op basis van mijn inkomen(heb nog niet gecheckt hoeveel ik kan lenen). En ik zou een huis willen kopen van ¤150.000. Zou ik een financiering bij de bank kunnen krijgen als mijn ouders garant staan voor de andere ¤70.000?
Dat zou kunnen. Maar dat moet je navragen bij de bank. Mocht de bank geen genoegen nemen met een borgstelling, kun je nog overwegen het restant te lenen bij je ouders.
quote:
Heeft er iemand nog andere ideeen of oplossingen voor mijn sitatutie??
Er zijn genoeg andere mogelijkheden. De vraag is alleen of je ouders en/of jij dat wel willen.
quote:
ALVAST BEDANKT!

P.S: Als je meerdere vragen beantwoord, zou je dan overzichtelijk antwoord willen geven? (zichtbare scheiding tussen de antwoorden in plaats van 1 lang verhaal. Dit houdt het voor mij overzichtelijk.)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_75463126
quote:
Op woensdag 9 december 2009 22:21 schreef Tijgernootjes1 het volgende:

[..]

Het is geen extra.. want ze hebben verder geen hypotheek als dit huis verkocht is.. Ik wacht sowieso tot dit huis verkocht is. Daarna hebben ze geen hypotheek meer.. Ook op hun bedrijf hebbe ze geen lening of niks..
Dan willen ze dus 2 ton gaan lenen (in box 3) waarbij zoonlief de huurder is én ze zijn zelfstandig ondernemer. Gaat niet lukken.
  woensdag 9 december 2009 @ 22:25:05 #23
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75463222
quote:
Op woensdag 9 december 2009 22:22 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dan willen ze dus 2 ton gaan lenen (in box 3) waarbij zoonlief de huurder is én ze zijn zelfstandig ondernemer. Gaat niet lukken moeilijk worden.
De bank zal hier in ieder geval niet direct om staan te springen.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_75463252
Het verstandigst in jouw situatie is lekker een kamer te huren en je nog niet druk te maken over koophuisconstructies op je 19e...
  woensdag 9 december 2009 @ 22:33:28 #25
177810 Evenveel
en niet minder
pi_75463593
Idd... gewoon een kamer huren en de huurtoeslag maar even vergeten (doe je voor het gemakt ook al in optie 1 (je geeft het grootste deel namelijk aan jouw ouders), dus dat maakt dan toch niet meer uit).

Een studio/kamer kan prima voor 2 studerende personen. Na een paar jaar kun je dan écht een huis huren. Wie weet wel kopen als je al een vast baan/vast contract hebt weten te bemachtigen.
Doei.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')