abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75455240
quote:
De Britse regering gaat banken belasten met een eenmalige heffing van 50% op bankiersbonussen boven GBP 25.000.

Dit meldt de Britse minister van financien Alistair Darling woensdag, in antwoord op toenemende publieke onvrede over de banksector
Lang over gesproken in verschillende topics, maar het lijkt nu toch echt te gebeuren. De verandering is niet eens zo ingrijpend als het hier natuurlijk gebracht wordt. In de praktijk valt de bonus van een bankier in Londen toch al in het hoogste tarief, welke normaal 40% bedraagt.

Lijkt me interessant om te zien hoe hij dit praktisch aan gaat pakken. Immers, er is een groot grijs gebied tussen banken, financieel adviseurs en bijvoorbeeld investeringsfondsen. Daarbij lijkt het inderdaad voornamelijk een symbolische ingreep. Immers, als hij echt iets zou willen doen aan zijn begrotingstekort zou een 1% verhoging van dat hoogste tarief meer effect hebben. Natuurlijk straf je bankiers dan niet, maar je helpt het land er meer mee.

Enfin, leek me een interessante volgende stap in de nasleep van de krediet crisis. In mijn persoonlijke mening is het een weinig constructieve stap, welke enkel een signaal zendt en geen duurzame bijdrage levert. Jammer dat er niks slimmers bedacht kon worden.

"Darling belast bankbonussen"

"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  woensdag 9 december 2009 @ 19:11:43 #2
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_75455860
Wow.

Historisch.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_75457619
Vind het wel tof dat jij degene bent die het topic opent, niet om het een of ander maar zag user 'ikweethetookniet' hier eerder voor aan. Toen ik vandaag de hal binnenkwam was het al een gejoel, en verbazing. Men had niet verwacht dat hij het toch zo zou proberen.

Ik blijf het enigszins een populistische maatregel vinden om de massa nat te houden. Op BB tv hadden ze het er al over dat het een gevecht wordt tussen de overheid en de belasting/accounting afdelingen van banken.

Al met al, toch wel ballen dat die kerel hier mee doorzet.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_75459676
Beetje jammer dat het geen 200% is, want al die bonussen hebben de belastingbetaler in de UK al 950 miljard gekost
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_75462132
Slechte maatregel, het in het leven roepen van belastingmaatregelen voor specifieke groepen werkenden is wel erg populistisch. Ook verdoezeld men hiermee het eigen falen, waar waren immers de eisen van de overheid toen zij vreemd vermogen verstrekte aan de banken? Waarom heeft men geen aandelen in handen gekregen zodat men rechtstreekse invloed uit had kunnen oefenen op de banken? Verder worden nu ondernemingen die geen staatssteun hebben ontvangen ook getroffen, terwijl zij hun onderneming wel op de rails hebben, dat is strijdig met mijn gevoel van rechtvaardigheid.
pi_75464485
Nou kunnen we eindelijk eens zien hoeveel "talent" aan de wandel gaat.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_75464615
quote:
Op woensdag 9 december 2009 20:05 schreef sitting_elfling het volgende:
Vind het wel tof dat jij degene bent die het topic opent, niet om het een of ander maar zag user 'ikweethetookniet' hier eerder voor aan. Toen ik vandaag de hal binnenkwam was het al een gejoel, en verbazing. Men had niet verwacht dat hij het toch zo zou proberen.

Ik blijf het enigszins een populistische maatregel vinden om de massa nat te houden. Op BB tv hadden ze het er al over dat het een gevecht wordt tussen de overheid en de belasting/accounting afdelingen van banken.

Al met al, toch wel ballen dat die kerel hier mee doorzet.
Begrijp me niet verkeerd, ik kan wel janken om deze maatregel. Niet dat ik er zelf iets van merk, en ook niet omdat ik het niet eens ben met maatregelen die zogenaamd een volgende krediet crisis zouden moeten voorkomen. Het is echter weer een illustratie van het feit dat politiek in Engeland inmiddels enkel nog om politiek draait, niet om beleid. Politiek gezien is dit makkelijk scoren voor het grote publiek. Beleidsmatig is het inhoudsloos en genereert het enkel een negatief standpunt van de banken ten opzichte van echt duurzame stappen in de toekomst (hoewel, kan je die verwachten?).

Enfin, gemiste kans.
pi_75465174
quote:
Op woensdag 9 december 2009 22:50 schreef Boris_Karloff het volgende:
Nou kunnen we eindelijk eens zien hoeveel "talent" aan de wandel gaat.
Ach, om even te illustreren hoe weinig het voorstelt:

Het vroegere salaris van een associate (3-6 jaar ervaring), illustratief:
quote:
+ £60,000 basis
+ £80,000 bonus
----------------------
= £140,000 totaal

- £45,000 lagere belasting tarieven
----------------------
= £95,000 in 40% tarief

= £38,000 belasting uit hoogste (40%) tarief
Maar in de nieuwe situatie:
quote:
+ £80,000 basis salaris (verhoogd)
+ £60,000 bonus (verlaagd)
----------------------
= £140,000 totaal

- £45,000 lagere belasting tarieven
----------------------
= £95,000 in hogere tarieven

waarvan

+ £35,000 belastbaar deel basis salaris
+ £25,000 deel van bonus dat normaal belast wordt (40%)
----------------------
= £60,000 belastbaar op 40%

= £24,000 belasting uit hoogste (40%) tarief

+ £60,000 bonus
- £25,000 al belast op 40%
----------------------
= £35,000 belast op nieuwe 50%

= £17,500 belasting uit 50% tarief

= £41,500 totale belasting
Dus er wordt £3,5k meer belasting betaald, op een inkomen van £140k. Een verhoging van 2.5% dus. Als mensen daar al om janken.
pi_75465842
quote:
Op woensdag 9 december 2009 23:04 schreef Drive-r het volgende:
Dus er wordt £3,5k meer belasting betaald, op een inkomen van £140k. Een verhoging van 2.5% dus. Als mensen daar al om janken.
Dat plaatst alles wel in perspectief zeg. Wellicht dat traders e.d. wat meer gaan voelen vanwege hun prestatiegerichte aard van de baan maar voor de rest van de banquaire sector lijkt de exodus richting de Kaaimaneilanden vooralsnog niet te komen.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_75466075
quote:
Op woensdag 9 december 2009 23:22 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Dat plaatst alles wel in perspectief zeg. Wellicht dat traders e.d. wat meer gaan voelen vanwege hun prestatiegerichte aard van de baan maar voor de rest van de banquaire sector lijkt de exodus richting de Kaaimaneilanden vooralsnog niet te komen.
Inderdaad. De maximale impact is eigenlijk dat de mega-inkomens nu 50% lappen over het grootste deel versus 40% voorheen. Maar goed, daar hebben veel mensen weer methodes om verlichting voor te vinden, etc.

Sterker nog, banken worden nu gestimuleerd basis salarissen te verhogen en bonussen te verlagen. Dat scheelt immers belasting voor de bankiers. En da's net jammer, want bonussen (zeker grote) worden voornamelijk in aandelen uitbetaald die pas over een groot aantal jaren vrij komen voor verkoop. Dat is goed, want dan heeft de bankier tenminste door dat als hij het echt verneukt, al zijn aandelen wellicht niks waard worden...

Maar goed, basis salarissen worden altijd in cash betaald... dus weg is dat deel van zijn vermogen dat in aandelen vast zit...

Zo onhandig gedaan dit.
pi_75466678
quote:
Op woensdag 9 december 2009 23:29 schreef Drive-r het volgende:

[..]
Zo onhandig gedaan dit.
Ik hoorde al mensen zeggen dat het eindelijk tijd werd dat bankiers nu van hun bonus, de helft moeten inleveren! (refereren aan die 50%). Gerechtigheid, een overwinning voor het systeem! En ga zo maar door.

Hehe

Cameron kom er maar in
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_75466777
quote:
Op woensdag 9 december 2009 23:43 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik hoorde al mensen zeggen dat het eindelijk tijd werd dat bankiers nu van hun bonus, de helft moeten inleveren! (refereren aan die 50%). Gerechtigheid, een overwinning voor het systeem! En ga zo maar door.

Hehe

Cameron kom er maar in
Wat denken die lui, dat bankiers vroeger niet belast werden?
pi_75466962
Wait - Ik schreeuwde weer te snel. Blijkbaar moeten banken die 50% betalen. Niet duidelijk of de werknemer dan nog belast wordt? En verder, dan boeit het toch niet, want dan betalen de banken gewoon meer bonussen uit om de bankier te compenseren.
pi_75467045
quote:
Op woensdag 9 december 2009 23:45 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Wat denken die lui, dat bankiers vroeger niet belast werden?
Ach, zie het als simpele media nadoenerij. Stond voluit in de artikelen, 50% TAX ON BONUS!!
Een persoon kan natuurlijk al snel het rekensommetje maken van 250K bonus, nu dus 125K! Ha! Pak aan stomme bankiers!

pi_75467087
Hm, document gelezen van de Treasury, wordt niks wijzer van. Heerlijk, kondigen ze weer iets aan waar we vervolgens geen details over krijgen...

pi_75467576
quote:
Op woensdag 9 december 2009 23:29 schreef Drive-r het volgende:
Sterker nog, banken worden nu gestimuleerd basis salarissen te verhogen en bonussen te verlagen. Dat scheelt immers belasting voor de bankiers. En da's net jammer, want bonussen (zeker grote) worden voornamelijk in aandelen uitbetaald die pas over een groot aantal jaren vrij komen voor verkoop. Dat is goed, want dan heeft de bankier tenminste door dat als hij het echt verneukt, al zijn aandelen wellicht niks waard worden...
Dat zullen banken niet doen, exact om de reden die je aangeeft. Eerder meer in aandelen. Om zeker te stellen dat de belangen van de medewerker aligned zijn met de belangen van de bank.
pi_75467676
quote:
Op woensdag 9 december 2009 21:57 schreef Bolkesteijn het volgende:
Slechte maatregel, het in het leven roepen van belastingmaatregelen voor specifieke groepen werkenden is wel erg populistisch. Ook verdoezeld men hiermee het eigen falen, waar waren immers de eisen van de overheid toen zij vreemd vermogen verstrekte aan de banken? Waarom heeft men geen aandelen in handen gekregen zodat men rechtstreekse invloed uit had kunnen oefenen op de banken? Verder worden nu ondernemingen die geen staatssteun hebben ontvangen ook getroffen, terwijl zij hun onderneming wel op de rails hebben, dat is strijdig met mijn gevoel van rechtvaardigheid.
ik geloof dat het ontbreken van een algemeen gevoel van rechtvaardigheid juist de drijfveer voor dit soort maatregelen is.

Ik had eerder een bomauto voor het hoofdkantoor van Goldman Sachs verwacht, maar toch....
pi_75467682
quote:
Op donderdag 10 december 2009 00:07 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dat zullen banken niet doen, exact om de reden die je aangeeft. Eerder meer in aandelen. Om zeker te stellen dat de belangen van de medewerker aligned zijn met de belangen van de bank.
De banken doen het al. Overal hier gaan basis salarissen omhoog deze kerst, dat is al een voldongen feit.
pi_75467747
quote:
Op donderdag 10 december 2009 00:10 schreef Drive-r het volgende:

[..]

De banken doen het al. Overal hier gaan basis salarissen omhoog deze kerst, dat is al een voldongen feit.
en de bonus omlaag? Of blijft die toevallig gelijk of ook hoger?
pi_75467770
quote:
Op donderdag 10 december 2009 00:12 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

en de bonus omlaag? Of blijft die toevallig gelijk of ook hoger?
Dat laatste vaak ook nog... maar relatief gezien gaat het basis gedeelte omhoog momenteel. Minder gezeik.
pi_75467792
quote:
Op donderdag 10 december 2009 00:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
ik geloof dat het ontbreken van een algemeen gevoel van rechtvaardigheid juist de drijfveer voor dit soort maatregelen is.
Bij het publiek en politici of bij bankiers? Ik ga mensen niet naar het leven staan omdat ze toevallig veel geld verdienen, deze maatregelen treffen ook gezonde partijen die bonussen uitkeren, en dat vind ik niet juist. Ik zie bonussen nog steeds als een goed middel om beloningen te verstrekken en daarmee een bepaalde motivatie bij het personeel op te wekken.
pi_75467859
quote:
Op donderdag 10 december 2009 00:13 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Bij het publiek en politici of bij bankiers? Ik ga mensen niet naar het leven staan omdat ze toevallig veel geld verdienen, deze maatregelen treffen ook gezonde partijen die bonussen uitkeren, en dat vind ik niet juist. Ik zie bonussen nog steeds als een goed middel om beloningen te verstrekken en daarmee een bepaalde motivatie bij het personeel op te wekken.
bij bankieren speelt rechtvaardigheid niet zo'n rol.

Maar het kan geen kwaad om te (h)erkennen dat je niet de enige met moreel recht bent

Hoe zou je het dan moeten indammen?
pi_75467889
quote:
Op donderdag 10 december 2009 00:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
bij bankieren speelt rechtvaardigheid niet zo'n rol.
Maar ik ben dan ook niet bezig met bankieren, ik geef mijn mening over een politieke maatregel.
quote:
Maar het kan geen kwaad om te (h)erkennen dat je niet de enige met moreel recht bent
Hoe bedoel je dat?
quote:
Hoe zou je het dan moeten indammen?
Niet, bedrijven moeten imo vrij zijn in de beloningsstructuren die ze aanhouden.
pi_75467912
quote:
Op donderdag 10 december 2009 00:13 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Dat laatste vaak ook nog... maar relatief gezien gaat het basis gedeelte omhoog momenteel. Minder gezeik.
dan heeft dat niet veel met een belastingmaatregel te maken. Misschien moesten ze maar eens aan een cap gaan denken.
pi_75467947
quote:
Op donderdag 10 december 2009 00:16 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Niet, bedrijven moeten imo vrij zijn in de beloningsstructuren die ze aanhouden.
da's zoiets als een psycopaat een uzi geven, en 'm vervolgens een lift naar Columbine geven.

Uit ervaring zeg ik dat er geen branch is die minder zelfkritiek, reflectie en moreel besef heeft dan het bankwezen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')