abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75445811
Zowel mijn man als ik hebben in het verleden een koophuis gehad met een andere partner, momenteel huren we.
Nu hoorde ik laatst van een kennis dat als we weer zouden willen kopen, de tijd dat we al eerder een koophuis hadden, van de 30 jaar maximaal hypotheek rente aftrek wordt afgetrokken.
Klopt dit, en hoe zit het dan met het feit dat we toen niet samen zo'n huis hadden? Hij heeft 3 jaar een eigen huis gehad, ik 2 jaar.
Betekent het echt dat we nog maar 27 jaar mogen aftrekken (ervan uitgaande dat de HRA niet wordt afgeschaft), of 28 jaar, of slaat het nergens op wat die kennis wist te vertellen?
  Moderator woensdag 9 december 2009 @ 14:32:48 #2
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_75446026
Mja, er zitten wat variabelen aan, maar wanneer jullie langer dan 5 jaar huren is er bijvoorbeeld geen sprake van een eigenwoningreserve.

Verder is deze link misschien informatief: http://www.belastingdiens(...)t-20.html#P310_23427

Inderdaad kán het zo zijn dat voor een deel van de eigenwoningschuld voor jullie geldt dat er 'maar' 27 jaar aftrek geldt.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  woensdag 9 december 2009 @ 14:35:59 #4
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_75446082
Wat denk je zelf.. Er is een maximum van 30 jaar.

Hoe het met bedragen zit weet ik niet zeker, maar ik denk dat als je bijvoorbeeld eerst 10 jaar een hypotheek had van 150K, en vervolgens neem je een hypotheek van 250K, dat je over die 100K extra weer 30 jaar de HRA kan toepassen. Maar zeker weten doe ik dat niet. Wie weet hier meer van?
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_75446096
We huren inmiddels al meer dan 5 jaar, betekent dit dat de teller weer op nul gaat?

En welk aantal jaren wordt er anders genomen, dat van mijn man of dat van mij? Of een gemiddelde?
pi_75446151
quote:
Op woensdag 9 december 2009 14:35 schreef _Flash_ het volgende:
Wat denk je zelf.. Er is een maximum van 30 jaar.

Hoe het met bedragen zit weet ik niet zeker, maar ik denk dat als je bijvoorbeeld eerst 10 jaar een hypotheek had van 150K, en vervolgens neem je een hypotheek van 250K, dat je over die 100K extra weer 30 jaar de HRA kan toepassen. Maar zeker weten doe ik dat niet. Wie weet hier meer van?
Wat je zegt, klopt inderdaad.

Overigens vervalt de goedkoperwonenregeling waarschijnlijk per 1 januari. (dat is precies de omgekeerde regeling)
pi_75446284
quote:
Op woensdag 9 december 2009 14:36 schreef Kaza het volgende:
We huren inmiddels al meer dan 5 jaar, betekent dit dat de teller weer op nul gaat?
De teller van een eventuele eigenwoningreserve. Mochten jullie 'winst' op een woning hebben gemaakt in het verleden, dan hoef je daar bij aankoop van de nieuwe woning geen rekening meer mee te houden.
quote:
En welk aantal jaren wordt er anders genomen, dat van mijn man of dat van mij? Of een gemiddelde?
In principe geldt dan dat de helft 28 jaar is en een helft 27 jaar. (en al wat daarboven zit, weer 30 jaar)
pi_75446549
Ok, dank je wel voor de antwoorden. Ik heb de belastingdienst gelezen, maar het staat er niet echt duidelijk in.
Overigens was er toendertijd geen overwaarde, maar dat maakt nu niet meer uit dus.
  woensdag 9 december 2009 @ 18:31:28 #9
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75454574
quote:
Op woensdag 9 december 2009 14:46 schreef Kaza het volgende:
Ok, dank je wel voor de antwoorden. Ik heb de belastingdienst gelezen, maar het staat er niet echt duidelijk in.
Overigens was er toendertijd geen overwaarde, maar dat maakt nu niet meer uit dus.
Alleen de jaren dat jullie een hypotheek hadden vanaf 2001 tellen mee.
Als jullie bijv. dus een hypotheek hadden in 1990 en vanaf 2000 huren, heb je nog de volle 30 jaar te gaan.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_75462757
Ah, nog beter nieuws! Ik heb hem in 2001 leren kennen, toen we beiden net in een huurhuis in dezelfde straat kwamen wonen (ik was hoogzwanger, vandaar dat ik het jaartal nog weet).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')