Beste lezer,
Ik wil een stichting opstarten met een ideëel doel. Belangrijkste inkomsten bron zal het verkrijgen van subsidies zijn. Om het doel te gaan uitvoeren op een zo goed mogelijke manier, is het van belang dat ik een belangrijke en uitvoerige rol (full time) ga spelen in de dagelijkse leiding en uitvoering van de werkzaamheden van de stichting. Om dit te kunnen blijven uitvoeren, dien ik op een gegeven moment ook een bepaald minimum salaris te krijgen om zelf beetje te kunnen blijven leven.
Bij een stichting leidt en vertegenwoordigd het bestuur de stichting. Ook is het van belang (wellicht zelfs verplicht) het bestuur duidelijk te scheiden van het uitvoerend apparaat (directie, werknemers, e.d.).
Nu loop ik tegen het volgende probleem: aangezien het bestuur de stichting leidt en vertegenwoordigd. In hoeverre kan ik mijn werk wel uitvoeren als ik niet dezelfde mogelijkheden en rechten heb als niet bestuurslid?
Eventuele oplossing: Is het mogelijk een bestuur op te richten welke op grotere afstand (op een soort van toezichthoudend niveau) opereert, zonder dat dit het verkrijgen van subsidies in de weg zal zitten? Zo ja, wat zijn volgens jou de belangrijkste aandachtspunten voor mij om scherp in de gaten te houden (bijvoorbeeld wat er in de statuten moet komen te staan).
Alvast heel erg bedankt!