Je partner had het gewoon terug moeten storten, simpel als dat.quote:Op woensdag 9 december 2009 11:47 schreef vanesssa het volgende:
Ze moeten je toch in de gelegenheid stellen te betalen?
ja.. had eerst onterechte betaling wilde er onrechtmatig van maken is Onterechtmatige gewordenquote:
Hoofdsom 1575,-quote:. Om wat voor hoofdsom gaat het en waar bestaan de extra kosten uit?
Als daar ook dagvaardingskosten bij zitten, dan zijn die extra kosten niet eens heel erg veel hoger. Ik vrees dat het niet gaat lukken om het te betalen bedrag omlaag te krijgen. Contact opnemen met de gerechtsdeurwaarder over wanneer en hoe je gaat betalen en het als een wijze les zien voor een volgende keer.quote:Op woensdag 9 december 2009 12:09 schreef vanesssa het volgende:
[..]
Hoofdsom 1575,-
heb de brieven hier niet bij de hand, maar de extra kosten zijn ongeveer 425,-
Ik ben van mening dat hier niet het verzend- maar het ontvangstbeginsel geldt. De werkegever cq het incassobureau moet aantonen dat TS de brieven ook daadwerkelijk ontvangen hebt. Dit risico hadden ze kunnen ondervangen door tenminste 1 keer een brief aangetekend te versturen met ontvangstbevestiging (handtekening retour), alvorens hoge deurwaarderskosten te gaan maken of iemand in rechte te dagen.quote:Op woensdag 9 december 2009 11:47 schreef vanesssa het volgende:
De brieven zijn niet aangekomen.
Het incassobureau is van mening dat hij een adres wijziging had moeten sturen. En dat het dus eigen schuld is.
Het algemeen verbintenissenrecht hanteert voor het verhuizen zonder achterlaten van een nieuw adres gewoon art. 3:37, lid 3 2e zin BW onverkort. Dit betekent dat het niet doorgeven van het nieuwe adres voor rekening van de verhuizer komt en de verklaring wordt geacht hem te hebben bereikt.quote:Op woensdag 9 december 2009 12:33 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat hier niet het verzend- maar het ontvangstbeginsel geldt. De werkegever cq het incassobureau moet aantonen dat TS de brieven ook daadwerkelijk ontvangen hebt. Dit risico hadden ze kunnen ondervangen door tenminste 1 keer een brief aangetekend te versturen met ontvangstbevestiging (handtekening retour), alvorens hoge deurwaarderskosten te gaan maken of iemand in rechte te dagen.
TS is m.i. verschuldigd de hoofdsom, de wettelijke rente en de redelijke incassokosten (conform Voorwerk II) maar niet de kosten van een deurwaarder, kosten dagvaarding, etc., die komen m.i. voor rekening van werkgever.
500 euro aan extra kosten llijkt mij dan ook nogal exorbitant.
Dat dus. Is er nog wel sprake van een verbintenis als er sprake is van een ex-werkgever en ex-werknemer?quote:Op woensdag 9 december 2009 12:40 schreef Maharbal het volgende:
Het enige waar je nog over zou kunnen discussieren is of de verhuizer in deze verplicht is om een verhuizing door te geven aan zijn ex-werkgever.
Het "verzendbeginsel" geldt idd bij publiekrechtelijke kwesties, het "ontvangstbeginsel" bij privaatrechtelijke kwesties. Hoe ruim je de zin van het woord wilt stellen, is me dan weer niet duidelijk, het is zoals het is.quote:Overigens geldt in dit soort zaken altijd het "ontvangstbeginsel". Ik ken in ieder geval geen "verzendbeginsel" in de ruime zin van het woord dat hierop van toepassing zou zijn (alleen bij publiekrechtelijke aangelegenheden volgens mij).
De onverschuldigde betaling is gewoon een verbintenis uit de wet. Verbintenisrechtelijke principes zijn er dus op van toepassing.quote:Op woensdag 9 december 2009 12:50 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat dus. Is er nog wel sprake van een verbintenis als er sprake is van een ex-werkgever en ex-werknemer?
[..]
Ik dacht dat je het woord gebruikte als een voorbeeld, en niet als een beginsel (uit de publiekrechtelijke sfeer). Ik snapte niet helemaal waarom je het beginsel hiermee in verband wilde brengen.quote:Het "verzendbeginsel" geldt idd bij publiekrechtelijke kwesties, het "ontvangstbeginsel" bij privaatrechtelijke kwesties. Hoe ruim je de zin van het woord wilt stellen, is me dan weer niet duidelijk, het is zoals het is.
quote:Op woensdag 9 december 2009 13:04 schreef Maharbal het volgende:
Ik dacht dat je het woord gebruikte als een voorbeeld, en niet als een beginsel (uit de publiekrechtelijke sfeer). Ik snapte niet helemaal waarom je het beginsel hiermee in verband wilde brengen.
Ik snapte simpelweg niet waarom je het verzendbeginsel hier bij betrok (aangezien het niet gaat om publiekrechtelijk verzonden documentatie), vandaar mijn vraag.quote:Op woensdag 9 december 2009 13:19 schreef r_one het volgende:
[..]
![]()
Verzend- en ontvangstbeginsel = verzendbeginsel en ontvangstbeginsel.
Ik zou niet weten hoe dit anders te duiden dan een beginsel.
Enkel en alleen om de tegenstelling aan te duiden, niet meer, niet minder. Ik betrek het verder niet.quote:Op woensdag 9 december 2009 13:35 schreef Maharbal het volgende:
Ik snapte simpelweg niet waarom je het verzendbeginsel hier bij betrok (aangezien het niet gaat om publiekrechtelijk verzonden documentatie), vandaar mijn vraag.
Analoog "on- en offtopic": als het niet ontopic is, is het offtopic.quote:En nu genoeg offtopic, straks worden we gemoderate!
Neen. Dat is voorbehouden aan een deurwaarder.quote:Op woensdag 9 december 2009 16:40 schreef Weltschmerz het volgende:
Heeft een ex-werkgever of incassobureau niet de GBA te checken voor het adres?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |