abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 9 december 2009 @ 10:38:15 #1
80023 Build.1984
Shut the fuck up, Donny.
pi_75437229
Samen met een vriend wil ik een eigen onderneming starten. We willen hiervoor een VOF oprichten bij de KvK.

Waar moeten we precies rekening mee houden? Het is niet onze primaire bron van inkomsten maar eerder bedoeld als een leuke bijverdienste. Een gang naar de notaris zien we niet zitten maar volgens mij is het wel aan te raden om het e.e.a. op papier te zetten.

Wie heeft dit traject ook doorlopen en heeft tips c.q. suggesties?

Alvast bedankt.
Let me explain something to you. Um, I am not Mr. Lebowski. You're Mr. Lebowski. I'm the Dude. So that's what you call me. You know, that or uh, His Dudeness, or uh, Duder, or El Duderino if you're not into the whole brevity thing.
  woensdag 9 december 2009 @ 10:41:15 #2
180648 iFries
Fryske linkse boomknuffelaar
pi_75437327
Weet je wat jij zou moeten doen? Even naar de Kamer van Koophandel!
Frysk bloed tsjoch op!
  woensdag 9 december 2009 @ 10:41:37 #3
50623 Matty___
Konichiwa Bitches
pi_75437341
Deze muziek smaakt naar bier :)
Es bedarf keiner Psychoanalyse, um festzustellen, dass das Leben ein einziger Friedhof gescheiterter Pläne ist!
  woensdag 9 december 2009 @ 10:44:32 #4
80023 Build.1984
Shut the fuck up, Donny.
pi_75437446
quote:
Op woensdag 9 december 2009 10:41 schreef iFries het volgende:
Weet je wat jij zou moeten doen? Even naar de Kamer van Koophandel!
Dat gaan we zeker doen. KvK + BTW nummer gaan we volgende week halen en daarna een zakelijke rekening openen.

Ik vraag gewoon naar ervaringen en heb geen zin om de hele KvK-site door te spitten.
Let me explain something to you. Um, I am not Mr. Lebowski. You're Mr. Lebowski. I'm the Dude. So that's what you call me. You know, that or uh, His Dudeness, or uh, Duder, or El Duderino if you're not into the whole brevity thing.
pi_75437458
Ja, een leuke bijverdienste, zo zijn er meerdere VoF's begonnen. En ja, we zijn dikke vrienden dus waarom zouden we naar de notaris gaan om alles goed te regelen/
Maar helaas, vriendschappen houden wel eens op te bestaan en heel soms loopt een VoF beter dan verwacht en is het opeens meer dan 'een leuke bijverdienste'. En dan heb je erge spijt dat je het vanaf het begin niet gelijk goed geregeld hebt.
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_75437495
quote:
Op woensdag 9 december 2009 10:44 schreef Build.1984 het volgende:
Ik vraag gewoon naar ervaringen en heb geen zin om de hele KvK-site door te spitten.
Als het 'doorspitten' van de KvK-site al teveel is voor je, dan wens ik je heel veel sterkte met je VoF.
pi_75437538
Je weet waar VoF voor staat he? Dus ik snap niet waarom je dat zou nemen als je maar 1 firma of 1 bepaalde bedrijfsactiviteit.

Kan je eerder een NV nemen of eenmanszaak.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_75437616
quote:
Op woensdag 9 december 2009 10:47 schreef Chinless het volgende:

Kan je eerder een NV nemen
Voor de Negen Vrienden onderneming heb je toch meer dan 1 Vriend nodig?
pi_75437805
Waarom zou je een vof doen en geen zzp constructie?
Voor een Vof moet je wel heel goed met elkaar overweg kunnen.
Meestal zijn dat mensen die privé ook een stel zijn.

Tenminste, zo begrijp ik dat altijd.
pi_75437815
quote:
Je weet waar VoF voor staat he? Dus ik snap niet waarom je dat zou nemen als je maar 1 firma of 1 bepaalde bedrijfsactiviteit.

Een eensmanszaak met 2 vennoten?
Een VoF is daar juist voor bedoeld.

Persoonlijk zou ik eerder denken aan een BV, vanwege de hoofdelijke aansprakelijkheid van een VoF. Vriendschappen duren vaak niet eeuwig...
Een NV lijkt me wat overdreven.
  woensdag 9 december 2009 @ 10:55:37 #11
80023 Build.1984
Shut the fuck up, Donny.
pi_75437828
quote:
Op woensdag 9 december 2009 10:46 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Als het 'doorspitten' van de KvK-site al teveel is voor je, dan wens ik je heel veel sterkte met je VoF.
Ik heb de website wel bekeken, ben ook naar de startersdag geweest dus de meeste informatie is mij wel duidelijk. Zoals ik eerder zei; ben vooral benieuwd naar ervaringen van andere personen.
pi_75437842
quote:

Of je verdiept je eerst in de materie en reageert dan pas
  woensdag 9 december 2009 @ 10:56:14 #13
80023 Build.1984
Shut the fuck up, Donny.
pi_75437853
quote:
Op woensdag 9 december 2009 10:55 schreef nerd4sale het volgende:

[..]

Een eensmanszaak met 2 vennoten?
Een VoF is daar juist voor bedoeld.

Persoonlijk zou ik eerder denken aan een BV, vanwege de hoofdelijke aansprakelijkheid van een VoF. Vriendschappen duren vaak niet eeuwig...
Een NV lijkt me wat overdreven.
Een BV is geen optie vanwege het feit dat je ¤ 18.000,- moet inleggen bij de start.
pi_75437900
Een bv is pas interessant bij een bepaald inkomen, en bovendien kost dat meer geld om op te richten.
Daarbij profiteer je dan niet van de eerste drie jaar startersaftrek (of hoe heet dat ook weer).

Tenzij je helemaal geen enkele risico wilt lopen.
Dan maak je een holdingconstructie. Jij een bv, je maat een bv en een werkmaatschappij (de 3e bv).
Kost wat, maar dan heb je ook wat

Ik zou gewoon gaan freelancen.
Wat is je branche eigenlijk?
  woensdag 9 december 2009 @ 10:58:08 #15
30443 fris
pure frisheid
pi_75437924
Je wil volgende week gaan inschrijven bij de KvK, dan betaal je nog lidmaatschap voor heel 2009. Beter wacht je even tot 1 januari. Dan heb je gelijk nog 2 weken extra de tijd om je nog even te verdiepen in wat je echt wil.
  woensdag 9 december 2009 @ 10:58:43 #16
80023 Build.1984
Shut the fuck up, Donny.
pi_75437952
quote:
Op woensdag 9 december 2009 10:44 schreef JumpingJacky het volgende:
Ja, een leuke bijverdienste, zo zijn er meerdere VoF's begonnen. En ja, we zijn dikke vrienden dus waarom zouden we naar de notaris gaan om alles goed te regelen/
Maar helaas, vriendschappen houden wel eens op te bestaan en heel soms loopt een VoF beter dan verwacht en is het opeens meer dan 'een leuke bijverdienste'. En dan heb je erge spijt dat je het vanaf het begin niet gelijk goed geregeld hebt.
We kennen elkaar 20+ jaar. Heb daar vertrouwen in. Natuurlijk willen we wel iets op papier te zetten maar om nu gelijk naar een notaris te gaan, we delen gewoon alle opbrengsten 50-50. Daarbij kost een notaris geld, wat we nu beide niet hebben.
  woensdag 9 december 2009 @ 10:59:35 #17
80023 Build.1984
Shut the fuck up, Donny.
pi_75437982
quote:
Op woensdag 9 december 2009 10:58 schreef fris het volgende:
Je wil volgende week gaan inschrijven bij de KvK, dan betaal je nog lidmaatschap voor heel 2009. Beter wacht je even tot 1 januari. Dan heb je gelijk nog 2 weken extra de tijd om je nog even te verdiepen in wat je echt wil.
Hmmm, dat is een goede tip. Dat ga ik dus even uitzoeken. Bedankt!
pi_75437985
quote:
Op woensdag 9 december 2009 10:56 schreef Build.1984 het volgende:

[..]

Een BV is geen optie vanwege het feit dat je ¤ 18.000,- moet inleggen bij de start.
Je bent met een Vof nog steeds hoofdelijk aansprakelijk. Dus wat zijn volgens jou dan de voordelen van een VoF?

Volgens mij richt je een bedrijfsvorm op met in het achterhoofd twee dingen:
1. juridische aansprakelijkheid
2. belastingvoordeel
  woensdag 9 december 2009 @ 11:00:00 #19
80023 Build.1984
Shut the fuck up, Donny.
pi_75438002
quote:
Op woensdag 9 december 2009 10:57 schreef lezzer het volgende:
Een bv is pas interessant bij een bepaald inkomen, en bovendien kost dat meer geld om op te richten.
Daarbij profiteer je dan niet van de eerste drie jaar startersaftrek (of hoe heet dat ook weer).

Tenzij je helemaal geen enkele risico wilt lopen.
Dan maak je een holdingconstructie. Jij een bv, je maat een bv en een werkmaatschappij (de 3e bv).
Kost wat, maar dan heb je ook wat

Ik zou gewoon gaan freelancen.
Wat is je branche eigenlijk?
De branche is webdesign en webhosting.
pi_75438037
quote:
Op woensdag 9 december 2009 10:58 schreef Build.1984 het volgende:

[..]

We kennen elkaar 20+ jaar. Heb daar vertrouwen in. Natuurlijk willen we wel iets op papier te zetten maar om nu gelijk naar een notaris te gaan, we delen gewoon alle opbrengsten 50-50. Daarbij kost een notaris geld, wat we nu beide niet hebben.
Als het geld begint te komen, telt dat allemaal niks meer.
Vast leggen! Ook wie wat verdient. Denk ook aan declarabele uren en niet-declarabele uren.
Wat doe je met niet-declarabel? Wie doet dat?
  woensdag 9 december 2009 @ 11:02:05 #21
80023 Build.1984
Shut the fuck up, Donny.
pi_75438066
quote:
Op woensdag 9 december 2009 10:59 schreef lezzer het volgende:

[..]

Je bent met een Vof nog steeds hoofdelijk aansprakelijk. Dus wat zijn volgens jou dan de voordelen van een VoF?

Volgens mij richt je een bedrijfsvorm op met in het achterhoofd twee dingen:
1. juridische aansprakelijkheid
2. belastingvoordeel
We zijn inderdaad nog steeds privé aansprakelijk maar we hoeven nu maar 1 boekhouding bij te houden. Daarbij hebben wel beide recht op bepaalde aftrekposten en vrijstellingen en als aan de desbetreffende voorwaarden voldaan wordt.
  woensdag 9 december 2009 @ 11:03:57 #22
169701 HugoBaas
Ik ben niet meer hier
pi_75438128
Een BV kun je makkelijk starten.

Gewoon de naam en BV rechten overkopen van een BV die failiiet is.
Dit is een constructie die vaak wordt gebruikt en je hebt dan een BV voor ¤1000.
Op maandag 29 maart 2010 19:12 schreef Spoortie het volgende:
Ah, dan vind ik het ook redelijk als ik in naam van alle autisten op FoK! een topic mag openen dat die HugoBaas die ene ziekte met twee k's mag krijgen, of mag dat dan weer niet?
pi_75438162
Een bv voor een webdesignbedrijf?
  woensdag 9 december 2009 @ 11:06:36 #24
169701 HugoBaas
Ik ben niet meer hier
pi_75438216
quote:
Op woensdag 9 december 2009 11:04 schreef lezzer het volgende:
Een bv voor een webdesignbedrijf?
Dan lopen ze privé geen enkel risico.
En voor die ¤1000 hoeven ze het niet te laten.
Op maandag 29 maart 2010 19:12 schreef Spoortie het volgende:
Ah, dan vind ik het ook redelijk als ik in naam van alle autisten op FoK! een topic mag openen dat die HugoBaas die ene ziekte met twee k's mag krijgen, of mag dat dan weer niet?
pi_75438234
quote:
Op woensdag 9 december 2009 10:58 schreef Build.1984 het volgende:

[..]

En als hij niks bijdraagt en jij 70 uur werkt?

Ik denk dat je dat toch echt beter op papier kunt zetten, het klinkt wat naief nu.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')