abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75426426
Om wat meer beweging in de huizenmarkt te krijgen, moeten we eigenlijk van de overdrachtsbelasting af. Wat is er mis met het idee om ipv overdrachts belasting, de werkelijke winst te belasten bij verkoop van de woning. Hiervan zou je de inflatie, bijvoorbeeld 2,5% per jaar weer kunnen aftrekken. Zodat de netto winst belast wordt.

Zo wordt het voor starters makkelijker om een kleine woning te kopen en later zonder veel kosten door te stromen naar een duurdere woning.
.
pi_75426760
En in tijden van deflatie er weer bij optellen? Dit wordt te complex. En bovendien, overdrachtsbelasting is een lekkere melkkoe. Wil je het eerlijk, dan moet je niet in Nederland zijn. Hier mag je betalen tot onder de grond.
pi_75426881
Krijg ik dan een belastingteruggaaf als ik mijn huis met verlies verkoop?
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  dinsdag 8 december 2009 @ 22:14:02 #4
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_75426951
Waarom wordt de huizenhandel uberhaupt belast? Stel je die vraag eens.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
  dinsdag 8 december 2009 @ 22:18:12 #5
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_75427132
en afschaffing van overdrachtsbelasting leidt niet tot hogere koopprijzen?

Te ingewikkeld om door te voeren, kost meer dan het opbrengst denk ik zo.
klerkje
pi_75427239
De huidige regels voor hypotheekrente aftrek met eigenwoningschuld, bijleen regeling en maximale aftrekperiodo is anders ook niet eenvoudig meer.
.
pi_75429237
Ik las in een stuk van De Jager al dat de overdrachtsbelasting niet is aangepakt binnen het kabinet omdat de huizenmarkt al overgesubsidieerd zou zijn.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_75430685
Blijkbaar heeft de Jager recent al een proefballontje opgelaten over een huizenbezitsbelasting die in de plaats zou kunnen komen van overdrachtsbelasting... De Jager oppert belasting op bezit huis (volgens mij betaal ik trouwens al een belasting voor het bezitten van een huis, maar goed)
  dinsdag 8 december 2009 @ 23:58:02 #9
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75430846
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 23:52 schreef anboni het volgende:
Blijkbaar heeft de Jager recent al een proefballontje opgelaten over een huizenbezitsbelasting die in de plaats zou kunnen komen van overdrachtsbelasting... De Jager oppert belasting op bezit huis (volgens mij betaal ik trouwens al een belasting voor het bezitten van een huis, maar goed)
Waar betaal jij aan Den Haag belasting voor het bezitten van een huis? Met uitzondering van een box 3 woning.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_75431603
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 23:58 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Waar betaal jij aan Den Haag belasting voor het bezitten van een huis? Met uitzondering van een box 3 woning.
EWF zorgt voor een lagere aftrek, daarnaast betaal je natuurlijk OZB. Dat dat een gemeentelijke belasting is, is niet zo relevant. Het gaat m'n portemonnee uit. (sowieso is het nogal vreemd om belasting te betalen op basis van de waarde van een woning....de relevantie daarvan ontgaat me eerlijk gezegd een beetje...)
pi_75434457
quote:
Op woensdag 9 december 2009 00:25 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

EWF zorgt voor een lagere aftrek, daarnaast betaal je natuurlijk OZB. Dat dat een gemeentelijke belasting is, is niet zo relevant. Het gaat m'n portemonnee uit. (sowieso is het nogal vreemd om belasting te betalen op basis van de waarde van een woning....de relevantie daarvan ontgaat me eerlijk gezegd een beetje...)
Sterkste schouders dragen de zwaarste last. Zo als bijna alle belastingen in Nederland.
pi_75434530
quote:
Op woensdag 9 december 2009 08:28 schreef Artbij2 het volgende:

[..]

Sterkste schouders dragen de zwaarste last. Zo als bijna alle belastingen in Nederland.
Erm... ik zie de relatie duurder huis/sterkste schouders eerlijk gezegd niet zo.
  woensdag 9 december 2009 @ 10:30:21 #13
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_75437006
quote:
Op woensdag 9 december 2009 08:34 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Erm... ik zie de relatie duurder huis/sterkste schouders eerlijk gezegd niet zo.
Nou, een bijstandstrekker met een volledig gefinancierde villa van drie miljoen heeft veel sterkere schouders dan een multimiljonair met een gesubsidieerde huurwoning.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
pi_75437089
quote:
Op woensdag 9 december 2009 10:30 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Nou, een bijstandstrekker met een volledig gefinancierde villa van drie miljoen heeft veel sterkere schouders dan een multimiljonair met een gesubsidieerde huurwoning.

De waarde van een woning zit in de stenen. Genoeg mensen die al heel lang een huis hebben, niet veel meer dan een AOW'tje, maar inmiddels heel veel overwaarde hebben. Die overwaarde halen ze er niet uit, aangezien ze toch ergens moeten wonen.

EWF is een bijtelling op je inkomen (die in dit specifieke geval dan weer niet opgaat, aangezien er geen HRA is), maar weinigen begrijpen waarom. OZB is nogal hoog voor deze mensen. En waarom?
  woensdag 9 december 2009 @ 18:06:44 #15
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75453689
quote:
Op woensdag 9 december 2009 00:25 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

EWF is geen directe belasting op het wonen. Het is een correctie in de IB. En deze is afhankelijk van het wel of niet hebben van een hypotheek. Heb je geen hypotheek heb je ook geen correctie in de vorm van de EWF.
Inderdaad, OZB is een gemeentebelasting. Deze is zelfs afhankelijk van de gemeente waar je woont en hoe leeg de gemeentelijke schatkist is.

Je betaalt toch ook BTW (op basis van de verkoopwaarde), loonheffing (op basis van de loonsom), BPM (op basis van de waarde van de auto) op basis van een grondslag. Waarom kan de waarde van een woning dan niet als grondslag gelden.

Of het betalen van belasting op het hebben van een woning relevant is, is natuurlijk een heel andere discussie.
pi_75454543
quote:
Op woensdag 9 december 2009 18:06 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

EWF is geen directe belasting op het wonen. Het is een correctie in de IB. En deze is afhankelijk van het wel of niet hebben van een hypotheek. Heb je geen hypotheek heb je ook geen correctie in de vorm van de EWF.
Alleen dankzij Hillen geldt dit voor mensen met een eigen woning. Het is en blijft gewoonweg een bijtelling in het geval van een eigen woning met hypotheek en die bijtelling wordt naar gelang de schijf belast.
quote:
Inderdaad, OZB is een gemeentebelasting. Deze is zelfs afhankelijk van de gemeente waar je woont en hoe leeg de gemeentelijke schatkist is.

Je betaalt toch ook BTW (op basis van de verkoopwaarde), loonheffing (op basis van de loonsom), BPM (op basis van de waarde van de auto) op basis van een grondslag. Waarom kan de waarde van een woning dan niet als grondslag gelden.

Wie zegt dat ik die grondslagen logisch vind, dan? Ik vind het schijventarief in de IB belachelijk, BTW heb ik eerlijk gezegd nooit begrepen (immers: de toegevoegde waarde wordt al belast bij de winst van de ondernemer) en BPM is ook een melkkoe die nergens over gaat. (op het moment dat ik een auto koop die een week oud is, betaal ik 'm feitelijk niet.
  woensdag 9 december 2009 @ 18:35:43 #17
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75454703
quote:
Op woensdag 9 december 2009 18:30 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Alleen dankzij Hillen geldt dit voor mensen met een eigen woning. Het is en blijft gewoonweg een bijtelling in het geval van een eigen woning met hypotheek en die bijtelling wordt naar gelang de schijf belast.
Eens. Maar het belasting die je betaalt over de correctie is van verschillende factoren afhankelijk (waarde woning, wel/geen hypotheek, belastingschijf). Dus een directe belasting op het bezit is dan wel erug rekbaar.
quote:
[..]

Wie zegt dat ik die grondslagen logisch vind, dan? Ik vind het schijventarief in de IB belachelijk, BTW heb ik eerlijk gezegd nooit begrepen (immers: de toegevoegde waarde wordt al belast bij de winst van de ondernemer) en BPM is ook een melkkoe die nergens over gaat. (op het moment dat ik een auto koop die een week oud is, betaal ik 'm feitelijk niet.
Ik zeg niet dat jij ze logisch vindt. Ik geef alleen maar aan dat er op meerdere belastingen geheven worden op basis van de waarde van een goed of dienst. Dus waarom niet op basis van de waarde van een woning?
pi_75455014
quote:
Op woensdag 9 december 2009 18:35 schreef ManAtWork het volgende:

Ik zeg niet dat jij ze logisch vindt. Ik geef alleen maar aan dat er op meerdere belastingen geheven worden op basis van de waarde van een goed of dienst. Dus waarom niet op basis van de waarde van een woning?
Okay: dat andere belastingen zo werken, is soms beargumenteerd (als vind ik het in het geval van BPM wel vaag), alleen: waarom überhaupt een woning belasten waar je in woont? (zoals die 'woonbelasting' al te gek voor woorden is. Wanneer gaan we betalen om op straat te lopen?) En wat heeft de waarde daarvan (die nogal arbitrair is, aangezien deze door diezelfde overheid (of deze nu lokaal is of niet) wordt vastgesteld...) mee te maken?

Ik zou graag de reden van deze belasting willen weten. Waarom is deze belasting überhaupt ingevoerd?
pi_75455333
quote:
Op woensdag 9 december 2009 18:44 schreef Five_Horizons het volgende:

Ik zou graag de reden van deze belasting willen weten. Waarom is deze belasting überhaupt ingevoerd?
Goede vraag, en Google is your friend:
quote:
e onroerende-zaakbelasting werd in 1970 opgenomen in de Gemeentewet , min of meer ter vervanging van de grondbelasting, straatbelasting en personele belasting. Nadere bepalingen werden vastgelegd in een AMvB . In 1973 maakten de eerste gemeenten gebruik van de mogelijkheid tot heffing van deze belasting. Vanaf 1980 heffen inmiddels alle gemeenten de onroerende-zaakbelasting. Het blijft echter een onverplichte belasting.
http://wetenschap.infonu.(...)k-belasting-ozb.html

We hebben dus al eens straatbelasting gehad

En de achterliggende gedacht aan de ozb:
quote:
De invoering van de onroerende-zaakbelasting in 1970 had tot doel het belastinggebied van de gemeenten te verruimen. De wetgever motiveerde de introductie van de onroerende-zaakbelasting met de gedachte, dat (ook) genothebbenden en gebruikers van een onroerende zaak belang hebben bij gemeentelijke voorzieningen in de meest ruime zin van het woord. In die zin bevat deze belasting elementen van het profijtbeginsel.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 09-12-2009 18:55:20 ]
pi_75455356
quote:
Op woensdag 9 december 2009 18:53 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Goede vraag, en Google is your friend:
[..]

http://wetenschap.infonu.(...)k-belasting-ozb.html

We hebben dus al eens straatbelasting gehad
Het ging me eigenlijk om het EWF
pi_75455399
quote:
Op woensdag 9 december 2009 18:54 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Het ging me eigenlijk om het EWF
Ow. Sorry, verkeerd begrepen.
Iig vond ik de andere ook een goede vraag
pi_75455608
Maar die dus:
quote:
In de jaren negentig van de 20ste eeuw bedachten ambtenaren van het ministerie van Financiën dat iemand met een eigen woning deze zou kunnen verhuren. Zou hij zijn woning verhuren dan zou hij - als eigenaar van de woning - inkomen kunnen ontvangen waarover hij belasting zou moeten betalen. [1]. Dit inkomen had de eigenwoningbezitter niet echt, daarom heette het ook een fictief ofwel forfaitair (= vastgesteld) inkomen.
Nogal gekunsteld dus.
bron
pi_75455710
Inderdaad nogal gekunsteld, want ze zouden ook gewoon de huur kunnen belasten. Maar gelukkig belasten ze nu tenminste iedereen

Bijna iedereen verhuurt immers z'n woning
pi_75455801
quote:
Op woensdag 9 december 2009 19:06 schreef Five_Horizons het volgende:
Inderdaad nogal gekunsteld, want ze zouden ook gewoon de huur kunnen belasten. Maar gelukkig belasten ze nu tenminste iedereen

Bijna iedereen verhuurt immers z'n woning
Ik snap niet dat ze auto's dan ook niet nog eens extra belasten. Die kun je natuurlijk ook verhuren! En je fiets!
  woensdag 9 december 2009 @ 21:26:17 #25
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_75460840
okee okee maar TS stelt dat er meer beweging in de huizenmarkt zou komen als er geen overdrachtsbelasting zou worden geheven, maar een meer gespreidere vorm van woningbezitbelasting niet zijnde ozbe.

Ik denk niet dat dit ook maar enig effect zal hebben op de huizenmarkt nog los van het feit hoe je zit gaat uitvoeren, controleren en handhaven, maar goed.
Oh en heel de HRA, bijleentoestanden, tja, leuk om eens een lekker ingewikkelde casus van uit te werken maar idd toch minder prettig als het je eigen situatie betreft, dus dat kan mi ook wel simpeler.

Wat denken jullie, helpt een dergelijke maatregel om de huizenmarkt op te krikken? Zo nee, wat helpt dan wel? En is het überhaupt nodig de huizenmarkt te helpen (moet je dan ook niet wat betekenen voor huurders e.d.).
klerkje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')