Volgens mij is het inkomen niet echt van belang bij het al dan niet berekenen van de hypotheek, maar de hoogte van de maandlasten.quote:Op maandag 7 december 2009 23:16 schreef Leonidas82 het volgende:
hallo mensen,
Mijn vriendin en ik hebben momenteel een discussie m.b.t. de eventuele aankoop van een huis. Ik heb het idee dat mijn vriendin meer aan hypotheek wil lenen wat verantwoord is, daarom leg ik de zaak bij jullie neer, en ben benieuwd hoe jullie erover denken.
Situatie:
Ik en vriendin wonen in Friesland (goedkope koophuizen) prijzen voor een eenvoudig koophuis ligt hier tussen de 100.000 en 150.000 euro. Om verstandige redenen, geef ik de voorkeur om een hypotheek af te sluiten op 1 inkomen (op haar) vriendin verdient momenteel 2300 euro bruto per maand.
Hoeveel hypotheek kunnen wij krijgen op basis van dit bruto-maandsalaris. Hoeveel hypotheek is verstandig? (er vanuit gaande als er bijvoorbeeld een inkomen weg valt).
Ja, vastquote:Op maandag 7 december 2009 23:19 schreef Dibble het volgende:
heel simpel
2300x100=230.000
Je kunt dus tot 230.000 euro een huis keaupen.
Misschien kun je het voortaan bij [ONZ] en [KLB] houden? Fijn.quote:Op maandag 7 december 2009 23:19 schreef Dibble het volgende:
heel simpel
2300x100=230.000
Maar het is toch in zn algemeenheid wel zo dat financieren lastiger wordt naarmate een groter deel van de aanschafwaarde gefinancierd moet worden. Oftewel: als het voor 100% (of meer) gefinancierd moet worden, staat geen bank echt vooraan om van zn plek te komen bij een te laag inkomen.quote:Op maandag 7 december 2009 23:20 schreef Five_Horizons het volgende:
Volgens mij is het inkomen niet echt van belang bij het al dan niet berekenen van de hypotheek, maar de hoogte van de maandlasten.
Niemand kan hier aangeven wat verstandig is voor jullie; we kennen immers jullie financiële situatie niet (maandelijkse uitgaven, risico's, wensen).
Volgens mij moeten jullie dus kijken naar wat de lasten zijn voor dergelijke woningen en dan kijken of jullie dat na het wegvallen van het inkomen nog kunnen dragen
Wat bedoel je eigenlijk te zeggen?quote:Op maandag 7 december 2009 23:22 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Maar het is toch in zn algemeenheid wel zo dat financieren lastiger wordt naarmate een groter deel van de aanschafwaarde gefinancierd moet worden. Oftewel: als het voor 100% (of meer) gefinancierd moet worden, staat geen bank echt vooraan om van zn plek te komen bij een te laag inkomen.
Of is dat van vroeger
4 - 4,5 x. Maar check anders even een site van de bank of hypotheker.quote:Op maandag 7 december 2009 23:23 schreef Leonidas82 het volgende:
de basisregel schijnt toch te zijn dat je ongeveer 5x je jaarsalaris aan hypotheek kunt krijgen toch?
Er is niet echt een vaste basisregel (de 'norm'quote:Op maandag 7 december 2009 23:23 schreef Leonidas82 het volgende:
de basisregel schijnt toch te zijn dat je ongeveer 5x je jaarsalaris aan hypotheek kunt krijgen toch?
Maar toch echt niet zondermeer?quote:Op maandag 7 december 2009 23:23 schreef Leonidas82 het volgende:
In 2003 was het nog gewoon 'feest'. Toen kon 6-7x ook nog wel, hoor. (alsof dat wat zegt over je lasten, maar dat is een andere discussie)quote:Op maandag 7 december 2009 23:28 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Maar toch echt niet zondermeer?
Wij kochten een huis in 2003. We konden iets meer dan een kwart contant afrekenen en we hadden bovendien nog een kleine 80k over aan contanten. Wat overbleef om te financieren was een bedrag dat net iets meer dan 4x mijn bruto jaarsalaris was. En toch stond de bank niet te springen.
Dus 5x... ik twijfel
Yups... 7 jaarquote:Op maandag 7 december 2009 23:29 schreef Five_Horizons het volgende:
In 2003 was het nog gewoon 'feest'. Toen kon 6-7x ook nog wel, hoor. (alsof dat wat zegt over je lasten, maar dat is een andere discussie)
Daarnaast was je toen ook al ondernemer?
Nee dat moet je invullen op je werkgevers verklaring, dat je geen aandeelhouder/directeur bent.quote:Op maandag 7 december 2009 23:31 schreef ElisaB het volgende:
Mag je eigenlijk per ongeluk vergeten te vermelden dat je ondernemer bent als je in loondienst bent bij je eigen BV's?
Nooit geweten. Niet dat ik van plan ben of het nodig vind de boel te belazeren. Ik vroeg het me zomaar afquote:Op maandag 7 december 2009 23:34 schreef Fer het volgende:
Nee dat moet je invullen op je werkgevers verklaring, dat je geen aandeelhouder/directeur bent.
Je hebt wel gelijk, maar 4,5 is voor de leek makelijker dan jouw maandlasten tabellen.quote:Op maandag 7 december 2009 23:33 schreef Five_Horizons het volgende:
Even de normen op een rij (deze normen zijn gelijk aan de normen voor de NHG (die is ook geen 4,5x het inkomen): http://www.nvb.nl/scrivo/asset.php?id=116064 (pagina 3, en dan kijken naar het rentepercentage dat voor je hypotheek geldt, bij een rentevaste periode van 10 jaar of langer)
Volgens mij verwees ik naar pagina 3. Lijkt me duidelijk zat. Daarnaast is 4,5 gewoonweg niet correct. (waar dat überhaupt vandaan komt, mag Joost weten)quote:Op maandag 7 december 2009 23:38 schreef Fer het volgende:
[..]
Je hebt wel gelijk, maar 4,5 is voor de leek makelijker dan jouw maandlasten tabellen.
Leuke rekenwijze. Mijn broer heeft afgelopen jaar een huis gekocht en kon 4.5x het bruto jaarloon lenen (zonder er eventueel eigen spaargeld garant voor te laten staan/garantie van de ouders). Dan kom je dus eerder uit op ~55x je bruto maandloon.quote:Op maandag 7 december 2009 23:19 schreef Dibble het volgende:
heel simpel
2300x100=230.000
Klok en klepel verhaalquote:Op maandag 7 december 2009 23:19 schreef Dibble het volgende:
heel simpel
2300x100=230.000
Dat geldt ook voor de meeste mensen die een hypotheek hebben afgesloten. Heel veel mensen hebben nu een hypotheek die ze nu never nooit meer zouden kunnen afsluiten bij de verstrekker waar ze deze nu hebben lopen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 00:24 schreef vosss het volgende:
Ik heb 2450 bruto en een hyp van 170.
Dat is veel meer dan 5x en ik kan het prima betalen?
Hee Vosss wanneer gaan we bier zuipen?quote:Op dinsdag 8 december 2009 00:24 schreef vosss het volgende:
Ik heb 2450 bruto en een hyp van 170.
Dat is veel meer dan 5x en ik kan het prima betalen?
Waarom geil jij eigenlijk zo op die VEH? Als er een hypothekentopic is, komt die link altijd weer te voorschijn. Het is niet dat het zo'n goede, betrouwbare en vooral onafhankelijke club is.....quote:Op dinsdag 8 december 2009 01:08 schreef HarryP het volgende:
Op de websites van veel banken en hypotheekadviseurs kun je zo online berekenen wat je maximaal kunt lenen.
Ook op de website www.veh.nl kun je berekenen wat je maximaal kunt lenen en kun je heel veel hypotheekaanbieders laten doorrekenen:
https://hypotheekservice.veh.nl/hapweb/cms/hapweb/index.htm
Of zelfs E175 brutoquote:Op dinsdag 8 december 2009 00:35 schreef Five_Horizons het volgende:
Een hypotheek van 150.000 kan bruto 1100 euro kosten, maar kan ook 750 euro bruto kosten (netto respectievelijk 780 euro en 520), al naar gelang het soort hypotheek en de risico's die je afdekt.
De rekenmodule van veh is net als de rekenmodules bij veel banken een goede plaats om te beginnen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 01:22 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Waarom geil jij eigenlijk zo op die VEH? Als er een hypothekentopic is, komt die link altijd weer te voorschijn. Het is niet dat het zo'n goede, betrouwbare en vooral onafhankelijke club is.....
Die rekenmodule is net zo goed als willekeurig welke andere rekenmodule. Verder is VEH bekend genoeg (evenwel is helaas minder bekend dat die organisatie niet onafhankelijk noch kwalitatief goed is).quote:Op woensdag 9 december 2009 00:54 schreef HarryP het volgende:
[..]
Veel mensen weten niet van het bestaan van de rekenmodule van veh af. Dus dan is het wel handig als die informatie in elk topic over hypotheken even langs komt.
Geen enkele hypotheekadviseur is onafhankelijk en kwalitatief goed.quote:Op woensdag 9 december 2009 00:56 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Die rekenmodule is net zo goed als willekeurig welke andere rekenmodule. Verder is VEH bekend genoeg (evenwel is helaas minder bekend dat die organisatie niet onafhankelijk noch kwalitatief goed is).
Waarom de VEH steeds bij jou naar boven komt, blijft me dan ook een raadsel.
Onzin.quote:Op woensdag 9 december 2009 01:01 schreef HarryP het volgende:
[..]
Geen enkele hypotheekadviseur is onafhankelijk en kwalitatief goed.
Mwoa.... eigen ervaring (heel erg vaak komt FBTO naar boven als beste keus; deze maand weer een belabberd stukje over banksparen (wordt weinig afgesloten en blijkbaar is dat dan 'omdat de adviseur er óf te weinig provisie over krijgt' óf dat 'banksparen onbekend is') dat zij mede geïnitieerd hebben.quote:Maar waaruit blijkt dat veh slecht is? Wat is je bron...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |