Ja.quote:Op maandag 7 december 2009 19:04 schreef Opperkwal het volgende:
Beste mensen,
is het mogelijk een verklaring die je hebt afgelegd in een politiezaak (op het politie-bureau) in te trekken, om wat voor reden dan ook?
Groetjes.
Nee, het is een vriend van mij en het wordt tegen hem gebruikt (logisch). Maar niet als hij dadelijk poging tot doodslag krijgt. Plus er is niet 'zorgvuldig' (in mijn ogen) omgegaan met mijn verklaring.quote:
Ze hadden mijn ID + adresgegevens. Want die moest ik achterlaten omdat ik bij de verdachte in de auto zat.quote:Op maandag 7 december 2009 19:08 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Mensen die verklaringen afleggen...
Maar het is dus wel mogelijk, hoe krijg ik dat rond eventueel?quote:Op maandag 7 december 2009 19:08 schreef Lano het volgende:
Fout = Fout een echte vent zou zijn verklaring niet intrekken. En die vriend van jou een kerel is zit ie gewoon zijn verdiende straf uit(ervan uitgaande dat hij schuldig is anders had de verklaring niet ingetrokken hoeven worden)
Dat vroeg ik me ook af. Maar daar kan zijn advocaat eventueel het beste over oordelen. Ik hoop het uiteraard niet want dan trek ik hem natuurlijk niet in.quote:Op maandag 7 december 2009 19:10 schreef Netsplitter het volgende:
Zou het 'm juist niet meer kwaad doen als hij z'n verklaring in trekt??
En? Ik zeg altijd gewoon dat ik geen verklaring wens af te leggen. Beginnen ze wel te mokken en irritant te doen, maar ik ben degene die dat wettelijk gezien bepaalt. Niet de politie. (Je zit dan meestal wel een paar uurtjes langer 'binnen', dat dan weer wel.)quote:Op maandag 7 december 2009 19:10 schreef Opperkwal het volgende:
[..]
Ze hadden mijn ID + adresgegevens. Want die moest ik achterlaten omdat ik bij de verdachte in de auto zat.
soms kan het zijn dat je door omstandigheden dingen hebt gezegt die je niet had willen zeggen, of zelfs dingen hebt gelogen of hebt toegegeven die je niet hebt gedaan. Emoties, omstandigheden noem maar op.quote:Op maandag 7 december 2009 19:11 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik heb nooit begrepen dat criminelen hun verklaring weer kunnen intrekken...
Maandag: "Ik heb pietje vermoord"
Dinsdag: "neehoor, dat was een grapje"...
He-le-maal getikt! Ik stel voor: 30 jaar cel vanwege het frustreren van politiewerk.
Bedankt.quote:Op maandag 7 december 2009 19:12 schreef Lano het volgende:
Gewoon contact opnemen met de politie en een afspraak maken, je moet je verklaring officieel intrekken, dus weer ondertekenen enzo
Dankje, dat dus.quote:Op maandag 7 december 2009 19:13 schreef kloontje_de_reuzekloon het volgende:
[..]
soms kan het zijn dat je door omstandigheden dingen hebt gezegt die je niet had willen zeggen, of zelfs dingen hebt gelogen of hebt toegegeven die je niet hebt gedaan. Emoties, omstandigheden noem maar op.
Misschien is verduidelijken/corrigeren beter want ik persoonlijk vind dat ik een deel te 'overdreven' verteld heb wat nu ontzettend tegen hem gebruikt wordt.quote:Op maandag 7 december 2009 19:18 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Ik zou als ik jou was even kontakt opnemen met de advocaat van je vriend, hem/haar een kopie van de verklaring op laten vragen en samen met hem/haar bespreken wat het beste is. Wellicht kun je i.p.v. intrekken de verklaring ook in een 2e verklaring aanvullen en deels verduidelijken/corrigeren.
Was volgens mij een rechercheur.quote:Op maandag 7 december 2009 19:15 schreef lekzzz het volgende:
Ligt er aan als je verklaring al bij de dienstdoende officier van justitie is geweest dan gaat het niet zo makkelijk hoor. Heb dit een aantal maanden geleden zelf bij de hand gehad.
Misschien moet meneertje de arrogante SGPVVD-ist die ene docu over de psychologie van politieverhoren op de Discovery/NGC eens kijken hoe "zorgvuldig" de hoeren van jostitie met het verhoorprotocol omgaan. Heck, ik wil best wel eens eventjes in de huid van zo'n hoer kruipen om zn toekomstige zoon van 14 de verkrachting en moord op zn zusje in de schoenen te schuiven.quote:Op maandag 7 december 2009 19:11 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik heb nooit begrepen dat criminelen hun verklaring weer kunnen intrekken...
Maandag: "Ik heb pietje vermoord"
Dinsdag: "neehoor, dat was een grapje"...
He-le-maal getikt! Ik stel voor: 30 jaar cel vanwege het frustreren van politiewerk.
En nog even voor alle duidelijkheid: JIJ bepaalt wat er in de verklaring komt te staan, niet de politie. De persoon die je verklaring opneemt is feitelijk niets meer dan je persoonlijke typemiep. Al zullen ze wel je verklaring een bepaalde richting op willen sturen, maar daar hoef jij je helemaal niets van aan te trekken.quote:Op maandag 7 december 2009 19:20 schreef Opperkwal het volgende:
[..]
Misschien is verduidelijken/corrigeren beter want ik persoonlijk vind dat ik een deel te 'overdreven' verteld heb wat nu ontzettend tegen hem gebruikt wordt.
Ik heb het van beide kanten meegemaakt en ze zeggen altijd dat je niet tot antwoorden verplicht bent. Tenzij je bekent of strafbaar bent bevonden van een misdrijf. Het beste is inderdaad gewoon zeggen weet ik niet.quote:Op maandag 7 december 2009 22:23 schreef fris het volgende:
Als je niet praat, dan praat je niet...
Maar officieel geldt het zwijgrecht waar men het hier over heeft alleen met betrekking tot jezelf.
Het gaat over zelf-incriminatie. Je hoeft niet mee te werken aan je eigen veroordeling. Wanneer het de veroordeling van een vriend van je betreft, ben je niet zelf de verdachte en moet je dus wél meewerken. Dan zal dus ook niet gezegd worden dat je niet tot antwoorden verplicht bent.
Maarja, je kan altijd zeggen dat je het niet gezien hebt of dat je het vergeten bent natuurlijk.
Uiteindelijk beslist de rechter, mede op basis van je verklaring. Dus gewoon die verklaring aanvullen met nadere uitleg.quote:Op dinsdag 8 december 2009 09:33 schreef Pro_Shifty het volgende:
bij klacht delict binnen 8 dagen. (aangifte)
Ookal trek jij je verklaring in kan de politie het wel gebruiken in het onderzoek. Dit omdat jij het hebt verteld en de agent in kwestie dit verhaal heeft aangehoord. Dus ze hebben bewijs rechtmatig verkregen. Dus kan het in een bevindingen gewoon gebruikt worden.
tja.
.... kan tegen u gebruikt worden."quote:Op maandag 7 december 2009 19:29 schreef robber57 het volgende:
Ten tweede; stront achteraf maar toch; het allereerste wat een agent altijd tegen je zegt: u bent niet verplicht tot antwoorden maar alles wat u zegt enz enz.....
Of het nadelig voor verdachte is hangt natuurlijk van jouw verklaring af. Was die ontlastend voor verdachte is intrekken nadelig voor hem. Lijkt me simpel.quote:Op dinsdag 15 december 2009 16:34 schreef Opperkwal het volgende:
Maar zou het eventueel nadelig kunnen zijn voor de verdachte als ik de verklaring intrek? En mag de verdachte hier vanaf weten en zijn advocaat?
Van een verklaring maken ze een procesverbaal, die lees je, die teken je. Je "mijn/zijn" verhaal is dus onzin, tenzij je niet kan lezen.quote:Op maandag 7 december 2009 19:29 schreef robber57 het volgende:
Allereerst: een ingetrokken verklaring word niet inhoudelijk gemeld (dacht ik) aan de rechtbank maar wel het feit dat er een (belastende)verklaring is ingetrokken, das 1:0 voor het parket.
Ten tweede; stront achteraf maar toch; het allereerste wat een agent altijd tegen je zegt: u bent niet verplicht tot antwoorden maar alles wat u zegt enz enz.....
Het meest belangrijkste advies wat ik ooit van een agent gehoord heb: praat NOOIT met de politie, je bent er niet toe verplicht en de kans dat het goed doet is vele vele vele malen kleiner dan dat het slecht uitpakt.
Logica: dat wat jou of een ander vrijspreekt intereseert een agent weinig of niets, immers dat draagt niet bij aan de oplossing van zijn zaak en dus is alles waarmee je de boel probeert recht te praten een onbegonnen zaak.
Bovedien: een verklaring afgeven aan de politie is meewerken aan een beschuldiging via een derde; totaal overbodig aangezien je later ALTIJD de kans krijgt om je zegje te doen in de rechtzaal maar dan wel door of in het gezelschap van een advocaat die ieder woord voor je kan afwegen op effect.
Een simpele en onbedoelde verwisseling van 1 woord (bv. "mijn" ipv "zijn") in je verklaring kan leiden tot narigheid.
NOOIT doen!.
Maar ja; achteraf kijk je een koe in zijn aars...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |