Nee hoor, no problème.quote:Op zondag 6 december 2009 23:42 schreef Quir het volgende:
Ik vind 't wel leuk om even mee te lezen, if you don't mind.
quote:Op zondag 6 december 2009 23:52 schreef Snakey het volgende:
In Spanje heb ik het nog nooit gezien. Behalve onder Nederlanders dan,
quote:Op maandag 7 december 2009 00:03 schreef bioloogje het volgende:
[..]
Voor hun is het normaal... Ze hebben hem het hele jaar al bij ons is hij maar een maandje...
Klinkt indd min of meer hetzelfde. ('Nicolaus')quote:Op zondag 6 december 2009 23:50 schreef Kevincy het volgende:
In Hongarije heet ie Mikula's
Sinterklaas in Hongarije heet Mikula's en hij komt uit Lapland. Hij heeft geen zwarte pieten om zich heen om hem te helpen maar een klein duivel, Krampusz. Een echte Krampusz is voor kleine kinderen zo eng, dat je hem eigenlijk maar heel zelden ziet: een man met een enorm houten duivelsmasker op.quote:Op maandag 7 december 2009 00:10 schreef Bora-Bora het volgende:
[..]
Klinkt indd min of meer hetzelfde. ('Nicolaus')
Weet je toevallig ook hoe het daar gevierd wordt en of het op de Nederlandse Sinterklaastradities lijkt?
Leuk om de details van de Sinterklaas"variant" daar te horen!quote:Op maandag 7 december 2009 00:22 schreef Kevincy het volgende:
[..]
Sinterklaas in Hongarije heet Mikula's en hij komt uit Lapland. Hij heeft geen zwarte pieten om zich heen om hem te helpen maar een klein duivel, Krampusz. Een echte Krampusz is voor kleine kinderen zo eng, dat je hem eigenlijk maar heel zelden ziet: een man met een enorm houten duivelsmasker op.
Kinderen poetsen één van hun laarzen op en zetten deze in de vensterbank van hun slaapkamer. Ze laten het raam open om Sinterklaas naar binnen te laten. Hij stopt in de nacht van 5 op 6 december lekkers in de schoenen van kindertjes mits zij deze gepoetst hebben.
Vaak komt Mikula's ook op school (op zes december) en leest dan, net als in Nederland uit zijn grote boek voor. Rond Sinterklaas zijn er ook chocolade figuren te krijgen, die zeer sterk op onze eigen Sint lijken, met staf, zak en mijter.
Hij is het hulpje dat wat achterlaat in d schoen, aan het presentje kunnen kinderen zin of ze leuk of vervelend zijn geweest.quote:Op maandag 7 december 2009 00:37 schreef Bora-Bora het volgende:
[..]
Leuk om de details van de Sinterklaas"variant" daar te horen!
Wat is de rol van Krampusz? Moet hij ook de stoute kindertjes straffen of meenemen, in principe?
En blijven de volwassenen het feest nog doorvieren, met cadeau's onder elkaar; zoals die gekke Hollanders?
Nee, het budget is natuurlijk ook ietsje kleiner dan de gemiddelde plaats in Nederland waar zelfs in een klein dorp al 500 kinderen staan toe te kijken....quote:Op maandag 7 december 2009 20:36 schreef Rewimo het volgende:
Niet bepaald een stoombootMaar wel tof!
heb je drijvende bak in Kleve dan gezien.quote:Op maandag 7 december 2009 20:36 schreef Rewimo het volgende:
Niet bepaald een stoombootMaar wel tof!
quote:Op dinsdag 8 december 2009 02:01 schreef Gaoxing het volgende:
Hier kwam de Sint erg laat, maar het is natuurlijk ook nogal een eindje varen van NL naar Thailand
Toffe foto's! Ze doen daar in Thailand veel meer moeite dan in dichterbij liggende landen, lijkt het wel!quote:(en bovendien is de koning op 5 december jarig). Na de intocht van 2007[ afbeelding ]
de intocht van 2008
[ afbeelding ]
en de uittocht van 2008
[ afbeelding ]
was de intocht van dit jaar misschien voor meekijkende Nederlanders wat minder spectaculair, maar voor onze kinderen des te meer, want die hadden Sinterklaas nog nooit op een heuse schimmel gezien:
[ afbeelding ]
Schimmeltje was geleend van het Thaise leger en het hele feest vond plaats in de tuin van de residentie van de ambassadeur.
En met wat voor doel?quote:Op maandag 7 december 2009 07:30 schreef Basekid_NZ het volgende:
We spelen hier (nieuw zeeland) met heel veel mensen het "dobbelstenen spel" tijdens Sinterklaas
Brrr, met zo'n boeman kun je toch maar beter de Zwarte Pieten hebben!quote:Op maandag 7 december 2009 00:52 schreef Kevincy het volgende:
[..]
Hij is het hulpje dat wat achterlaat in d schoen, aan het presentje kunnen kinderen zin of ze leuk of vervelend zijn geweest.
Lieve kinderen vinden vaak chocola in hun schoen en stoute kinderen soms alleen een ui, aardappel, steenkooltje O.I.D
De oudere lekker aan de Palinka (Palinka is een vruchtenbrandewijn, die vooral gestookt wordt uit appels, pruimen, peren of abrikozen of van welke andere vruchten ook.) En ik ben vaker dronken geweest maar met palinka ga je echt door de war lopen.
ff een foto gegoogled voor je![]()
[ afbeelding ]
Er waren 125 kinderen opgegeven, en er is een erg actieve Nederlandse vereniging. Bovendien helpt het misschien dat de ambassadeur zelf ook nog een klein gelovertje heeftquote:Op dinsdag 8 december 2009 03:08 schreef Bora-Bora het volgende:
Toffe foto's! Ze doen daar in Thailand veel meer moeite dan in dichterbij liggende landen, lijkt het wel!
quote:
Het zijn ook geen negerslaven, sufferd, ze zijn zwart van het door de schoorsteen schuiven om de cadeautjes te dumpenquote:Op dinsdag 8 december 2009 03:12 schreef Barcaconia het volgende:
Ik was een Amerikaanse vriendin hier aan het vertellen hoe wij Sinterklaas vieren. Ze vond het maar een raar en onmogelijk idee dat een feest kan bestaan rondom een oude man met negerslaven.
Ik zie hier dus helemaal niets, 0,0 van sinterklaas.
Dat is de recente aanpassing..... om het racisme een beetje tegen te werken.quote:Op dinsdag 8 december 2009 04:47 schreef wonderer het volgende:
Het zijn ook geen negerslaven, sufferd, ze zijn zwart van het door de schoorsteen schuiven om de cadeautjes te dumpen
Ja, dat weet ik ook wel, maar het lijkt me niet zo handig om slavernij in Amerika te noemenquote:Op dinsdag 8 december 2009 05:02 schreef maartena het volgende:
[..]
Dat is de recente aanpassing..... om het racisme een beetje tegen te werken.
http://en.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet
2008 in dat roeibootje.quote:Op dinsdag 8 december 2009 02:01 schreef Gaoxing het volgende:
Hier kwam de Sint erg laat, maar het is natuurlijk ook nogal een eindje varen van NL naar Thailand (en bovendien is de koning op 5 december jarig). Na de intocht van 2007[ afbeelding ]
de intocht van 2008
[ afbeelding ]
en de uittocht van 2008
[ afbeelding ]
was de intocht van dit jaar misschien voor meekijkende Nederlanders wat minder spectaculair, maar voor onze kinderen des te meer, want die hadden Sinterklaas nog nooit op een heuse schimmel gezien:
[ afbeelding ]
Schimmeltje was geleend van het Thaise leger en het hele feest vond plaats in de tuin van de residentie van de ambassadeur.
Mja en daarvoor was zwarte piet zwart omdat hij een duivel was. Zoals ze in delen van Europa nog steeds vieren dus.quote:Op dinsdag 8 december 2009 05:02 schreef maartena het volgende:
[..]
Dat is de recente aanpassing..... om het racisme een beetje tegen te werken.
http://en.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet
Helemaal precies wat je zegt!quote:Op dinsdag 8 december 2009 04:34 schreef wonderer het volgende:
Ik heb het drie jaar geprobeerd, maar als je zelf de hele sfeer moet ophoesten in plaats van dat de media en de commercie het voor je doen, is het een hoop werk.
[...]
Voor ons tweetjes schiet echt niet opquote:Op zaterdag 12 december 2009 00:42 schreef Bora-Bora het volgende:
[..]
Helemaal precies wat je zegt!Dat kost zoveel energie dat je enthousiasme naar een tijdje wel flink inzakt...
Het heeft er natuurlijk ook mee te maken hoe open de omgeving ervoor staat: in het verleden heb ik het weleens voor vrienden in het buitenland georganiseerd, en die vonden het zo gaaf, dat ze het 't jaar erna weer wilden doen!
De kinderen in de klas van mijn oudste hebben het nog over de Sinterklaasviering die we daar twee jaar geleden in de klas hebben gedaan. Letterlijk: vorige week kwam er een Indiaas meisje naar me toe om te vragen of we dat nog een keer konden doen.quote:Op zaterdag 12 december 2009 00:42 schreef Bora-Bora het volgende:
...in het verleden heb ik het weleens voor vrienden in het buitenland georganiseerd, en die vonden het zo gaaf, dat ze het 't jaar erna weer wilden doen!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |