En dit is vragen om problemenquote:Op zondag 6 december 2009 17:53 schreef g_vdberg het volgende:
Elke reactie is welkom.
Dat lees ik ook. Screwedquote:Op zondag 6 december 2009 17:56 schreef Dennis101 het volgende:
Wacht even, je hebt getekend dat je 40% krijgt, maar je hebt nog niet getekend voor wat voor keuken je wilt?
Een getekend contract kan je niet zomaar ontbinden hoor...quote:Op zondag 6 december 2009 18:04 schreef Innisdemon het volgende:
ONMIDDELIJK de overeenkomst cancellen, waar dat nog kan (aantal dagen anyone?)
Er zijn al te veel voorbeelden (zelfs op tv, radar e.d.) geweest van mensen die in hun *** genaaid werden door keukenboeren.
Er zitten altijd dikke marges op keukens en dergelijke (badkamers ook). Of je dat nou bij een groot bekend bedrijf koopt of bij sjakie van de hoek maakt dan niet uit.quote:Op zondag 6 december 2009 18:30 schreef Snuitebolletje het volgende:
TVP..
Ben zelf ook aan het shoppen naar keukens, ga er maar vanuit dat je nog steeds way te veel betaald.. Probeer het te cancellen en alleen in zee te gaan met iemand die gewoon echt duidelijk is met zijn prijzen.
Dat is mij inderdaad al duidelijk, Ben er ook achter dat je voor het geld van een keukenkampioenkeuken ook een Bulthaup neer kan zetten.quote:Op zondag 6 december 2009 18:48 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Er zitten altijd dikke marges op keukens en dergelijke (badkamers ook). Of je dat nou bij een groot bekend bedrijf koopt of bij sjakie van de hoek maakt dan niet uit.
Je hebt dus een overeenkomst getekend voor een keuken (wat voor voorwaarden zitten daaraan, kan je ook een keuken van 10 euro kopen?) met 40% korting?quote:Op zondag 6 december 2009 21:20 schreef g_vdberg het volgende:
Dank voor de reacties. We hebben een overeenkomst getekend. We kunnen elke keuken uitzoeken die we wensen. Nu een offerte gekregen, maar daar staat de korting niet op. De componenten gespecificeerd, met één totaalprijs.
Dat zou dus wel moeten, of staat er in je contract dat de korting gelden op de adviesprijs (dat zou ik ook nog wel een mooie vinden).quote:Op zondag 6 december 2009 21:23 schreef g_vdberg het volgende:
Het lijkt me toch dat de korting gebaseerd moet worden op bruto prijzen die ergens gepubliceerd staan (catalogus of internet)?
Overeenkomst is een contract, ik snap niet wat je nou precies hebt getekend. Een intentie tot aankoop van een keuken met korting? Zonder enige voorwaarden aan de waarde van de keuken of waar de korting op gebaseerd is? Zit er een termijn aan verbonden om die keuken te kopen? Dat soort dingen lijken me toch wel belangrijk om in een 'overeenkomst' te hebben staan.quote:Op zondag 6 december 2009 21:28 schreef g_vdberg het volgende:
Contract is overigens een groot woord. Het is een overeenkomst waarin staat dat we een keuken kopen. Wij krijgen 40% korting op alles en kunnen daarmee alles nog wijzigen. Daar staat niet expliciet dat het korting is van de catalogus prijzen o.i.d., maar is daar niet iets over vast gelegd? Waarom hebben we anders onderhandeld en uiteindelijk die 40% vast gelegd?
Dat er een dikke marge op zit is op zich natuurlijk niet zo raar. Op kleding zit bijvoorbeeld dezelfde marge, komt natuurlijk door de omloop snelheid, dus marge an sich zegt niet zoveel. Maar het is inderdaad wel grappig om te zien dat je zonder al te veel moeite aardig wat procenten van de prijs kan afsnoepen.quote:Op zondag 6 december 2009 23:24 schreef Bassfly het volgende:
Ik heb weleens gehoord dat er op de kastjes (houtwerk) van keukens wel 60-70% marge zit. Op de inbouwapparatuur iets minder.
Zelf heb ik 5 jr terug het volgende gedaan:
Scherp onderhandelen over een keuken en met een offerte van ca. ¤ 7.000, - naar huis gegaan.
Met tipp-ex van de 7 een 6 gemaakt. Kopietje van de offerte gemaakt met bedrag van ¤ 6.000,- en hiermee naar een andere keukenboer gegaan. Die vond de aanbieding van de concurrente wel erg scherp!, maar hij wilde er toch nog onder gaan zitten met ¤ 5.750,-.
Wat zij kunnen (medemens 'naaien'), kan ik ook!
Dan moet je er dus maar vanuit gaan dat die totaal prijs dus 60% van de bruto prijs is. Vermenigvuldig de totaalprijs even met 1,666666 en je hebt de bruto prijs. Maar daar gaat het dus niet om. Het enige dat telt is of die netto prijs voor jou waar voor z'n geld betekent.quote:Op zondag 6 december 2009 21:20 schreef g_vdberg het volgende:
Dank voor de reacties. We hebben een overeenkomst getekend. We kunnen elke keuken uitzoeken die we wensen. Nu een offerte gekregen, maar daar staat de korting niet op. De componenten gespecificeerd, met één totaalprijs.
Enig idee wat de colportage wet inhoudt? Kort gezegd 'koop op afstand', hoe is dat hier toepasbaar?quote:Op maandag 7 december 2009 13:04 schreef Charlie_Brown het volgende:
Maar je kunt waarschijnlijk wel onder de koopverplichting uit. Volgens mij valt het onder de colportage wet. Je hebt dus 7 dagen bedenkttijd.
Colportage is als je op straat of aan de deur wordt aangesproken.quote:Op maandag 7 december 2009 13:04 schreef Charlie_Brown het volgende:
Maar je kunt waarschijnlijk wel onder de koopverplichting uit. Volgens mij valt het onder de colportage wet. Je hebt dus 7 dagen bedenkttijd.
Omdat je een keukenzaak binnenstapt om een keuken te kopen. Niet om een contract te tekenen waarin je een keuken moet kopen voor een bepaald bedrag in ruil voor korting. Het zou heel goed kunnen dat dit onder de colportage wetgeving valt.quote:Op maandag 7 december 2009 13:07 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Enig idee wat de colportage wet inhoudt? Kort gezegd 'koop op afstand', hoe is dat hier toepasbaar?
Ehhh, nee. Zo werkt dat uiteraard niet.quote:Op maandag 7 december 2009 13:12 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Omdat je een keukenzaak binnenstapt om een keuken te kopen. Niet om een contract te tekenen waarin je een keuken moet kopen voor een bepaald bedrag in ruil voor korting. Het zou heel goed kunnen dat dit onder de colportage wetgeving valt.
Het hangt er wel tegenaan. Het gaat namelijk om het benaderen. Je kunt zeggen dat je zelf de keukenverkoper benadert dus dat het geen colportage is. Echter doe je dit om een keuken te kopen niet om één of ander ondoorzichtig contract te tekenen.quote:Op maandag 7 december 2009 13:13 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ehhh, nee. Zo werkt dat uiteraard niet.
Het hangt nergens tegenaan, jij gaat naar een keukenzaak. Colportage is heel duidelijk, het gaat om koop op afstand of wanneer jij benaderd door een verkoper telefonisch dan wel aan de deur. Wanneer jij iets koopt op een beurs of iets dergelijks valt dat er ook onder.quote:Op maandag 7 december 2009 13:25 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Het hangt er wel tegenaan. Het gaat namelijk om het benaderen. Je kunt zeggen dat je zelf de keukenverkoper benadert dus dat het geen colportage is. Echter doe je dit om een keuken te kopen niet om één of ander ondoorzichtig contract te tekenen.
Verder is het de vraag of er überhaupt wel sprake is van een koopcontract. Een contract waarbij alleen wordt afgesproken dat je een witte keuken á 10000 euro moet kopen in ruil voor 40% korting is niet erg sterk.
Echter geeft TS bar weinig informatie dus er valt geen zinnig woord over te zeggen.
Contract en offertes zijn verschillende dingen.quote:Op maandag 7 december 2009 13:29 schreef Rewimo het volgende:
Staat er een termijn in dat contract? Een offerte is maar een bepaalde tijd geldig. Termijn verlopen = offerte niet meer geldig.
In dat laatste geval wordt je probleem vanzelf opgelost
Klopt maar evengoed kun je een offerte laten verlopenquote:Op maandag 7 december 2009 13:30 schreef Dennis101 het volgende:
Contract en offertes zijn verschillende dingen.
Dan ga je anoniem een keuken uitzoeken (eventueel mbv vrienden).quote:Op zondag 6 december 2009 21:20 schreef g_vdberg het volgende:
Hoi ik ben wel nieuwsgierig naar je keukenquote:Op maandag 7 december 2009 13:04 schreef Charlie_Brown het volgende:
We zijn lachend naar de Ikea gegaan, zelfde model keuken, zelfde apparatuur maar nog geen ¤2000 kwijt. Installatie zouden we zelf doen. Levertijd Ikea 4 werkdagen later.
Wij hebben nu dus onze keuken sneller en goedkoper dan onze neef, die moet nog tot half januari wachten op zijn kampioenskeuken. Wij hebben hem vrijdag en zondag koken we er in!
Als jij bruto prijzen wilt, dan produceren ze die wel even voor je. De bruto prijs voor een handgreep is dan opeens 200¤.quote:Op maandag 7 december 2009 12:46 schreef g_vdberg het volgende:
Bedankt voor de reacties/adviezen, maar hoe kom ik onder deze overeenkomst uit? Is hij wettelijk verplicht bruto prijzen te laten zien of kan dit zo met een offerte als deze?
Colportage en Koop op afstand zijn twee verschillende dingen.quote:Op maandag 7 december 2009 13:07 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Enig idee wat de colportage wet inhoudt? Kort gezegd 'koop op afstand', hoe is dat hier toepasbaar?
Volgens mij heb je een koopcontract getekend met een minumum bedrag (dat is de 'welk budget had u ingedachten?' vraag).quote:Op zondag 6 december 2009 22:26 schreef g_vdberg het volgende:
De waarde van de keuken is in de eerste opzet bepaald, maar gezien het feit dat we alles kunnen wijzigen is dat niet zo van belang.
Heb je gelijk in inderdaad.quote:Op dinsdag 8 december 2009 00:10 schreef Light het volgende:
[..]
Colportage en Koop op afstand zijn twee verschillende dingen.
haha ok succes met uitpakken enzoquote:Op woensdag 9 december 2009 06:04 schreef Charlie_Brown het volgende:
@ Samara, even geduld aub. Morgen komen de flatpacks aan en begint het bouwen. Dat doen we wel lachend want nagenoeg al onze meubels komen bij de Ikea vandaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |