Algemene tips: niet online, niet TE goedkoop en neem iemand mee die er verstand van heeft. Voor de rest: wat belsen hierboven al zegt.quote:Op vrijdag 25 december 2009 00:17 schreef Maarten302 het volgende:
Ik zit met hetzelfde probleem, geen idee wat voor gitaar ik moet kopen
Bedankt!quote:Op vrijdag 25 december 2009 10:16 schreef cafca het volgende:
[..]
Algemene tips: niet online, niet TE goedkoop en neem iemand mee die er verstand van heeft. Voor de rest: wat belsen hierboven al zegt.
V
quote:Bonjour,
Dit topic is bedoelt voor gitaristen(-in-spé) die opzoek zijn naar een nieuwe gitaar, maar eigenlijk geen idee hebben waar ze op moeten letten behalve 'de kleur' en 'de sound. Het is vooral ook voor mezelf, omdat ik bang ben dat ik het allemaal ooit vergeet en dan een miskoop doe, maar zo kan ik m'n eigen richtlijnen ergens gemakkelijk terug vinden.
Okay, here goes:Hals: kijk goed langs de hals, zowel horizontaal als verticaal of er geen dipje in zit. Als de hals wat schuin staat, maakt dit in principe niet uit - een goede gitarist laat z'n hals immers afstemmen. Maar een dipje is al gauw duurder te repareren dan dat een high-end gitaar kost. Knopjes/Switches: als het een elektrisch versterkte gitaar is, kijk dan ook even hoe het zit met de knopjes. Werken ze überhaupt? Zijn ze goed afgestemd? Zorgen ze voor het geluid dat je wilt, wanneer je het wilt? Zo niet, bedenk dan wel dat het afstemmen van die switches een hele klus kan zijn. Schakel: zie knopjes/switches. Toch komt hier een extra aspect bij te kijken, namelijk - het gitaarelement (oftewel, de pick-up). Wordt er wel goed geschakeld tussen de verschillende pick-ups? Vergeet niet, dat het ook kan zijn dat de schakel naar behoren werkt - maar dat je gewoon de pick-up niet fijn vindt klinken (maar dat valt onder het aspect 'sound' en is dus nogal subjectief). Stemmechaniek: draaien de schroeven zonder problemen? Zo niet, geen nood - dit kan je makkelijk oplossen door wat olie of door ze gewoon te laten vervangen. Belangrijker is of alles wel in proportie wordt gestemd. Als er iedere x anders wordt gestemd kan dit nogal frustrerend worden. Brug/body: dit hoef ik waarschijnlijk niet toe te lichten, maar toch zijn er veel gitaristen die een impuls-aankoop doen, en thuis aangekomen zien dat de brug de gehele body heeft gescheurd. Let dus op de conditie van de brug en body. Wees er ook zeker van dat de brug naar behoren werkt en verstelbaar is. Zo niet, dan kan het opknappen daarvan een duur klusje worden.
Succes!
(zit dit topic wel goed trouwens?;p)
Ik denk dat je een hele wilt.quote:Op donderdag 18 februari 2010 00:00 schreef woads het volgende:
TS heeft te veel vrije tijd dus heeft besloten om gitaar te leren spelen.
Alleen had TS geen idee wat hij wilde hebben dus ging maar wat op internet zoeken om te bestellen.
Alles ging goed, TS dacht gewoon een gemiddelde gitaar te kopen tot hij hier terecht kwam.
http://www.musicstore.com(...)/cat-GITARRE-GITKONZ
TS weet dat veel Fok!kertjes hier gitaar spelen en vroeg zich af of iemand hier weet wat voor een gitaar hij nodig heeft.
1/4
1/2
...
Etc.
Iemand ervaring?
Waar heb je theorie voor nodig, ik ken ook practisch geen theorie maar dat heb je niet nodig om te kunnen spelenquote:Op donderdag 18 februari 2010 01:25 schreef Arn0 het volgende:
Tvp. Ben er over aan het nadenken om een gitaar te kopen maar heb weinig zin in het theoretische gedeelte
Als je les gaat nemen, dan moet je het goed doen. dus wekelijks les.quote:Op donderdag 18 februari 2010 08:59 schreef RemCOW het volgende:
Ik zal wel zeker les nemen. Je hebt toch de neiging in het begin verkeerde dingen aan te leren, die je later met moeite weer moet afleren. Bovendien is het handig als iemand je vertelt of je de grepen goed doet, goed aanslaat, enz enz. Elke week les lijkt me in het begin overdreven, aangezien veel standaard dingen ook op internet zijn te vinden. Zelf heb ik niet veel les gehad in het begin, en achteraf had ik veel harder kunnen groeien als ik wat vaker les had genomen.
Lijkt me vreemd dat je dingen ''verkeerd'' kan aanleren. Geef eens voorbeelden?quote:Op donderdag 18 februari 2010 08:59 schreef RemCOW het volgende:
Ik zal wel zeker les nemen. Je hebt toch de neiging in het begin verkeerde dingen aan te leren, die je later met moeite weer moet afleren. Bovendien is het handig als iemand je vertelt of je de grepen goed doet, goed aanslaat, enz enz. Elke week les lijkt me in het begin overdreven, aangezien veel standaard dingen ook op internet zijn te vinden. Zelf heb ik niet veel les gehad in het begin, en achteraf had ik veel harder kunnen groeien als ik wat vaker les had genomen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |