abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75274166
Binnenkort ga ik samen met 12 andere mensen beginnen aan de productie van een game. Nu kunnen we dit op school doen (Game Design & Development) maar we willen het liefst een stapje verder gaan. We gaan het spel laten keuren zodat het op xbox Live terecht komt, bijvoorbeeld. Om de financiën omtrend dat allemaal makkelijker te maken is het handig om een BV te hebben en dergelijke, daar zijn we nu mee bezig.

Nu de vraag: als we het toch op deze schaal aan gaan pakken willen we wel een eigen werkruimte hebben. Ik heb gezocht online, maar ik kwam alleen maar uit op hele dure kantoorruimtes zonder de hardware die wij nodig hebben. Dit moet toch beter te regelen zijn, eventueel met een soort sponsor-regeling? We zouden kunnen verkassen naar het huis van een medestudent als werkplek, maar da's niet echt ideaal.

Heeft hier iemand ervaring met jonge ondernemers zonder omzet die voor enkele maanden een ruimte zoeken, en hoe los je zoiets op? Waar moet ik zoeken?
  vrijdag 4 december 2009 @ 10:22:02 #2
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_75274349
Er bestaat een fonds voor startende ondernemingen, waar je gratis een aantal maanden de beschikking krijgt over kantoorruimte, nutsvoorzieningen en alle hardware die benodigd is.

Humans dont deserve to live...
  vrijdag 4 december 2009 @ 10:35:02 #3
13783 Anthraxx
When you see the robot, drink!
pi_75274740
Begin eens met een bank.
pi_75274953
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 10:22 schreef L3IPO het volgende:
Er bestaat een fonds voor startende ondernemingen, waar je gratis een aantal maanden de beschikking krijgt over kantoorruimte, nutsvoorzieningen en alle hardware die benodigd is.

Ja zoiets bestaat er inderdaad voor Nederlandse game designers, maar het is nog niet duidelijk of dat precies gaat lukken. We hebben tot nu toe nog niets op de markt gebracht, namelijk.
Ik zie je sarcasme voor het gemak even aan voor een "ik weet het niet maar succes er mee!"
pi_75275139
gewoon op een zoldertje van iemand beginnen
[b]Op <ahref="http://forum.fok.nl/topic/1286014/2/50#68576888" target="_blank" >vrijdag 1 mei 2009 23:32</a> schreef swarmahoer het volgende:[/b]
neem een voorbeeld aan de kwaliteitsposts van gers :P
  vrijdag 4 december 2009 @ 10:51:05 #6
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_75275199
Geen omzet en dan iemand die je een paar maanden een ruimte wil verhuren? Waar ga je dat van betalen dan? Van de eventuele winst van het spel?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_75275308
Even denken, je kan wel 18k neerleggen voor het oprichten van een BV, maar een kantoorpandje huren is dan weer teveel?
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_75275419
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 10:54 schreef Chinless het volgende:
Even denken, je kan wel 18k neerleggen voor het oprichten van een BV, maar een kantoorpandje huren is dan weer teveel?
Ik wilde zeggen ..
pi_75275460
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 10:54 schreef Chinless het volgende:
BV is al opgezet door een van de leden van het team, die momenteel bij een grote marktleider zit. Die vond dat wel handig en dat gaat nu wel mooi uitkomen.
Verder hoeft het natuurlijk geen eenzijdige deal te worden, maar ik ben niet bepaald een handelsmannetje dus heb daar geen zicht op. Maar je kunt me toch niet wijsmaken dat er niks te regelen is als je op jouw voorwaarden een team in 'huis hebt' die een game produceert?
pi_75275531
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 10:59 schreef Bot13 het volgende:

[..]

BV is al opgezet door een van de leden van het team, die momenteel bij een grote marktleider zit. Die vond dat wel handig en dat gaat nu wel mooi uitkomen.
Verder hoeft het natuurlijk geen eenzijdige deal te worden, maar ik ben niet bepaald een handelsmannetje dus heb daar geen zicht op. Maar je kunt me toch niet wijsmaken dat er niks te regelen is als je op jouw voorwaarden een team in 'huis hebt' die een game produceert?
Het woord 'investeerder' zegt je ook niet zoveel?
pi_75276417
Een bedrijfsruimte lijkt me nou niet echt een van de eerste dingen die je nodig hebt. Wel leuk, en stoer, maar noodzakelijk?
Je geeft het geld al uit voor je spel af is. Het succes is ook niet gegarandeerd.
Als je daarom in de aanloopperiode probeert wat kosten te sparen is dat wel zo verstandig.

Een aparte ruimte heeft wel voordelen - het focust beter dan thuis en je kunt met zijn allen bij elkaar zitten.

On topic. Heeft de gemeente in samenwerking met de anti-kraak niet iets? Die weten wel wat leegstaande kantoorpanden.
Ook zou je eens gewoon kunnen bellen naar de nummers bij de iets oudere lege kantoren. Die eigenaren weten ook wel dat het niet makkelijk te verhuren is. Misschien is er iets te regelen tegen kostprijs/stookkosten/electriciteit ofzo? Hebben ze in elk geval iets.
pi_75277140
Dankjewel voor je reactie mgerben!
Het is zeker niet de hoogste prioriteit, klopt helemaal Leek me echter wel interessant om al vast wat rond te vragen. Er is vast een oplossing ergens te vinden, als we maar een beetje creatief denken. En creatief denken lukt me normaal gesproken wel, maar niet met mijn kennis over dit soort zaken. Die heb ik namelijk niet. Heb geen idee wat wel en niet kan.

Ik ga rondkijken naar anti-kraak en oude panden, dat klinkt als een idee. Betalen van huur voor de ruimte en materiaal is misschien moeilijk te omzeilen, maar we hebben nou eenmaal niet zo veel geld, en 100-200 per maand met z'n allen bij elkaar leggen, ik weet niet of een verhuurder warm loopt van zulke lage bedragen.
pi_75277711
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 11:47 schreef Bot13 het volgende:
Dankjewel voor je reactie mgerben!
Het is zeker niet de hoogste prioriteit, klopt helemaal Leek me echter wel interessant om al vast wat rond te vragen. Er is vast een oplossing ergens te vinden, als we maar een beetje creatief denken. En creatief denken lukt me normaal gesproken wel, maar niet met mijn kennis over dit soort zaken. Die heb ik namelijk niet. Heb geen idee wat wel en niet kan.

Ik ga rondkijken naar anti-kraak en oude panden, dat klinkt als een idee. Betalen van huur voor de ruimte en materiaal is misschien moeilijk te omzeilen, maar we hebben nou eenmaal niet zo veel geld, en 100-200 per maand met z'n allen bij elkaar leggen, ik weet niet of een verhuurder warm loopt van zulke lage bedragen.
Anti-kraak kan heel tijdelijk zijn, en dan zit je ook nog met nutsvoorzieningen ed, zitten op een bierkrat met je laptop op schoot ontwikkelt ook niet echt lekker lijkt me, dus die bedragen zullen omhoog moeten, zeker als BV/bedrijf zijn er ook nog de arbo-regels etc.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_75277872
Ik zou de overhead zo laag mogelijk proberen te houden. Als je plek op school hebt, of bij een studiegenoot, waarom niet?
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_75277903
quote:
Daar heb je een paar vierkante meter voor. Vergis je niet, kantoorruimte is duur.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_75279094
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 11:01 schreef Afvoerput het volgende:

[..]

Het woord 'investeerder' zegt je ook niet zoveel?
Of de woorden "fictief loon" ik vraag me af of hier ook maar iets van fiscale advisering op is losgelaten, of dat men inderdaad denkt "o, een BV-tje is vast wel makkelijk'
  vrijdag 4 december 2009 @ 12:51:02 #17
282131 Human.Bean
I have feelings too
pi_75279329
quote:
maar we hebben nou eenmaal niet zo veel geld, en 100-200 per maand met z'n allen bij elkaar leggen, ik weet niet of een verhuurder warm loopt van zulke lage bedragen.
Als je maar zo weinig hebt lijkt een pand huren me dus geen optie.
I'm a human bean, goddamnit ! I have feelings too !
pi_75279386
Kun je niet in een lokaal op school gaan zitten ?!
pi_75284527
Samen met 12 andere?
Start met maximaal 1 extra persoon. Als het je niet lukt om het met z'n 2-en te doen kun je er beter niet aan beginnen.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 4 december 2009 @ 15:05:46 #20
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_75284583
Denk ook eens aan ruimteprojecten zoals Liof
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  vrijdag 4 december 2009 @ 15:19:27 #21
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_75285101
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 12:43 schreef DonJames het volgende:

[..]

Of de woorden "fictief loon" ik vraag me af of hier ook maar iets van fiscale advisering op is losgelaten, of dat men inderdaad denkt "o, een BV-tje is vast wel makkelijk'
Fictief loon is niet zo'n drama bij een startende, verliesgevende onderneming in mijn ervaring. Vroeger stuurde ik altijd netjes een briefje dat (en met welke onderbouwing) ik niet het gebruikelijk loon wil onttrekken, mijn huidige RA vindt zo'n briefje niet eens nodig. Heb er nooit klachten op terug ontvangen ook.

Maar als we ons puur op de bedrijfsruimte richten zeg ik NEE. Niet doen. Zonde van de kosten, en denk maar niet dat je iets gaat vinden voor 12 man onder de 1000 euro per jaar als je EXTREEM geluk hebt. En dan heb je nog veel vaste lasten, bureaus, internets, noem maar op.

Laat je systeembeheerder gewoon een kick ass online samenwerkingsomgeving opzetten met repositories, wiki, issue tracking. Als je dat niet goed krijgt, ga je sowieso falen als developer.

Succes.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_75288848
Nogmaals bedankt voor alle reacties! Ik krijg al een beter beeld van de mogelijkheden (en onmogelijkheden).
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 12:09 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Daar heb je een paar vierkante meter voor. Vergis je niet, kantoorruimte is duur.
Misschien was ik niet duidelijk, maar mijn punt was juist precies dat 200max per maand zo'n symbolisch bedrag is dat we het beter kunt laten, dan.
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 15:19 schreef eleusis het volgende:

[..]
Laat je systeembeheerder gewoon een kick ass online samenwerkingsomgeving opzetten met repositories, wiki, issue tracking. Als je dat niet goed krijgt, ga je sowieso falen als developer.
Klopt helemaal. We werken met subversion, en assembla. Dat combineert zo'n beetje wel alle punten die je noemde. We hebben daar ook al vrij veel grote projecten mee kunnen stroomlijnen en succesvol af kunnen ronden. Maar dat heeft even niet zoveel met werkruimte vinden te maken
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 15:04 schreef HarryP het volgende:
Samen met 12 andere?
Start met maximaal 1 extra persoon. Als het je niet lukt om het met z'n 2-en te doen kun je er beter niet aan beginnen.
Dit vloeit allemaal voort uit een groots opgezet schoolproject dat we zo ver mogelijk door willen trekken. Uiteraard is het makkelijker om een ruimte te vinden voor 2 man, maar da's verkeerd om denken. Prioriteit is om werkruimte te vinden voor 13 man, niet kost-wat-kost een werkruimte te vinden al moet ik 10 man ontslaan, haha.

Een werkruimte is handig omdat we niet vastzitten aan schooltijden, en omdat meer in een werkbubble zitten. Daar komt bovenop dat er vaak zoveel afleiding is op een school (zeker de kleinschalige opleiding waar ik op zit) dat je een half uur kunt gaan kwekken bij enkel het halen van een kopje koffie.
Vanaf nu ga ik trouwens niet meer reageren op mensen die veronderstellen dat het naïef of hooggegrepen is, ik ben enkel wat research aan het doen voor wat eventueel mogelijk zou kunnen zijn.
  vrijdag 4 december 2009 @ 17:11:21 #23
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_75289083
Euh ik zei 1000 per jaar, ik bedoelde per maand
2000 is reëler voor 12 man denk ik... Met zoveel mensen moet je wel flink wat m², een paar kamers, keuken, 2 plees, etc. hebben.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_75301103
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 15:04 schreef HarryP het volgende:
Samen met 12 andere?
Ik zou zelfs in mijn eentje beginnen en de expertise van de rest voor een habbekrats inhuren Verder zou ik me meer zorgen maken om de eigendomsrechten van de school dan om het hebben van kantoorruimte.
  vrijdag 4 december 2009 @ 22:59:04 #25
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_75301745
Met z'n twaalven werken voor een lege BV....

Zoek iemand met verstand van zaken die zorgt dat het allemaal goedkomt!
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_75304723
Ik zie hier in de buurt steeds vaker grote gebouwen / complexen die verhuurd worden onder meerdere huurders. Is dat geen optie? Is vaak relatief goedkoop, in vergelijking met een heel pand voor jullie zelf.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')